barnskidor, lämplig längd, craving eller inte ?

Peter_E

Ny medlem
kommer spendera en längre tid i alperna med barnen i vinter. Vi är nere i drygt två månader så det blir för dyrt för att hyra. Har försökt hita info om lämplig längd på barnskidor men inte hittat någon vettig info.

Barnen är 5 och 6 år och tar sig fram med plogsvängar och har inga problem att använda knapp- eller ankarlift (de har gått i skidskola nå vi varit i fjällen, 3-4 veckor totalt). 5-åringen är fortfarande lite farträdd och föredrar än så länge lite flackare backar. Misstänker att det kommer förändras efter några veckors skidåkning.

Hur ska man resonera när det gäller skärning på skidan. Har hört både att man ska skaffa riktiga skidor med midja och att man ska undvika det. Går ju knappt att köpa "raka" skidor längre. Ska man hitta ett par begade "raka" skidor i rätt längd får man ju bosätta sig på blocket. Kan tänka mig att köpa nya men då vill jag ju köpa så rätt som möjligt. Åkte med för stora pjäxor och kassa skidor som liten och tänker inte utsätt mina barn för det.

1. Hur långa skidor ska de ha? De är inte nybörjare men de åker heller inte så bra som vissa jämnåriga. De är 123 respektive 108cm långa.

2. Raka eller skidor med midja ?

tack

SSyk

Ny medlem
Efter att ha varit med om att träna grupper med 5-6 åringar några år så är mitt personliga råd definitivt midja, men att ge något råd om längden duger jag inte till. Färdigheten, vilken fart man är bekväm med och hur "modig" man är måste få avgöra det (förutsätter att de kör parallellsvängar efter ett par dagar). Många små barn klarar ganska långa skidor, men inte alla. Nästa fråga är ju varför de skall ha långa skidor och där är väl anledningen mest att de skall kunna ha dem nästa år också??

Senast ändrad:

Teufel

Ny medlem
När jag var liten plogade jag mig igenom 5 år totlat (dock åkte jag 1 vecka om året). Angående parallelsvängar efter någon dag..

SSyk

Ny medlem
Ploga kan man med i stort sett alla skidor om de inte är för långa och hårda, men man kan faktitiskt få lite "carvingkänsla" även med lite mer avancerad plogsväng med midjeskidor.

Att börja med parallellsväng handlar mest om lagom brant backe, naturligvis forsätter barn ploga länge när det är "för brant".

Senast ändrad:

syster-gunnar

Ny medlem
carving är det som gäller även för barnen (dom lär sig skärande svängar automatiskt)längd 90cm till den lilla och 110 till den stora, har du kollat vad säsongshyran blir på orten där ni skall vara? annars köp på plats det blir billigare,ha det så kul! Gunnar, pappa till en 7 åring och en 6 åring

syster-gunnar

Ny medlem
Var glad att dom är lite "farträdd" det känns tryggt när man vet att dom inte släpper på hejdlöst + det är inte roligt att blifrån åkt av sina egna barn

Peter_E

Ny medlem
Känns som att de har mer än några dagar kvar till parallellsvängar men jag förstår vad du menar med cracingkänsla med plogsvängar.

Inser att det är svårt att ge råd om längd men det borde väl finnas något att utgå ifrån och sen kan man lägga till eller dra ifrån beroende på hur duktiga de är. Tycker det brukar funka bra med de skidor de fått när vi hyrt. Tyvärr minns jag inte hur långa de var, men åtminstone nån dm kortare än de själva

maxen6

Ny medlem
skulle nog utan problem köra på ett par skidor med midja,gärna en nyare variant.
mer vunnet än försvunnet skulle jag säga.
bindningarna,material,kanter,vikt, sättet att få dom sålda sen när dom är för små bla bla...

gällande längden så försök hamna vid hakan/ näsan på dom,beroende på vem det är som är den som vågar mer och den andra.

sen.. vet att mina föräldrar köpte ett par skidor åt min syster som är 6, där man byter skidor under en period på 3 år tror jag det är.
tex 80 --> 90-->110 ex.
detta erbjudande har dom sett i tyskland eller om det var i tjeckien.
kan hända att det kanske finns något sånt erbjudande där ni håller till!

//max

MalinSyk

Ny medlem
Skidornas längd, ungefär till ögonbrynen, helst inte längre än åkaren. Självklart carvingskidor med midja, steget från plog till sväng blir flera år kortare.

Hjälm är en annan självklarhet.

Och sist men absolut inte minst! PJÄXOR! De ska vara av flerspännestypen (på barnpjäxor brukar det betyda 2), och ge en lagom vinkel i knät. Inte "bakstegspjäxor", s.k. vinkeljärn där barnet står med raka knän när de är fastknäpta. Vinkel i knät gör att tekniken blir bra från början och skidåkningen blir i slutändan roligare! Pjäxan ska vara mjuk framåt, varma och bekväma. De ska vara i lagom storlek (ingen växmån). Vid provning, prova med skidstrumpa och ta ur innerskon för att kunna utvärdera storleken.

Utnyttja begagnatmarknaden!! Utrustningar för barn hinner sällan slitas ut innan de har vuxits ur.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp