Beställa från utlandet - moms och tullavgift

L_vgren

Ny medlem
Då frågan kommer upp i (nästan) var enda tråd som handlar om att köpa kläder eller annan utrustning inför vintern tänkte jag att det var tid för frågan att få en egen tråd.

På artiklar som beställs från länder utanför EU tillkommer moms och tullavgift. En fin tabell för olika artiklar finns på Tullverkets hemsida.

Där finns även en avgiftsguide, där du enkelt kan mata in varans pris och frakt och sedan få ut vad det kommer att kosta inklusive moms och tullavgift.

För import av kläder gäller 12% i tull och 25% i moms.
Om du inte orkar klicka på länken kan du enkelt räkna ut det själv genom att fylla i pris och frakt i följande formel:

z=1,25(1,12(A+B))

Där Z är det slutgiltiga priset, A är priset på din vara och B är kostnaden för frakt.

Jag hoppas att någon använder och har nytta av denna tråd så slipper frågan komma upp i alla andra trådar, den här kanske till och med kan få bli klistrad?! :)

fille044

Ny medlem
Mycket bra och användbart!

Har bara en fråga: funkar den formeln på ebay också? kan man räkna likadant? Om man t.ex skulle köpa skidglasögon för 80$ på ebay :)

Lu-Crabber

Ny medlem
men, nu beställer jag inte så sjukt mycket saker från utomlandet men ofta man får betala det där någon gång? eller?

jeppenator

Aktiv medlem
Grymt med en samlingstråd för detta, ska se om vi kan klistra den högst upp i forumet så man slipper leta efter den!
Hoppas verkligen folk använder denna!

mmarcus

Medlem
Nån som vet om det blir tull från www.abstractmall.com ? Såg någonstans (har jag för mig) att det låg i storbrittanien, men är inte säker.

L_vgren sa:
För import av kläder gäller 12% i tull och 25% i moms.
Om du inte orkar klicka på länken kan du enkelt räkna ut det själv genom att fylla i pris och frakt i följande formel:

z=1,25(1,12(A+B))

Där Z är det slutgiltiga priset, A är priset på din vara och B är kostnaden för frakt.

Jag hoppas att någon använder och har nytta av denna tråd så slipper frågan komma upp i alla andra trådar, den här kanske till och med kan få bli klistrad?! :)
Tips 1,25(1,12(A+B))= 1,4(A+B)
Alltså Z=1,4(A+B)

Pillard

Aktiv medlem
Lee-nus sa:
magnusericsson sa:
Lu-Crabber sa:
men, nu beställer jag inte så sjukt mycket saker från utomlandet men ofta man får betala det där någon gång? eller?
Varenda gång.
öh, nej.
Det handlar om hur ärlig du är och hur mycket du vill riskera att få betala skattetillägg. Så vissa kommer hävda att man inte behöver betala det varje gång medan vissa kommer hävda att man behöver. Det enda sättet att slippa betala svensk moms och tull är om du som privatperson själv tar med dig varan över gränsen, det finns dock gränser på värden. Sen kan du ibland klara dig undan även vid större värden men det ska då handla om att du fraktar ett helt bohag för att du ska flytta till Sverige och tar med dig bohaget.

tdm

Ny medlem
Maila dem först och be dem märka paketet som en gåva så slipper du avgifterna,tull och skatt..

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
7865 sa:
Maila dem först och be dem märka paketet som en gåva så slipper du avgifterna,tull och skatt..
och försvinner det så får du inte tillbaka en krona så... Och har du otur så öppnar de paket och ser att det kommer från ett företag så åker du dit i alla fall..

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
7865 sa:
och försvinner det så får du inte tillbaka en krona så... Och har du otur så öppnar de paket och ser att det kommer från ett företag så åker du dit i alla fall..
Och som bonus brukar många företag vara rätt kinkiga på att göra sånt. kolla bara på ebay och se hur många "will not mark as gift" du kan hitta, brukar vara ett par. Men sen är det ju som med så mycket annat, är det ok att snatta? Är det ok att fuska sig till bidrag? Principen är densamma....

johan-d

Ny medlem
Om min farsa köper en GoPro HD Hero i Kanada, och tar hem den till Sverige, blir det tullavgift då? Och hjälper det om han packar upp den ur förpackningen tror ni? Har nämligen hört att om det ser ut som att man använt den eller så, t.ex. om jag köper ett golfset där borta, spelar 3 rundor med dom och sedan tar hem dom, då ska man inte behöva betala någonting.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp