Basfaktan kring longboards

  • Trådstartare Deleted member 117581
  • Start datum
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Denna tråd är till för dom som har svårt att välja eller liknande problem.


Tja,

Det är många trådar om vilken longboard ja ska ha och allt sånt.
så nu ska jag samla all bas fakta om vilken typ av longboard som blir bäst till vad, så kanske det inte blir lika många vilken man ska välja trådar.

Brädan

Lång(34-55 tum)
#de är stabila i höga farter
#är den mjuk så är det nå otroligt underbart att carva med
#oftast inte de mest snabbsvängande brädor, men bra truckar gör mycket


Kort(17.7-33 tum)
#mer lekful och inte lika stabil i höga hastigheter
#lätt svängd
#bättre om man bara glida runt på stan.


Flex
Flex är hur hårdheten är på brädan(flex=flexibel) (hård/mjuk)
Svårt att säga då alla märken sätter flexen olika, finns oftast något typ av karta eller tabell för flexen är på företags sidan

Flex för loaded
1- very stiff(hård)
5- very soft(mjuk)

1- 0-120 kg
2- 59-95 kg
3- 36-77 kg
4- hittade inget
5- hittade inget

Flexen när man kör är ganska personlig jag själv tycker det är bäst att köra hård flex när man kör fort och mjuk när man ska carva.


Formen
Formen på brädan har ingen större betydelse,utan är enligt mig en mer bekvämlighetsfaktor.

visst en form kan påverka stilen på åkningen, då om man till exempel vill göra trick kan det vara bra att ha en typ av kicktail.
Vill man ha mer av en aerodynamisk bräda för snabbhet så kanske man ska kolla efter sånt då.
Bredden kan dock ha stor betydelse om man kör bardwalking/dancing så är det lättare med en bredare typ av bräda.

olika former på longboards:
axs-longboard0113.jpg



Hjul
Små hjul(runt 60mm)
Standard hjul (runt 70mm)
Stora hjul (75mm+)

"75mm = storleken(Diameter).
mm = millimeter (durr!)

högre siffra innan "a" = hårdare hjul
Generellt sätt så släpper man greppet lättare med hårdare hjul, och greppar bättre med mjukare, även om det verkligen inte alls alltid stämmer. Mjukare är också mysigare att rulla på, personligen håller jag mig mellan 75a-81a"

Desto mindre hjulen är desto mer kommer du känna av underlaget då också känna mer som om det skulle gå snabbare.
Desto större hjul desto minder känner du av under laget och kan köra på fler ställen/backar utan att hela brädan känns konstig.

Ju hårdare hjul, desto fortare går det, i teorin. Så fort det är lite ojämnt underlag, är mjukare hjul bättre, eftersom att de klarar av att rulla rakare, istället för att "studsa" som hårdare hjul gör. Dessutom är det så liten skillnad så det knappt spelar roll. Personligen tror jag man kan göra en större skillnad i hastighet genom att knyta sina skor med en aerodynamisk knut.CREDIT TO SPANGEL



Hårdheten på hjulen
Durometer är bara ett värde på hur långt en viss nål med ett visst tryck kan penetrera ett föremål. Med andra ord, hur hårt föremålet är. Man kan generellt säga att hårdare hjul slajdar bättre, men det stämmer inte riktigt. Mina Metro Motions 80a glider till exempel bra mycket mer än mina Orangatang Durians 83a. Formen, bredden, diametern och formulan i ett hjul spelar störst roll. Formula är för hjul som recept är för kakor = Hur mycket man har av varje ingrediens för att bestämma hårdheten samt hur mycket hjulet greppar/slidear.CREDEIT TO SPANGEL


Hårdheten på hjulen mäts i durometer. toppen är 100 på durometerskalan . sen kan man se A efter det där 76(då står det typ 76a) eller vad det nu står på just dina hjul och det betyder väldigt lite så i durometer skalan finns inte det med.

Desto hårdare hjul desto snabbare går det och desto lättare är det att göra slides och liknande .
Desto mjukare så går det bekvämare du kan köra på nästa vad som helst om du har ett par mjuka hjul( 69a) utan att du känner av det.

Truckarna

Vanliga skatetruckar är inget man vill ha på en longboard så dom klara inte av någon speciellt
hög hastighet och har inte heller någon bra sväng radie.

Longboard truckar (omvänd kingpin) är det bättre valet! Finns såklart olika modeller med
olika bra sväng radier och liknande men denna typ av truck klarar farter bättre och
svänger mycket bättre.

Siesmic truckar
Det är ett märke på truckar som också har blivit en kategori.
dom har fjädrar iställer för vanliga bushings och svänger lika bra som de med omvänd
kingpin men ganska mycket lättare, hur den hanterar fart vet jag inte då jag inte har
provat den i backar.

Orginal truckarna
har sett dom nu har inte provat dom men dom ser fantastiska ut, dom har också som siesmic
truckarna fjäder istället för bushings, men har en väldigt ovanlig typ av mekanisk och ja
vet inte hur den funkar, kolla in den om ni vill
(http://www.boardlife.se/product/790/Original-Skateboards--Original-S8) <--länk till orginal truckarna.


Precisionstruckar:
Skillnaden mellan Vanliga (cast) truckar och Precisionstruckar (cnc) är sättet dom är tillverkade på.
När man tillverkar en vanlig truck häller man smält aluminium i en form, vilket leder till att måtten på trucken inte blir precisa (Kan fela på ca: 0.5mm)
När man tillverkar en Precisionstruck så tar man ett block av högkvalitets aluminium och kör den i en cnc maskin. Då får man exakta mått och inget glapp i trucken.

Detta syns definitivt i priset. Medan vanliga cast truckar ligger runt 800kr så hamnar precisionstruckar uppåt 2000-3000 kr credit to erikgranli


Kullager
Mäts i abec och det är en skala som säger hur runda kulorna i kullagret är.
oftast när man köper en longboard brukar man få abec 5 eller abec 7 kullager med i
paketet om man nu köper en komplett bräda.

Sen är det fettsmörjda kullager eller oljesmörjda kullager, fettsmörjda håller längre
men kan upplevas att vara lite tröga i början.
Men oljesmörjda kullager går oftast fort direkt så kräver dom mer underhåll och har
lättare att bli förstörda p.g.a. skit i kullagret.

Kullager är en av de delarna som spelar minst roll på brädan. Till och med formen på bushing washern (metallplattorna mellan bushing och baseplate/kingpin) spelar faktiskt större roll i själva åkkänslan, förutsatt att det sitter ihop och inte är igenrostat. Det spelar ingen roll för rullet om du har ABEC 3 eller 9 på kullagren. Däremot är kullager med högre ABEC-värde (ABEC 7, 9) mer ömtåliga och går sönder lättare. Abec 3, 5 eller 7 är lagom för longboard. Använd spacers. Spacers är små ringar som ligger inuti hjulet, mellan kullagren. Detta håller dem på plats, vilket gör så att de håller bättre. Man kan dessutom dra åt hjulen hårdare utan att förlora rull. Speed rings är även bra att ha. Dessa är ~1mm breda ringar, och ska sitta på axeln, en på vardera sida av hjulet. credit to spangel

Montering
Det finns olika monterings alternativ så nu ska jag ta upp ett par som är vanligast.

Topmount
Topmount är då brädan fästes ovanpå truckarna helt enkelt, inga konstigheter. Topmount gör så att man svänger bättre p.g.a. mer vridmoment över truckarna. Man greppar även bättre, då man trycker på hjulen från en högre vinkel jämfört med droppat. Detta gör inte så att det blir svårt att slajda. Det är mest att man har svårare att greppa kurvor i högre farter.

"Jag själv har åkt 75kmh på 50° gjutna truckar topmountade utan att det var ostabilt. man behöver inte ha truckar för 3000 och en Evo för att åka for". Credit to Spangel

Drop through
då skruvas trucken fast på ovansidan av brädan (Med hjulen under såklart), då går trucken igenom brädan.
oftast en bätre montering om det kommer gå fot på brädan då man får en lägre tyngdpunkt och där av blir det stabilare i höga hastigheter

Flush mount
då monteras den på en liknande sätt som Drop through men är nedsäkt i brädan i en grop typ.

bild på olika alternativ för truck montering
NewDropIllus.jpg


Konkav
En bräda ska ha konkav. Utan konkav är det skitsvårt att åka. Konkav är när kanterna på brädan är uppböjda, så att man "låser in" fötterna. Brädor med mer konkav är generellt sätt lättare att "freeridea" med, då man får bättre grepp med fötterna mot brädan. Ett exempel på dessa är Jati-brädorna, som har rätt mycket konkav. En bräda som har mindre konkav, och dessutom är ganska smal, vilket gör den relativt oskön att freeridea på är - hör och häpna, freeride.se - Loaded Dervish, och alla andra Loadedbrädor.Credit to Spangel


Stil på åkning

Freeiding - en term som används för att beskriva någon typ av åkning i backe som inkluderar drifting, slides, carving och andra aggressiva manövrar. Alla typer av brädor som en åkare är bekväm med som ger hantering och smidighet kan fungera för en freeride bräda. Men den nuvarande standarden är en dubbelriktad bräda (twin shape) med djupa hjulbaser eller utskärningar och ofta genommonterade truckar(dropthrough) med antingen "konventionell" eller "inverterad" stil(reversed kingpin). Detta är den stil som varierar med dig och din stil, men i allmänhet handlar det om att sakerna ska passa till att slide;a och tricka, Hjulen är typiskt 70-76mm i diameter, och 78A-89A Hårdhet.

SPEEDBOARDING(annars kännt som downhill) - sporten att ta sig ner för en backe så fort som möjligt. Standard downhill (eller "DH") brädorna är styva för stabilitet, med måttlig konkav, ingen kicktail och längder vanligen mellan 36 "till 46". Inverterade truckar används i drop-through och top-monterade konfigurationer med hjul 70-100mm i diameter och 78A-89A Hårdhet. formen på brädan till syfte att undanröja wheelbite, och förbereda för att möta de mest exotiska av material, från lönn till monocoque kompositer.

Slalom - vanligtvis en tidsinställd sport som handlar om att undvika koner antingen på plan mark med små avstånd (hårt), nedför med mer varierande avstånd (hybrid) eller brant nedförsbacke med stora, utspridda avstånd (jätte). De flesta slalom brädor är i olika storlekar med anknytning till stilen på slalom, från 30 "till 36", använder asymmetrisk konkav (mer i fronten) med en icke-funktionella kicktail eller fotstöd på baksidan och toe-stopp på framsidan av brädor av mer hardcore typ. Standarden är "ihopklämd/extra smala" konventionella vanliga truckar och 65-77mm hjul med hårdhetsmätare allt 77A-85A.

CRUISING - reser från en plats till en annan. alla brädor kan vara en cruiser, och denna term används också av street åkare för att beskriva någon typ av bräda som tenderar att ha medelstora till stora "mjuka hjul" och stor svängradie.Oftast stora brädor, ofta med breda former som gör att man kan ha många olika fot positioner. Hjul och truckar är baserade på förarens önskemål, men ofta är inverterade kingpin truckar med hjul för att passa brädan i en låg till medelhög hastighet. Mjuka hjul och stor vrida förmåga är kännetecknande för ett campus kryssare och allmänt kul longboards.

Slacking - (går lite in på cruising)Bräda utan grip / sketchy grip så man glider barfota mysigt. Gärna filtbädd på brädan.
Utöver det ska man ha så lösa truckar att man omöjligt kan köra mer än 20 knyck. Sen spelar resten ingen roll. Ultimata sommarbrädan när man äter glass eller gåsar. Credit to Hanken

Carving - sättet att åka en backe där åkaren skär fram och tillbaka i hårda svängar för att bli av med hastighet(to scrub of speed stod det på engelska) och ändå behålla kontrollen över brädan, gärna i surfkänsla. Carving brädor är ofta gjorda för maximal svängning och för att tillåta truckar och hjul att vända så djupt som möjligt, med typiska bräd längden är över 36 ". Flexibla deck(bräda) är populära men inget krav. Inverterade truckar och hög hjul design med hårdhetsmätare 75A-85A är typiska inställningar.

Longdistance - en växande stil, delas in i två grupper: långfärdsåkning, där fokus är själva driver över stora avstånd, och LongDistance Pumpning, där fokus är att skapa dynamik genom pumpning. LDS brädor har normalt en "droppade brädor" för extra låg höjd till vägen, och LDP brädor är ofta likartade i form till slalom brädor, men något längre. Hjul diameter brukar köras 70-76mm och hårdhetsmätare allt från 77A-84A, beroende på inställning och körstil som valts av åkaren.

BOARDWALKING - även kallat "dansa(dancing)", detta freestyle åkning fokuserar på åkares förmåga att använda brädan för att utföra tricks och manövrar brädan. Brädorna är vanligtvis 40 "till 60" och kan ha konkava och en kick i nose och tail. Hjul och truckar är inställningen ofta så brädans rörelser är lätt kontrolleras av åkaren. Hjulen är oftst så breda som möjligt, och jämnhet garanteras via hjul diameter 70-76mm, hårdhetsmätare i 77A-84A.

TEKNISKA SLIDING - en specialiserad disciplin med lite crossover till street-skating typ, är detta avsiktligt byta rörelsekraft i branta backar för att utföra trick där man ändrar brädans rörelse ner i fallinjen. Mycket mer än "makt glidande," dessa trick kan innehålla spiltor, rotationer och användning av handskar med plastpuckar för handen-på-marken trick. Brädorna är oftast 34 "till 38" med dubbla kicks och är hårda, med mindre hjul på konventionella/vanliga truckar, men en variation växer i popularitet (se "friåkning") använder 70mm eller större "mjuka hjul."


all info om åk stilar ovan kommer från en amerikansk sida : http://www.axsgear.com/blog/category-c/guide-to-longboard-shapes-and-disciplines/


Övrig info
Ska det gå fort och stabilt ska man ha en låg tyngdpunk(så låg bräda som möjligt), fort går det nog iallafall men det blir stabilare med låg tyngdpunkt.

någon som kan åka i 70 på en droppad bräda, kan även åka på en topmount i 70... det är stabilare på det sättet att man svänger mindre, vridmomentsgrejen osv, men det är bara att byta bushings eller dewedga en topmount så kan du göra den stabil också. 42° baseplates t.ex Credit to Spangel



Det är också mycket känsla i longboards då man ska ha en som är bekväm när man åker på den.

Använd hjälm!

annan longboard fakta: http://www.hollywood.se/sv/content/view/longboardinfo

jag tror jag har fått med allt lägg till eller rätta mig om jag har fel.
infon kommer från olika sidor och mina egna erfarenheter.

är det mer som någon tycker bör läggas till, så säg bara till

MVH RocknerPR
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
jo ja kännde att denna tråd kunnde hjälpa dom :)
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
LinusOnTheLine sa:
Väldigt bra guide!
Lite konstig meningsuppbyggnad ibland, men vad gör det om 100 år!

Tack!
hehe tack, men är det något som är svårt att förstå så kan ja ändra det :)
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
somebody sa:
Klistra den inte då den mest är förvirrande och rätt risigt skriven.
du får gärna säga vad så kan jag fixa till så mycket som möjligt, så att fler får bra bas fakta om longboards.
 

Lintan1

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
Tanken är god. Men om det ska hjälpa någon måste man orka läsa igenom den. Den är som sagt rätt risigt skriven.

- Många olika syftningsfel. Kommer av dålig meningsbyggnad. Väldigt mycket talspråk. Så mycket att det blir svårt att läsa och förstå innebörden. Exempel:
rocknerPR sa:
så nu ska jag samla all bas fakta om vilken typ av longboard som blir
bäst till vad och vilken sak som gör vad, så kanske det inte blir lika många vilken man ska välja.
Jag måste i alla fall läsa igenom det stycket 2 gånger för att förstå vad du menar

- Styckeindelningar. Du använder gärna enter-tangenten vilket gör att det blir svårt att läsa en mening i sin helhet.

- Särskrivningar (var bara tvungen). Exempel: snabb svängande, fett smörjda

Rätta till det till att börja med ;)
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Lintan021 sa:
Tanken är god. Men om det ska hjälpa någon måste man orka läsa igenom den. Den är som sagt rätt risigt skriven.

- Många olika syftningsfel. Kommer av dålig meningsbyggnad. Väldigt mycket talspråk. Så mycket att det blir svårt att läsa och förstå innebörden. Exempel:
rocknerPR sa:
så nu ska jag samla all bas fakta om vilken typ av longboard som blir
bäst till vad och vilken sak som gör vad, så kanske det inte blir lika många vilken man ska välja.
Jag måste i alla fall läsa igenom det stycket 2 gånger för att förstå vad du menar

- Styckeindelningar. Du använder gärna enter-tangenten vilket gör att det blir svårt att läsa en mening i sin helhet.

- Särskrivningar (var bara tvungen). Exempel: snabb svängande, fett smörjda

Rätta till det till att börja med ;)
tack för kritiken ska gå igenom den under kvällen och rätta till allt jag ser.

jo den är ganska lång men var tvungen att försöka få med all fakta jag kunnde hitta :)
 

somebody

Medlem
Basfaktan kring longboards
rocknerPR sa:
somebody sa:
Klistra den inte då den mest är förvirrande och rätt risigt skriven.
du får gärna säga vad så kan jag fixa till så mycket som möjligt, så att fler får bra bas fakta om longboards.
För det första så har en bas (instrumentet eller det man ritade på papper vid 5 års ålder) inget med longboard att göra), det heter basfakta. När vi ändå är inne på hur du skriver så är versaler nice och likaså normal meningsbyggnad!

Sen så handlar det mest om att det är väldigt mycket information som fattas eller presenteras på ett fel/konstigt sätt! Låt någon som faktiskt kan det ordentligt skriva tråden, d.v.s dra över till longboard.nu om man nu intresserar sig för att glida bräda här är informationen rätt ofta lam och mycket fanboys!

Men gött att du tog dig tid!
 

Aili

Ny medlem
Basfaktan kring longboards
släng in montering oxå, drop through, top mount, flush

kanske lite overkill, men om du orkar kan du ju ta upp fördelar nackdelar med typ rocker, chamber, konkav mm
 
Senast ändrad:

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
jag har tänkt skriva en sån här... fast ungefär 4 gånger så lång. Hör av dig om det är nånting du vill ta upp i huvudinlägget som du inte vet så mycket om, jag kanske har koll på det :)
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Spangel sa:
jag har tänkt skriva en sån här... fast ungefär 4 gånger så lång. Hör av dig om det är nånting du vill ta upp i huvudinlägget som du inte vet så mycket om, jag kanske har koll på det :)
har du något som du inte ser eller som du vill ha med så är det bara säga till:) alltid tacksam för hjälp :)

men visst jag skriver just nu om montering alternativen och kan ju inte allat men har kolalt upp det mesta nu så gör samman fattningar på allt det typ :)
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
gört! jag subscribear och rättar om jag ser nåt ;) tänker faktiskt skriva om hela topmountdelen, sen får du väl välja om du vill använda den eller inte!

Topmount
Topmount är då brädan fästes ovanpå truckarna helt enkelt, inga konstigheter. Topmount gör så att man svänger bättre p.g.a. mer vridmoment över truckarna. Man greppar även bättre, då man trycker på hjulen från en högre vinkel jämfört med droppat. Detta gör inte så att det blir svårt att slajda. Det är mest att man har svårare att greppa kurvor i högre farter.

edit: du får det att se ut som att man måste ha en låg bräda för att åka fort, men så är det verkligen inte...
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Spangel sa:
edit: du får det att se ut som att man måste ha en låg bräda för att åka fort, men så är det verkligen inte...
ne, det vet jag men det jag försöker få fram är att det är stabilare då :)
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
alltså... någon som kan åka i 70 på en droppad bräda, kan även åka på en topmount i 70... det är stabilare på det sättet att man svänger mindre, vridmomentsgrejen osv, men det är bara att byta bushings eller dewedga en topmount så kan du göra den stabil också. 42° baseplates t.ex...
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Spangel sa:
alltså... någon som kan åka i 70 på en droppad bräda, kan även åka på en topmount i 70... det är stabilare på det sättet att man svänger mindre, vridmomentsgrejen osv, men det är bara att byta bushings eller dewedga en topmount så kan du göra den stabil också. 42° baseplates t.ex...
ja lägger till det här med :P
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Spangel, behöver din hjälp lite nu.

försöker hitta fördelar och nackdelar men konkav och rocker form, hittat inget om det.
Kan du något om dom grejerna?
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
Konkav
En bräda ska ha konkav. Utan konkav är det skitsvårt att åka. Konkav är när kanterna på brädan är uppböjda, så att man "låser in" fötterna. Brädor med mer konkav är generellt sätt lättare att "freeridea" med, då man får bättre grepp med fötterna mot brädan. Ett exempel på dessa är Jati-brädorna, som har rätt mycket konkav. En bräda som har mindre konkav, och dessutom är ganska smal, vilket gör den relativt oskön att freeridea på är - hör och häpna, freeride.se - Loaded Dervish, och alla andra Loadedbrädor.
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
Kullager
Kullager är en av de delarna som spelar minst roll på brädan. Till och med formen på bushing washern (metallplattorna mellan bushing och baseplate/kingpin) spelar faktiskt större roll i själva åkkänslan, förutsatt att det sitter ihop och inte är igenrostat. Det spelar ingen roll för rullet om du har ABEC 3 eller 9 på kullagren. Däremot är kullager med högre ABEC-värde (ABEC 7, 9) mer ömtåliga och går sönder lättare. Abec 3, 5 eller 7 är lagom för longboard. Använd spacers. Spacers är små ringar som ligger inuti hjulet, mellan kullagren. Detta håller dem på plats, vilket gör så att de håller bättre. Man kan dessutom dra åt hjulen hårdare utan att förlora rull. Speed rings är även bra att ha. Dessa är ~1mm breda ringar, och ska sitta på axeln, en på vardera sida av hjulet.
 

Petts

Ny medlem
Basfaktan kring longboards
För alla riiiiktiga noobs skulle det nog sitta fint med en liten "introduktion" till VAD flex är :) Annars jäkligt bra sammanfattning runt de olika områdena! grymt
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Petts sa:
För alla riiiiktiga noobs skulle det nog sitta fint med en liten "introduktion" till VAD flex är :) Annars jäkligt bra sammanfattning runt de olika områdena! grymt
det var smart, ska gör ngt om de :)
 

linder

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
Loaded Dancer och Flex Deck Fatdaddy är 2 brädor som inte har någon konkav alls och dom känns rätt skumma att åka på :D

Spangle sa:
En bräda som har mindre konkav, och dessutom är ganska smal, vilket gör den relativt oskön att freeridea på är - hör och häpna, freeride.se - Loaded Dervish, och alla andra Loadedbrädor.
True true, men det går! att slidea med dom :D bara det att man måste flytta fötterna mer än om man hade haft lite extra konkav :)

Däremot gillade jag personligen inte Comet FSM när jag provade den förra lördagen, den har 18-19mm konkav vilket är cp mycket och dervishen jag är van vid att köra på har däremot väldigt lite konkav 7mm ... Men det är ju en vanesak :)
 
Senast ändrad:

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
det är klart det GÅR att slidea, det går att slajda med alla brädor. Men försök dra en standup i 40kmh på en dervish så kan vi snacka sen ;)
 

linder

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
Spangel sa:
det är klart det GÅR att slidea, det går att slajda med alla brädor. Men försök dra en standup i 40kmh på en dervish så kan vi snacka sen ;)
Det är faktiskt vad jag har övat på dom senaste 2 dagarna :D

Jävlar va man måste ställa sig långt ut med hälarna för att inte glida av :)

edit: har börjat träna på långa standups / standups i "hög" fart (30-40)...
Har som längst slideat mellan ett par sådana vita sträck vid vägen alltså 1.5-2m :)
 
Senast ändrad:

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
Kan lägga till en sak angående durometer förresten:
Hårdhet på hjul
Durometer är ett mått på hur långt en viss nål kan tränga in i ett föremål med ett visst tryck. Alltså vilken hårdhet föremålet har. Det säger inte nödvändigtvis hur bra ett hjul slajdar - min kompis metro motions 80a slajdar korkat mycket, men rullar ändå riktigt soft, utan att väcka grannarna. Om du ska köpa hjul behöver du inte oroa dig över att du inte kan slajda på mjuka hjul. Köp hellre ett par 78-82a som samtidigt är mysiga att cruisa på, och få mer kontrollerade slajds, än att dra på ett par 86a och uppåt. Nackdelarna är att det inte alls är lika skönt att bara åka, särskilt på sämre asfalt, det låter mer, och du får inte lika kontrollerade slajds.

Varför det står "a" efter ett nummer ska jag förklara: Durometer är som sagt en skala på hur hårt någonting är. Skalan består av 1a-99a, 1b-99b och 1c-99c. Men varför finns det då skateboardhjul i hårdhet 101a? :S Jo, det borde ju egentligen vara skateboardhjul i 2b, men detta skulle bli förvirrande, och man väljer att skriva 101a -> enkelt att förstå -> säljer mera!
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
linder sa:
Spangel sa:
det är klart det GÅR att slidea, det går att slajda med alla brädor. Men försök dra en standup i 40kmh på en dervish så kan vi snacka sen ;)
Det är faktiskt vad jag har övat på dom senaste 2 dagarna :D

Jävlar va man måste ställa sig långt ut med hälarna för att inte glida av :)

edit: har börjat träna på långa standups / standups i "hög" fart (30-40)...
Har som längst slideat mellan ett par sådana vita sträck vid vägen alltså 1.5-2m :)
du lär ju inte få samma kontroll då ;P
 

Lintan1

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
Först och främst credd till linder och Spangel (så att jag inte trampar någon på tårna), skönt att ni orkar posta och hjälpa alla på longboardsidan på forumet.

Men hörru rocknerPR, inte för att vara dryg, men ditt försök att få en klistrad tråd är ju ett skämt. Något så dåligt skrivet och förklarat var länge sedan jag läste. Lite känsla för att skriva måste man ju ha, annars kan man ge fan i att försöka göra en "välja longboard"-guide. Jag antar(eller hoppas) att du går på gymnasiet eftersom att din profil visar att du är 17 barre. Välj där att läsa svenska a och b. Kommer ta dig långt på vägen!
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Lintan021 sa:
Först och främst credd till linder och Spangel (så att jag inte trampar någon på tårna), skönt att ni orkar posta och hjälpa alla på longboardsidan på forumet.

Men hörru rocknerPR, inte för att vara dryg, men ditt försök att få en klistrad tråd är ju ett skämt.
aa props till dom :)

jag har inte försökt fått denna tråd klistrad vet inte vart du fått det ifrån.
vart har du fått det ifrån?

ja vet att min sätt att skriva inte är i topklass men att skriva en massa info så att alla förstår är svårt.
och gillar du inte den här samlingtråd för faktan om longboars så skriv en egen.
 

linder

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
tnx lintan , det som är synd är att en sådan här tråd kan vara hur bra som helst folk kommer ändå fråga om vad dom ska köpa. Det är bara kolla på jibb / freeride-delarna när det börjar närma sig vintern ;)
 

Spangel

Medlem
Basfaktan kring longboards
Det spelar ju aldrig nån roll vad man säger heller, för alla väljer ändå bara loadedbrädor och gula stimulus. Utom snåla åkare som väljer madrid eller slipstream, som efter 2 veckors åkning ändå köper gula stimulus
 
U

user93315

Guest
Basfaktan kring longboards
rocknerPR sa:
Petts sa:
För alla riiiiktiga noobs skulle det nog sitta fint med en liten "introduktion" till VAD flex är :) Annars jäkligt bra sammanfattning runt de olika områdena! grymt
det var smart, ska gör ngt om de :)
Ja vad är flex i detta sammanhang?

Jag har bara testat en longboard en gång i typ 10min och under den tiden svängde jag på en gång så fort jag vred mig och jag hade minimal med fart. Innebär det då att brädan var mjuk och hade mycket flex eller hade det något med monteringen att göra kanske? Den var nog den kortare varianten den som man har för att endast vara cool. :cool:
 
Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Basfaktan kring longboards
Spangel sa:
Det spelar ju aldrig nån roll vad man säger heller, för alla väljer ändå bara loadedbrädor och gula stimulus. Utom snåla åkare som väljer madrid eller slipstream, som efter 2 veckors åkning ändå köper gula stimulus
hahahahahahahahahaha :D

Jag tar hellre ett par 80a stims än 86a nu när man slideat lite :)

Dock tycker jag tex slipstream platypus är bra mycket skönare än tan tien när det gäller att slidea med :)
 

Petts

Ny medlem
Basfaktan kring longboards
Grabbar, om jag tidigare har kört med en Kahalani surf och monterat truckarna med topmount. Kan jag då köpa en ny bräda som har dropmount/doubledrop och montera på truckarna från Kahalanibrädan? Kör med Paris 180
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
Petts sa:
Grabbar, om jag tidigare har kört med en Kahalani surf och monterat truckarna med topmount. Kan jag då köpa en ny bräda som har dropmount/doubledrop och montera på truckarna från Kahalanibrädan? Kör med Paris 180
klart det går, du måste ta isär truckarna när du monterar då, men det finns inget som säger att det inte borde gå.
 
D

Deleted member 117581

Guest
Basfaktan kring longboards
det e lungt, här på freeride hjälpar vi varandra :)
 
Topp