Behöver guide i gogglejungeln

Primary

Aktiv medlem
Tjena

Jag tänkte försöka "fynda" ett par goggles nu när det är massa reor här o där.
Jag har i dagsläget Oakley Splice med Fire iridium och Hi Yellow linserna, men fire iridium linsen har fått sig några smällar och börjar bli repig. Väldigt nöjd med Hi Yellow linsen så tror jag ändå kommer behålla den för det sämsta vädret. Om jag köper nya goggles vill jag ha två linser, 1 lins som funkar när det är bluebird och sol, och en när det är växlande molnighet och sämre väder helt enkelt (behöver då inte vara lika ljus som Hi Yellow).
Har tittat närmre på:
- Oakley Fall Line Xl men då brukar man oftast bara få med en lins så behöver köpa till en till isf, priset då blir ca 2000 (med två linser)
- Smith I/O Mag Xl, blackout med den hel svarta linsen och deras rose flash lins, priset blir då ca 1800
- Chimi, osäker på vilken färg men lite sugen på Berry (helsvarta) och då får man även med en ljusare lins, ca 1500 (hittat rea med pris på ca 1100)

Gillar gogglar som är "frameless", hur ställer sig tex Dragon mot dessa? eller finns det något märke/modell man bör kika närmre på som jag glömt? Någon som har erfarnehet av dessa jag nämt nu och kan tipsa lite?

//Primary

Senast ändrad:

mWadsten

Medlem
Tjena! Köpte precis ett par spektrum, modell skutan. De är frameless och man får med 2 linser. Själv valde jag blackline modellen. En kolsvart goggle med en lika svart (sollins) extra linsen är en lins för sämre väder och den ska förstärka kontraster vid sämre sikt. Jag har tyvärr inte testat den på fjället ännu, premiär på måndag! Men de verkar riktigt sjyssta, sitter bra på hjälm också.
Svenskt märke från Åre, lite rabatt nu också. Kan vara värt att kika på.
Med vänlig hälsning, Marcus

lainenR

Medlem
Jag kör med Anon M2, som är frameless med magnet (finns numera M4, frameless med val av sfärisk och icke sfärisk linser). När jag köpte mina så var extralinser billiga till Anon, vilket dom inte är längre.

Jag lever i tron att dom flesta kända premium märken är rätt likvärdiga, POC, Sweet Protection, Oakley, Smith, Anon, m.fl. Snarare intressant att koll på utbud och kostnad av extra linser.

Jag köpte helsvarta med svart lins och en ”low light” lins. Jag kompletterade snabbt med en mellan lins då den svarta väldigt sällan är användbar och när den väl är det så duger mellanvarianten. Snyggt med svart men inte så praktiskt är min erfarenhet.

Tottek

Aktiv medlem
Jag skulle tipsa om sweet protection interstellar eller giro goggles, både giros infrared och sweets Light amethyst är grymmmmma lowlight linser

MKOL

Medlem
Jag har egentligen inget tips förutom att Giro Moxie och Giro Roam passar oss högnästa. Men däremot kan jag tipsa om att sportbrillor.se har stor utförsäljning och riktigt bra priser.

Och det är en förbannat bra butik!

LuxLuthor

Medlem
Som lainenR ovan så har jag Anon-gogglar framför ögonen, men M3-modellen. Bästa gogglarna jag haft. Magnetfästena för linserna är genialisk. Man byter lins på några sekunder om ljusförhållandena ändras.

Kuckels

Medlem
Riktigt bra info! Jag är sugen att handla nya goggles på "corona-rea". Kikar på Anon, Oakley & Smith. Anon verkar ha överlägset bäst teknologi för att byta lins som nämns ovan + bra linsutbud. Oakley tycker jag är snyggast + bra linser men kasst system för att byta(?). Smith nästa lika snygga som Oakley, lika bra linser och mkt enklare att byta än Oakley om än inte lika enkelt som Anon.

Hur komplicerat är det att byta Oakley-glas.Skulle vilja ha en Prizm Sapphire/Persimmon kombo + ett par billigare gamla Hi Yellow som back up vid riktigt risigt väder. Men om det är för komplicerat att byta kanske jag byter fot till Anon eller Smith,

dallan

Medlem
Riktigt bra info! Jag är sugen att handla nya goggles på "corona-rea". Kikar på Anon, Oakley & Smith. Anon verkar ha överlägset bäst teknologi för att byta lins som nämns ovan + bra linsutbud. Oakley tycker jag är snyggast + bra linser men kasst system för att byta(?). Smith nästa lika snygga som Oakley, lika bra linser och mkt enklare att byta än Oakley om än inte lika enkelt som Anon.

Hur komplicerat är det att byta Oakley-glas.Skulle vilja ha en Prizm Sapphire/Persimmon kombo + ett par billigare gamla Hi Yellow som back up vid riktigt risigt väder. Men om det är för komplicerat att byta kanske jag byter fot till Anon eller Smith,
Flight deck är rätt enkla att byta på, dom flesta modeller med ram brukar vara bökigare.

Smiths mag goggles är ruskigt enkla att byta på. Sen har du även scotts lcg som är en personlig favorit. Ingen magnet på den men går lika snabbt som mag linserna.

Primary

Aktiv medlem
Det blev ett par Chimi goggles för min del, dom reade ut dom med 40% rabatt, vilket gjorde att ett par med 2 linser landade på ca 1000 eller något. Köpte färgen Berry (hesvarta https://chimieyewear.com/sv/shop/performance/berry-ski-goggles/ ) vilket skulle vara bäst i soligt väder och köpte även till linsen Mango (https://chimieyewear.com/sv/shop/performance/spare-lenses/mango-ski-lens/), linsen ser mer guldig ut i verkligeheten, som ska vara bättre i molnigt och halvsoligt. Byta lins på dom här är som anon brillorna antar jag, magnet och tar några sekunder, man kan ha gogglarna på sig medan man byter linsen, supersmidigt. Det är väl inte samma bra linser som hos oakley och smith men tyckte gogglen va snyggast och till det priset riktigt bra, har bara hört bra från dom (kolla emil stegfeldts skidvloggar från säsongen så pratar han mycket om dom tex
). Ska bli spännande att testa!

Kuckels

Medlem
Jag slog till på ett par Smith I/O Mag - också till typ 40% rabatt(!). Hittade en sida där man kunde välja glas själv, vilket inte är lika vanligt för Smith som Anon & Chimi. Blev ett par CP Every Day Red + CP Storm Yellow Flash. Känns som riktigt bra linser för både sol och flatljus i fjäll och tidig åkning i Japan/alperna. Sedan kanske man får överväga att köpa till en riktigt stark sollins om man ska åka sent på säsongen i alperna.

Primary

Aktiv medlem
Jag slog till på ett par Smith I/O Mag - också till typ 40% rabatt(!). Hittade en sida där man kunde välja glas själv, vilket inte är lika vanligt för Smith som Anon & Chimi. Blev ett par CP Every Day Red + CP Storm Yellow Flash. Känns som riktigt bra linser för både sol och flatljus i fjäll och tidig åkning i Japan/alperna. Sedan kanske man får överväga att köpa till en riktigt stark sollins om man ska åka sent på säsongen i alperna.
låter ju riktigt bra! Vad va det för hemsida?
Jag kommer fortfarande ha kvar mina gamla oakley Hi yellow googlar som är helt perfekta vid riktigt dåligt ljus, tror det blir bra combo med chimis mörkare linser 🙌🏻

omp

Medlem
Av egen erfarenhet så har jag insett att om man inte har ett par glasögon det är riktigt, riktigt lätt att byta lins på så kommer man aldrig orka göra det (mer än någon enstaka gång). Framförallt när det känns som att man knäcker ramen och repar linsen när man ska byta på en stor del av de glasögon som har "utbytbar" lins. Mao så är det bara några få modeller som jag personligen skulle orka byta på från dag till dag. T.ex. Anon M2,3,4, Scott LCG, vissa Smith och Sweets dyrare modeller. Kör själv med Anon M3/M4, Scott LCG och ett par Smith IO/X. Anons är löjligt smidiga att byta på, Scott likaså. Smith har jag orkat byta på ett par gånger.

Känns rätt dumt att lägga 800kr på en extralins till ett par goggles som ändå är bökiga att byta på. Hela poängen med att ha en extra lins tänker jag är så att man snabbt kan byta på morgonen eller under dagen.

Kuckels

Medlem
Av egen erfarenhet så har jag insett att om man inte har ett par glasögon det är riktigt, riktigt lätt att byta lins på så kommer man aldrig orka göra det (mer än någon enstaka gång). Framförallt när det känns som att man knäcker ramen och repar linsen när man ska byta på en stor del av de glasögon som har "utbytbar" lins. Mao så är det bara några få modeller som jag personligen skulle orka byta på från dag till dag. T.ex. Anon M2,3,4, Scott LCG, vissa Smith och Sweets dyrare modeller. Kör själv med Anon M3/M4, Scott LCG och ett par Smith IO/X. Anons är löjligt smidiga att byta på, Scott likaså. Smith har jag orkat byta på ett par gånger.

Känns rätt dumt att lägga 800kr på en extralins till ett par goggles som ändå är bökiga att byta på. Hela poängen med att ha en extra lins tänker jag är så att man snabbt kan byta på morgonen eller under dagen.
Håller med - det var med tanke på det su skriver som jag avstod från oakley med "utbytbar lins". Förutom att det är bökigt så kommer man vara rädda att repa lins och skada fästen. Men de som jag snackat med om Smith:s Mag-modeller så är de också smidiga. Man kanske måste ta av dem för att byta till skillnad mot Anos & Scott. Men så tidskritiskt är det ju inte, man vill ju bara kunna göra det utan problem även ute i vildmarken om man är på tur.

Kuckels

Medlem
låter ju riktigt bra! Vad va det för hemsida?
Jag kommer fortfarande ha kvar mina gamla oakley Hi yellow googlar som är helt perfekta vid riktigt dåligt ljus, tror det blir bra combo med chimis mörkare linser 🙌🏻
Helt rätt - precis det råd jag gav till min polare som inte har någon bra flatljus-lins. Köp ett par separata Hi-Yellow för 700-800 av utgående modell. Själv har jag ett par gamla hederliga Oaklaey A frame med spegelglas som jag kan plocka fram om jag befinner mig på en solig glaciär. Så jag behövde spektra neråt med vardags-lins + flatljus-lins. Storm Yellow Flash har VLT på 65% + kontrastförstärkning så den känns helt OK om än inte lika bra som Hi Yellow med 74% VLT. Snowcountry.eu handlade jag mina Smith på.

omp

Medlem
Håller med - det var med tanke på det su skriver som jag avstod från oakley med "utbytbar lins". Förutom att det är bökigt så kommer man vara rädda att repa lins och skada fästen. Men de som jag snackat med om Smith:s Mag-modeller så är de också smidiga. Man kanske måste ta av dem för att byta till skillnad mot Anos & Scott. Men så tidskritiskt är det ju inte, man vill ju bara kunna göra det utan problem även ute i vildmarken om man är på tur.
Ja Smith mag är också rätt smidiga! Har aldrig ägt ett par men pillat på en del mag och tycker de känns solida. Att ta av och byta lins är ju egentligen ingen stor grej. Är nog snarare jag som är lat! 😁

Primary

Aktiv medlem

Det är väldigt sant det du skriver! Har haft två par oakley Splice, endast ibland att man har orkat byta kvällen innan man ska använda dom eller till frukosten, väldigt sällan man byter ute i backen! Där känns det riktigt skönt att nu ha ett par med magnet!

Tycker det är lite konstigt att det är så lite reviews och tester på gogglar då dom ändå är (ofta) väldigt dyrt att köpa just premiummodellerna

• Gilla
Reactions: omp

omp

Medlem
Det är väldigt sant det du skriver! Har haft två par oakley Splice, endast ibland att man har orkat byta kvällen innan man ska använda dom eller till frukosten, väldigt sällan man byter ute i backen! Där känns det riktigt skönt att nu ha ett par med magnet!

Tycker det är lite konstigt att det är så lite reviews och tester på gogglar då dom ändå är (ofta) väldigt dyrt att köpa just premiummodellerna
Ja du kommer inte gå tillbaka till ett par utan magneter efter att du har testat!

Håller med om att det är lite skumt att står så pass lite. Men tänker att det är lite som med pjäxor, väldigt individuellt med olika ansikten och hjälmar. Sen är det nog som någon nämnde ganska svårt att bli missnöjd om man köper en premiummodell som passar. Förutsatt att man köper en praktisk färg på linsen då.

lainenR

Medlem

Jag gick på Blister’s tester innan jag köpte, dom har testat långt ifrån allt men rätt många premium märken.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp