Bilväg Sthlm-Åre! Vilken tar ni (rösta)?

Vilken tar ni under vintern?

• E4, E14 via Sundsvall

• E4, 84, 83, E14 via Hudiksvall, Ljusdal, Bräcke

• E4, 84, E45, E14 via Hudiksvall, Ljusdal, Åsarna

• E4, 83, E14 via Tönnebro, Ljusdal, Bräcke

• E4, 83, 84, E45, E14 via Tönnebro, Ljusdal, Åsarna

• E4, E16, E45, E14 via Gävle, Mora

• E18, E45, E14 via Enköping, Mora

Resultatet är endast synligt efter enkät.

fredw

Aktiv medlem
Tips inför framtiden: Lägg in ett alternativ för oss som egentligen bara vill se resultatet! 😄

Vägvalet är för min del väderberoende. Ju mer risk för snöoväder och dåligt väglag, desto mer undviker jag mindre vägar.
Jag körde via Göteborg i vintras och då blev det denna gång via Kristinehamn Malung Mora etc om jag minns rätt

Beror på bil, väder samt medresenärer.
Normalt tar jag E4, 83,Skästravägen, 84, E45, E14 via Tönnebro, Jervsö, Fjärila, Åsarna,

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kommer förbifarten söder om Sundsvall vara klar den här säsongen?
Slipper man köra genom Sundsvall och har motorvägs/2+1-vägsanslutning av E14 redan vid E4an så kommer den vägen genast bli snabbare.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hmm, nu blir jag konfunderad; här säger man att man fortfarande pratar om var vägen ska dras, men jag minns ganska tydligt att jag såg vägbyggen pågå när jag åkte genom Sundsvall i vintras...

Jag har alltid kört E4:an och E14 via Sundsvall.
Men efter att trafikverket ska sänka hela sträckan E14 (Sundsvall-Åre) till 80 i december så kommer jag köra en inlandsväg istället.

sxiirrrr

Medlem
Hmm, nu blir jag konfunderad; här säger man att man fortfarande pratar om var vägen ska dras, men jag minns ganska tydligt att jag såg vägbyggen pågå när jag åkte genom Sundsvall i vintras...
tja, det du har sett när du åker ut genom Sundsvall på E14 är byggnationen av den första delen av "nya E14". Dem har börjat byggnationen av sträckan Stöde-Timmervägen, där planen är att göra den säkrare och mer framkomlig. Dom hade sex olika alternativ på sträckor för "nya E14", tre söder och tre norr om Sundsvall. Eftersom de sträckorna söder om Sundsvall skulle vara för dyra så skrotades dom. Så nu finns det bara tre alternativ norr om Sundsvall där alla tre startar på Timmervägen österifrån och tar olika vägar mot E4 efter korsningen Timmervägen, Hulivägen. Så hittills bygger de bara mellan Stödde och korsningen Timmervägen, Hulivägen då de inte bestämt sista sträckningen.

Det som är konstigt är att det största syftet med "nya E14" är att lätta på trafiken på Bergsgatan genom Sundsvall och ändå väljer man att bygga sträckningen norr om Sundsvall. Den mesta trafiken kommer söder ifrån på E4 och skulle gynnas betydligt av att kunna åka söder om Sundsvall. Ska man då åka förbi Sundsvall norrut och sedan åka söder igen, känns som att det kommer ta för lång tid och folk kommer att välja att åka igenom Sundsvall ändå.
e14 skärm.PNG

sxiirrrr

Medlem
Jag har alltid kört E4:an och E14 via Sundsvall.
Men efter att trafikverket ska sänka hela sträckan E14 (Sundsvall-Åre) till 80 i december så kommer jag köra en inlandsväg istället.
mm, E14 sträckan kommer bli betydligt långsammare. Vet inte om det är så mycket mer trafiksäkert om fler bilar slåss på inlandsvägen istället

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
tja, det du har sett när du åker ut genom Sundsvall på E14 är byggnationen av den första delen av "nya E14". Dem har börjat byggnationen av sträckan Stöde-Timmervägen, där planen är att göra den säkrare och mer framkomlig. Dom hade sex olika alternativ på sträckor för "nya E14", tre söder och tre norr om Sundsvall. Eftersom de sträckorna söder om Sundsvall skulle vara för dyra så skrotades dom. Så nu finns det bara tre alternativ norr om Sundsvall där alla tre startar på Timmervägen österifrån och tar olika vägar mot E4 efter korsningen Timmervägen, Hulivägen. Så hittills bygger de bara mellan Stödde och korsningen Timmervägen, Hulivägen då de inte bestämt sista sträckningen.

Det som är konstigt är att det största syftet med "nya E14" är att lätta på trafiken på Bergsgatan genom Sundsvall och ändå väljer man att bygga sträckningen norr om Sundsvall. Den mesta trafiken kommer söder ifrån på E4 och skulle gynnas betydligt av att kunna åka söder om Sundsvall. Ska man då åka förbi Sundsvall norrut och sedan åka söder igen, känns som att det kommer ta för lång tid och folk kommer att välja att åka igenom Sundsvall ändå.Visa bilaga 12713
Tack för utförligt svar.
Ajdå, det var ju inget smart. Det är väl bra om Sundsvall skulle få en förbifart från bägge riktningar, men som du säger så kommer ju den mesta trafiken söderifrån så det hade ju onekligen varit det bättre alternativet...

AndreasF

Medlem
mm, E14 sträckan kommer bli betydligt långsammare. Vet inte om det är så mycket mer trafiksäkert om fler bilar slåss på inlandsvägen istället
Tydligen är det uppskjutet tills beslut om den nationella planen 2022-2033 ska beslutas under våren 2022. Så innan dess blir det inte hastighetssänkning iaf

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En nackdel med inlandsvägen är att det är en sträcka mellan Ljusdal och Mörsil där man verkligen åker i vildmarken utan knappt någon bensinmack och framförallt ingen lättillgänglig vägkrog.
Så tar man den så se till att tanka på bra och äta i Järvsö.
Särskilt om man åker med småbarn...

farsan56

Aktiv medlem
Enligt reportage i Lokala nyheter Jämtland kommer omskyltningen av E14 ske under December månad/21:(

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp