Bästa skid/brädväska?

unsuspected

Aktiv medlem
Föredrar Dakine över Burton. Burton viker sig mer i mitten vilket gör den jobbigare att dra. Handtagen är dessutom bättre på Dakine. Har båda märkena men drar alltid det kortaste strået med min sambo.
Annars har XXL en billig för typ 700kr.

Xavier

Aktiv medlem
Det är väl om man ska vara helt ärlig lite same same but different. Men några saker att tänka på, se till att längden på väskan motsvarar brädlängden (och eventuella framtida inköp) har du lång väska och kort bräda kommer det här "vikasigpåmitten"-problemet bli betydligt mer uttalat. Gärna ett "gömt" utrymme för bräda nummer två, utmärkt om man vill smuggla med en extra bräda vid flygningar. Om du checkar väskan som skidbagage är det ganska begränsat vad som får ligga i väska, således fördelaktigt med en lite mindre historia. Checkar du den som extra baggage, ja då är det ju trevligt med utrymme att fylla upp 23 kilo. En smärre detaljskillnad Burton kontra Dakine är att Burton har en tendens att ha sina fack inuti väskan så du måste öppna upp hela väskan för att komma åt dem medans Dakine brukar ha fack som är åtkomliga utifrån. Jag gillar Dakine low roller men ska du ha med hela bohaget så är nog en Wheelie locker ett bra alternativ, eventuellt Dakine High Roller. Thule har ju också några alternativ.

AlexanderBurlin

Ny medlem
Ja alltså föredrar ju att kunna ha hela bohaget med i en enda väska. Kör ju även skidor så det är ju bra om den är lång, så vikasigpåmitten-problemet får jag nog leva med. Dock ska väk wheelie locker ha en rätt stadig botten?

Xavier

Aktiv medlem
Ja alltså föredrar ju att kunna ha hela bohaget med i en enda väska. Kör ju även skidor så det är ju bra om den är lång, så vikasigpåmitten-problemet får jag nog leva med. Dock ska väk wheelie locker ha en rätt stadig botten?
Då är det nog bara att slå till på en wheelie locker. Kollade på Burtons sida och utifrån de bilderna jämfört med min Dakine High Roller här hemma så skulle jag nog välja wheelien för bohagsflytt. Som sagt det där med att den viker sig beror mest på hur den är packad, och hur lång du är, är du lite kortare så kommer det liksom släpa i en del oavsett om man nu valt typ en 181 lång board bag. Alternativet är väl en Douchebag då så du kan längdjustera men då får du nog inte samma volym att packa i som med en wheelie locker.

Pillard

Aktiv medlem
DB framstår vid första anblicken mest som dyr och gimmick-aktig. Dock är den smått fantastiskt smart på ett antal sätt. Att den är möjlig att rulla ihop till önskad längd är en. Vikten på den är en annan. Men det absolut bästa med den är att man helt kan rulla ihop den och stuva undan när den inte används. Tar minimalt med plats hemma i förrådet eller framme i skidstugan under semestern.

Schoobang

Medlem
Dakine Low Roller är som nämnts tidigare riktigt bra. Brukar gå att köpa för under tusenlappen från tyskland. Och som sagt, köp inte en för lång väska så du får släpa på en banan. Dakines väskor är dessutom längre än specat. Jag har 165cm-varianten men fick med lite milt våld t o m i min 178cm-bräda.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp