Barn barn och åter igen barn!

magnus07

Ny medlem
Hej hej, Magnus igen, min son... Har nu sett några stora pojkar i pisten som hoppar och skruvar på sig i luften, han vill börja göra detta nu han också... Jag kan ju som bara inte säga; Nej, det får du inte! Så jag började tänka på att han skulle behöva skydd för detta, alltså, jag talar om vad för skydd som är bra att ha om man ska hålla på med att hoppa i stora hopp som jag tror att ni kallar freeride?

//MVH Magnus

Sjogras

Ny medlem
ryggplatta och hjälm.. bådadera kan köpas på t ex stadium, men jag tror att ni får bättre hjälp på Alpint, eller Alpingaraget.

Senast ändrad:

magnus07

Ny medlem
Hej Sjogras! Tack för svaret och tipset, detta är alltså allt som behövs? Tack så mycket!

//MVH Magnus

Monis

Ny medlem
Finns mycket olika skydd, tex höftskydd. Pälsa på ungen så mycket som möjligt;)

J

JoInt-1992

Guest
En bra hjäl och köp ett rejält ryggskydd som passar honom om han e soppas liten så kan han ju börja lite med knä/armbågsskydd om han så vill och det bästa/vikitgaste av allt, Han skall ha roligt;)

Fest4ever

Ny medlem
de viktigaste e juh att han har hjälm och ryggskydd!! men han e juh ganska liten så han kanske ska ha lite mer skydd än de men de får väl du som pappa avgöra men se till att han har hjälm och ryggskydd de e grymt viktigt!

JoelBitar

Ny medlem
Som dom andra säger, hjälm och ryggskydd. vill han få det lite skönt åt höfterna, arslet så finns det ju nå skyddsshorts som man kan ha..
Hälsa grabben lycka till!

Victors

Ny medlem
Det som jag anser behövas är:
* hjälm
*ryggskydd
* möjligtvis crashpants (en slags byxa med kuddar som ska skydda bla höfter och svanskota mot slag)

ryggskyddet är väldigt bra, det skyddar både mot att ryggen böjs åt fel håll och kan även skydda mot isbitar ex. om åkaren ramlar på ryggen så finns risken att han landar på en sten eller hård isbit som kan göra väldigt stora skador i ryggen, i värsta fall förlamning.

blizzy

Ny medlem
Egentligen vet jag inte riktigt varför alla rekommenderar ryggskygg hela tiden..

Okej, jag kör själv med det, så säger inte att det är nån myt om att det skyddar - MEN, det skyddar egentligen bara mot föremål som skulle ge ryggen ett slag, typ stubbar, andra åkare, rails etc. Det skyddar ju inte mot att bryta ryggraden om man landar på ryggen etc.
Tycker snacket om alla skydd man ska ha hit o dit har blivit lite överdrivet på sistone. Självklart är det lite skönare att landa på ryggskyddet om man bara trillar på platt mark/snö men inte som Redrum precis krev: "mot att ryggen böjs åt fel håll", för det är inte alls det det är konstruerat för.

Så tänk på, även om man har ryggskydd (vilket man kanske borde ha) så kan man ju fortfarande skada ryggen rejält (till skillnad från t.ex. hjälm som skyddar huvudet mycket mycket bättre än vad ryggskyddet skyddar ryggen)..
Vet att alla kommer börja flame'a detta inlägg, men det var vad jag upplevde efter två säsonger, en utan och en med ryggskydd.

Hur som helst, HJÄLM, viktigt viktigt.

Brannland

Ny medlem
blizzy sa:
Egentligen vet jag inte riktigt varför alla rekommenderar ryggskygg hela tiden..

Okej, jag kör själv med det, så säger inte att det är nån myt om att det skyddar - MEN, det skyddar egentligen bara mot föremål som skulle ge ryggen ett slag, typ stubbar, andra åkare, rails etc. Det skyddar ju inte mot att bryta ryggraden om man landar på ryggen etc.
Tycker snacket om alla skydd man ska ha hit o dit har blivit lite överdrivet på sistone. Självklart är det lite skönare att landa på ryggskyddet om man bara trillar på platt mark/snö men inte som Redrum precis krev: "mot att ryggen böjs åt fel håll", för det är inte alls det det är konstruerat för.

Så tänk på, även om man har ryggskydd (vilket man kanske borde ha) så kan man ju fortfarande skada ryggen rejält (till skillnad från t.ex. hjälm som skyddar huvudet mycket mycket bättre än vad ryggskyddet skyddar ryggen)..
Vet att alla kommer börja flame'a detta inlägg, men det var vad jag upplevde efter två säsonger, en utan och en med ryggskydd.

Hur som helst, HJÄLM, viktigt viktigt.
landar du på nånting vasst som skulle ha skurit in och gjort sönder nerverna i ryggraden skyddar ju ryggskyddet exttremt bra. Eller de behöver itne va vasst en stubbe eller nått kommer att ju ryggskyddet minska riskerna för eventuella skador avsevärt

porky

Ny medlem
rygg skyddet ska visst skydda lite mot att inte böja ryggen bakåt, men i en fet krasch är ja osäker på hure hjälper, men man får ju sjukt ont ändå, men hjälm o ryggskyd är bra, craschpants kan nog också vara grymt men man blir rätt stel i sånna har ja hört.

F-Grann

Ny medlem
porky sa:
rygg skyddet ska visst skydda lite mot att inte böja ryggen bakåt, men i en fet krasch är ja osäker på hure hjälper, men man får ju sjukt ont ändå, men hjälm o ryggskyd är bra, craschpants kan nog också vara grymt men man blir rätt stel i sånna har ja hört.
jag känner mig inte stel i mina crashphants

EricNorrlander

Ny medlem
Mina barn har ryggskydd, både 6-åringen (som hoppar lite) och Eric som är 8 år (som kör allt i parken). Men det är bra att ha oavsett om man hoppar eller ej. Min grabbs tjejkompis fick en förlupen skida i ryggen när hon satt och fixade med sin snowboard, tur hon hade Erics gamla ryggskydd, och hon har ett sånt fast hon aldrig hoppar, hon åker möjligen på boxar. Runaway skis är det gott om kring parken, alltså såna som skistoppern är trasig på. Jag har läxat upp tre i vinter som hoppar utan skistopper, faktiskt också läxat upp en tjej i trettioårs åldern som körde Telisar utan fångrem och tappade skidan. En sån skida kan skada ett litet barn som ramlat i backen mycket längre ned än man tror, och då är ryggskyddet så jädrans bra att ha även på en 4-åring.
Nu vet jag inte om du skrev någon ålder på ditt barn, men redan när min dotter var 4 började hon åka i skogsbanor och då är ryggskyddet ganska bra att ha, hur många brötar med "småglin" som åkt in i varandra för att den första kraschat har man åkt förbi ? Många, återigen bra med ryggskydd.

Finns säkert tusen anledningar att ha ryggskydd, jag kan inte se någon bra anledning att skippa det annat än att man är dumsnål.

Lycka till med åkningen !
/Erics pappa Jörgen

Carton

Ny medlem
ryggskydd skyddar bättre än vad man tror, så länge man har ett bra skydd! poc gör både riktigt bra och snygga grejjer rekomenderar detta !!!

havreboll

Aktiv medlem
ändrat åsikt. dom nya ryggskydden på marknaden är grymma och borde användas av alla tillsammans med hjälm

Senast ändrad:

scallenius

Ny medlem
Försöker blåsa liv i en gammal tråd. Har från en skidinstruktör hört att ryggskydd inte är att rekommendera för mindre barn, utan först när de nått en längd av ca 140-150 cm. Han menade att det skulle kunna göra mer skada än nytta vid ett fall och att han själv ska börja använda ryggskydd på sin dotter först nu (9 år gammal) och endast vid tävling, inte friåkning. Jag kan inte hitta någon som helst information om detta någonstans, någon som vet nåt om ämnet? Sant eller BS?

Tack!

Jadin

Ny medlem
scallenius sa:
Försöker blåsa liv i en gammal tråd. Har från en skidinstruktör hört att ryggskydd inte är att rekommendera för mindre barn, utan först när de nått en längd av ca 140-150 cm. Han menade att det skulle kunna göra mer skada än nytta vid ett fall och att han själv ska börja använda ryggskydd på sin dotter först nu (9 år gammal) och endast vid tävling, inte friåkning. Jag kan inte hitta någon som helst information om detta någonstans, någon som vet nåt om ämnet? Sant eller BS?

Tack!
Vad jag har hört är det storleken på ryggskyddet det hänger på! Har du ett för stort skydd på barnet kan det göra mer skada än nytta, då det kan åka upp i nacken och skada nackkotorna vid en allvarlig krasch.
Sitter det däremot som det ska kan jag inte se att det ska vara något problem.

linder

Aktiv medlem
scallenius sa:

Tack!
Bör vara bullshit. Har man ett ryggskydd som inte går ner över rumpan så bör det inte skada.
Man ska alltså inte va snålföräldern som tänker köper jag en storlek större räcker det ett år längre ;)

blizzy sa:
Det skyddar ju inte mot att bryta ryggraden om man landar på ryggen etc. [...] men inte som Redrum precis krev: "mot att ryggen böjs åt fel håll", för det är inte alls det det är konstruerat för.
Ryggskyddet hjälper till viss del mot böjning åt fel håll (bakåt) men inte fullt ut. Dock landar du på ett rail med ett ryggskydd kan ett bra ryggskydd fördela smällen på ett större ömråde vilket gör att ryggen inte böjs lika mycket. En polares bror spräckte 3 ryggkotor och pajade en disk efter att ha gjort en omvänd taco på downräcket i åre förra vintern och där hade t.ex. ryggskydd hjälpt jättemycket.

Åt andra hållet (frammåt) så hjälper det inte speciellt mycket. Landade själv på nacke/övre delen av kroppen och drog på mig en kotkompression efter ett rätt så högt fall och jag hade ryggskydd. Men jag är helt återställd och det är inget som hindrar mig att åka.

Iller

Ny medlem
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20647300
Det finns en övertro på att ryggskydd skyddar mot ryggfrakturer.

BS, det finns inga publicerade fall (som jag kunnat hitta) där man härlett en halsryggsskada till för stort ryggskydd. Det betyder att det är en gissning att det skulle kunna hända. Däremot är det obekvämt med för stort ryggskydd.

Studierna kring ryggskydd är i övrigt bristfälliga. Hjälm är bevisat bra men inte ryggskydd. Teoretisk kan man dock tänka sig att det kan skydda mot våld såsom vid fall mot railkant eller sten. Den eventuella risken med att åka med ett "onödigt" skydd är dock inte heller känd.

Hjälm + sunt förnuft är nog en bra idé. Själv skaffar jag ryggskydd till 6-åringen till vintern just för baklängesfall in i träd och railkanter.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp