Bilens bagage räcker inte till, dragkrokshängd box?

Ja, som rubriken säger, med två vuxna, två tonåringar och en åttaåring så räcker inte bilens, opel insignia kombi, lastutrymme till längre trots att vi har en en 430 liters calix takbox.

Alternativen är som jag ser det är att antingen:

1. Byta ut takboxen mot thules största xxl takbox på 610 liter och få lite mer plats på taket.
2. Köpa en dragkrokshängd box som komplement till dagens calixbox.
3. Byta bil till en pickup eller något annat stort.

Är det någon som har erfarenhet av t.ex. thule Backspace XT 9383 i kombination med thules dragkrokshängda cykelställ?

Kagstrom

Medlem
Flytta takboxen lite i sidled och stoppa in skidorna i ett skidfodral som du har bredvid boxen så kan du fylla boxen med skrymmande packning. Räcker inte det behöver du nog fundera på vad det är ni packar med er...

Flytta takboxen lite i sidled och stoppa in skidorna i ett skidfodral som du har bredvid boxen så kan du fylla boxen med skrymmande packning. Räcker inte det behöver du nog fundera på vad det är ni packar med er...
Fem par skidor + tillhörandepjäxor + en snowboard + boots + hjälmar + stavar + kläder + mat + handdukar ++++, listan är lång och gott om utrymmen är det ont om. Ett fodral som remmas fast bredvid takboxen ryms kanske, men det löser inte platsbristen helt.

fredw

Aktiv medlem
En sån här?

1634810698443.png

Med fem pers i bilen och en massa packning så verkar det inte helt idealiskt att placera ytterligare vikt långt bakom bakre kofångaren... Hur påverkar det köregenskaperna i vinterväglag?? Jag ser framför mig en bil där framhjulen nästan lättar från vägen... (har testat det själv när jag försökte sjösätta en alltför tung båt).

Dags för bilbyte tror jag, fast jag vet att det svider. Kombi i all ära men en del högbyggda bilar har faktiskt väldigt mycket volym där bak, och man kan lättare packa en del tunga väskor framför bakaxeln. Ett alternativ är ju dragkärra men det har förstås andra nackdelar. Eller, om ni inte ska köra så långt, att faktiskt hyra en extra småbil (om det bara är en vecka om året som det är bagage-kris).

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Haha det där är bra svar.. sjukt svårt att flytta min box men den är oxå fylld på en gång med 4 skidor, 2 snowboards skidor och snowboard till 3 åring plus pjäxor och boot…

Figge123

Aktiv medlem
Viktigt att tänka på är hur mycket får du lasta på taket? Tydligen 100 kg.
Minus vad boxen plus räcket väger.
Men sen är maxlasten begränsad till 518 kg.

Tjänstevikt Insigna

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei! Det är bäst att köpa en sådan: https://webcars.se/bildetalj/ORF522/13114/

Jag har en vanlig lång Transporter. Våra grejor (min och fruns) fyller hela bilen mycket väl: Forspaddlingsgrejor, 4 forskajaker, fiskegrejor, kanske skidor, grill- och kökgrejor osv. En mindre bil kan jag inte ens tänka på.

En sån här?

Visa bilaga 12656

Med fem pers i bilen och en massa packning så verkar det inte helt idealiskt att placera ytterligare vikt långt bakom bakre kofångaren... Hur påverkar det köregenskaperna i vinterväglag?? Jag ser framför mig en bil där framhjulen nästan lättar från vägen... (har testat det själv när jag försökte sjösätta en alltför tung båt).
Det precis det jag också funderar kring, kommer jag att ens märka av den eller kommer bilen vilja gå på bakhjulen mest hela tiden och bli en dödsfälla.

rabbit

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger, med två vuxna, två tonåringar och en åttaåring så räcker inte bilens, opel insignia kombi, lastutrymme till längre trots att vi har en en 430 liters calix takbox.

Alternativen är som jag ser det är att antingen:

1. Byta ut takboxen mot thules största xxl takbox på 610 liter och få lite mer plats på taket.
2. Köpa en dragkrokshängd box som komplement till dagens calixbox.
3. Byta bil till en pickup eller något annat stort.

Är det någon som har erfarenhet av t.ex. thule Backspace XT 9383 i kombination med thules dragkrokshängda cykelställ?

vänligen läs nedanstående med ungf. samma ton som en farmor hade använt för att föreslå att ni skall stanna på middag:

Med en så stor bil och takbox skall ni antingen klara er med mindre prylar eller stanna hemma.

vänligen läs nedanstående med ungf. samma ton som en farmor hade använt för att föreslå att ni skall stanna på middag:

Med en så stor bil och takbox skall ni antingen klara er med mindre prylar eller stanna hemma.
Visst skulle vi kunna åka tåg till åre, bo på hotell, hyra skidor och kläder, äta på restaurang varje kväll osv, men hur kul är det egentligen med vissna hyrutrustningar, skräniga matställen....

dannedieharder

Aktiv medlem
Om det är en resa ni gör ofta skulle jag nog titta på en ny bil istället. Själv är jag av åsikten att packningen gärna ska rymmas inne i bilen, har därför heller ingen takbox. Ser det lite lika som att jag vill att all min packning när jag går på tur ryms i ryggan för att undvika att känna mig som en julgran..

Nackdelen är att det är svårt att åka fler än tre i en vanlig bil.

I ditt fall skulle jag nog titta på något liknande en VW Sharan, känns hyfsat lik en personbil när man kör men bjuder på bra packutrymme.

PerK

Aktiv medlem
Med tanke på hur bekvämt det är att vara två som tar nattåget med de skidor som behövs tänker jag på den här judiska historien:
A rabbi, a priest, and a minister are discussing when life begins. The priest says: “In our religion, we Catholics believe life begins at conception.” The Minister says: “We disagree. We believe that life begins when the fetus is viable away from the mother’s womb.” The rabbi responds: “You are both wrong. In our religion life begins when the kids go off to college and the dog dies.”
Varför inte skaffa en större bil så länge...

zanoii

Medlem
I ditt fall skulle jag nog titta på något liknande en VW Sharan, känns hyfsat lik en personbil när man kör men bjuder på bra packutrymme.
Jag kör Ford S-Max och vill slå ett slag för den. Den började som en systerbil till Sharan men har brutit sig loss och dragit ifrån rejält. Tror bagageutrymmet är på 965 liter i den sjusitsiga versionen med tredje raden nedfälld. Den femsitsiga är rimligtvis ännu större.

Jag har två hundar varav en normalstor och en irländsk varghund (90 cm mankhöjd, ca 75 kg) och de får plats bra i bagaget. De ryms däremot inte alls i en stor kombi.

Min tvålitersdiesel med automatlåda drar ca 0.6 på landsväg, något mer på motorväg.

Alternativen är minibuss eller släpvagn.

Den enkla lösningen är så klart att köpa en fotbollsmorsabil typ sharan, s-max eller liknande, men dom ser så tråkiga ut...

KaitsuH

Aktiv medlem
Om man vill inte köpa en rejäl paketbil, det enda alternativet är då att hyra en täckt släpkärra, likson @pd redan sade. Och det är också det billigaste alternativet. Här in Finland kan man hyra en sådan för 15 euro per dygn.

Stentele

Ny medlem
Håller med KaitsuH om en folkabuss. Har själv skaffat en lång en. Ofantligt mycket plats😀

Emmis

Medlem
Har faktiskt funderat på hur vi på vår familjs fjällresor på 80-90 talet då vi var 5-6 personer samt en hund i en corolla el peugot 306 i 60-70 mil. Men då åkte man ju utan hjälm så där sparade man ju utrymme. Betydligt mindre kläder hade man också. Men all utrustning och en del mat. Tänker nog endå ni säkert kan se över vad allt ni tar med. Ni kan inte behöva mat för en vecka med. Det finns att köpa på plats. Så kan ni ju slänga ut reservhjulet å få mer plats

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp