Billigt sätt att valla ny bräda?

Puifish

Ny medlem
Vet att man bör valla en helt ny bräda för att öka livslängden. Vill ju kunna ha min nya bräda länge, undrar därför om det finns något "billigt" sätt att valla en ny bräda, bara för att teståka en sväng. Ska jag köpa all valla som behövs så landar det säkert på en 3-500kr då jag måste handla den i butik här i stan :(

Primary

Aktiv medlem
Puifish sa:
Vet att man bör valla en helt ny bräda för att öka livslängden. Vill ju kunna ha min nya bräda länge, undrar därför om det finns något "billigt" sätt att valla en ny bräda, bara för att teståka en sväng. Ska jag köpa all valla som behövs så landar det säkert på en 3-500kr då jag måste handla den i butik här i stan :(
Tror inte du behöver valla om du bara ska ut och teståka, du kan ju valla efter teståket.

Sen om du köper valla för 3-500kr så kommer du ju ha valla ett tag framöver.

maxi97

Ny medlem
Lika bra att köpa valla så har du! Sen kan man valla ca var 4:e vecka för att öka livslängden ännu mer!

Puifish

Ny medlem
Primary sa:
Puifish sa:
Tror inte du behöver valla om du bara ska ut och teståka, du kan ju valla efter teståket.

Sen om du köper valla för 3-500kr så kommer du ju ha valla ett tag framöver.
Hade gärna köpt men nyss köpt nya kläder och bräda, så plånkan väger inte tungt :) Samt att jag är sjukt taggat för att prova brädan. Kanske får bita i suräpplet och vänta ;(

Senast ändrad:

maxi97

Ny medlem
Du kan ju kolla med din butik om dom har någon halv vallakloss du kan få köpa för en lägre summa.

MnO

Aktiv medlem
Gå in på valfri skidverkstad och fråga om de har lite restbitar. Sen ett strykjärn från en secondhandbutik för en tjuga och du är igång för femtio spänn. Sen när du får råd köper du SkiGo:s blåa Service Pack för 200kr och har valla för de nästkommande 50 åren.

Puifish

Ny medlem
Jag köpte mig i alla fall en Swix blå med flouride, vet inte om de är rätt men han i butiken sa att den var bra. Har vallat in brädan med detta rejält nu och tänkte smälta skiten med varmluftspistol sen och sikla bort. Dock saknar jag någon form av borse. Hur viktig är denna? Kanske finns något annat man kan använda?

Ska dra på en riktig vall senare men var lite akut valla nu :)

Puifish sa:
Har vallat in brädan med detta rejält nu och tänkte smälta skiten med varmluftspistol sen och sikla bort.
Hur menar du vallat in och sen smälta?
Är du inte rädd att sabba belaget med varmluftspistol? Tips är att höra med några på forumet innan du startar med varmluftspistolen.

bootfitta

Medlem
Jävligt svårt att valla med varmluftspistol... Du måste uppnå en temperatur på ganska exakt 130 grader för att vallningen ska bli bra, nära nog garanterat ett slöseri på valla och sanslöst stor risk att totalt sabba brädan.

Puifish

Ny medlem
Max_Faktor sa:
Puifish sa:
Har vallat in brädan med detta rejält nu och tänkte smälta skiten med varmluftspistol sen och sikla bort.
Hur menar du vallat in och sen smälta?
Är du inte rädd att sabba belaget med varmluftspistol? Tips är att höra med några på forumet innan du startar med varmluftspistolen.
Gnidit in vallan på brädan, och sedan värma på så det smälter fint. Såg en video om detta på Youtube där en vallade en bräda. Kör man inte hög värme så borde det ju inte vara någon fara. Har nog tillgång till ett gammalt strykjärn annars om det lämpar sig bättre, men blir det pannkaka med strykjärn om jag "gnidit" in vallan i brädan redan?

Till sikla hittade jag en isskrapa alternativt en stålsikla för skidor, vilken är bäst?

Videon:
:P

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
Sekret/lubrikation i grunden, toppat med diesel - beroende på underlag/temp.

Puifish

Ny medlem
Var rätt jobbigt att sikla, på något vänster har kurviga smårepor dykt upp i belaget :( Förstår inte hur då jag inte tryckt speciellt hårt.

jeppenator

Aktiv medlem
Puifish sa:
Var rätt jobbigt att sikla, på något vänster har kurviga smårepor dykt upp i belaget :( Förstår inte hur då jag inte tryckt speciellt hårt.
Körde du på valla först och gick på med värmepistolen sen?
kan isåfall vara så att belaget blivit lite bubbligt av värmen och därför det blir svårt att sickla?

Tycker det känns livsfarligt att valla som han gjorde på den filmen, dels för att vallan bara lägger sig ovanpå brädan och inte sugs in i belaget som när man vallar med strykjärn. Samt att det känns jäkligt sketchy att dra varmluftspistolen över hela belaget utan att kunna reglera så att det inte blir för varmt och smälter belaget.

Artikeln och filmen som länkades i tråden är till stor hjälp om man vill valla rätt och riktigt! =)

Puifish

Ny medlem
jeppenator sa:
Puifish sa:
Körde du på valla först och gick på med värmepistolen sen?
kan isåfall vara så att belaget blivit lite bubbligt av värmen och därför det blir svårt att sickla?

Tycker det känns livsfarligt att valla som han gjorde på den filmen, dels för att vallan bara lägger sig ovanpå brädan och inte sugs in i belaget som när man vallar med strykjärn. Samt att det känns jäkligt sketchy att dra varmluftspistolen över hela belaget utan att kunna reglera så att det inte blir för varmt och smälter belaget.

Artikeln och filmen som länkades i tråden är till stor hjälp om man vill valla rätt och riktigt! =)
Nja tror inte det blivit bubbligt, var så försiktig och värmde inte ens hela brädan, provade en yta på 20x20cm max. Tror snarare jag lade på för mycket valla helt enkelt.

Smårepor och sånt uppkommer väl ändå när man kör på isigt underlag? Kanske inte har nån sexuell betydelse om dem är där, annars måste man väl planslipa skiten :/

linder

Aktiv medlem
Med tanke på hur seriös värmepistols videon va samt skicket på den brädan (offringsbar) så skulle jag aldrig provat det själv. Speciellt inte på en ny bräda, risken att den pajar är större än att du får bättre glid.

Köpa vallajärn/valla är billigt om du åker mycket och vallar själv, köper man det för att valla 2 ggr per säsong då kan man lika gärna vända sig till någon polare eller butik då det inte finns någon vits att köpa utrustning som knappt blir intjänat dom första 10 åren :P

Här har du en bättre video! :D

maxi97 sa:
Lika bra att köpa valla så har du! Sen kan man valla ca var 4:e vecka för att öka livslängden ännu mer!
Var 4'e vecka är ju ofta om man aldrig använder brädan och sällan om man verkligen kan åka och lägger tryck på brädan vilket gör att vallan slits mer ;)

Senast ändrad:

Puifish

Ny medlem
Haha skön video :) Blev dock orolig när hon sa att lagren kan separera om man värmer för mycket. Finns det något sätt att ta reda på om detta hänt min bräda? Dock inte märkt av något konstigt, var och åkte idag och den gled som smält smör i stekpannan :)

zerode

Aktiv medlem
Skit i att valla, det är bra men absolut inte nödvändigt, det är en skröna som vallafabrikanterna lurat i folk. Dit belag består till mesta del utav plast, så det kommer inte hända speciellt mycket om du struntar i att valla. Skulle det bli något fel på belaget, så lämna in brädan på en skidverkstad med en bra slip, så kan de slipa om brädan så den blir som ny igen.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
zerode sa:
Skit i att valla, det är bra men absolut inte nödvändigt, det är en skröna som vallafabrikanterna lurat i folk. Dit belag består till mesta del utav plast, så det kommer inte hända speciellt mycket om du struntar i att valla. Skulle det bli något fel på belaget, så lämna in brädan på en skidverkstad med en bra slip, så kan de slipa om brädan så den blir som ny igen.
Därför alla vallar som tävlar?

bootfitta

Medlem
zerode sa:
Du har aldrig åkt på en välvallad skida va?

zerode

Aktiv medlem
Hasse Lindborg, du om någon borde veta hur stor skillnad det är på tävlingsskidor och vanliga ;)

Om racepreppade tävligsskidor är välvallade skidor, så har jag åkt det.
Men det är inte riktigt det jag antyder när jag säger att han inte behöver vara rädd för att inte valla skidorna/brädan. På nittiotalet så skrämde swix en hel del skidåkare med att om du inte vallade skidorna minst 5gånger innan du åkte på dem, så skulle de nästan brinna upp, så det var viktigt att lägga på mycket valla, sickla bort, mycket valla och sickla. Mm, det är fantastiskt bra om du vill sälja valla att skrämma folk så. Men det är inte riktigt så det funkar.
Han som började tråden vågade inte åka på brädan, trots att han skakade av åksug, i rädsla för att förstöra sin nya fina bräda. Vilket är tragiskt, då han inte kommer förstöra den någonting om han kör.
Så jag hoppas han tar ut brädan och kör så mycket han kan, om han sen tycker att det är för dåligt glid, så kan han mycket väl ta och valla upp den, för visst, har du helt fel valla så blir det rätt stor skillnad om du vallar om, men hoppas han spenderar mer tid på brädan, en funderandes på hur han skall sköta den...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp