Bataleon långsam?

Nizzon

Ny medlem
Har läst endel inlägg på snowboardclub.co.uk där dom säger att Bataleons brädor är långsamma.
Jag köpte en Goliath inför denna säsong och hoppas naturligtvis att dom har fel, vore kul att höra vad ni svenska bataleon-åkare har att säga om det, tycker ni att dom långsammare än andra brädor?

Nosskire

Medlem
Nizzon. Åk mer och läs/lyssna mindre.

Självklart finns det brädtyper som är långsammare pga annat belag och konstruktion, själv känner jag skillnad på en bra belag som är omhändertaget och ett som inte är. Men ärligt, står du ute i garaget och vallar var 3-4 dag? Inte många som gör det men en eloge i sådan fall!

Jag åker snabbare på en styv warp bräda än en snormjuk Nitro... Ungefär. Från bräda till bräda:!

Nizzon

Ny medlem
Haha, just nu finns det inte så mkt annat man kan göra än att läsa och skriva, eller hur? Men det kanske har ramlat ner några dm snö i Uppsala? Isf får jag ta och åka tillbaka, är nämligen hemma i Norrland och här är det fortfarande gröna gräsmattor, så varför inte fråga när det finns en hel del bataleon-åkare här?

Eftersom bataleon har speciell base med mindre kontaktyta så kanske det skiljer mer än vanligt?

Av egen erfarenhet så kan jag säga att den är jävligt långsam, men då har jag bara åkt på den i vardagsrummet, inte mkt till fallhöjd där.

Superpark

Aktiv medlem
HAHA

vilken längd har du på brådan? vad väger du själv? är du duktig på att valla?

må gott

Nizzon

Ny medlem
157cm på brädan, jag väger 70+ kanske, vallade min gamla bräda 2 ggr på 5 år. =)
Men har tänkt hålla bättre service på denna.

Senast ändrad:

maxie

Ny medlem
Enligt Bataleon själva så ger ju deras triple base grej bättre glid, åtminstone när det är slask. Men du borde väl åtminstone valla minst en gång i veckan , beroende på hur mycket du åker

Nizzon

Ny medlem
Japp, men det är naturligtvis ett försäljningsargument, behöver inte vara så.

Senast ändrad:

MarkusRehn

Ny medlem
jag har en bataleon goliath.
Den är superbra och jibbig men ändå stabil om man vill ta några 20m+ hopp men...
Belaget på brädan är ganska risigt, det är lite för billigt och suger inte upp så mycket valla utan den lägger sig utanpå, vilket gör att man måste valla om ganska ofta för att ha bra glid.

Ingoo

Medlem
Jag har två Bataleon och kan lugnt säga att dom är snabbare än vanliga snowboards, det säger ju sig självt om man tänker efter lite med tanke hur deras base är format...

läste också den där engelska tråden men den kan man knappast dra slutsatser ifrån... man kan inte jämföra en Goliath parkbräda med en freeride bräda som är 185 lång och har världens sintered base... ska man jämföra så ska jämföra rättvist...

sen handlar det mycket om belaget också... evil twin t.ex. har en extruded belag vilken lämpar sig bäst för en parkbräda då den är lättare att reparera men är däremot inte lika snabb som en sintered belag som du hittar på typ riot, jam o dom dyrare bataleon modellerna... den glider mycket bättre o absorberar wax mycket bättre men är svårare att laga..
Goliathen har en sintruded base, en blandning mellan extruded och sintered belag... och nej, den kan inte absorbera wax helt eftersom det inte är ett rent sintered belag.

men om du jämför en bataleon med en annan snowboard o båda har likadana belag så är alltid bataleons snabbare.... alla som har testat min bräda o folk jag känner som kör bataleon (en siffra som har ökat från 2 till 8 på ett år nu) säger detsamma...

förklaringen står på deras sida o borde vara lätt att förstå om man har varit med på fysik lektionerna i högstadiet...

så du kan vara lugn.. den kommer att vara tillräcklig snabb för dig...

annars får du ta o köpa en Bataleon Undisputed så finns det ingen som slår dig ;)

Senast ändrad:
L

LeoC

Guest
låter löjligt tycker jag.. eftersom bateleons team åkare kör lika stora hopp som alla andra om inte större??

ett_Hund

Ny medlem
Jag kör på en Hero och en Enemy och har inget att anmärka på vad gäller fartresurserna, iofs bättre belag än Goliath men jämför man med andra märken i samma brädklass lär skillnaden vara tämligen försumbar, mindre kontaktyta bör ju rimligtvis betyda mindre yta som genom friktion kan retardera den levande kraften. Dock innebär det oxå på samma gång att den tyngd man lägger på brädan distribueras över en mindre yta på vilken trycket och därmed friktionen borde bli större.. så long story short, jag tror det är ganska skit samma.
Vill du åka fortare, hitta en brantare backe=) själv har jag inte haft bollar nog att köra någon av mina brädor så fort att jag känt att glidet satt några begränsningar iaf.

Nizzon

Ny medlem
Jo, men vissa backar kan ha långa platta partier där det inte spelar någon roll hur mkt man har laddat. Det är ju mest där man märker fartskillnaden jämfört med polarna och deras plankor.

Dupa

Ny medlem
Min evil twin går väl ungefär lika snabbt som min Nitro Magnum (wide bräda) trots att den är sjukt mycket mjukare. Har aldrig upplevt hastigheten som ett problem på den iaf.
(Jag vallar väldigt sällan...)

P

pSundberg

Guest
Nizzon sa:
krum: Vaxar du den ofta? Riot har ju sintered base vilket kräver oftare vaxning.
jasså.. har nyss köpt en ny Riot måste man vaxa dom innan men börjar åka med den ? hur ofta ska man vaxa den ? spelar det nån roll vad man har för vax ?

Senast ändrad:

Remoh

Ny medlem
Oavsett vad jag har haft för behandling på belaget, nyvallad eller sönderrepad, så glider jag konsekvent ifrån mina polare med min Goliath.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp