Barmarksträning inför tursäsongen

lmk30

Aktiv medlem
Tja! Vad har ni för tips på lite mer specifik träning inför tursäsongen? Självklart att tura, men vore bra med komplement när man sitter hemma i ett grått och blött sthlm utan tillstymmelse till snö...

Upplever mig som vältränad i övrigt, tränar normalt 7-10h i veckan ffa cykling och styrketräning (olympiska lyft) och skridskor.
Har fram till rel nyligen hållit på med långdistanstriathlon. Trots en ganska gedigen träningsbakgrund tycker jag ändå att det alltid är lika jobbigt att tura...

Tips emottages tacksamt!

RWD

Aktiv medlem
Åk till en ishall och kolla om det finns nåt amatörhockey/ hockeybockey eller veteranhockey som du kan hänga på och träna med. Hur kul som helst jämfört med att springa /cykla ute i regnet och kylan och perfekt träning för skidåkningen.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Hej,
Av det jag läser så har du både bra syreupptagning, och en utvecklad metabolism (att kunna nyttja fettreserver) vilket kommer ifrån när du kört lång-lopp. Jag tror snarare att du märker av att du släpar rätt tungt när du turar. Endera försöker du komma ner i vikt på prylarna för att nyttja din vana av hög duration (men kanske med mindre motstånd..). Du kan även öka motståndet vid träning för att påfresta musklerna lite annorlunda, typ högre belastning. Håll koll på pulsen när du turar.. Kanske drar du på lite hårt, och får "surt" tillbaka?

Träningstips;
- Långpromenad med ryggsäck (ca 10kg), gärna i backig terräng (muskelstärkande, men också ett tillvänjande att släpa på ryggan som alltid är med när man turar..)
- Spinning med lägre duration men med något högre belastning
- Löpning i backar, -i.e Hammarbybacken:)
- Anpassad styrketräning, -dina muskler är anpassade för längre intervaller (långa triathlon pass , men kanske lättare belastning). Olympiska lyft är tekniska, känner du att du kan köra benen riktigt trötta utan att rygg/axlar/bål sätter begränsningen? -kanske pröva basövningar där du kan isolera ben mer generellt. Typ knäböj, benspark, benpress?

Trötthet vid turande kan också komma i från att man inte hittar regelbundna intag för framför allt vätska. Det finns vätskesystem med flaskhållare på axelremmen som inte fryser lika lätt, men underlättar drickandet

Några allmänna tankar..
Skulle gissa att med din träningsbakgrund skulle du försöka komma i kontakt/kolla med uvar inom toppturandet för tips som kan passa dig än bättre.
Typ Skantz eller af Ekenstam.
http://www.mattiasskantz.se
https://www.freeride.se/forsasongstraning-med-mikael-af-ekenstam/

lmk30

Aktiv medlem
Almen1 sa:
Hej,
Av det jag läser så har du både bra syreupptagning, och en utvecklad metabolism (att kunna nyttja fettreserver) vilket kommer ifrån när du kört lång-lopp. Jag tror snarare att du märker av att du släpar rätt tungt när du turar. Endera försöker du komma ner i vikt på prylarna för att nyttja din vana av hög duration (men kanske med mindre motstånd..). Du kan även öka motståndet vid träning för att påfresta musklerna lite annorlunda, typ högre belastning. Håll koll på pulsen när du turar.. Kanske drar du på lite hårt, och får "surt" tillbaka?

Träningstips;
- Långpromenad med ryggsäck (ca 10kg), gärna i backig terräng (muskelstärkande, men också ett tillvänjande att släpa på ryggan som alltid är med när man turar..)
- Spinning med lägre duration men med något högre belastning
- Löpning i backar, -i.e Hammarbybacken:)
- Anpassad styrketräning, -dina muskler är anpassade för längre intervaller (långa triathlon pass , men kanske lättare belastning). Olympiska lyft är tekniska, känner du att du kan köra benen riktigt trötta utan att rygg/axlar/bål sätter begränsningen? -kanske pröva basövningar där du kan isolera ben mer generellt. Typ knäböj, benspark, benpress?

Trötthet vid turande kan också komma i från att man inte hittar regelbundna intag för framför allt vätska. Det finns vätskesystem med flaskhållare på axelremmen som inte fryser lika lätt, men underlättar drickandet

Några allmänna tankar..
Skulle gissa att med din träningsbakgrund skulle du försöka komma i kontakt/kolla med uvar inom toppturandet för tips som kan passa dig än bättre.
Typ Skantz eller af Ekenstam.
http://www.mattiasskantz.se
https://www.freeride.se/forsasongstraning-med-mikael-af-ekenstam/
Tack för ett sjukt bra och utförligt svar! Jag misstänker att du har hel rätt avseende det där med att släpa på extra saker. Jag är inte så lång och tung, väger in strax över 50kg så proportionerligt väger ju min utrustning mer (kg per totalt kg kroppsvikt) än för någon som tex väger 80kg. Jag skulle hemskt gärna köpa ännu lättare saker men har inte riktigt stålar att köpa ett helt nytt ultralätt toppturskit... Så får ge mig ut och träna ikapp!

Tyvärr kan jag inte springa längre pga långtidsskada i sätet (därav inget mer Ironman inom överskådlig framtid) men gå upp och ner med tung rygga skulle ju kunna funka. Det jag också känner är att jag är ovan att använda de muskler som jobbar när man går med hudar, typ iliopsoas. Och tyvärr är det nog så att jag ofta går med folk som egentligen går lite för fort för mig.

Höjd är ett annat stort problem, är helt sjukt dålig över 2500m så ngn haute route lär det nog aldrig bli...

fransosen

Aktiv medlem
Nær man turar blir det en hel del knælyft, speciellt nær man går brant eller/och i djup snø. Vid kick-turns får du dessutom ovana vinklar nær benen belastas. Ser många som får ont runt knæ efter några dagar med turer.
Step-up på en bænk eller box ær en bra øvning, med eller utan vikter. Kan också gøras från bosu eller något som minskar stabiliteten.

Pillard

Aktiv medlem
Det där med höjden är ju väldigt märkligt. Jag har personligen inte haft så stora problem med den men har kompisar som är vettigt vältränade som fullständigt tvärdör när man bootpackar på några tusen meters höjd.

Spontant tänker jag att mjölksyreträning över lag vore bra. Jag springer en hel del men klart kortare distanser än du. Jag tycker allt över 10km är slöseri med tid och jag är helt ok där. Men så fort jag bootpackar eller hudar med andra som är mer vana blir jag ifrånsprungen på direkten. Det som jag då har klurat på är muskeluthålligheten. Jag har t.ex. testat att spela innebandy igen efter flera års uppehåll och blir fullständigt dunderslut medan folk som jag vet att jag springer ifrån rejält på både 5 och 10km lätt kutar vidare på planen. Det jag misstänker är att innebandyn och ffa bootpacken är så pass oregelbunden att det kräver en helt annan typ av muskelnärvaro och därför inte kan jämföras med det mer monotona på längre sträckor.

Så vart vill jag komma då, jo min tanke har iaf varit att sporter som innebandy, badminton, squash osv antagligen har väldigt bra effekt för skidåkare medan att kunna springa milen på 40 min inte ger jättemycket annat än en bra syreupptagning och flås, men det hjälper inte mot att musklerna blir skittrötta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp