Bästa munskyddet eller ansiktsmasken för skidåkning under coronapandemin?

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
I Sverige finns ju inte några krav på att använda mun- eller andningsskydd under coronapandemin (än så länge ska tilläggas). Utomlands ser det annorlunda ut och rekommendationer och regler mellan länder och myndigheter skiljer sig åt en hel del. Det finns en massa olika sorter av skydd att välja på som är mer eller mindre bra, hur tänker ni om att köra med någon form av skydd under skidåkningen i vinter? och har ni hittat något som verkar bra? Jag själv känner nog att jag åtminstone vill ha med något slags skydd när jag åker gondol eller kabinbana. Jag har hittat en del som verkar vettiga men många får kritiken att det är problem med det utbytbara filtret, antingen är det svårt att applicera eller så glider det ut när man använder masken.

fredw

Aktiv medlem
I Sverige finns ju inte några krav på att använda mun- eller andningsskydd under coronapandemin (än så länge ska tilläggas). Utomlands ser det annorlunda ut och rekommendationer och regler mellan länder och myndigheter skiljer sig åt en hel del. Det finns en massa olika sorter av skydd att välja på som är mer eller mindre bra, hur tänker ni om att köra med någon form av skydd under skidåkningen i vinter? och har ni hittat något som verkar bra? Jag själv känner nog att jag åtminstone vill ha med något slags skydd när jag åker gondol eller kabinbana. Jag har hittat en del som verkar vettiga men många får kritiken att det är problem med det utbytbara filtret, antingen är det svårt att applicera eller så glider det ut när man använder masken.
Om man verkligen vill göra skillnad så varför inte använda de munskydd som används inom sjukvården. Tycker man det ser fånigt ut så kan man ju sätta en snygg buff etc ovanpå. Sedan lär nog även denna lösning bli mindre effektiv mot smitta om man tar av och på skyddet under en hel dag.
Tycker skidorterna borde begränsa åkandet i äggen till max ett resesällskap per ägg. Kabiner är svårare att hitta rimlig lösning, särskilt som en del system i alperna redan begränsas av för låg kapacitet i ” morgonkabinen från dalen”.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Om man verkligen vill göra skillnad så varför inte använda de munskydd som används inom sjukvården. Tycker man det ser fånigt ut så kan man ju sätta en snygg buff etc ovanpå. Sedan lär nog även denna lösning bli mindre effektiv mot smitta om man tar av och på skyddet under en hel dag.
Jag har varit inne lite på den varianten med ett vanligt (och billigt skydd) och sedan för att inte se allt för dum ut även ha sin vanliga "buff" över, den vill man ju kanske ändå ha på sig pga kylan.
Sen har ju varumärket Buff en del varianter som ska skydda extra men det är just dessa som även får kritik i recensioner att själva filtret inte sitter kvar och då tappar man ju hela grejen med en specialvariant.
Optimalt ska man ha ett skydd på sig utan att ta av det alls fram till lunch, sedan får man ta på sig ett nytt skydd efter lunch igen. Många vanliga munskydd håller ju dessutom inte mer än 4 timmar ändå. Har även läst att vissa munskydd ska bytas när dom blir fuktiga, lär väl ta ca. 5 min när man åker skidor och anstränger sig lite...

Tycker skidorterna borde begränsa åkandet i äggen till max ett resesällskap per ägg. Kabiner är svårare att hitta rimlig lösning, särskilt som en del system i alperna redan begränsas av för låg kapacitet i ” morgonkabinen från dalen”.
Ja jag skulle uppskatta om skidorterna blev tydligare här. Hur kommer begränsningen se ut i resp. lift och kommer munskydd krävas och i sånt fall vilken typ. Räcker en vanlig halsduk eller ej.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Pictures http://instagr.am/p/CIOS3lCnn1f/ Neckwarmer är godkända uppenbarligen.
Kollar man på deras sajt finns nästan ingen info alls, står 100% polyester och ingen ytterligare info om ev extra filter. På deras Insta står dock följande:

*To be certified, the masks need to stop a certain amount of particles after 50 washes at 60 degrees celsius. The Picture facemasks made in collaboration with BOLDODUC GROUPE stop 92 particles of 1 micron coming in, and 94 particles of 1 micron coming out. With these results Picture facemasks are french army certified as anti COVID.⁠

Ser ut som en vanlig neckwarmer, även om dom var snygga skulle jag nog önska lite mer info vad det faktiskt är för produkt och hur den skyddar.

Bohica

Aktiv medlem
Ja jag skulle uppskatta om skidorterna blev tydligare här. Hur kommer begränsningen se ut i resp. lift och kommer munskydd krävas och i sånt fall vilken typ. Räcker en vanlig halsduk eller ej.
Fast dom vet ju inte själva nu. Allt detta är nytt, och ingen har ett facit på rätt eller fel i pandemin, det har vi ju märkt. Så vi lever alla i världens största experiment under Covid-19, och regler, riktlinjer och förhållningssätt kommer även fortsättningsvis hittas på allteftersom, och ändras, och justeras, och rättas, och så vidare.

Dom har ju inte kunnat bli eniga på om nyttan med munskydd överhuvudtaget ens, fortfarande olika teorier/åsikter efter 10 månader. Och förra skidsäsongen stängde man under pandemin, vi har ingen erfarenhet att åka skidor under pandemin, inte på ett "coronasäkert" sätt. Hur ska munskydd fungera i fjällen egentligen, i kalla fuktiga miljöer. Hur klarar dom kylan, fukten, ansträngningen? Ska dom tas av och på en mängd gånger, gör dom mer skada än nytta då isf? Ingen vet hur detta ska funka i praktiken, det är bara teorier, och levande experiment.

Så det är bara att acceptera läget, att information och regler kommer vara osäkra och fattiga på solida fakta, och ändras stup i kvarten. Man får försöka "roll with the punches" bara.

Räcker en vanlig halsduk eller ej.
Det är väl ändå något som är säkert, att det inte räcker. Att vanlig klädsel ej hjälper alls. Men frågan är hur det ska beivras, hur ska personal se skillnad nu på en vanlig buff och en coronabuff?

Nä, dom vet svaret lika bra som du och jag. Egentligen borde dom hålla stängt tills pandemin är över, men det funkar ju inte heller. Då tankar ekonomin och jobben, så blir problemen på annat sätt bara. Så allt som tänks ut nu är bara nödlösningar, försöka göra så gott man kan. Vad som visar sig funka bra och inte får tiden utvisa, men även där kommer olika utvärderingar komma fram till olika slutsatser.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kollar man på deras sajt finns nästan ingen info alls, står 100% polyester och ingen ytterligare info om ev extra filter. På deras Insta står dock följande:

*To be certified, the masks need to stop a certain amount of particles after 50 washes at 60 degrees celsius. The Picture facemasks made in collaboration with BOLDODUC GROUPE stop 92 particles of 1 micron coming in, and 94 particles of 1 micron coming out. With these results Picture facemasks are french army certified as anti COVID.⁠

Ser ut som en vanlig neckwarmer, även om dom var snygga skulle jag nog önska lite mer info vad det faktiskt är för produkt och hur den skyddar.
Det är jag enig med sig om. Men det är ett franskt märke så det är så uppenbart godkänt där.

fredw

Aktiv medlem
Dessutom, som man frågar som man svar. Och vem man frågar... En del aktörer är nog mest intresserade av att kunna visa upp ”åtgärder” så att man kan sälja sin produkt eller hålla sin skidort öppen. Medan andra är mer genuint intresserade av om en åtgärd faktiskt har effekt eller inte på smittspridning.
Dessutom oenighet bland expertisen... Inte lätt ens för en seriös och försiktig kommersiell aktör eller konsument att hitta rätt.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
@MartinGrantz vad synd att du tog bort ditt inlägg, du fick ju med en massa bra och relevanta saker!

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Som sagt är det skillnad på munskydd och ansiktsskydd. Där det första alternativet är för att skydda andra om man mot förmodan bär på covid-19 utan att veta om det. För man får kanske utgå ifrån att folk håller sig borta från skidbackarna om man har symptom.
Ansiktsskydd däremot där man både skyddar sig själv och andra är ju inte heller någon direkt diskussion om det skyddar mot covid-19 eller ej. Eftersom dessa används inom sjukvården får vi nog utgå ifrån att dom fungerar, däremot är jag mindre säker på om kombinationen skidåkning och ansiktsskydd fungerat så bra. Det är ju just felaktigt handhavande och fukten vid ansträngning som inte är så lyckad.

Jag läste precis nedan och blir mer och mer tveksam till att Sveriges unika ställningstagande emot munskydd är rätt:
”WHO skärper sina rekommendationer för munskydd och rekommenderar nu användning på arbetsplatser, i skolor och affärer som saknar lämplig ventilation. Det skriver TT.
Riktlinjerna gäller de områden där smittspridning sker.
I situationer där det inte går att hålla distans på en meter ska munskydd alltid användas – även utomhus, enligt WHO.” Från dagens Omni.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Det är väl ändå något som är säkert, att det inte räcker. Att vanlig klädsel ej hjälper alls. Men frågan är hur det ska beivras, hur ska personal se skillnad nu på en vanlig buff och en coronabuff?
Ja att det inte skyddar den som bär en halsduk mot covid är nog ganska klart, däremot kan kanske en halsduk minska virus i utandningsluften en aning även om det kanske inte är tillräckligt. Det jag menade med ”räcker” var mer vad som accepteras i skidbackarna av liftbolagen. Vad jag förstått så är det okej med en buff/neckwarmer/halsduk i åtminstone Frankrike och Schweiz (hela Alperna?). Sedan håller jag med om att det skulle bli omöjligt att kontrollera om man bär en specialbuff med inbyggt filter eller en vanlig buff.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp