Bästa skida 110+ mm

Den bästa skida jag någonsin åkt på är dött lopp mellan Lhasa Pow och Bibby Pro. Lhasan vinner på lätthet/turande/hajkande och Bibby vinner på pist-performance.

Tveklöst två fantastiska skidor – Väl värda att prova!

Jibberisch

Aktiv medlem
Eftersom andra varit inne och trampat upp stigen redan, känner jag mig manad - Katana. Funkar ypperligt i pisten. Körde allt från välpreppat till sliskiga pucklar förra veckan. Pang, pang, pang. Inga problem. Bara möjligheter.

Edit:
Fan att man aldrig blir tagen seriöst i sådana här trådar...

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
OT:
dr-telemark sa:
Sorry, glömde att skriva var :)
Det var Freeskier Magazine som korade den till "Ski of the year" när den kom 2010 och man har filat lite på flex och rocker sedan dess. Jag vågar påstå att årets skida är fullständigt j-a lysande och står sig i jämförelse mot vad som helst. Vad som sedan är bäst eller inte är ju hemskt mycket beroende på tyck och smak. Jag är ju lite part i målet också men har inga ekonomiska intressen i Ski Logik och inget att tjäna på att någon köper dem.

http://ridestechtoys.com/2010/11/08/tested-tops-ski-logik-howitzer-skis/
Ja du menar den "oberoende" testen där det är 10 vinnare i varje kategori?

ON: Line är riktigt fin av de skidorna du har skrivit. Men har du inte möjlighet att testa skidorna?
Förstår inte hur du orkar vara en sån översittare/besserwisse, Hasse.

För att återgå till frågan är Howitzer en skida med ruggigt bra pistegenskaper. För bra för att vara en skida i den bredden, imo. Hade faktiskt hellre sett att man tummade en smula på pistegenskaperna för att göra den ännu bättre utanför, men smaken är som baken...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Lee-nus sa:

För att återgå till frågan är Howitzer en skida med ruggigt bra pistegenskaper. För bra för att vara en skida i den bredden, imo. Hade faktiskt hellre sett att man tummade en smula på pistegenskaperna för att göra den ännu bättre utanför, men smaken är som baken...
Undrade mest hur det kan vara viktigt att den är årets skida för två år sedan är det inte 2012/13 nu? Har hänt en del med de andra märkerna sedan dess..

För övrigt så är Howitzer en fin och rolig skida. Men som trådskaparen skrev så står det mellan 3 andra skidor.

JL76

Aktiv medlem
Christian2010 sa:
Den bästa skida jag någonsin åkt på är dött lopp mellan Lhasa Pow och Bibby Pro. Lhasan vinner på lätthet/turande/hajkande och Bibby vinner på pist-performance.

Tveklöst två fantastiska skidor – Väl värda att prova!
Jag älskar mina Bibbys men jag kan inte tänka mig att de är de bästa skidorna i pisten i sin storleksklass, helt ok eller kanske t o m bra, men isgrepp och svängvilja har jag svårt att tro är bättre än de vassaste. Lätthanterade dock men skiner gör de mest utanför pisten.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Kanske Völkl Kuro i 195 cm. Är man orädd, har starka ben och styva pjäxor är det inte mycket som kan hejda ens framfart ... vill man går det tom. att svänga. (Kuro carvar faktiskt oväntat bra ...)

De flesta moderna konstruktioner beter sig acceptabelt i pist, frågan är naturligtvis vilka egenskaper man är ute efter ... personligen har jag dock inte kört några fetingar som carvar lika bra som Hendryx. Har kört PH, Funkallistic och Rhino Chaser. (Den sistnämnda åkte dock med mig och inte tvärtom)

/MM

JL76: Jag tycker precis tvärt om: Att Bibby går så vansinnigt bra i pisten att man knappt tror att det är en 118 mm-skida man har under sig. Självklart undantaget blankis, men vilken bred skida sköter det underlaget med bravur?

Efter lite videofilmande på yours truly som susar chamonixpist på Bibby blir jag själv stört nöjd över att det till och med SER bra ut, det känns inte bara bra. Jag har aldrig prövat ett pat breda skidor med så pass god pistprestanda: Säkert finns det ruggigt bra alternativ (Inluence 115 ska ju vara lysande enligt blister-uppgift) men personligen tycker jag Bibby klår Katana, mfl. Den är helt enkelt så ruggigt intuitiv, och åtminstone i 190 räcker åkytan bra, trots tips/tail-rocker.

Edit: Har dock aldrig provat hendryx-modeller, så där är det möjligt att man får äta sin hatt.

Senast ändrad:

Enorman

Ny medlem
Jag kör på Extrem p110, bärigheten är fantastiskt, finns inget att klaga på där.
I pisten finns det ingen skida i 110-115 som klår den i grepp, sväng och stabilitet.
Skidan sväljer allt, och då menar ja allt!

dr-telemark

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Lee-nus sa:

Undrade mest hur det kan vara viktigt att den är årets skida för två år sedan är det inte 2012/13 nu? Har hänt en del med de andra märkerna sedan dess..

För övrigt så är Howitzer en fin och rolig skida. Men som trådskaparen skrev så står det mellan 3 andra skidor.
Mitt inlägg försvann, men i princip skrev jag avmätt:

Oj. Jag förstår. Så dumt av mig. Att det var en briljant skida när den kom är givetvis helt irrelevant eftersom en veritabel revolution inträtt hos alla andra skidmärken medan SkiLogik Howitzer bara är såååååå 2010... Trots att den också vidareutvecklats.
Och så dumt att skriva om andra skidor än de tre som nämnts, eftersom det absoluuuuuuuuuut inte kan vara så att någon annan läser denna tråd för att de är intresserade av liknande egenskaper. Nej, så kan det ju inte vara.
Spännande att du kritiserar skidtester förresten. Det var nytt för mig. Är inte alla skidtester helt oberoende och fullständigt lysande i sina omdömen? Särskilt Åka Skidors fantastiskt utförliga kommentarer?

Jeez :rolleyes:

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
dr-telemark: Ber om ursäkt om jag trampade dig och Lee-nus på fötterna. Antingen skriver jag otydligt eller så är det något annat. Det jag försökt få fram var att om man skriver årets skida så är det årets skida i år. Och den var årets skida 2010. Sedan att det fortfarande är en bra skida är det inget tvivel om. har som sagt kört på årets skida och gillade den. Och även om den är bra så kan du inte kalla den för årets skida i år då den inte är årets skida i år eller har jag missat något?

Åka skidors skidtest är en av de bättre jag har sett i alla fall. De har då skidorna betydligt längre i test än till exempel Freeskiers Magazine, tyska Skiing med andra tidningar som klarar sina tester på en helg(ja jag har sett de genomfört tester och vet hur länge de skall ha skidorna i USA). Åka Skidor kör sina redan nu om jag inte har fel och en månad framöver. Lika som Fri Flyt vill ha skidorna minst i tre månader för sin test inkl. flexmätningen.

Sedan har jag tyvärr missat att trådarna går ut på att man skall rekommendera så många skidor som möjligt och inte att ge trådskaparen ett svar. Ber om ursäkt för det.

Over and out

Senast ändrad:

dr-telemark

Ny medlem
Du trampar mig inte på fötterna men jag tycker du har lite onödigt nära till att dissa andra. Och du skriver en sak för att i nästa inlägg säga att du menade något annat och i inlägget därpå menade du en tredje sak.
Det var såklart klantigt av mig att inte skriva exakt i vilket test den blev hyllad osv (den har förresten flera utmärkelser) men jag påstod aldrig att det var 2013, jag glömde bara klistra in länken.

Om du läser om ursprungsposten så är den inte begränsad till tre skidor. Oskatra ger bara exempel på tre skidor han har tittat på. Frågan är bara vilken skida på 110mm och däröver som funkar bäst i pisten. Eftersom Howitzern är den skida (av många jag kört) som jag tycker funkar allra bäst till just det så svarade jag på ursprungsfrågan.

Att kalla Åka Skidors test för ett av de bättre du sett gör mig lite undrande. Det är till exempel den enda blaska jag sett som lyckats med konststycket att testa feta skidor av olika modeller utan att ens tala om huruvida de har spann, fullrocker tiprocker osv. De lägger en massa tid på skidorna men lyckas dåligt med att omvandla det till matnyttig text. Om inte något drastiskt hänt sista året efter att jag sa upp min prenumeration vill säga. På samma yta får Fri Flyt in betydligt mer målande beskrivningar av skidornas egenskaper. Deras tester läser jag gärna.

Rela-la-laxa :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
dr-telemark sa:
Du trampar mig inte på fötterna men jag tycker du har lite onödigt nära till att dissa andra. Och du skriver en sak för att i nästa inlägg säga att du menade något annat och i inlägget därpå menade du en tredje sak.
Det var såklart klantigt av mig att inte skriva exakt i vilket test den blev hyllad osv (den har förresten flera utmärkelser) men jag påstod aldrig att det var 2013, jag glömde bara klistra in länken.
Hasse_Lindborg sa:
dr-telemark sa:
Du har ju glömt SkiLogik Howitzer. Det finns en anledning till att den blev årets skida... Grym offpist och huuuuuuuuur fartstabil som helst men ett vansinnigt isbett. Lätt också.
Nu har jag bytt till Ullr's Chariot eftersom det mest blir Sverigeåkning med kidsen och då är kortare radie roligare men Howitzer eller BombSquad är oslagbara om man vill stå på lite utan att kompromissa vare sig i pisten eller utanför. Howitzern är lite mer pistinriktad av de två men också mindre förlåtande.
Årets skida? Inte i Sverige eller?
Hasse_Lindborg sa:
OT:
dr-telemark sa:
Sorry, glömde att skriva var :)
Det var Freeskier Magazine som korade den till "Ski of the year" när den kom 2010 och man har filat lite på flex och rocker sedan dess. Jag vågar påstå att årets skida är fullständigt j-a lysande och står sig i jämförelse mot vad som helst. Vad som sedan är bäst eller inte är ju hemskt mycket beroende på tyck och smak. Jag är ju lite part i målet också men har inga ekonomiska intressen i Ski Logik och inget att tjäna på att någon köper dem.

http://ridestechtoys.com/2010/11/08/tested-tops-ski-logik-howitzer-skis/
Ja du menar den "oberoende" testen där det är 10 vinnare i varje kategori?
Hasse_Lindborg sa:
Lee-nus sa:

Inte vet jag vad du får till att det är tre olika svar där? Alla svar går ut på att den var årets skida men inte i år?

dr-telemark sa:
Om du läser om ursprungsposten så är den inte begränsad till tre skidor. Oskatra ger bara exempel på tre skidor han har tittat på. Frågan är bara vilken skida på 110mm och däröver som funkar bäst i pisten. Eftersom Howitzern är den skida (av många jag kört) som jag tycker funkar allra bäst till just det så svarade jag på ursprungsfrågan.
Som svar:

oskatra sa:
Hej

Efter mycket velande står nu beslutet mellan tre skidor och tänkte bara höra om en sista åsikt innan köp.

Jag är 182,5cm och väger 79kg
Völkl Shiro 183cm
Black Diamond Zealot 13 182cm
Line Influence 11/12 185cm

Det jag egentligen vill ha är en skida så lik mantra som möjligt i pistegenskaper men bättre off-pist egenskaper.
Stabiliteten i alla förhållande är viktigt.

Vilken hade ni valt ?
dr-telemark sa:
Att kalla Åka Skidors test för ett av de bättre du sett gör mig lite undrande. Det är till exempel den enda blaska jag sett som lyckats med konststycket att testa feta skidor av olika modeller utan att ens tala om huruvida de har spann, fullrocker tiprocker osv. De lägger en massa tid på skidorna men lyckas dåligt med att omvandla det till matnyttig text. Om inte något drastiskt hänt sista året efter att jag sa upp min prenumeration vill säga. På samma yta får Fri Flyt in betydligt mer målande beskrivningar av skidornas egenskaper. Deras tester läser jag gärna.
Uppenbarligen skriver jag som en kråka. Jag skriver att Åka Skidors test är riktigt testade skidor och inte som tex Freeskier Magazine som testar sina skidor i tre dagar. Har inte skrivit att den är utförligt skriven. Det är en väldig skillnad eller? Sedan är väl största skillnaden att Fri Flyt har 3 killar som är heltids anställda under en period och bara gör skidtesten. Mig veterligen skall Tobias, Patrik med flera oxå producera en tidning. Och jag vet att folk tycker att Åka Skidors tester är riktigt nog för att gå och köpa skidor efter. Så för den "vanliga" kunden är nog skidtesten i Åka Skidor mer än nog.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Enorman sa:
Jag kör på Extrem p110, bärigheten är fantastiskt, finns inget att klaga på där.
I pisten finns det ingen skida i 110-115 som klår den i grepp, sväng och stabilitet.
Skidan sväljer allt, och då menar ja allt!
Är du säker på det? Jag brukar uttrycka mig typ " bästa skida jag kört" , eftersom jag bara testat ett fåtal skidmodeller. Kan du utveckla resonemanget ... hur tycker du att den är i förhållande till Hendryx Funkallistic i 188 cm? Alltså, verkligen bättre grepp, sväng och stabilitet? Eller gör du bara en Armada JJ?

/MM

PS. Kul urspårad debatt avseende tester ovan ... DS.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
JL76 sa:
PNyberg sa:
Ace_DG sa:
Kul det här!
...alla har vunnit snart, eller?
/A
Tror att alla klaner har fått predika om sitt...så ja :)
Visar ju som vanligt att såna här trådar inte funkar jättebra, testa själv blir som vanligt enda vettiga rådet.
Alltid bästa rådet.

Men efter fråga om vilken skida av de tre som det står mellan så är det ingen förutom jag som har kommit med ett tips ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vadårå ... jag har ju föreslaget Völkl Kuro 195. Om det gäller att svälja tror jag den ligger i framkant. ;)

/MM

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Vadårå ... jag har ju föreslaget Völkl Kuro 195. Om det gäller att svälja tror jag den ligger i framkant. ;)

/MM
Hahaha det är sant men nu var ju den inte ens med på hans lista så att... ;) Men Kuro är grym på att svälja så klart.

Ps. Skall man gratulera dig eller var inte din dotter med på VM? Kommer aldrig ihåg vad hon heter. Ds.

Ace_DG

Aktiv medlem
En generell synpunkt är ju att man i de flesta "åker in sig" på det man har på fötterna, man anpassar sig. Om man nu inte har valt helt åt h-e vad gäller typ av skida, kvalitet (prisklass!) och utförande så kommer det att funka.
Sen passar ju naturligtvis olika skidor olika typer av åkare.
Det ÄR ju onekligen kul att argumentera och faktiskt utbyta erfarenheter också!

Sen hävdar jag med emfas att i år är alla GRÖNA skidor bäst. så är det bara!:D
Jodå...

/A

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ace_DG sa:
En generell synpunkt är ju att man i de flesta "åker in sig" på det man har på fötterna, man anpassar sig. Om man nu inte har valt helt åt h-e vad gäller typ av skida, kvalitet (prisklass!) och utförande så kommer det att funka.
Sen passar ju naturligtvis olika skidor olika typer av åkare.
Det ÄR ju onekligen kul att argumentera och faktiskt utbyta erfarenheter också!

Jodå...

/A
Så sant ... hade Kuro varit gröna hade jag köpt ett par ... min bror påstår att jag sorterar skidor som hans dotter sorterar färgkritor ... ligger något i det! ;)

/MM

Ace_DG

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Ace_DG sa:
Jodå...

/A
Vad fan då är bara mina SL skidor som är bra då? Alla mina svarta skidor är dåliga? Aj aj inte bra.
Men Hasse, vaff-n! Vad kör du på nu då? Inte många SL-carvers i grönt år (...vad jag vet), förutom mina då.
/A

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
men varför inte kompromissa då och ha en grön skida och en röd skida, då får man dessutom hjälp med att hålla koll på skiers left & skiers rigth ;-)

kanske ska ta och måla om mina kuros, låter onekligen som ett vinnande koncept ;-)

/C

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ace_DG sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ace_DG sa:
Jodå...

/A
Vad fan då är bara mina SL skidor som är bra då? Alla mina svarta skidor är dåliga? Aj aj inte bra.
Men Hasse, vaff-n! Vad kör du på nu då? Inte många SL-carvers i grönt år (...vad jag vet), förutom mina då.
/A
Elan är ju mest gröna ;) Sjukt nice Racestockskidor. Love it! De svarta är 2 st svart/vita och 1 st svarta/guld just nu...

Ace_DG

Aktiv medlem
carl_couloir sa:
men varför inte kompromissa då och ha en grön skida och en röd skida, då får man dessutom hjälp med att hålla koll på skiers left & skiers rigth ;-)

kanske ska ta och måla om mina kuros, låter onekligen som ett vinnande koncept ;-)

/C
...är ju förgblind, va
/A

Ace_DG

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Elan är ju mest gröna ;) Sjukt nice Racestockskidor. Love it! De svarta är 2 st svart/vita och 1 st svarta/guld just nu...
Jomenvisst!
....Elan går, sjung hopp fadderallan lej!
SLX FIS 165, så långt från rockade 115 mm-lagg man kan komma ...ahhh!
/A

carl_couloir

Aktiv medlem
Ace_DG sa:
carl_couloir sa:

/C
...är ju förgblind, va
/A
misstänkte att folk eventuellt skulle störa sig på att jag skriver grönt & rött och sedan väster & höger om det nu var det du tänkte på?? ;-)

/C

dr-telemark

Ny medlem
Ja, herregud.
Jag började klippa och klistra precis som Hasse men den här tråden är tillräckligt OT som det är.
Jag har några grundläggande principer som hjälpt mig genom åren.
1) Åk inte offpist med någon som säger "dude" mer än fem gånger på vägen upp i liften.
2) Lita aldrig på någon annans lavinsäkerhetsbedömning om dina instinkter säger något annat. Gräv själv eller vänd.
3) Snacka inte skidor med någon som uppskattar Åka Skidor för deras tester. Ni har helt olika syn på vad som är kvalitet.

;-)

Köp ett par, kör och var glad. Ingen av de tre listade skidorna är ju kass. Även om jag tror mer på mitt eget tips.
Hasse_Lindborg sa:
Åka skidors skidtest är en av de bättre jag har sett i alla fall.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp