Bästa skidor för sommarskidåkning?

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror iofs att sportconrad efter hand har lyckats sälja av stora delar av sitt alpina sortiment. Och då försvinner produkterna från deras sidor. Men det är bra att shoppa runt!
Glisshop hade otroligt många modeller och i stort sätt alla längder i varje modell också. Bäst priser också, SportConrad var lite dyrare.
Nu gäller det bara att bindningarna sitter där de ska.

Pistskidor har ju numera monteringsplattor fabriksmonterade på skidorna, och det är bara för vilken amatör som helst att sedan bara klicka i valfria bindningar enligt pjäxmåttskalan.
Är det någon som vet varför man inte gör likadant på bredare skidor?
Där skruvas tydligen bindningarna fast så som man gjorde förr, och sedan kan man bara justera häldelen?

RWD

Aktiv medlem
Glisshop hade otroligt många modeller och i stort sätt alla längder i varje modell också. Bäst priser också, SportConrad var lite dyrare.

Pistskidor har ju numera monteringsplattor fabriksmonterade på skidorna, och det är bara för vilken amatör som helst att sedan bara klicka i valfria bindningar enligt pjäxmåttskalan.
Där skruvas tydligen bindningarna fast så som man gjorde förr, och sedan kan man bara justera häldelen?
Man vill ha så liten höjd som möjligt på bindningen och större valmöjlighet mellan olika bindningar och turbindningar skulle jag tro är orsaken.

fredw

Aktiv medlem
Ja och en del vill/behöver ju ha bindningar som går upp till DIN16/18, en del flyttar över sina gamla bindningar och/eller använder ”inserts”/quiver killers, en del vill ha ”hyrbindningar” som klarar större variation på pjäxstorlek mm
På mina gamla Soul7 har jag t ex en Marker Schizo bindning som går att flytta framåt eller bakåt efter tycke och smak och dagsform, och dessutom funkar för alla storlekar. Tror den har utgått nu.

En del nyare ”inbyggda” bindningar ”bygger” dock ännu lägre än det är möjligt med lösa bindningar som skruvas ”ovanpå” skidorna.
Apropå det, när ”carvingskidan” kom, hade man inte då tanken att det var en fördel att komma högt upp? Men nu är det tvärtom? Ursäkta att jag avviker från ämnet…

RWD

Aktiv medlem
Apropå det, när ”carvingskidan” kom, hade man inte då tanken att det var en fördel att komma högt upp? Men nu är det tvärtom? Ursäkta att jag avviker från ämnet…

På racingskidor har man ju en platta för att komma upp en bit , men de är ju smala och körs på stenhårt underlag. Tror främst det är för att man får kraften rakare ner i skidan men också fördelen att pjäxan inte tar i snön(isen) när skidan kantas så mycket som den gör av en tävlingsåkare.
En bredare skida finns inte det behovet och man vill istället ha en närmare kontakt med skidan.

RWD

Aktiv medlem
Vet inte om du vet vem JC är, legendarisk biljournalist på brittisk TV, inte alla gillar honom iofs men jag refererade till honom på skoj i positiv mening. Typ kunnig erfaren auktoritet / guru på området med god förmåga att uttrycka sig.
Han fick väl sparken efter att ha bråkat med/slagit ner? producenten... men visst var han underhållande.

RWD

Aktiv medlem
Vilken längd? 112 mm blir perfekt i blandade förhållanden i alperna. (y)
Det blev 184, vågade mig inte på 190 om man ska försöka sig på att hoppa och leka lite samt att den har ganska lång effektiv kant och inte jättemycket taper. Har länge kikat på den skidan , den var ju 106 tidigare, och hade nog passat mig bättre men det ska nog funka. har ju haft både 110 och 115mm under fötterna förut.

Adam Sanders

Ny medlem

Jag föredrar att köpa skidor från SportConrad. En fantastisk butik som jag är säker på kommer alltid att ha kvalitetsprodukter. Nyligen började jag använda Supreme Card World Mastercard, som jag lärde mig om på https://*spamlänk*/kort/resurs-bank/supreme-card-world Detta kort gör att jag kan resa mycket billigare än jag gjorde tidigare. Använder någon detta kreditkort?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
:giggle:☀️:cool:⛷️🎿
1622465618176.jpeg

fredw

Aktiv medlem
En del påstår att man ska sova med sina nya skidor första natten men ni kan ju låta skidorna sova med varann! ;) Nu återstår att läsa in sig på alla trådar som handlar om sommarförvaring av skidor. Mitt favorittips är "Förvara dem helst med spetsarna framåt, såvida de inte är twintips". :)

Fast snart ska ni ju provåka! Måcklisar, som man säger i Göteborg (åtminstone på 1970-talet...) !

PisteCarver

Aktiv medlem
Har en fråga angående valla för sommarsnö.
Jag har ännu inte vallat de nyinköpta skidorna.
Ska jag köra med allround valla (jag har Vola allround -8 till +15) eller blir det bättre med gul valla? eller är det onödigt "overkill"?

RWD

Aktiv medlem
Har en fråga angående valla för sommarsnö.
Jag har ännu inte vallat de nyinköpta skidorna.
Ska jag köra med allround valla (jag har Vola allround -8 till +15) eller blir det bättre med gul valla? eller är det onödigt "overkill"?
Allround blir nog alla tiders, annars gul eller röd, viktigast för glidet är strukturen på belaget.
Hårdare valla sitter kvar lite längre men varm snö sliter inte lika mycket på vallan som hård/kall snö eller konstsnö. Hittade nån valla förra året som var för nya skidor som är röd, temperaturen för vallajärnet stämmer med röd valla tänkte lägga på den som grund på mina nya. Kör annars med gul mättnadsvalla om belagen inte verkar bra vallade från fabrik

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
På sonens nya skidor från Line känns belagen väldigt feta/nyvallade så det blir nog bara att sickla av och lägga på lite glidvalla.
Mina från Faction känns ganska torra så tar nog minst ett varv med gul grundvalla först

PisteCarver

Aktiv medlem
På sonens nya skidor från Line känns belagen väldigt feta/nyvallade så det blir nog bara att sickla av och lägga på lite glidvalla.
Mina från Faction känns ganska torra så tar nog minst ett varv med gul grundvalla först
Tycker att de nya Salomon skidorna känns ganska ”feta” i ytan, men kan inte se om det sitter valla i belaget.
Hur mjuk är en allround valla -8 till +15 (smälts på med 100 gr) jämfört med en gul valla?

RWD

Aktiv medlem
Tycker att de nya Salomon skidorna känns ganska ”feta” i ytan, men kan inte se om det sitter valla i belaget.
Hur mjuk är en allround valla -8 till +15 (smälts på med 100 gr) jämfört med en gul valla?
Låter väldigt mjuk då. Gul är väl runt 115 grader har jag för mig. Vet inte om det är nåt annat i den som gör den ”allround”. Använde oftast röd eller gul förr för de funkade bra även när det var kallt.
Minns att när jag tävlade var det ju ”katastrof” om man hade för kall valla. Var alltid säkrare om man vallade för lite varmare väder. Men det var ju 35 år sen😆. Nu kör jag mest lila, endast röd på våren eller om det ska bli väldigt varmt.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter väldigt mjuk då. Gul är väl runt 115 grader har jag för mig. Vet inte om det är nåt annat i den som gör den ”allround”. Använde oftast röd eller gul förr för de funkade bra även när det var kallt.
Minns att när jag tävlade var det ju ”kattastrof” om man hade för kall valla. Var alltid säkrare om man vallade för lite varmare väder. Men det var ju 35 år sen😆. Nu kör jag mest lila, endast röd på våren eller om det ska bli väldigt varmt.
Färgerna betyder nog olika hos olika tillverkare.
Hos Vola är det blå, lila, röd och gul (kallt till varmt).
Universal är orange.
Köpte 500g stav från Amazon för 119 kr.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Färgerna betyder nog olika hos olika tillverkare.
Hos Vola är det blå, lila, röd och gul (kallt till varmt).
Universal är orange.
Köpte 500g stav från Amazon för 119 kr.
Färgerna är nog liknande för de flesta, i alla fall ordningen kallt till varmt (grön, blå, lila, röd, gul) sen har t.ex SkiGo varianter för gamnal och ny snö samt konstsnö, de har nån orange också.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Färgerna är nog liknande för de flesta, i alla fall ordningen kallt till varmt (grön, blå, lila, röd, gul) sen har t.ex SkiGo varianter för gamnal och ny snö samt konstsnö, de har nån orange också.
Låter som ett synnerligen effektivt försäljningstrick att ha så många varianter som möjligt. Varför sälja en när man kan sälja tio? Själv har jag bara kört på olika universalvallor (Hertel Hot Sauce och Nanox Training wax). Hur mycket skillnad gör det egentligen att byta valla beroende på temperatur och typ av snön? För en tävlingsåkare kan det förstås göra hundradelarna som är skillnaden mellan guldet eller sjätteplatsen. Men för oss som är nöjda med att platsa in på topplistan i åkta höjdmeter, känns det verkligen någon väsentlig skillnad?

RWD

Aktiv medlem
Låter som ett synnerligen effektivt försäljningstrick att ha så många varianter som möjligt. Varför sälja en när man kan sälja tio? Själv har jag bara kört på olika universalvallor (Hertel Hot Sauce och Nanox Training wax). Hur mycket skillnad gör det egentligen att byta valla beroende på temperatur och typ av snön? För en tävlingsåkare kan det förstås göra hundradelarna som är skillnaden mellan guldet eller sjätteplatsen. Men för oss som är nöjda med att platsa in på topplistan i åkta höjdmeter, känns det verkligen någon väsentlig skillnad?
Räcker kanske att ha en för kallt blå eller lila och en för lite varmare röd eller gul.
Brukar passa på att köpa när det är rea och då blir det att man tar det som finns på lager men alltid flourfri. Använder mest kallvalla lila eller blå då det håller längst och med största syftet att skydda belagen mot smuts och slitage.
Om allroundvallan är så mjuk som Vola så sitter den ju inte kvar länge och passar kanske bättre till rengöring/grundvalla/sommarvalla

fredw

Aktiv medlem
Minns att när jag tävlade var det ju ”katastrof” om man hade för kall valla. Var alltid säkrare om man vallade för lite varmare väder.
För oss turister undrar jag - kan "för kall valla" ge sämre glid än ingen valla alls? Eller blir det alltid bättre glid jämf med ovallat även om man råkar ha kall-vallat inför vårslasket?

Min tanke är att om kallvalla håller längre (betydligt längre?) så kanske en latmask som jag borde testa den istället, även för varmare väderlek. Har hittills bara kört med "varmvalla" och "universalvalla" som ju brukar vara bortsliten inom ett par dagar.

RWD

Aktiv medlem
För oss turister undrar jag - kan "för kall valla" ge sämre glid än ingen valla alls? Eller blir det alltid bättre glid jämf med ovallat även om man råkar ha kall-vallat inför vårslasket?

Min tanke är att om kallvalla håller längre (betydligt längre?) så kanske en latmask som jag borde testa den istället, även för varmare väderlek. Har hittills bara kört med "varmvalla" och "universalvalla" som ju brukar vara bortsliten inom ett par dagar.
För varm väderlek så har strukturen i belaget större betydelse än vallan. Men har strukturen mer eller mindre slitits bort och det är några plusgrader, speciellt natursnö så kan du nog märka lite skillnad på vilken valla du har.
Har du bra struktur på belaget så skulle jag köra på kallvalla om de vill ha långvarigare skydd. Är det minusgrader skulle jag säga att du inte märker mycket skillnad med eller utan valla oavsett strukturen. Men är belagen ovallade och mycket smutsiga och det är runt nollan eller varmare så kan nog känna en skillnad på glid/transportsträckorna.
Smutsen fastnar ju också lättare på ovallade belag.

pd

Aktiv medlem
Låter som att bra struktur, daglig borstning och en hård universalvalla, givetvis utan fluor, kan räcka fint - så då har jag hittat rätt utifrån min nivå.

RWD

Aktiv medlem
Låter som att bra struktur, daglig borstning och en hård universalvalla, givetvis utan fluor, kan räcka fint - så då har jag hittat rätt utifrån min nivå.
Precis, borstning är ju viktigt om man har hård valla i töväder speciellt annars har man ju inte så mycket nytta av strukturen.
I kallt snö kan man hoppa över borstningen

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Hur får man ”bra struktur” på belaget?
Lättast är att lämna in skidan hos en duktig skidverkstad.
Sen ska du undvika stålsickel efter vallningen. Och sickla inte som en galning, borsta hellre bort det sista med nylonborste, då håller strukturen längre. Eller så låter du de första åken ta bort överflödig valla, dock kanske inte lika miljövänligt.

Senast ändrad:

Tälja

Medlem
Har ännu inte beställt mina breda "sommarskidor", men nu är det på G.
En halv meter snö kom i Hintertux igår och ytterligare en meter den kommande veckan säger prognosen. Det blir över 5 meter snödjup det!

En fråga angående val av längd på breda skidor:
De skidor som jag har bestämt mig för är Salomon QST99, och de har ju även tail rocker (som mina pistskidor inte har), samt att de är mer "tapered" fram och bak.
Detta tillsammans gör väl att skärlinjen blir en del kortare än på pistskidor?
Blir skidorna då instabilare i pist om man inte går upp i längd?
Hej
Det har varit skitväder på glaciäen mest sista veckan blir bättre till helgen( bor 2,5 mil därifrån i Mayrhofen) men vi har fått mycket snö i vinter så det håller nog skapligt över sommaren.Vi börjar åka 1/10.
⛷⛷⛷

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp