BÄSTA skidstrumpan????

Hanna1

Ny medlem
Behöver tips på den bästa skidstrumpan!!

• högt skaft
• material som andas, gärna ull
• prisvärd, så man kan köpa flera par att gå mellan
• varm!!

Langa alla era bästa tips!!! Tack <3

eriC1

Medlem
Mitt tips är absolut inte den billigaste, men en av de bästa enligt mig, Smartwool Phd Ski. Räcker gott och väl med 2 par för en säsong. Ett par att åka i, ett par som hänger på tork efter tvätt. Får lätt ut minst 100 skiddagar ur en strumpa, så det blir prisvärt, samt att komforten i form av hur den sitter på foten samt hur hållbar den är gör den jävligt bra. Och ull är ett måste, låt inte foten behöva vara omsluten av mer plast än den redan är.

iSooLi

Medlem
Långt ifrån billiga, men så får man livstidsgaranti på köpet. Har provat dem själv men bara under en kort säsong så kan inte uttala mig om hållbarhet än. Men de står sig efter både åkning och tvättar. Finns i olika tjocklekar och dekor och hissas bl.a. på TGR. Kika efter Darn Tough socks Brukar kunna hittas på fleabay.

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Kör falke SK4, för vandring på fjället sommartid och skidor vintertid. Torkar fort och bra kvalitet. Men priset är väl åt det dyrare hållet.

Skulle säga att den ”bästa” strumpan är tunn, tillverkad i ull/syntet eller en mix av båda.

Bästa sättet att ha varma fötter är att ha en varm kropp som helhet. Och hålla sig torr, vilket kan te sig problematiskt när man är fysiskt aktiv. Ha med ett par torra strumpor i fickan, byt vid lunch.
Annars för värmen: Tänk lager på lager, underställ, förstärkningsjacka och byxa i dun/syntet, skalbyxa och jacka över. Sen kan man bygga på med fler lager eller ta bort beroende på temperatur.

Kaskar

Medlem
Jag måste erkänna att X-socks som de säljer på Stadium är riktigt bra.
Jag har ett par som rullat rätt hårt i två säsonger. Köpte ett till par på rean i våras och jag hade f-n svårt att skilja dem åt efter en tvätt av nya paret.

gLasspinneL

Medlem
Du får nog testa dig fram för "suprise" folk tycker rätt olika.
Men köp hellre två bra par som eriC1 skrev än en massa skitstrumpor som inte sitter där dom ska osv...
Sen kan det bara bra att dra ur innerskon ur pjäxan och se till att den är torr också annars så blir den en fin svamp!

Lundberg92

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för Alpingaraget stumpor i merinoull. Finns både som kompressionsstrumpa och vanlig model 🤙

miol11

Medlem
Jag måste erkänna att X-socks som de säljer på Stadium är riktigt bra.
Jag har ett par som rullat rätt hårt i två säsonger. Köpte ett till par på rean i våras och jag hade f-n svårt att skilja dem åt efter en tvätt av nya paret.
Samma erfarenhet bra strumpa som man kan hitta till bra pris ibland (har 3 par som jag haft många skiddagar i)

Falke 5 är nog min favorit. Tunn "race-strumpa". Har provat garagets kompression, funkade inte för mig. Men generellt tips: skaffa en så tunn strumpa som möjligt och, om du är i pjäxköpartagen, gärna när du provar ut nya pjäxor. Köp ett gäng. Personligen sliter jag ut ett par per säsong. Men det kanske är mina rivjärns fötter i kombination med extremt lågt PH-värde i "foot-juicen" eftersom andra verkar kunna ha sina i flera år.

farsan56

Medlem
Som redan sagts: X-socks är riktigt bra kontra priset. Panikköpte ett par förra vintern och blev positivt överraskad.
En bubblare på listan: Skins kompression. Köpte ett par på Stadium Outlet Sälen för ett par år sen. Fynd! Hade jag vetat då hade jag köpt ett gäng. Kommer inte ihåg men var det ens en 100-lapp i pris. Har dom i randopjäxan. Alternerar med ett par Sidas som kostar 5-6ggr så mycket. Men funkar lika bra.

lamboren

Medlem
Prova lite olika utföranden och känn vad som känns bäst, försök bortse om dyra eller billiga - köp sedan det som känns bäst - brukar funka

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp