Benchetler 100 för svår?

triggy

Medlem
Tja! Börjat åkt skidor igen. Köpte mig ett par head framewall inför denna säsong, efter 1v i alperna inser jag att det nog inte är rätt skida då jag föredrar att åka mer i pisten/offpist..

Har kollat på benchetler 100, kan den skidan vara för "svår"? Har myyyyyycket att lära inom skidåkning, både offpist och pist.. men vill ju samtidig inte behöva upgradera efter någon säsong igen:)

1.82
77kg

Always-Sunny

Aktiv medlem
Håller med Tottek, jag upplever den som en lättåkt skida. Bra skär i pisten för att vara så lätt men samtidigt inget problem att få loss tail'en vid behov. Det lilla jag körde utanför tyckte jag den hade skönt flyt.

RWD

Medlem
Tja! Börjat åkt skidor igen. Köpte mig ett par head framewall inför denna säsong, efter 1v i alperna inser jag att det nog inte är rätt skida då jag föredrar att åka mer i pisten/offpist..

Har kollat på benchetler 100, kan den skidan vara för "svår"? Har myyyyyycket att lära inom skidåkning, både offpist och pist.. men vill ju samtidig inte behöva upgradera efter någon säsong igen:)

1.82
77kg
Absolut ingen skida för pisten, väldigt mjuk.
Fungerar bäst om du kör mest lössnö.
Väldigt fladdrig och ostabil på hårt underlag så fort du får upp lite fart.

Tottek

Aktiv medlem
Absolut ingen skida för pisten, väldigt mjuk.
Fungerar bäst om du kör mest lössnö.
Väldigt fladdrig och ostabil på hårt underlag så fort du får upp lite fart.
Nej nej nej, inte alls, den går super fint i pisten, gick otroligt bra i hårt Åre i december, självklart är mantra 102 mer stabil men bent chetler 100 är en fantastisk skida, både i pist och utanför

Sen absolut kanske du kör hårt som fan osv men gemene man kommer tycka att den är tillräcklig överallt, speciellt någon som är ganska ny i åkningen

RWD

Medlem
Nej nej nej, inte alls, den går super fint i pisten, gick otroligt bra i hårt Åre i december, självklart är mantra 102 mer stabil men bent chetler 100 är en fantastisk skida, både i pist och utanför

Sen absolut kanske du kör hårt som fan osv men gemene man kommer tycka att den är tillräcklig överallt, speciellt någon som är ganska ny i åkningen
Beror ju helt på vad den ska användas till. Blir det mycket piståkning så skulle jag rekommendera Nordiga Enforcer 93 eller kanske 100. Även Blizzard Rustler 9 eller 10 är skidor som klarar alla typer av pist betydligt bättre än Bent chetler men ändå är bra offpist. Rossignol soul 7 HD elller Sky 7 HD är också lättåkta och bra offpist.
Line SD 94 eller 104 är lite bättre i pist än soul 7hd och sky 7hd men fortfarande mycket bra offpist.
Testa så mycket du kan, gärna samma dag så det blir i samma förhållande.
Skistars/consept store brukar ha testskidor i sina butiker som du kan testa för ett par hundralappar, kan var värt de pengarna om du inte vill riskera att köpa fel.

Tottek

Aktiv medlem
Ja absolut vi kan sitta o tipsa om skidor till höger o vänster, men bent chetler 100 kommer göra jobbet kanon och de va den skidan det frågades om, jag personligen tycker att bent chetler 100 är en suverän Åre skida o de är ju inte känt för att va perfekta förhållanden här

triggy

Medlem
Ja absolut vi kan sitta o tipsa om skidor till höger o vänster, men bent chetler 100 kommer göra jobbet kanon och de va den skidan det frågades om, jag personligen tycker att bent chetler 100 är en suverän Åre skida o de är ju inte känt för att va perfekta förhållanden här
Blir bara mer och mer sugen på benchetler! Vilken längd skulle du rekommendera?

Tottek

Aktiv medlem
Blir bara mer och mer sugen på benchetler! Vilken längd skulle du rekommendera?
De e ju en smaksak men jag skulle säga 188cm :) men du är ju ganska lätt så 180cm är inte helt fel heller om du känner att det skulle passa din åk stil bättre :)

Senast ändrad:

dvraptor

Ny medlem
Aldrig har väl ett visdomsord stämt så bra. Men nog är dom väl ganska bra dom där pilarna?😀

triggy

Medlem
När vi ändå är igång.. bindningar? Hur stor skillnad gör de? Ska inte topptura eller liknande, utan jag är en rätt kass åkare som vill lära mig.. vilka bindningar är mest prisvärda?

När vi ändå är igång.. bindningar? Hur stor skillnad gör de? Ska inte topptura eller liknande, utan jag är en rätt kass åkare som vill lära mig.. vilka bindningar är mest prisvärda?
Finns en otroligt detaljerad artikel om alpinbindningar på Blister om du söker där. Kontentan verkar vara lite att alla är typ lika bra. Kolla bara att de funkar med dina pjäxor. 🙂

carl_couloir

Aktiv medlem
Klart det går att åka pist på ett par lagg med 100mm det går till och med att åka pist med 125mm i midjan, kul knappast!! om det är den enda skidan du kommer åka på så hade jag inte rekommenderat något över 90/95mm i midjan, där tycker jag gränser går för att få något som kan kallas pistprestanda, för mest troligt kommer det bli mer pist än puder......

Bon Ski!
/C

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp