Beräkning av radie

Pistgubbe

Medlem
Beräkning av radie
Jämför Extrem Project 100 och Völkl Mantra.

Skida Längd Skärning Radie
Extrem 186cm 136/100/128mm 19,0m
Völkl 184cm 132/98/118mm 25.8m

Tittar man på måtten fram så är ju Völkl 4mm smalare, men också 2 mm smalare i midjan. Ganska lika skärning kan man tycka. Bak är skillnaden mycket större. Skillnaden i angiven radie är mycket stor. Kan någon förklara hur man skall tänka här? Hur stor skillnad är det i praktiken i längden på skärande svängar?

(Har beställt ett par Mantra från Sport Conrad efter att ha läst extremt mycket gott om den, men fick lite kalla fötter över radien. Åker just nu på Hendryx Kobra och Line Influence med radie på 17-19m och trivs bra med det, även om jag också trivs bra med storslalomskidor med radie runt 20-24.)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Beräkning av radie
Problemet när du beräknar radien är ju att du inte kan utgår från hela skidans längd, utan måste använda längden där skidan verkligen har en radie (vilket antagligen är mellan fram- och bak-måtten). Jag har ett par Amplid Rockwell 182 cm med måtten 129/96/119 och angiven radie 14.36m. Detta pga taper och rocker fram och bak (samt twintip, som ju också tar en del kant).
Fördel med rocker osv är ju att man kan ändra effektiva radien genom att ligga på/kanta som jag upplever det, och i puder spelar det ju ingen roll alls nästan.

Pistgubbe

Medlem
Beräkning av radie
Tack för svaret Kalle. Är med på ditt resonemang.

För skojs skull la jag två bilder av skidorna jämte varandra och försökte rita in en radie. Från denna extremt grovhuggna jämförelse får jag känslan av att Extrem-skidan har en "brantare" skärning just under foten och att radien mäts där. Völkl-skidan verkar ha en mer jämnt distribuerad skärning och följer aldrig cirkeln som Extrem-skidan följer. Ju mer jag tänker på det desto mer undrar jag hur mycket radie-måttet egentligen säger. Det finns ju så extremt många fler aspekter på geometrin.

Tror jag slutar fundera nu och bara hoppas på att jag blir nöjd med Mantran.

lundatok

Ny medlem
Beräkning av radie
Glöm inte att mantran har lite tiprocker i år så du kommer inte ha i hela kanten förrän du ligger bra på skär så den kommer nog att kännas lite kortare.

Jag tycker det är en fantastisk skida, mycket nöje!

Pistgubbe

Medlem
Beräkning av radie
Tack, skönt att höra att du gillar den. Hendryx- & Line-skidorna jag har nu har också tip-rocker, liksom Extrem-skidan. Så det ingår liksom redan i min kalkyl om du förstår hur jag menar.

waxoff

Aktiv medlem
Beräkning av radie
Generellt talar den statiska radien om en del av hur man kan förvänta sig att skidan uppträder vid åkning på rent skär, men bara en del. Generellt ger mindre radie tajtare svängar vid carving.

Hur skidan som helhet uppträder beror på en hel del andra funktioner. Eftersom svängen uppstår för att skidan också böjer sig när den kantas och belastas är den resulterande svängen avgörande av hur skidan böjer sig. Det vill säga vilka krafter du med din fart och teknik lyckas utsätta skidan för, samt skidans styvhet och hur den är fördelad i skidans längd- och tvärriktning.

Skillnader finns också i skidans utformning mer än bara själva radien och flexet och det påverkar olikheter vid t.ex. in- eller utgång ur sväng. En skida med bred tail i förhållande till midjans bredd har i regel bättre förmåga att generera en kick ut ur en carvingsväng än om skillnaden var mindre. Å andra sidan kommer den breda tailen att ha en helt annan inverkan vid en sladdsväng än en smal, där den bredare riskerar att haka i underlaget på ett annat sätt. Och sen finns det olika rockerkurvor... och... och...

Det är rimligt att anta att du kommer att uppleva att Mantran är mindre svängbenägen än de andra du nämner. Vill du ha mer sväng, öka i så fall farten och trycket på skidan så skall du se att det svänger så det räcker!

Senast ändrad:
Topp