Baggage till/från Niseko, Hjälp?

nike_k3

Ny medlem
Tjena,

Om två veckor sticker jag och en kompis till Niseko coh nu har jag en viktig fråga som jag hoppas nån kan hjälp till med..

Hur har det funkat med utrustningen och baggagevikter osv? Vi flyger med Lufthansa på vägen dit så det är inga problem. Däremot så är hemresan med All Nippon och de verkar ha riktigt stränga regler för övervikt.. Är det nån som har erfarenhet från detta? Hur gick det i så fall?

Mvh/Nogge

jernevi

Ny medlem
Sticker också till niseko om två veckor, flyger iof med sas till tokyo sedan blir det antingen Jal eller ANA. Hört att de är sjukt hårda med vikten på ANA och att de mäter osv. Hade två polare som åkte över i torsdags och de mätte och vägde riktigt mycket tydligen i tokyo, när det skulle flyga vidare. Lufthansa borde dock vara ganska lugnt, men väl i tokyo så blir det ju ngt annat antar jag? Kolla på lufthansas hemsida osv, brukar stå lite riktlinjer.. vart skall ni bo osv? ses i niseko

ulno7633

Ny medlem
Jag kommer inte ihåg till 100%, men jag har för mig att det var 25 kg totalvikt och max två väskor + handbagage. Problemet är att de väger skidorna, precis som allt annat bagage. Överviktsavgifterna är väldigt dyra. Informationen finns på ANA/JAL hemsida.

Hursomhelst så är det betydligt lägre vikt tillåten i Japan än om du åker till USA/Kanada.

Ett tips är att köpa en speciell handbagage väska, med maxmått och packa pjäxorna i den, eftersom handbagaget har en egen viktkvot. Om ni flyger flera så packa alla skidor i en bag, och dela upp kläderna mellan er.

Se till att väga ditt bagage innan, och kolla upp hur mkt du får ta med dig, annars kan det bli en obehaglig överraskning. En annan sak att tänka på är att väldigt många japaner inte kan engelska. Så det blir väldigt svårt att förklara för personalen på flygplatsen i Sapporo varför man har övervikt, och även om du lyckas så kommer du nog inte slippa undan överviktsavgiften.

Senast ändrad:

nike_k3

Ny medlem
Tack för snabba svar. Tipset med alla skidor i en bag är bra. Ringde precis till ANA och fick då veta att flighten som vår bokningsagent bokat från sapporo till tokyo tydligen inte tillåter skidutrustning.... Hmm, bra tänkt där! Måste fixa det imorrn.. Fan också.

jernevi- Vi bor på Black Diamond från 31:a januari till 13:e februari. Vart bor ni?

NATIVE

Ny medlem
Vi reser den 30:e och har begärt att resesäljaren bokat "skrymmande" bagage ("servicepack") dvs skidbag för t o r resa. Då ska det vara grönt. Vi reser via Frankfurt-Nagoya-Sapporo med SAS, LFH och ANA. 8 resp 5 kg handbagage,20 kg bagage samt 15 kg skidbag är det som gäller. OBS att plocka med pjäxorna som handbagage kan vara lite vanskligt. Säk personalen på vissa flygplatser har väldigt låg tröskel för vad som klassas som "vapen".

Senast ändrad:

jernevi

Ny medlem
vi kommer att bo på nhirafu backpackers 7 - 28 feb men kommer till niseko den 1:a och bor då hos några vänner. ses där

ulno7633

Ny medlem
Kom just på en annan grej. I Japan är det inte ovanligt att man skickar bagage, med tåg eller liknande. Du tar alltså med dig skidona på flyget och när du är i Japan så skickar du dom till hotellet. Det finns sådana tjänster och de är inte jättedyra, men det tar nån dag att få grejorna till hotellet.

Sen finns det "1337-metoden" som jag och min tjej använde. Du bokar en "kort" tranfer i Frankfurt, dvs runt 40 min-1 timme. Du checkar in ditt bagage hela vägen till Sapporo. Då finns det en väldigt stor risk att ditt bagage inte kommer med planet till Japan. När du kommer till Sapporo så anmälder du ditt bagage som förlorat, efter att du kollat att det inte ligger på bandet. Du berättar vilken adress du bor på och så kommer bagaget skickas dit gratis! Detta tar runt 24 timmar, men kan vara värt det eftersom du slipper alla överviktsavgifter. Vi blev försenade på Arlanda och slapp pga detta alla problem med bagaget på ditvägen.

Detta funkar dock inte på hemvägen eftersom det är i Japan som de hårda restriktionerna för övervikt finns.

MartyMan

Ny medlem
Sundsvall, vilka har ni bokat med?
Ni som skall flyga med JAL, har ni noterat att de är på väg i konkurs!

Var i Niseko 2008 men hade då bokat hela vägen via SAS och då utan problem.
Fan man ska inte använda sig av allt lågprishelvete blir bara problem!!

Får lov att ringa resebyrån i morn för att få lite klartecken.

NATIVE

Ny medlem
Vi har bokat med Travelpartner/Budjet. Har bokat tidigare med dem och det har alltid funkat bra.

jernevi

Ny medlem
vi har alltså inte bestämt att åka med JALÖ beror lite på, vi har bara bokat till tokyo än s¨länge och bokar sista resan på plats tror vi, vad är bäst ngn som vet?

MartyMan

Ny medlem
Läste i DI idag att det nu är klart med konkurs för JAL men att det skall ske en rekonstruktion av bolaget. Vet inte om det kommer att störa de olika flighterna nu?
Skulle nog boka med ANA för att vara säker.

smedberg

Ny medlem
Hej, Jag checkade in med ANA på Haneda och fick betala 2000 yen för 35kg+handbagage. bara att vara så trevlig som möjligt och spela lite dum. Detta är dock inte deras vanliga avgifter så ska bli intressant att se vad det blir på hemvägen.

Deem

Ny medlem
Vi åker hem den 26:e feb. Vägen hit behövde jag bara betala 300 danska för mitt skidfodral. De vägde det inte som tur va med tanke på att det vägde 30 kg :)

Totalt har jag mitt skidfodral och min vanliga väska som väger 20 kg (50 kg totalt). Problemet på hemvägen är att då gäller ANA airways regler och Japan har väldigt begränsade viktregler som vi alla har förstått. Jag och Robin som jag är här med kommer lösa problemet genom att skicka vårt bagage till Tokyo 3 dagar innan vi åker hem. Det kostar högst 3.000 Yen för oss båda och då spelar det ingen roll vad det väger. Sen checkar vi in det på plats i Tokyo när vi åker hem och då med SAS regler istället. Det kommer då kosta som högst 900 kr för mig med mitt 30 kg skidbagage. Kan lika väl bli mindre :) Men det blir inga 16.000 sek som jag läste att någon svensk hade fått betala på hemvägen om det nu stämmer :p

Powder and Out!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp