Bästa skidor för sommarskidåkning?

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej
Det har varit skitväder på glaciäen mest sista veckan blir bättre till helgen( bor 2,5 mil därifrån i Mayrhofen) men vi har fått mycket snö i vinter så det håller nog skapligt över sommaren.Vi börjar åka 1/10.
⛷⛷⛷
Ja, jag har hållit koll på webkamerorna sedan många år och har sällan sett så mycket snö där. Har tappat räkningen på hur många gånger jag åkt i Hintertux (vinter, vår och sommar...).:)
Det är högsommar med strålande sol sedan en vecka i Sverige. Sorry, men det får gärna vara massor av moln och vit nederbörd ovanför Tuxer Fernerhaus några veckor till.;)
Det är synd att de inte kör Kasererliften på sommaren, hade blivit mycket större utbud på åkningen då.

Tälja

Medlem
Ja, jag har hållit koll på webkamerorna sedan många år och har sällan sett så mycket snö där. Har tappat räkningen på hur många gånger jag åkt i Hintertux (vinter, vår och sommar...).:)
Det är högsommar med strålande sol sedan en vecka i Sverige. Sorry, men det får gärna vara massor av moln och vit nederbörd ovanför Tuxer Fernerhaus några veckor till.;)
Det är synd att de inte kör Kasererliften på sommaren, hade blivit mycket större utbud på åkningen då.
Ja dom sparar” kylskåpsdelen”till september då det kommer massor med träningsgrupper.Det är lite på g där uppe få se hur det blir.Vi åker inget på sommaren 7,5 månader räcker och med Tirolcard har man 92 skidorter att välj på!!!⛷⛷⛷👍👍

fredw

Aktiv medlem
...och med Tirolcard har man 92 skidorter att välj på!!!⛷⛷⛷👍👍

Jisses. Hela Tyrolen en säsong för 850 euro. Dags att flytta ner på riktigt. Ska bara googla på "ekonomiskt oberoende" först. Å andra sidan, om jag blir det så kan jag ju köpa vilka liftkort som helst när som helst...

Speedoit

Medlem
Rustler 9 är kanske för ”nära” mina pistskidor som faktiskt är bredare i brättet (129 mm).
Salomon QST 99 har lite mer bredd över hela linjen och är kanske ett säkrare kort.
Bara teori förstås, jag har ju inte provat.
Jag har åkt många olika skidor i 100 plus segmentet och gillar både slask o pist o puckel. Och kan helhjärtat rekommendera den nu utgående qst99an. Grymt allround skida som klarar att hålla emot tung snö i hög fart samtidigt som den är relativt surfig ifht hur stabil den är. Grym på allt utom riktigt isigt underlag och "japan puder". (Vilket känns rätt oviktigt för is gillar man inte och i Japan kan man hyra breda skidor 😁)

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har åkt många olika skidor i 100 plus segmentet och gillar både slask o pist o puckel. Och kan helhjärtat rekommendera den nu utgående qst99an. Grymt allround skida som klarar att hålla emot tung snö i hög fart samtidigt som den är relativt surfig ifht hur stabil den är. Grym på allt utom riktigt isigt underlag och "japan puder". (Vilket känns rätt oviktigt för is gillar man inte och i Japan kan man hyra breda skidor 😁)
Låter bra!
Har läst att den här konstruktionen av QST99 som har fått så bra recensioner bara har funnits i två säsonger. Tidigare version var tydligen sämre dämpad.
Har inte räknat med att den ska vara bättre på is än mina pistskidor, är ju inte därför som jag köpt den heller. Dessutom som du säger är det inget kul att åka på is.
Nu är den tydligen ersatt av QST98 som är mjukare och med betydligt mer rocker, och det är nog inte vad jag vill ha.
Ska bli kul att prova skidorna och se hur de funkar i ”sommar-lunch-slushet” ner mot Tuxer Fernerhaus!

PisteCarver

Aktiv medlem
Great White Shark siktad i skidområdet?!😱
Nej, men när Olperers branta grå nordostvägg släppt sin snö liknar den ryggfenan på en vithaj.
Så här såg den ut i förmiddags:
1624893079633.jpeg

Första intrycken då med breda skidor (QST 99):
Vi har idag kört hård lite isig pist, mjuk pist, mjuk pist med lite fluffiga högar och grovsnöpist med tunga slushhögar.

Första gången på breda skidor och det känns väldigt annorlunda. Första intrycket var ”wow”, sedan ”hmm” och ”oops”. Jag brukar inte ramla men det gjorde jag idag och fick promenera tillbaka 30 m och hämta ena skidan.
Behöver helt klart åka mer på dem och lära mig, men här i alla fall några första intryck.
Minus:
Mycket långsammare från kant till kant, snabbsvängar är inte grejen med dessa. På en hård och välpreppad pist tycker jag inte att de har precision som mina pistskidor, framändarna känns lite oroliga när det går fort. Jag är inte van vid en så lång tiprocker, och det beror väl på det (tur att jag valde 181 cm).
Plus:
I en mjuk pist med lite ”fluff-högar” infinner sig ett ”lugn” och ”flow” med skidan, vilket man inte får med pistskidor eftersom de tenderar att skära fast i stället för att svänga.
Det går i sådant underlag att stå på mer än med pistskidor, och det gick bra ända tills fluff-högarna övergick i tunga blöta slush-högar, och då blev det lite ”nervigt” när man var tvungen att få ner farten snabbt.

Idag har det varit 30 gr och mer i Tyskland och här i Lanersbach på 1300 m är det 26 gr, vilket är ovanligt. På 3250 m var det inte mindre än +10 gr efter lunch.
I morgon fortsätter det med sol och värmebölja, men från onsdag ska det bli betydligt svalare och det ska komma nysnö.

Här en bild från idag med utsikt mot Gerforene Wand tagen från toppstationen på Olpererliften 3240 möh.
Ha det bra i sommarvärmen!☀️😎
1624894894219.jpeg

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Nej, men när Olperers branta grå nordostvägg släppt sin snö liknar den ryggfenan på en vithaj.
Visa bilaga 10737
Vi har idag kört hård lite isig pist, mjuk pist, mjuk pist med lite fluffiga högar och grovsnöpist med tunga slushhögar.

Första gången på breda skidor och det känns väldigt annorlunda. Första intrycket var ”wow”, sedan ”hmm” och ”oops”. Jag brukar inte ramla men det gjorde jag idag och fick promenera tillbaka 30 m och hämta ena skidan.
Behöver helt klart åka mer på dem och lära mig, men här i alla fall några första intryck.
Minus:
Mycket långsammare från kant till kant, snabbsvängar är inte grejen med dessa. På en hård och välpreppad pist tycker jag inte att de har precision som mina pistskidor, framändarna känns lite oroliga när det går fort. Jag är inte van vid en så lång tiprocker, och det beror väl på det (tur att jag valde 181 cm).
Plus:
I en mjuk pist med lite ”fluff-högar” infinner sig ett ”lugn” och ”flow” med skidan, vilket man inte får med pistskidor eftersom de tenderar att skära fast i stället för att svänga.
Det går i sådant underlag att stå på mer än med pistskidor, och det gick bra ända tills fluff-högarna övergick i tunga blöta slush-högar, och då blev det lite ”nervigt” när man var tvungen att få ner farten snabbt.

Idag har det varit 30 gr och mer i Tyskland och här i Lanersbach på 1300 m är det 26 gr, vilket är ovanligt. På 3250 m var det inte +10 gr efter lunch.
I morgon fortsätter det med sol och värmebölja, men från onsdag ska det bli betydligt svalare och det ska komma nysnö.

Här en bild från idag med utsikt mot Gerforene Wand tagen från toppstationen på Olpererliften 3240 möh.
Visa bilaga 10738
Det kan ta en stund att vänja sig om man som du enbart har åkt på pistskidor. Tror att du efter ett tag kommer att komma underfund med tekniken, man får helt enkelt innfinna sig med att kant-kant tar lite tid och när du vant dig kommer du inte längre känna så stor skillnad, det är ju framförallt på mjukare underlag som de har sin fördel vilket du verkar ha upptäckt👍🏻

PisteCarver

Aktiv medlem
Det kan ta en stund att vänja sig om man som du enbart har åkt på pistskidor. Tror att du efter ett tag kommer att komma underfund med tekniken, man får helt enkelt innfinna sig med att kant-kant tar lite tid och när du vant dig kommer du inte längre känna så stor skillnad, det är ju framförallt på mjukare underlag som de har sin fördel vilket du verkar ha upptäckt👍🏻
Tack för återkoppling.
Det jag är osäker på är hur jag ska stå rätt på skidorna och hur mycket jag ska ”trycka frontside”.

Edit: Kan tillägga att vi nog var de enda i hela skidområdet idag med breda skidor. För övrigt består 70-80% av åkarna här av ungdomar på träningsläger. De kör på smala slalom race-carvers och efter kl 12 åker de ner och det är helt fritt i skidområdet.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Tack för återkoppling.
Det jag är osäker på är hur jag ska stå rätt på skidorna och hur mycket jag ska ”trycka frontside”.
Ja det kan vara mer än bredden som är annorlunda. Vi som lärde oss åka på smalare skidor med lååång radie är vana att initiera svängarna med plöstryck. Medan en del nyare skidor är gjorda mer för att stå mitt på foten.

RWD

Aktiv medlem
Ja det kan vara mer än bredden som är annorlunda. Vi som lärde oss åka på smalare skidor med lååång radie är vana att initiera svängarna med plöstryck. Medan en del nyare skidor är gjorda mer för att stå mitt på foten.
Nu har jag inte nån superkoll på qst99 , men de var väl ganska traditionell montering på bindningen? Bör väl gå att åka med ganska mycket plöstryck i ingången på svängen, men när underlaget är mjukt och ojämnt vill man nog inte trycka till lika mycket på plösen som på ett hårt underlag med pistskidor. Jag har nog inte tänkt så mycket på hur jag gör själv. Du får testa och rapportera @PisteCarver . Stå lite bredare mellan skidorna än en friåkare från 80-talet😉. Kanta bergskidan också- dvs båda knäna mot backen och parallella underben. Innerfoten ska inte vara så långt framför ytterfoten. Mer parallella fötter. Du får böja mer på innerbenet speciellt när det lutar på. Jag är ingen expert men detta är vad jag har lärt mig från duktiga åkare.
Du får testa lite. Ofta har ”självlärda” åkare med gamla ”tekniken” för tätt mellan skidorna.

Senast ändrad:

Speedoit

Medlem
Jag åker ju qst99 nu och den har stor sweetspot men föredrar en mer klassisk viktfördelning och går bäst med lite plöstryck. Dock är den väldigt tolerant mot att åka mer centrerat och anpassar sig väl till det mesta. Som ovan sagts handlar nog både kvickhet och tipp fladder mest om ovanan för skidorna är relativt lugna i topparna jämfört det mesta utom rena chargers. Kvickheten är kanske lite vassare i tex Rustler 10 men där saknas mycket annat vad gäller allround förmåga. Så efter några vurpor till kommer TS sedan upptäcka dom dåliga sidorna hos dom ordinarie skidorna tror jag!

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu har jag inte nån superkoll på qst99 , men de var väl ganska traditionell montering på bindningen? Bör väl gå att åka med ganska mycket plöstryck i ingången på svängen, men när underlaget är mjukt och ojämnt vill man nog inte trycka till lika mycket på plösen som på ett hårt underlag med pistskidor. Jag har nog inte tänkt så mycket på hur jag gör själv. Du får testa och rapportera @PisteCarver . Stå lite bredare mellan skidorna än en friåkare från 80-talet😉. Kanta bergskidan också- dvs båda knäna mot backen och parallella underben. Innerfoten ska inte vara så långt framför ytterfoten. Mer parallella fötter. Du får böja mer på innerbenet speciellt när det lutar på. Jag är ingen expert men detta är vad jag har lärt mig från duktiga åkare.
Du får testa lite. Ofta har ”självlärda” åkare med gamla ”tekniken” för tätt mellan skidorna.
Tack för tipsen, ska tänka på dem i morgon!
I morgon ska det vara soligt och varmt som idag, sedan väderomslag och betydligt svalare, och det ska komma 10-15 cm nysnö på onsdag - trevligt!

Edit: Monteringspunkten är -10, skiljer bara marginellt mot mina pistskidor, men den har ju en betydligt längre tip rocker, vilket jag märker när underlaget är hårt, men inte i en mjuk pist.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag åker ju qst99 nu och den har stor sweetspot men föredrar en mer klassisk viktfördelning och går bäst med lite plöstryck. Dock är den väldigt tolerant mot att åka mer centrerat och anpassar sig väl till det mesta. Som ovan sagts handlar nog både kvickhet och tipp fladder mest om ovanan för skidorna är relativt lugna i topparna jämfört det mesta utom rena chargers. Kvickheten är kanske lite vassare i tex Rustler 10 men där saknas mycket annat vad gäller allround förmåga. Så efter några vurpor till kommer TS sedan upptäcka dom dåliga sidorna hos dom ordinarie skidorna tror jag!
Ja, de är inte svåråkta och de är klart bättre i löst fluffigt/slushigt underlag än mina pistskidor. Men jag behöver träna för att få till det bättre (skillnaden är större än vad jag trodde det skulle vara).
Hoppas att väderrapporten stämmer och det kommer lite nysnö på onsdag. Här är så lite folk som friåker så den snön kommer man kunna utnyttja en hel dag. De flesta här är ungdomslag från Östeuropa som tränar portåkning.

Speedoit

Medlem
Tack för återkoppling.

Edit: Kan tillägga att vi nog var de enda i hela skidområdet idag med breda skidor. För övrigt består 70-80% av åkarna här av ungdomar på träningsläger. De kör på smala slalom race-carvers och efter kl 12 åker de ner och det är helt fritt i skidområdet.
När det är så varmt brukar iaf jag föredra en mer centrerad (inte så mycket plöstryck) åkställning samt också fördela vikten mellan berg o dalskida jämnare än vid hårt före. Låt skidorna göra jobbet åt dig så kommer flytet strax. Trycker du på för mycket är risken stor att trycka fast ytterskidan så den svänger för brant och roterar ikull dig.

RWD

Aktiv medlem
När det är så varmt brukar iaf jag föredra en mer centrerad (inte så mycket plöstryck) åkställning samt också fördela vikten mellan berg o dalskida jämnare än vid hårt före. Låt skidorna göra jobbet åt dig så kommer flytet strax. Trycker du på för mycket är risken stor att trycka fast ytterskidan så den svänger för brant och roterar ikull dig.
Precis, det som många har lite svårt att komma underfund med är att låta skidorna göra jobbet. Man har lite svårt för att låta skidorna gå i fallinjen och lita på att de svänger när man kantar dem.
Och förr var det i princip allt tryck på dalskidan.
Tävlingsåkare försökte väl även då få över lite mer tryck på innerskidan, vi tränade en del på det de sista åren jag tränade. Men nu tror jag att man jobbar mycket mer på att fördela trycket mellan skidorna. Blir viktigare ju mjukare underlaget är givetvis.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så tänkte jag också och det fungerade så bra de första två åken (röd 5 från Gefrorene Wand) att jag stod på lite för mycket, och när jag kom ut på ett flackare mer packat parti, så skar ena skidan och jag fick en lång rutschtur.

I de nedersta nedfarterna är det betydligt tyngre och kompaktare slush-högar och det blir svårare. Tycker ändå de nya skidorna är lite lättare att hantera här. Med pistskidor blir det annars där ansträngande hopp-svängar i ganska makligt tempo.

Tälja

Medlem
Visa bilaga 10737

Minus:
Plus:

Idag har det varit 30 gr och mer i Tyskland och här i Lanersbach på 1300 m är det 26 gr, vilket är ovanligt. På 3250 m var det inte mindre än +10 gr efter lunch.

Visa bilaga 10738
Ja varmt är det så det räcker och blir över
Vi har ju haft detta nu i snart 3 veckor.
Ifjol hade vi sista skiddagen 2 juni kanonförhållanden, normalt så åker vi inte på sommaren utan kör igång 1 oktober då Tirolcard börjar gälla!Kör hårt hoppas du blir ”god vän”med ”fetingarna”!
Skidhälsningar från Åke i Mayrhofen

fredw

Aktiv medlem
Tror också att det handlar om hur man är van att åka i djupare snö. En oldschooler som jag själv (ingen annan nämnd!), som är van vid att djup snö betyder att spetsarna försvinner djupt ner, har haft svårt att på ett naturligt sätt förstå och utnyttja det flyt som bredare skidor ger. Ibland finner jag att jag nästan försöker pressa ner spetsarna i snön.
Jag har därför också haft en preferens att åka ”genom” tung slask (vilket man måste med smala skidor) jämfört med att surfa ovanpå. Och det finns liksom inget mellanting. Även där finner jag ibland att jag kämpar emot. Och kan då ibland längta tillbaka till smalare skidor.
Egentligen är det ju till 100% en smaksak, så länge vi inte talar nån sorts tävlingsåkning. Tror att motståndet mot bredare skidor även på lokal expertnivå i alperna beror på liknande faktorer.
I andra änden, vid carving på hårdare underlag, så har jag faktiskt haft mindre ”problem” med mina bredare skidor.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Idag har det varit mulet och tidvis dimma, men bästa dagen för skidåkning hittills, snöade igår, i natt och i förmiddags. Högst upp -3 gr idag.
Vi har åkt en del ”snäll” offpist, till vänster om röd 3 (nerifrån sett) mellan 2950 och 2700 m. Det var 20cm nyfallen kramsnö och det gick hur lätt som helst att åka där med QST 99. (y):)
Var i stort sett ingen annan som åkte där, så den sluttningen fick vi ha för oss själva.
Får hoppas att glaciären har smält bort så mycket så att det inte fanns några ruggiga ”crevasses” under snön.😨
Kommer mer och mer till rätta med skidorna och de är definitivt inga hårda svåråkta skidor. Vill man slöåka och ta det lite ”piano”, så går det utan problem.
Förutom något enstaka åk på Olperer släpliften, har vi idag mest kört rundor med Gletscherbus 3, den ger 600 skid-åk-fhm i varje lyft, vilket väl får klassas som rätt bra den 1 juli.(y)

Såg dessutom idag två andra personer som också körde på breda skidor, så jag blev ju tvungen att fråga dem om de var svenskar - och det var de ju!🙂

I morgon ska det bli sol och fortsatt låga temperaturer.😎⛷️❄️

Tälja

Medlem
Låter bra hoppas ni får bättre väder!
För nåt år sen hade vi -12 där uppe och kallsnö!!Bor ni i Tux Madseit Juns eller Lanersbach?
Skidhälsningar Åke

PisteCarver

Aktiv medlem
Kanske inte var Super G skidor, jag är ingen expert.:unsure:
De tillhörde två italienska grabbar i ca 17 års åldern, som var på träningsläger. Jag frågade dem vad det var för skidor men de fattade inte ett ord engelska (inte tyska eller franska heller för den delen...), så jag pekade på deras skidor och frågade: Super G? och de nickade till svar.🙄

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
K

Kanske inte var Super G skidor, jag är ingen expert.:unsure:
De tillhörde två italienska grabbar i ca 17 års åldern, som var på träningsläger. Jag frågade dem vad det var för skidor men de fattade inte ett ord engelska (inte tyska eller franska heller för den delen...), så jag pekade på deras skidor och frågade: Super G? och de nickade till svar.🙄
Tror han menade de två paren tandpetare när man kan åka på riktiga skidor, som dina. :ROFLMAO: Står ju SG på de röda, stämmer nog...

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller på att ladda upp en trevlig åk-video på YouTube, kommer länk sen.:)
Skidorna kändes mer och mer naturliga för varje dag, och vi fick för första gången på nästan 25 år också åkt lite offpist. Det var bara "snälla" offpist åk, men det var roligt och QST 99:orna var superlätta att åka opreppat underlag med.

Generellt måste jag säga att det är skidor som är lättåkta. När man väl accepterat att de inte går att slänga upp kant superkvickt och svänga på en femöring, som med pistskidor, så är de riktigt sköna att åka med. De känns inte alls hårda och "bråkiga" på något sätt, och tyckte på slutet att de kändes stabila i fart - kommer i videon.

PisteCarver

Aktiv medlem
How I've been waiting for this - La La Love my new QST 99! :) 🎿
Bakgrundskulissen i Alperna blir ju minst sagt lite mer imponerande på video än i Funäsfjällen. Videon är tagen i förrgår - härliga "sommarbilder".;)

Första åket är nedfart Gefr. Wand nr 5 som startar på 3.250 möh och slutar strax över 3.000 möh. Den lutar undan ganska bra, och det var lite isigt på morgonen och lite folk "i vägen" så jag tog det försiktigt.

Andra åket är Olperer nr 9 som startar på 3.240 möh (slutar också på 3.000 möh) och är snällare. Här var underlaget mjukare och jag släppte på lite mer. Salomon QST 99 går riktigt stabilt och tryggt i fart, samtidigt är de också väldigt lätthanterliga i låg fart.
I början av åk 2 så ser man nedfarten från första åket till höger bland nedfarterna i bakgrunden.

Tack alla ni som hjälpt mig med goda råd här - jag är mycket nöjd med mitt köp!(y)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vy från Tuxer Fernerhaus tagen den 3 juli 2014 vs. 28 juni 2021.
Ni som inte har provat på sommarskidåkning men skulle vilja göra det, vänta inte för länge, det tar nog tyvärr snart slut.
Den här delen av skidområdet är ändå välbestyckad med konstsnötorn (ännu fler har tillkommit sedan 2014), och det är det enda som fortfarande håller den här nedfarten vid liv året runt (bilden tagen på 2.660 möh). Dit inte snökanonerna når kommer det varje år fram mer och mer klippor. Samma fenomen även högre upp (ovanför bilden där den mesta skidåkningen finns).
På 90-talet fanns det 8 st åretruntskidormråden i Österrike, nu är det bara Hintertux kvar. Dessutom är Hintertux det enda i Alperna där man kan åka skidor hela dagen fram till kl 16 även på sommaren. Zermatt och Saas Fee kör sin sommaråkning bara fram till lunch.

3 juli 2014
1625659363893.png

28 juni 2021
1625659505685.png

PisteCarver

Aktiv medlem
1626709878366.png

@fredw , om jag inte minns fel så var det väl du som tidigt rekommenderade QST 99 ?
Nu har jag ju inte provat några andra breda skidor, men jag tror att det blev ganska så rätt. Skidorna klassas för "avancerade åkare", men de är faktiskt väldigt "snällåkta". Man kan åka långsamt och svänga försiktigt om man vill, de känns inte hårda och besvärliga på något sätt (så som avancerade pistskidor kan göra när man vill ta det lite "lugnt").
Bredare skidor är kanske generellt lite mjukare än pistskidor?
Vore ju logiskt om de är avsedda för mjukare underlag?
Går att trycka på gasen med QST 99 också utan problem.

Jag kör väl egentligen inte "riktig" carving, har för mycket kvar i kroppen hur man lärde sig att åka "snyggt" på 80-talet, så jag har försökt att ställa om tekniken så att jag bättre kan utnyttja egenskaperna hos carvingskidor. Men jämfört med dem som kör riktig snygg carving, så åker jag mindre "yvigt i svängarna" och mer rakt ner i fallinjen (syns nog tydligt i "La La Love - videon"). Får oftast ta rejält med sidomarginal till carvingspecialisterna så att jag inte kör ihop med dem, ifall de inte kör riktigt fort förstås så att jag inte kommer ikapp dem.🏎️⛷️

För sommarskidåkning kommer jag bara att använda de här skidorna framöver. För vinterskidåkning kommer jag att försöka ta med mig båda paren. För gammal snö och preppad snö blir det pistskidor, men när pistörerna "glömmer" att göra sitt jobb (typ Stubai Gletscher som har ett supermodernt liftsystem, men notoriskt slöa pistörer :() så kommer jag att sätta på bredisarna vid piståkning. De går kursstabilare och lugnare i uppkörda pister.
Vid nysnö är ju valet enkelt!❄️:)
Fru PC var inte särskilt nöjd med skidorna de två första dagarna, och jag själv var också lite tveksam. Det var ovant med skidor som kändes så långsamma kant till kant. Tredje dagen fick vi nysnö och då blev det plötsligt roligt, sedan blev det också en vanesak med skidorna och man börjar köra lite större svängar. På slutet tänkte vi inte på skillnaden längre och även fru PC blev nöjd.
I "slushet" längst ner på glaciären var det lättare att svänga med dessa än med pistskidor, jag tycker dock inte det är superroligt att åka "slush" och därför höll vi oss mestadels i de övre nedfarterna.

fredw

Aktiv medlem
Glad att även fru PC är glad. Det är mer på spel och sämre förutsättningar när man inte är den som själv varit mest aktiv i köp och val av nya skidor, särskilt när det gäller en ny kategori. Plus, som man säger i Australien ”down under” - ”Happy wife - happy life!” 😉 Kanske litet mossigt uttryck men där finns något.

QST-serien har rykte om sig att vara förlåtande. Det finns dock breda skidor som inte är lättåkta och förlåtande. Har råkat ut för det ett par ggr särskilt när jag valt något för långa skidor av en typ som kanske annars hade blivit bra. De har känts tunga och krävt högre fart och koncentration än jag orkat/kunnat ge dem.

Jag tror inte bredden är en avgörande faktor åt något håll när det gäller nivå på åkaren. Visst är det lättare för en nybörjare att lära sig skärande svängar om inte skidorna är för breda. Men i tyngre/djupare snö är de mer lättåkta även för novisen precis som för oss andra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp