Behöver lite råd om turbindning

Pistgubbe

Medlem
Hej,

Jag planerar att börja tura och undrar lite om bindning / montering. Har ett par Nordica Enforcer med Griffon-bindning på. Till det vanliga alpinpjäxor. Är van vid att montera med inserts. Vore ett klart plus om jag kan återanvända så många av hålen från std Griffon som möjligt. På ett annat par skidor som skulle kunna vara aktuella har jag Jester Schizo.

Vilka bindningar ska jag välja tycker ni?

Pillard

Aktiv medlem
Ja bäst odds på att du kan återanvända hål är väl Duke/Baron från argång med samma hålbredd. Dock känns det ju enormt meningslöst att köra Griffon och Duke parallellt via inserts. I så fall är det väl rimligare att bara köra Dukes? Kör du gärna inserts är det väl rimligare att gå lätt istället, eftersom du bara använder dem vid tur. Har du möjlighet att använda tech-bindningar i pjäxorna?

Pistgubbe

Medlem
Tog en snabbtitt och det ser ut som att jag får borra helt nya hål.

Någon som har stark åsikt om t.ex. Salomon Guardian vs Marker Baron vs Marker Tour?

Pistgubbe

Medlem

@Pillard Yes, håller med. Ingen särskild poäng med att växla mellan dessa bindningar.Bara att jag har hål för std-bindningar redan. Kollat som sagt och tror inte jag kan återanvända några hål så öppet val. Har inga tech-pjäxor.

Pillard

Aktiv medlem
Pistgubbe sa:
@Pillard Yes, håller med. Ingen särskild poäng med att växla mellan dessa bindningar.Bara att jag har hål för std-bindningar redan. Kollat som sagt och tror inte jag kan återanvända några hål så öppet val. Har inga tech-pjäxor.
Då avgörs ju valet av hur tung du är i relation till hur hårt du kör. Hade jag kört på rambindning idag hade jag valt Tour om jag kunde bortse från priset. Jag kör dock ganska mjukt och behöver inte jättehög DIN. Kör man hårdare hade jag tagit Duke/Baron. Och om jag behöver vara kostnadsmedveten hade jag också valt Duke/Baron eftersom dessa ofta säljs billigt på köp/sälj. Har du tur får du ett par roliga skidor på köpet också...

Pistgubbe

Medlem

@Pillard Kollar helt klart för sällan på köp & sälj. Tack för tipset. Finns ju massor om man vill köpa något för att testa om man gillar turandet.

MnO

Aktiv medlem
Jag håller med rörande inserts. Om du inte ska använda den turbara bindningen på någon annan skida finns ingen anledning till att köra med inserts.

Om du kör på DIN över 11 normalt sett: Duke
11 eller under: Baron
9 och neråt och du gillar inte att dra på i hård pist: F12 finns som alternativ, men den är klart sämre i elasticitet. Så länge man är medveten om det funkar det.

Guardian är sämre på flera punkter enligt mig och är dessutom tyngre. Den funkar om du får den billigt begagnad, men annars är Marker bättre.

Pistgubbe

Medlem
Tack
@MnO!

(Ett helt orelaterat motiv till inserts är att vi kan ta av bindningarna och stoppa i resväskan och då klara flera skidor per "skidpaket" när vi flyger. Jag har bara gjort iordning mallar & verktug för inserts och har nu lättare att montera med än utan.)

Pillard

Aktiv medlem
Det är ett ganska bra motiv faktiskt. Kör nåt liknande själv. När det gäller montering är det faktiskt exakt samma mall och verktyg. Det enda du behöver för vanlig montering är ett 4 eller 3,5mm borr. I övrigt behövs bara färre grejer och moment

Pistgubbe

Medlem
Yes, förstår det
@Pillard. Ändå visst meck.

Om någon som läser detta vill köra samma trick för att flyga med std Griffon har jag ett tips: det räcker att sätta inserts på de två bakre skruvarna i tådelen så kan man ta bort allt utom liten plastplatta fram och bak.

miol11

Medlem
MnO sa:
Jag håller med rörande inserts. Om du inte ska använda den turbara bindningen på någon annan skida finns ingen anledning till att köra med inserts.

Om du kör på DIN över 11 normalt sett: Duke
11 eller under: Baron
9 och neråt och du gillar inte att dra på i hård pist: F12 finns som alternativ, men den är klart sämre i elasticitet. Så länge man är medveten om det funkar det.

Guardian är sämre på flera punkter enligt mig och är dessutom tyngre. Den funkar om du får den billigt begagnad, men annars är Marker bättre.
MnO bra sammanfattat.
Bara en tanke ang F12 jag är ingen som ”köttar” direkt men har aldrig förstått mej på denna bindning.
majoriteten av dessa ägare åker säkert. minst 90% av tiden i pist eller pistnära offpist..........visst DIN skalan räcker men elactiteten nja högst tveksam, (Ovetenskaplig iagtagelse men ändå ?)
Man ser inte många vuxna åkande på en squire, utan då brukar det helt plötsligt behövas minst en Jester gärna en PRO ?

Pillard

Aktiv medlem
Pistgubbe sa:
Så man kan tänka
Duke = Jester
Baron = Griffon
F12 = Squire
?
Nästan...
Duke = Jester
Baron = Griffon
F12 har (enligt
@MnO. Jag hittar ingen siffra eller grundligare beskrivning av hur "dålig" den är) sämre elasticitet men har nästan lika stark fjäder som Griffon/Baron. I takt med att turbindningar blir lättare kommer du att märka att just elasticiteten är det stora problemet. DIN-talet styr hur mkt kraft det behövs för att pjäxan ska kunna röra sig i bindningen medan elasticiteten styr hur långt pjäxan kan röra sig i bindningen innan det löser ut.

Tittar man på t.ex. rena turbindningar hade de fram till för bara några år sen nästan obefintlig elasticitet, vilket gjorde att minsta rörelse fick dem att släppa. Så här var en enorm skillnad mellan Duke/Baron som funkar precis som en Jester/Griffon och rena turbindningar som Dynafit etc.

Bra grundlig förklaring av vad elasticitet är
http://blistergearreview.com/at-binding-reviews/bindings-201

MnO

Aktiv medlem
Pistgubbe sa:
Så man kan tänka
Duke = Jester
Baron = Griffon
F12 = Squire
?
Konstruktionsmässigt ja. Nu har jag aldrig ägt, testat eller skruvat isär Squire ska sägas, men jag är nästan hundra på att den är att likställa med F12. Squire går till 11 och F12 till 12, men jag utgår från att konstruktionen är identisk i aspekten sidledselasticitet i tådelen. Huvudsaken är i alla fall i den här diskussionen att F12 och Baron/Duke inte har alls samma tådelskonstruktion. Det är anledningen till att många, inklusive jag själv, inte kan åka på fullt med F12 utan väldigt stora tjuvsläppsproblem oavsett om man drar den i botten eller ej.

I tådelen är Jester, Griffon, Baron och Duke lika ur ett funktionsperspektiv. Duke och Jester har lite mer metall, men samma typ av fjäderkompression som trycker ihop fjädern mer och mer hela vägen ut till det läge där pjäxan släpper. F12 ser förvillande likadan ut, men komprimerar fjädern endast i inledningen av rörelsen och sen släpper fjädertrycket nästan helt i det yttre läget. Det medför att den inte kan hämta hem pjäxan vid kraftiga slag utan den släpper helt istället. Det är önskvärt för nybörjare och åkare med svaga knän, men kan vara riktigt farligt för en åkare som kör fortare och större. Jag kan inte elasticitetsmåtten exakt, men jag skulle gissa att det ligger runt 40mm för Duke/Baron/Jester/Griffon och runt 20mm för F12/Squire. I praktiken är det en enorm skillnad. Numera åker min flickvän (49kg nybörjare) på mina F12 och hon har inte haft några problem alls utan gillar den skarpt snarare. Hon kör lugnt och stilla och blir det hårt finns det alltid nån lunchbuffé att satsa på istället. Baron hade för henne varit helt fel. Är man rätt typ av åkare kan F12 vara ett mycket bra val, men det gäller att förstå vad det egentligen är för skillnad. Speciellt som de ser så lika ut samtidigt som Marker är allt annat än tydliga med att beskriva skillnaden mellan modellerna.

Som referens kan jag säga att jag normalt sett åker på DIN 10,5 med bindningar ur Royal-serien. Även Baron och Griffon fungerar prickfritt i den inställningen. Men om jag tar en F12 och ställer på 10,5 och kör som vanligt kommer jag inte många svängar ner i en brant pist innan det släpper. Det går att åka med lätta fötter och är det mjukt är det inga problem, men så fort det hårdnar till eller att jag trycker till lite så släpper det. Ställd på DIN 12 blir det såklart avsevärt bättre, men då är risken för skador vid lågfartsfall alltför hög. Sammantaget är därmed F12 en högriskbindning för mig och det undviker jag helst att åka med. Tilläggas bör att jag alltid har haft en förmåga att få bindningar att tjuvsläppa och tex på skidtester har jag och har alltid haft ständiga problem med vissa bindningar.

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Min erfarenhet av tour 12 EPF vs baron vs kingpin.

Vet inte om MNO testat Epf modelen men har alltid undrat över MNO:s dåliga erfarenhet av tour 12.

Jag har ju inte någon större erfarenhet vad gäller testande av bindningar men..tycker att tour 12epf elasticitet är mycket nära baron efter att kört en hel del på båda. Ingen av bindningarna har någonsin tjuvlöst. Droppar inga stora dropp men kör rätt hårt annars.

Kingpins elasticitet är betydligt sämre än tour 12 epf eller baron.

Kan tillägga att åker på din9.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
termons sa:
Min erfarenhet av tour 12 EPF vs baron vs kingpin.

Vet inte om MNO testat Epf modelen men har alltid undrat över MNO:s dåliga erfarenhet av tour 12.

Jag har ju inte någon större erfarenhet vad gäller testande av bindningar men..tycker att tour 12epf elasticitet är mycket nära baron efter att kört en hel del på båda. Ingen av bindningarna har någonsin tjuvlöst. Droppar inga stora dropp men kör rätt hårt annars.

Kingpins elasticitet är betydligt sämre än tour 12 epf eller baron.

Kan tillägga att åker på din9.
Det skiljer väldigt mycket på olika åkare när det gäller känsligheten för olika elasticitetsmått. Jag har ett tydligt exempel på detta i form av min tvillingbror MarkusO, mig själv och xJonx i Opiniongruppen. Vi har åkt mycket ihop och en gång i tiden hade min bror ett par Rocker2 med F12:or ( i det fallet inte EPF-varianten, men det spelar ingen roll i sammanhanget eftersom det är exakt samma funktion i fjäderkompressionen i tådelen). Jon åker klart hårdast av oss tre. Jag och brorsan åker ungefär lika och det beror på dagsform vem som kommer ner först.

MarkusO körde i veckor med F12:an och hade inga som helst problem med den. Jag (som har exakt samma sulmått) kliver i för test och jag kom inte ens 50m innan den släppte. Jag testar igen och gör ännu mer klart att det är helt snöfritt på sulorna och tar ett par svängar och tror att det sitter. Ner i den första antydan till brant och ett par svängar ner släpper det igen, nu på båda skidorna samtidigt. Efter det tar jag det riktigt lugnt, men är tvungen att ta ner farten lite i slutet på åket och glömmer bort läget för en sekund och trycker till i en sväng. Klack-klack och jag åker på pjäxorna igen.

Jon tar sen över F12:orna och har också samma sulmått. Han vrider upp DIN:et en aning till 11 och kommer 200 meter innan han kliver ur på samma sätt i en pressad kortsväng. "Ok, jag får ta det lugnt", säger han och kör ner genom en skogsdunge i uppkört. Det rullar iväg en aning och han måste ta ner farten över lite skrot. Klack-klack igen och båda skidorna sticker, varvid Jon tumlar runt och fastnar med sitt ABS-lavinryggsutlösningshandtag i ett träd och blåser upp ballongen. Alltså rejält blå röv för mig och blå röv plus utlöst lavinrygga för Jon efter två åk var med F12. Någon vinter senare är jag i färd med att kitta upp med ett par kolstinna turlagg och eftersom det har skett en generationsväxling i F12 och den numera är bestyckad med EPF-plattformen (och att jag får dom rejält billigt) får dom en ny chans och jag beställer och monterar ett par på Opinion 118 i carbonvariant. Skidan testas i Hundfjället och det går finfint över flacken i lugna skär. Väl nere i branten bredvid liften sätter jag press på skidan och trycker direkt ur båda skidorna. Kliver i igen och får nästa tjuvsläpp så fort farten ökar. Nästa åk: Samma sak. Jag tar mig helt enkelt inte ner för branten, utan får ta omvägen via blåingen som går runt i mindre lutning. Röven åter blå. Den kvällen lägger jag ett par timmar till att skruva isär en Baron och en F12 för att försöka reda ut varför den inte fungerar för mig.

Även denna gång kan min genetiska kopia i form av min bror åka på mina skidor utan några som helst problem. Jon vågar inte ens testa den här gången.

När du nämner Kingpin för övrigt så kan jag inte åka på Kingpin 10 överhuvudtaget, framförallt inte i hyrversion. Och då ställer jag den på 10. Den trycker jag ur direkt. Nu senast på skidtestet försökte jag igen, men kom inte mer än en fjärdedel ner för testpisten innan den släppte första gången. Och 100m senare drog jag ur den igen. Kingpin 13 däremot har framförallt Jon bättre erfarenhet av och den sitter på en helt annan nivå än F12 (även om Jon just nu rehabbar axeln efter att ha slagit sönder den efter ett tjuvsläpp med just Kingpin 13). Guardian har jag också jätteproblem med, om än i hälen istället för tån i det fallet. Så jag är en notorisk tjuvsläppare skulle jag säga. Men faktum är att konstruktionen ÄR helt olika och F12 är byggd för att släppa väldigt mycket tidigare. Marker körde ju Biometric i 15 år och många åkte dessa utan några som helst problem, samtidigt som vissa inte kunde skata på parkeringen ens med den varianten.

Och ja, förresten. Bindningarna är i samtliga fall rätt inställda vad gäller förspänning och sulhöjd.

Senast ändrad:

Pistgubbe

Medlem
Tusen tack för alla utförliga svar!

Har en son som har en Squire. Köpte den för några år sedan till ett par parkskidor. Han kör dem mest i låg fart och gör lite småtrick som 360 osv. När han körde dem i år och vuxit upp till 70kg var det rent löjligt hur ofta han tappade dem då de var ställda på DIN 6. (Noll tjuvsläpp på Griffon ställda på 7 på hans andra skidor.) Vill inte dra upp över 7 då han som sagt mest gör långsamma trick med dem och jag blir orolig för hans ben om de står hårdare. Från resonemanget om elasticiteten kanske kontentan är att den bindningen inte fungerar för honom längre

termons

Aktiv medlem
"Klack-klack igen och båda skidorna sticker, varvid Jon tumlar runt och fastnar med sitt ABS-lavinryggsutlösningshandtag i ett träd och blåser upp ballongen. Alltså rejält blå röv för mig och blå röv plus utlöst lavinrygga för Jon efter två åk var med F12."

Härligt :)

Vad gäller Kingpin elasticitet "känsla" så är det inte helt rättvist från min sida att rata den som sämre än baron/tour. Har nämligen bara åkt Kingpinen med Scarpa F1 pjäxor medan jag åkt baron och tour 12 med tecnica cochise 130.

Antar att "dämpningen" som cochise 130 ger i hård ojämn pist ger en känsla av att bindningen också fungerar/känns bättre. Det är ett irriterande skarpt "chatter" då man försöker åka hårt med Kingpin och F1 i hård backe. Den känslan hade jag aldrig med tour/baron cochise 130 combon.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
Vad gäller Kingpin elasticitet "känsla" så är det inte helt rättvist från min sida att rata den som sämre än baron/tour. Har nämligen bara åkt Kingpinen med Scarpa F1 pjäxor medan jag åkt baron och tour 12 med tecnica cochise 130.

Antar att "dämpningen" som cochise 130 ger i hård ojämn pist ger en känsla av att bindningen också fungerar/känns bättre. Det är ett irriterande skarpt "chatter" då man försöker åka hårt med Kingpin och F1 i hård backe. Den känslan hade jag aldrig med tour/baron cochise 130 combon.
Fast rent krasst saknar ju Kingpin elasticitet nästan helt horisontellt och har 9mm i vertikal. Eftersom tån är fast blir ju elasticiteten minimal. Sen kan ju dock den högre klämkraften göra att man slipper det här problemet
Men det är ju fortfarande ingen elasticitet så dämpningen kan ju omöjligt bli som på Duke/Baron

termons

Aktiv medlem
Pillard sa:
termons sa:

Fast rent krasst saknar ju Kingpin elasticitet nästan helt horisontellt och har 9mm i vertikal. Eftersom tån är fast blir ju elasticiteten minimal. Sen kan ju dock den högre klämkraften göra att man slipper det här problemet
Men det är ju fortfarande ingen elasticitet så dämpningen kan ju omöjligt bli som på Duke/Baron
Ja det verkar som om Kingpin 13 inte tjuvlöser lätt om det inte är fråga om isbildning. Slog rejält då jag åkte i hård backe i Livigno men skidan hölls fast. Elasticiteten i speciellt tådelen är säkert bättre i tex tecton,vipec,beast. Hoppas Shift håller och att det kommer ut flera med liknande mekanism i snabb takt. Kanske även med större Din. Måste finnas en otrolig marknad för en fungerande Shift bindning.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
Elacticiteten i speciellt tådelen är säkert bättre i tex tecton,vipec,beast.
Med risk för att nörda ner totalt nu men jag skulle snarare säga att de andra har elasticitet och kingpin har det inte (mer än den elasticitet man kan få ut från att pinnen är helt inne i hålet och när den är ute, det borde handla om nån enstaka millimeter). Sen verkar den i praktiken funka rätt bra ändå ;)

Helt enig gällande Shift, kommer få enormt svårt att hålla i pengarna nästa höst...

termons

Aktiv medlem
Ursäkta om tråden spårar litet men..

angående Shift så skriver Åka skidor "Shift väger 850 gram per bindning, vilket är runt 100 gram tyngre än konkurrenten Marker Kingpin, men nästan 300 gram lättare än en klassisk STH 13. Det här är alltså ingen bindning som riktar sig mot lättviktsfolket utan främst mot åkare som mixar liftåkning med kortare turer, eller går dagsturer"

Från en som har gått och åkt mycket med rambindning och nu provat på att gå/åka med pin bindning så är jag
ganska övertygad att bindningar med Shift funktion kommer att användas också då man går längre turer. 850g är ingenting (och det kommer säkert lättare versioner) då du inte måste lyfta bindningen vid varje steg. Därtill har du en bindning som du glatt kan trampa i för att åka hem efter afterskin mm.mm.

Håller dock med om att Shift inte riktas mot lättviktsfolket. Tror också att endel av lättviktsfolket kommer att konventera till Shift då de inser fördelarna... förutsatt att Shift fungerar och utvecklas.

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
Ursäkta om tråden spårar litet men..

angående Shift så skriver Åka skidor "Shift väger 850 gram per bindning, vilket är runt 100 gram tyngre än konkurrenten Marker Kingpin, men nästan 300 gram lättare än en klassisk STH 13. Det här är alltså ingen bindning som riktar sig mot lättviktsfolket utan främst mot åkare som mixar liftåkning med kortare turer, eller går dagsturer"

Från en som har gått och åkt mycket med rambindning och nu provat på att gå/åka med pin bindning så är jag
ganska övertygad att bindningar med Shift funktion kommer att användas också då man går längre turer. 850g är ingenting (och det kommer säkert lättare versioner) då du inte måste lyfta bindningen vid varje steg. Därtill har du en bindning som du glatt kan trampa i för att åka hem efter afterskin mm.mm.

Håller dock med om att Shift inte riktas mot lättviktsfolket. Tror också att endel av lättviktsfolket kommer att konventera till Shift då de inser fördelarna... förutsatt att Shift fungerar och utvecklas.
Precis, och att de ens kallar Kingpin för konkurrent känns ju lite sådär. I min värld är inte Kingpin i samma liga. Det är ju lite på samma sätt som att en fem år gammal Diamir inte var en konkurrent till Duke när Duke kom. Frågan är om inte Shift är en ännu större revolution än vad Duke var när den kom.

När man jämför vikt känns det mer rimligt att jämföra med Duke/Baron eller kanske Beast. Shift är klart lättare än allihop.

Corin

Aktiv medlem
Pillard sa:
termons sa:
Elacticiteten i speciellt tådelen är säkert bättre i tex tecton,vipec,beast.
Med risk för att nörda ner totalt nu men jag skulle snarare säga att de andra har elasticitet och kingpin har det inte (mer än den elasticitet man kan få ut från att pinnen är helt inne i hålet och när den är ute, det borde handla om nån enstaka millimeter). Sen verkar den i praktiken funka rätt bra ändå ;)

Helt enig gällande Shift, kommer få enormt svårt att hålla i pengarna nästa höst...
Det här en superintressant diskussion tycker jag. Kingpin har i princip ingen elasticitet i tån. Fästet där vingarna sitter fast har en liten rörlighet, och det är den elasticitet som finns. Tecton och Vipec är de enda techbindningarna som har elasticitet och DIN-skala i tådelen.

Dynafit Beast och FT/ST 2.0/Rotation har inte heller elasticitet i tådelen, men rotation, vilket hjälper till att göra utlösningsfunktionen mer regelbunden.

Angående Shift kan jag bara hålla med. Tyckte också det var lite konstigt att de jämfördes så med Kingpin i Åka Skidors text, men det kan vara mer "nuvarande storsäljare mot kommande storsäljare" än en jämförelse mellan två bindningar i samma kategori. För det är dem inte, i samma kategori alltså.

Maxen99

Medlem
Jag skulle ändå vilja säga att shift är i samma kategori som kingpin och andra tyngre techbindningar men shift passar även in i kategorin som just nu bara innehåller tunga rambindningar och treckers.

Det är väll det som gör den så het? Att den har tagit de posetiva egenskaperna från båda kategorierna.
Eller förkänar shift då en egen kategori?

Aja tur att man inte har tech hål på favo pjucken så man slipper fundera på bindningarna.

Pistgubbe

Medlem
Kan man göra tech-hål i sina favoritpjäxor som saknar sådana? Funkar vanlig alpinpjäxa (Head Vector) eller kräver tech någon speciell pjäxgeometri?

Pillard

Aktiv medlem
Pistgubbe sa:
Kan man göra tech-hål i sina favoritpjäxor som saknar sådana? Funkar vanlig alpinpjäxa (Head Vector) eller kräver tech någon speciell pjäxgeometri?
”Kan” kan man nog men tror inte jag hört någon lyckas få det bra.

Pillard

Aktiv medlem
Maxen99 sa:
Jag skulle ändå vilja säga att shift är i samma kategori som kingpin och andra tyngre techbindningar men shift passar även in i kategorin som just nu bara innehåller tunga rambindningar och treckers.

Det är väll det som gör den så het? Att den har tagit de posetiva egenskaperna från båda kategorierna.
Eller förkänar shift då en egen kategori?

Aja tur att man inte har tech hål på favo pjucken så man slipper fundera på bindningarna.
Det är ju just det faktum att den uppfyller två kategorier som gör att den är i sin egen...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
”Kan” kan man nog men tror inte jag hört någon lyckas få det bra.
För att använda att gå uppför med finns det de som gör det med gott resultat:
https://casttouring.com/products/ski-boot-conversion

Men att göra det hemma själv utan tillgång till en saftig maskinpark och redan färdiga "håldelar" eller få till ett resultat där pinnarna dessutom ska åkas... Det är jag mycket tveksam till.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp