Barnskidor, satsa på en märkesskida?

Daniel_elab

Ny medlem
Min dotter är 6 år och åkt i 3 år nu. Hon åker alla pister förutom svarta. Vi tillbringar minst 3-4 dagar / månad + en helvecka / säsong i Sälen. Hon har nu fått nya 3 spänners Lange pjäxor, och behöver nu en ny skida runt 100cm.

Vad tror ni, köpa en begagnad märkesskida, har kollat på en fin Fischer skida på kasiers som dom rekommenderar för runt 1000:- Eller kan vi lika gärna köpa en Head extreme team s ny på stadium för 799:- ??

Skiljer det så mkt, åker hon bättre / sämre på någon skida ??! Eller har ni något annat tips eller tankar kring detta?!

Klart att det är skillnad att åka med en plastbit till skida mot en skida med en riktig träkärna,
Dessutom är materialet i belaget av mycket bättre kvalitet

Nojlas

Aktiv medlem
En skida med riktig träkärna är såklart bättre än en skida där man "sparat på krutet", sen hur stor skillnad det har på en 6-åring är oklart för mig. Skiljer det så lite i pris hade jag gått på den lite rejälare skidan. Tänker även att begagnade varor kan ofta säljas för nästan samma peng igen, minus ett litet avdrag...

Tompan14

Ny medlem
På barnskidor skiljer det inte så mycket, eller rättare sagt för barnen så märks det knappt inte någon skillnad.
Längd är den viktigaste parametern, hellre än "dålig" skida i rätt längd än tvärtom. Barn växer fort som du säkert märkt, därför är det täta byten som gäller. Du gör din dotter en björntjänst om hon får en skida som du räknar med att hon ska ha i flera säsonger.

Mitt generella råd är att köp och sälj begagnat inför varje säsong om ni åker mer än en vecka per år annars hyr.

Så var lämnar det er?
Prisskillnaden är ganska liten så jag tycker inte att man kan motivera ett val utifrån det, titta istället på värdeminskningen. De flesta barnfamiljer har inte speciellt bra koll på skidor så de lockas nog mer av en nyare skida som enbart används en vinter av ett barn än en äldre skida som använts flera vintrar av flera barn, oavsett om den skidan är "bättre" eller inte.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp