Bindning och pjäxor till Haute Route

Jollyjolle

Ny medlem
Hej!
Alla ni som har gjort Haute Route mellan Chamonix och Zermatt.
Vilka bindningar och pjäxor rekommenderar ni?
Har ett par Blizzard Zero G 95 skidor och väger ca 75 kg.
Tänkt på ATK: Haute Route (låter ju passande:)) R12 eller FR14.
Pjäxor kanske Dynafit TLT?
Tacksam för tips!

xQubeZ

Aktiv medlem
Inte gjort den själv men vilka halvlätta till lätta tech bindningar måste väl duga bra till de skidorna. Jag tror man snarare bör fokusera mer på att inte släpa med sig för mycket annat bös och hålla nere vikten på ryggsäcken. Tror det är lätt att ta med sig för mycket.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
HR2.0 eller typ dynafit superlite 2.0 kommer göra sig bra. FR14 har massa onödig bells, bulk och whistles som inte kommer göra nån skillnad för dig annat än extra vikt.

Pjäxor, nåt som är välprovat och sitter bra på din fot. Det kommer vara din enda sko under ett par dagars tid, det är onödigt att göra det mer lidsamt än vad du måste. Racelätta kan vara klokt att undvika, erfarenhet visar att de ofta har en hållbarhet som är suboptimal.

Annars kan du fråga @AndersWingqvist om råd, har hört han har några swell tips vad gäller utrustning på flerdagarsturer i alperna ;)

(Jag utgår från att du har åkt och turat mycket på techbindingar tidigare, är du inte van vid det kan det finnas en poäng med att välja nånting mer förlåtande, men då ska du upp på nånting som fritschi vipec eller liknande)

chrtur

Aktiv medlem
Haute Routen är en fantastisk skid-travers mellan två ikoniska Alp-orter, men utförsåkningen ligger inte på högsta prio, dvs ha det i åtanke när du väljer din utrustning. Jag har sett det mesta på fötter och skidor i pjäx- och bindningsväg på turen. Allt fungerar, vissa bättre än andra....

En dynafit/tech binding är att föredra med pjäxor som sitter bra på fötter, speciellt skall man ha pjäxorna flera dagar i sträck och använda dem både uppför/utför.

Du bör som sagt inte gå på ett race-setup utan båda dina förslag från ATK fungerar bra! Dynafit TLT likväl, fungerar bra eller likande alternativ från andra märken, viktigt är att den sitter bra på foten.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
HA HA!
Jag turade i ett annat liv, här är mitt testamente: https://www.freeride.se/nar-den-extatiska-och-minst-300-procentiga-skidpeppen-antligen-kom-tillbaka/
Mitt råd är att skippa Haute Route och gör Urner Haute Route istället, lika mycket fallhöjd, halva sträckan = good skiing. https://www.freeride.se/hytta-till-hytta-mellan-andermatt-och-engelberg-urner-haute-route/ Men visst, fattar att haute route är ikonisk och säkert är najs upplevelse!

Det kan ju vara så att min aversion mot turande helt enkel beror på en tung och köttig setup, flerdagarsturen ovan i Schweiz gjorde jag på 188 cm Dynafit Chugach med 108 mm under foten som väger ca 2kg stycket, toppat med binding Dyanfit Beast 14 a 800 gram/styck och en tidig friåkningspjäxa från Salomon anno 2015 som var tung och hade obra gåläge (pjäxorna har ju blivit så jädra mkt bättre i den kategorin de sista åren!). Men jag var sjukt snabb nedför i alla fall.

Så... allt som @Vattendroppe säger är nog bra mkt vettigare än mina resonemang. Jag vill ju åka skidor, inte gå runt bland fjäll och tycka om de lätta, smidiga pinalerna...

I övrigt instämmer jag med tankarna ovan att du ska ha en dojja som är skön och inkörd, samt att inte gå på det allra, allra lättaste. Och packa smart. Och träna rejält nu i höst och kom i bra form så att du hinner njuta när du gör turen! Ja, om du nu inte ska ställa in hela projektet då och åka lift istället efter att du läst min lilla krönika :)

Jollyjolle

Ny medlem
Hej! Tack för svaren. Verkar som att jag tänker rätt, förutom det där med att tura då😂 @AndersWingqvist. Har inte turat mycket på skidor men gjort det mycket på bräda. Nu på senare år har jag fått tillbaks peppen genom att åka skidor istället för snowboard. På det blev jag bara sämre..
Tränar så mycket jag kan och kommer att träna med utrustningen en massa innan turen. Upp och ner för väsjöbacken med tio kilos ryggsäck är det som gäller nu. Visste ni att fem varv är 300 höjdmeter och ca 8 km😳 Vill ju kunna njuta av upplevelsen!

Senast ändrad:

MP1

Medlem
Man köper inte en set up för en enda tur, men som @chrtur skriver behöver man ingen biffig set up.

HR tycker jag är en kanontur, men då gillar jag att röra mig över långa sträckor i fjällen/ alperna, sommar som vinter. För mig är HR en favorit, har gått rätt mycket på olika ställen. Men vill man främst få bra utförsåkning, finns det många andra turer som är bättre, eller att men rent av skippar tura, åker lift?

Skulle man ha ett par lagg/ bindning/ sko perfekt för HR skulle jag välja 80-85 mm skida, racebinding, TLT sko. Sedan packa så lätt som möjligt, så att det ryms i 35 l ryggsäck (lite beroende på när på vintern man går, tidigt blir det mer kläder). Men inga myskläder i hyttorna, inga bra att ha grejer etc.

LuddeWingren

Ny medlem
@Jollyjolle vad blev det för setup?
jag har samma skida och ska också gå HR så är lite nyfiken
Jag vägen 100kg och är 2m lång så jag funderar på en Atk fr14 och en Atomic Backland Carbon-sko, någon som har tankar och åsikter kring den kombon?

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp