Bästa Offpistberget i Sverige

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Vilket är det bästa svenska offpistberget, där lift finns på någorlunda rimligt avstånd?
Nordallsfjäll Riksgränsen? Åreskutan? Kittelfjäll? Abisko-Nuolja? Något helt annat?

Vi drar snart igång en lite större omröstning och det hade varit grymt med lite input!

Vilka 5-7 offpistberg borde vi ha med? Och vilka offpistberg borde vi INTE ha med....

listagangstern

Aktiv medlem
Finns så mycket möjligheter kring Riksgränsen så måste ändå säga att det ligger högst på min lista. Kittelfjäll och Åre delar nog på andraplatsen. Borgafjäll är ett riktigt bra berg som jag vill utforska mer som ni definitivt borde ha med på listan!

Abisko och Hemavan har jag inte testat man anser av det jag hört att det ska vara med på en lista över de bästa offpistbergen.

MP1

Medlem
Jag brukar kalla dem för fjäll, fallande skala:
Åre
Riksgränsen
Kittelfjäll
Björkliden
Hemavan
Abisko
Borga
-------
Bubblare:
Tärnaby
Ramundberget
Lofsdalen

Gahnis

Aktiv medlem
Det här med att nämna vilka "Offpistberg" (ett ord som jag för övrigt aldrig har hört..) som INTE skall vara med på en omröstning.. borde inte det vara någorlunda självklart, eller?
Men OK..

Jag kör på "INTE"..

Spökbacken (eller?
@Glisseur)
Båsenberga
Yxbacken
Storstenshöjden
Teknikbacken Arboga

Med detta vill jag tillägga att dessa backar, offpistberg, pistberg eller vad man nu vill kalla det är alldeles utomordentligt bra.. på sitt sätt!

Almen1

Medlem
Gränsen (inkl västerut..)
Kittelfjäll (Med omnejd.. glöm inte hudar)
Björkliden (Våga gå lite utanför, -huda..)
Abisko , samma som som tidigare, -fint system och med extra potential om man går lite..)
Hemavan; En pärla om man rör sig liiiite... uppåt och åt vänster/ eller höger

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@Gahnis Kul att någon plockade upp inte-vinkeln! Det livar alltid upp. Högt på min INTE-lista är Slottskogens Bragebacke i Göteborg.

@ Pimpelgas Ja, "Offpistberg" (i brist på bättre ord) avser att det ska finnas lift någorlunda nära. Jag tänker tex Nordalsfjäll Riksgränsen får vara med även om det inte går lift upp.

Tack för alla förslag, nu sparkar vi snart igång omröstningen!

MarkusO

Aktiv medlem
För oss Sörlänningar tycker jag faktiskt Hundfjället kan nämnas utan att bli allt för rosa om kinderna. Väggenslänten där är fasen riktigt go rätt dag.

mangeD

Ny medlem
Pillard sa:
MP1 sa:
Jag brukar kalla dem för fjäll, fallande skala:
Åre
Riksgränsen
Kittelfjäll
Björkliden
Hemavan
Abisko
Borga
-------
Bubblare:
Tärnaby
Ramundberget
Lofsdalen
Måste bara fråga "Lofsdalen"? Hur? Var?
Jo Lofsdalen är ändå helt ok, typ 500m fallhöjd är rätt så bra här i Sverige (finns väl inte såå många orter som slår det?) och man är ganska ensam om lössnön när den kommit och en riktigt fin "baksida" av fjället, brant och en hel del fina stup att flyga ut från.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
MarkusO sa:
För oss Sörlänningar tycker jag faktiskt Hundfjället kan nämnas utan att bli allt för rosa om kinderna. Väggenslänten där är fasen riktigt go rätt dag.
Har också haft några grymma repor där, men totalt sett är det svår att lyfta fram Hundfjället i denna typ av nominering. Finns liksom inte så mkt mer kul än just i det området...

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp