Behöver hjälp med att definiera vad för skidor jag söker

Paolina

Ny medlem
Lite luddig rubrik kanske men kort och gott är det så det är. Jag har två skidor i huvudet, det ena paret äger jag själv det andra paret har jag hyrt vid två tillfällen utomlands. Så till saken, ingen av de här skidorna är enligt min känsla toppen att åka på för min del men de är så nära jag kan komma av alla de jag provat. Dock har dessa två paren inte mycket gemensamt i mina ögon så frågan blir lite vad det är jag bör titta efter.

Känns liksom dumt att gå och hyra par efter par här i backarna runt Sundsvall när man ändå åker en hel del numera. Blir sällan nöjd med de som går att hyra ändå så börjat titta på att köpa ett par nya. alternativt vad jag kan göra åt de jag med tekniken på min åkning/slipning av kanter etc lämnar detta öppet åt folk som kan mer än jag (förmodligen de flesta här)

Jag är då tjej 170 cm, 68-70 kg, åkt ett par veckor varje år sedan liten, behärskar röda/svarta pister utan problem, åker i stort sätt bara i pisterna. Gillar när det går undan i backen under kontrollerade former. De senaste tre åren har jag åkt betydligt mer då det finns backar i stan och mindre områden i närheten. skulle gissa på övre medel på åkningen till lätt avancerad typ

Par 1 - De jag äger, ärvda av en liten tjej som tävlat med dom i storslalom som junior. Jag har inte slipat om dom eller ändrat något annat än viktinställningen på bindningen sedan förra ägaren.
Modell Fischer WorldCup CS 160 17 m radie
Snabba och grymma så länge det går undan och man inte försöker sig på korta små svängar. De fladdrar och är oroliga oavsett vad jag gör känns det som men lärt mig stå ut med det typ. Dessa är riktigt bra så länge åkningen bara flyter på men de kan också bara skära galet, upplevas som totalt omöjliga speciellt om det är lite oroligt i backen med lös snö växelvis is och lägre fart

Par 2 - den modell jag hyrt ett par tillfällen
Modell HEAD WorldCup Rebels GSR 165 13,5 Radie
Bra skidor som gör det man tänker sig, men inget mer, det händer inte mycket alls egentligen. Svänger snabbt och lätt, inga man blir fartblind av direkt. De vart inte roliga när det väl går lite fort pga av fronten verkar mest dansa för egen maskin då.

Det jag skrivit är min upplevelse av de bara, vad det egentligen är för skidor och deras tänkta ändamål och förmågor är vet jag inte. Jag hade nog helst velat ha något mellanting så hur ska jag tänka ?

Hej! Jag får upp två olika modeller i huvudet efter att ha läst ditt inlägg, vad jag förstår är du ute efter en lite lekfull skida som går att åka fort på i pisten både när den är groomad och när det är som mest uppåkt och spårigt?

Atomic Vantage 90
Väldigt populär skida som förvisso är en lite bredare all mountain-skida men som svänger ruskigt bra tack vare lite rocker (early rise) i nosen och styva tails. Denna modell har ett slags kolfibernät ovanpå kärnan som dämpar fladdrande nosar en aning vilket kan göra den lite mer pålitlig än dem du beskriver.

Blizzard Black Pearl
Den andra modellen jag tänker på är Blizzard Black Pearl, detta var den populäraste damskidan i Nordamerika förra säsongen och jag tror inte att det lät ändras i första taget. Hyfsat lätta trots ett tunt lager aluminium ovanpå kärnan som ger lite mer styvhet och kontroll.

Jag kan även passa på att tipsa om skidtestarhelgen i Åre som går av stapeln 8-10 december!
Hoppas detta har varit till lite hjälp!

SirTM

Aktiv medlem
Det tråkiga svaret är ju att du om möjlighet ska testa så många och olika skidor som möjligt, för att själv hitta ett par som känns bra.

Men vilken terräng åker du helst? De skidor du listar är ju pistskidor och om det är vad du är ute efter, vilket jag i alla fall utläser det som, så måste jag nog ställa mig mot föregående talare. De skidorna som listas där är bra, don't get me wrong, men om det är är gocartkänsla i pist och några att "bli fartblind av" är de inte rätt skidor.

Om så är fallet hade i alla fall jag kikat på ett par völkl racetiger gs, även om det finns många fina skidor i den kategorin. Det jag gillar speciellt med dem är hur völkl lyckats göra dem såpass skarpa samtidigt som de är så lättåkta som de är. De gör helt vad man vill att de ska göra men är trots det stabila och ingjuter säkerhet. Och de är riktigt mångfacetterade.

Men som sagt, har du möjlighet, testa! Och utveckla gärna lite i var du åker och vilka egenskaper du söker i dina skidor.

Mvh

Senast ändrad:

Paolina

Ny medlem
Tack för era svar !
Pist är det som gäller än så är det jag siktar på att köpa skidor efter. Jag ska absolut ta en närmare titt på samtliga modeller ni nämner och försöka få möjlighet att testa dom.

Jag vill nog ha lite go cart känsla (riktigt bra uttryck förresten :) )

Denna djungel av modeller är minst sagt förvirrande, gå in i en vanlig sportbutik gör ingen klokare heller. så väldigt tacksam för era svar som ger någon form av riktning att titta åt :)

Paolina

Ny medlem
SirTM sa:
Det tråkiga svaret är ju att du om möjlighet ska testa så många och olika skidor som möjligt, för att själv hitta ett par som känns bra.

Men vilken terräng åker du helst? De skidor du listar är ju pistskidor och om det är vad du är ute efter, vilket jag i alla fall utläser det som, så måste jag nog ställa mig mot föregående talare. De skidorna som listas där är bra, don't get me wrong, men om det är är gocartkänsla i pist och några att "bli fartblind av" är de inte rätt skidor.

Om så är fallet hade i alla fall jag kikat på ett par völkl racetiger gs, även om det finns många fina skidor i den kategorin. Det jag gillar speciellt med dem är hur völkl lyckats göra dem såpass skarpa samtidigt som de är så lättåkta som de är. De gör helt vad man vill att de ska göra men är trots det stabila och ingjuter säkerhet. Och de är riktigt mångfacetterade.

Men som sagt, har du möjlighet, testa! Och utveckla gärna lite i var du åker och vilka egenskaper du söker i dina skidor.

Mvh
Jag har tittat lite på alla alternativen som ni båda var så snälla och gav här. Känns rent spontant som att mina fischer skidor egentligen är ganska bra och nära vad jag söker med att det är svängradien som är lite för stor och blir för krävande för pisten när det inte är plant och snyggt utan folk i vägen för farten som de kräver.

På rundan efter nya pjäxor stötte jag på denna skönhet
Fischer RC4 superiour CS med radie 15 eller 14 ( det finns tydligen två olika att välja mellan)

är detta en skida i stuk med Vökl skidorna ?

SirTM

Aktiv medlem
Jag har inte åkt på de fischerskidorna (tror jag, testade som hastigast ett par väldigt lika förra säsongen men eftersom jag inte är säker på att det är samma-lika så säger jag inget om det!) så jag vet inte av egen erfarenhet, men efter en lätt sökning får jag intrycket av att de är mindre raceiga/vassa i jämförelse med räsertigern eller säg Fischers the curv lite längre upp i deras egna sortiment.
Så det beror ju lite på vilken slags skida du vill ha, men jag hade gått på en lite mer ambitiös skida som pallar trycket och låter en utvecklas. På tal om Fischers the curv så har jag inte själv åkt den men enligt utsago svänger den något hejdlöst, men kräver lite mer av åkaren. Dock, som sagt, just Fischers sortiment är jag inte lika insatt i så ta det inte som den absoluta sanningen innan du kollat på annat håll eller någon annan har flikat in.

Men som med allt annat är det så mycket tycke och smak, men om det är raceskidor du åker på nu (? trots juniormodell?) så är det ju tråkigt att köpa en för klen skida. Angående svängradie är det mycket som spelar in, även i full fart och på platsen. Jag vill inte tjata på Racetigern och lägga fram det som det enda alternativet, även om det är en suverän skida, så ger den väldigt bra respons även vid låga hastigheter, i kontrast mot mina spätt till rossignol hero master där inget händer vid lägre hastighet, även om det är lite äpplen och päron. Men gillar man sväng så kan man ju även gå på en SL-variant. Det är fantastiskt roligt men man blir lite mer nischad då jämfört mot en GS-skida, generellt.

Jag hade i alla fall i din sits gått för ett par inte allt för långa GS- skidor, blir lite som the best of both worlds i avvägningen stabilitet och svängvillighet. Och då ett par från den övre hyllan av butikraces.

Paolina

Ny medlem
SirTM sa:
Jag har inte åkt på de fischerskidorna (tror jag, testade som hastigast ett par väldigt lika förra säsongen men eftersom jag inte är säker på att det är samma-lika så säger jag inget om det!) så jag vet inte av egen erfarenhet, men efter en lätt sökning får jag intrycket av att de är mindre raceiga/vassa i jämförelse med räsertigern eller säg Fischers the curv lite längre upp i deras egna sortiment.
Så det beror ju lite på vilken slags skida du vill ha, men jag hade gått på en lite mer ambitiös skida som pallar trycket och låter en utvecklas. På tal om Fischers the curv så har jag inte själv åkt den men enligt utsago svänger den något hejdlöst, men kräver lite mer av åkaren. Dock, som sagt, just Fischers sortiment är jag inte lika insatt i så ta det inte som den absoluta sanningen innan du kollat på annat håll eller någon annan har flikat in.

Men som med allt annat är det så mycket tycke och smak, men om det är raceskidor du åker på nu (? trots juniormodell?) så är det ju tråkigt att köpa en för klen skida. Angående svängradie är det mycket som spelar in, även i full fart och på platsen. Jag vill inte tjata på Racetigern och lägga fram det som det enda alternativet, även om det är en suverän skida, så ger den väldigt bra respons även vid låga hastigheter, i kontrast mot mina spätt till rossignol hero master där inget händer vid lägre hastighet, även om det är lite äpplen och päron. Men gillar man sväng så kan man ju även gå på en SL-variant. Det är fantastiskt roligt men man blir lite mer nischad då jämfört mot en GS-skida, generellt.

Jag hade i alla fall i din sits gått för ett par inte allt för långa GS- skidor, blir lite som the best of both worlds i avvägningen stabilitet och svängvillighet. Och då ett par från den övre hyllan av butikraces.
Fischer skidorna är köpta av en junior tävlingsåkare som hade haft som en säsong. Tydligen heter de GS inte CS så här ser du ut http://www.jr-ski.ru/media/catalog/_products/391/rc4_wc_gs_jr.jpg . Lämnat in dom nu för slipning och killen som tog emot dom sa att de var race slipade och inte jämt slipade heller. De är märkta med höger och vänster så förmodligen hade tjejen olika slipningar. Ska bli intressant och se hur de ter sig framöver här.

För mig kvittar märket egentligen, åkt på mest head och atomic dock fast aldrig riktigt brytt mig om vad det är jag har på under fötterna förrän jag flyttade upp till sundsvall från skåne och genast fick backar inne i stan och därav köpte egna skidor, dock utan större tanke bakom. Racetiger fanns det ju en del av helt klart, förhoppningsvis får jag tag i ett par att prova under säsongen.

Mizze

Aktiv medlem
Även jag vill slå ett slag för Racetigern. Dock finns det ett gäng olika modeller, så kolla vad du köper. Har du möjlighet, provåk en längre SL-skida också för att jämföra om du är ute efter att kunna köra kortsväng lite mer problemfritt. Juniorskidor är också (i allmänhet) mjukare än seniorskidor, så provåk först.

Prova Stöcklis Laser SL och/eller SC- ruskigt stabila pistskidor i alla farter (från att släppa på ensam i backen till bambituristträngseln under påsklovet) som klarar såväl manchester som eftermiddagspucklar och allmänt uppkörd pist. Kantgreppet är fenomenalt bra, men de kräver att du trycker till dem för att de ska svara (fast det gäller ju föralldel även Racetigern). Mindre oroliga än Racetigern, dock. Nackdelen är ju priset och stöldbegärligheten. Stöckli har tyvärr vett att ta betalt. De här laggen blir ofta offer för långfingrade personer, åtminstone i österrikiska alperna.

termons

Aktiv medlem
Think out of the box? SL eller GS skidor är bra om du skall köra SL eller GS med tidtagning. SL och GS skidor kan också vara riktigt roliga i bra förhållanden om man kan bemästra dem.

Har du provat allmountain (charger/frontside) skidor med ca 75-90mm midja ? Gokart i pisten i alla förhållanden med bra teknik.

Senast ändrad:

Paolina

Ny medlem
termons sa:
Think out of the box? SL eller GS skidor är bra om du skall köra SL eller GS med tidtagning. SL och GS skidor kan också vara riktigt roliga i bra förhållanden om man kan bemästra dem.

Har du provat allmountain (charger/frontside) skidor med ca 75-90mm midja ? Gokart i pisten i alla förhållanden med bra teknik.
Hej !
Nä aldrig provat något sånt vad jag vet i alla fall. men tittade så sent som igår på Nordica santa ana 93, Rossignol temptation 88 HD och nordica astral 88 som är all mountain. Vad är bra teknik lite i sammanfattning ?

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Ok. Då tycker jag verkligen att du skall prova ett antal allmountain skidor fören du bestämmer dig.
Bra teknik är jag dålig på att beskriva. Finns trådar som behandlar den saken i detta forum. De flesta
brukar dock kunna urskilja en duktig åkare då man ser en sådan.

M

mmm2017

Guest
Jag skummade igenom (den ofullständiga?) listan på skidorna som kommer att finnas för provåkning på skidtestarhelgerna och hittade då en skida som skall vara en korsning mellan en GS och en SL-skida. Många med traditionell teknik (icke-race-teknik) gillar ju inte den breda tailen på SL-skidor utan föredrar därför GS-skidornas smalare tail (eller tail-rocker dvs ingen tail alls ;-) ). Med Nordica Dobermann Spitfire Pro Evo får man GS tail och SL tip och slipper rocker. Finns kanske mjukare varianter utan dubbla lager metall?!

Paolina

Ny medlem
mmm2017 sa:
Jag skummade igenom (den ofullständiga?) listan på skidorna som kommer att finnas för provåkning på skidtestarhelgerna och hittade då en skida som skall vara en korsning mellan en GS och en SL-skida. Många med traditionell teknik (icke-race-teknik) gillar ju inte den breda tailen på SL-skidor utan föredrar därför GS-skidornas smalare tail (eller tail-rocker dvs ingen tail alls ;-) ). Med Nordica Dobermann Spitfire Pro Evo får man GS tail och SL tip och slipper rocker. Finns kanske mjukare varianter utan dubbla lager metall?!
Tackar !
Sitter själv och tittar på samma lista då jag försöker få ihop det praktiska och ta mig till åre den helgen. Nordica Doberman Spitfire Ti kanske kan var utan dubbel metall, står i alla fall inget om det.

till att börja med kan jag säga att min bakgrund är race åkning och har gått på skidgymnasium samt så jobbar jag i en skidverkstad så jag skulle anse mig ha god kunskap om både åka skidor och förstå skidor.
Det viktiga att förstå är att man kan inte ha en skida som är "bad ass, awesomeness" till allt. Det går inte riktigt att ha en snabb/kvick skida och ett fart monster med bra stabilitet etc. Med det är det inte sagt att det inte går att få något hyfsat till mycket.

Radie på en skida tex avgör inte 100% hur fort den svängar. Tar du Hirschers SL skidor kommer dem gå precis rakt fram, få kommer kunna generera tryck nog att böja igenom skidan och få den att svänga. Men den kommer fortfarande ha ca 14m radie men du kommer uppleva dem ungefär som ett par störtloppsskidor. Få lite extra "häng" på kanterna och du kommer bli vansinnig och rädd om det är hårt och en brant backe för du kan inte sladda loss bakändarna och hålla ned farten, utan du kommer uppleva dem som ett skenande tåg.

Det viktiga att tänka på är vilka egenskaper hos skidan man anser är viktigast för att du ska ha kul. Det går som sagt inte att få en skida som kan carva snabba svängar i lågfart och en som gör stora svängar med stabilitet i fart. Frågan är vilken åkning är den du försöker åka mest? Dvs det går inte att åka GS med SL skidor eller tvärtom utan att anpassa sig till extremt subpar teknik för någon av stilarna.

Men för att ge direkta tips så skulle jag peka dig emot AM skidor som har metal i sig, lite rocker och radie runt 15m och är typ runt 175. Ska man åka mycket pist med lite fart är metal fördelaktigt då det ger bättre stabilitet och styvhet (här är vridstyvhet det du vill se mer än böjstyvhet). Lite rocker ger bättre flyt om det är lite uppåkt och spetsarna vill inte gräva ned sig lika mycket. Radien är som sagt något som måste lira med hårdheten och att du förstår hur du ska jobba med radie och hårdhet i olika farter för att få den "snabbhet" på svängen du vill ha. Jag rekommenderar lite längre skida än kroppslängd just för lite extra stabilitet. Här är det viktigt att ha koll på hur lång rocker det är så du förstår hur lång kontakt yta du faktiskt har. Dvs en 170 vanlig skida är betydligt "längre" än en med rocker. Överlag lär du inte vilja ha något med mer än 85 midja. Har haft samma problem med att hitta en mellan skida som fungera bra till allt, mitt val föll i år på ett par Nordica nrgy.

Personligen anser jag att skidor är en pryl man måste testa innan man köper om man ska kunna vara säker. Allt kan se bra ut på papperet men sen är dem riktigt skräp när man väl åker på dem. Så ska du köpa utan att testa läs så mycket recensioner som möjligt.

stein1982

Ny medlem
ChasingPow sa:
till att börja med kan jag säga att min bakgrund är race åkning och har gått på skidgymnasium samt så jobbar jag i en skidverkstad så jag skulle anse mig ha god kunskap om både åka skidor och förstå skidor.
Det viktiga att förstå är att man kan inte ha en skida som är "bad ass, awesomeness" till allt. Det går inte riktigt att ha en snabb/kvick skida och ett fart monster med bra stabilitet etc. Med det är det inte sagt att det inte går att få något hyfsat till mycket.

Radie på en skida tex avgör inte 100% hur fort den svängar. Tar du Hirschers SL skidor kommer dem gå precis rakt fram, få kommer kunna generera tryck nog att böja igenom skidan och få den att svänga. Men den kommer fortfarande ha ca 14m radie men du kommer uppleva dem ungefär som ett par störtloppsskidor. Få lite extra "häng" på kanterna och du kommer bli vansinnig och rädd om det är hårt och en brant backe för du kan inte sladda loss bakändarna och hålla ned farten, utan du kommer uppleva dem som ett skenande tåg.

Det viktiga att tänka på är vilka egenskaper hos skidan man anser är viktigast för att du ska ha kul. Det går som sagt inte att få en skida som kan carva snabba svängar i lågfart och en som gör stora svängar med stabilitet i fart. Frågan är vilken åkning är den du försöker åka mest? Dvs det går inte att åka GS med SL skidor eller tvärtom utan att anpassa sig till extremt subpar teknik för någon av stilarna.

Men för att ge direkta tips så skulle jag peka dig emot AM skidor som har metal i sig, lite rocker och radie runt 15m och är typ runt 175. Ska man åka mycket pist med lite fart är metal fördelaktigt då det ger bättre stabilitet och styvhet (här är vridstyvhet det du vill se mer än böjstyvhet). Lite rocker ger bättre flyt om det är lite uppåkt och spetsarna vill inte gräva ned sig lika mycket. Radien är som sagt något som måste lira med hårdheten och att du förstår hur du ska jobba med radie och hårdhet i olika farter för att få den "snabbhet" på svängen du vill ha. Jag rekommenderar lite längre skida än kroppslängd just för lite extra stabilitet. Här är det viktigt att ha koll på hur lång rocker det är så du förstår hur lång kontakt yta du faktiskt har. Dvs en 170 vanlig skida är betydligt "längre" än en med rocker. Överlag lär du inte vilja ha något med mer än 85 midja. Har haft samma problem med att hitta en mellan skida som fungera bra till allt, mitt val föll i år på ett par Nordica nrgy.

Personligen anser jag att skidor är en pryl man måste testa innan man köper om man ska kunna vara säker. Allt kan se bra ut på papperet men sen är dem riktigt skräp när man väl åker på dem. Så ska du köpa utan att testa läs så mycket recensioner som möjligt.
Jag har liknande erfarenhet som TS, men jag är 190 cm och väger ca 75kg. Är inne på en AM-skida ca 80-85mm i 176-177 längd.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp