Bindningar med AFD som släpper. Nu Shift men innan Griffon.

erik_lagg

Aktiv medlem
Har ett par skidor med nya Shiftbindningar där jag måste skruva upp tåplattan (AFD) flera gånger per dag så att det inte ska bli glapp. När jag körde på Griffon var det samma men inte lika ofta. När jag körde med STH 2, utan AFD, var det samma med vingarna på tådelen. Finns det någon generell lösning - försöka låsa skruvarna med lite lim eller få in loctite - eller är det bara att fortsätta skruva?

olddjara

Medlem
Är det fjolårsmodellen? Haft liknande problem på mina som var i första batch, reklamerade till ÅF och pratade med AMER sport Sverige som erkände att det varit en del barnsjukdomar med sånt, man är rätt generösa med returer vid reklamation och att ge ut ny bindning där de förmodat förbättrat det 19/20.

shift är en grymt bra bindning på många vis men väldigt känslig konstruktion, många lösa delar, kräver sin montör/verkstad för allt ska bli rätt.

olddjara

Medlem
Går det att se vilket år den är gjord? Köpte mina hos Sportconrad.
Vet inte. Köper sällan grejer från sportconrad men köpte mina därifrån med för de hade dem före svenska marknaden.

ja ÅFs jag pratar med hävdar det vet inte själv. Men enligt amer är det mkt justeringen av AFD mm dvs utbildning av montör som styr. Nog bäst lära sig själv ...

snej

Aktiv medlem
@snej är det så, har man gjorde någon typ av ändring?
De första modellerna som kom ut till team och testare var det en del strul med. Detta uppdaterades till produktionsmodellerna och har mig veterligen inte ändrats sen dess. Däremot är det inte alldeles lätt att ställa höjden men när den väl är korrekt inställd så ramlar den inte ner. Har därför svårt att tro att @erik_lagg har korrekt inställd höjd, då skulle den inte ramla ner sådär.

//jens, Salomon/Atomic

erik_lagg

Aktiv medlem
@snej ok, får kolla igen. Jag har dock provat med först ett papper emellan som går att dra bort och sen så att den klämmer mer. Något jag har missat kanske?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@snej ok, får kolla igen. Jag har dock provat med först ett papper emellan som går att dra bort och sen så att den klämmer mer. Något jag har missat kanske?
Mja, jag räknar med att @snej kommer förklara mer utförligt när han är klar med liftandet, men jag misstänker att du missat att det faktiskt inte är en "steglös" inställning. Jag hade ingen aning om det själv, och upptäckte det idag när jag satt hemma (17 m/s medelvind i stan, fjället kändes som en dålig idé) med ett par lösa shifts för att kolla om det gick att få in loctite i nån gänga nånstans. För en liten demonstration, se här videon här:

Jag är inte säker på hur AFDn ska justeras ift till detta, men där man säkert snej fylla i (jag är själv också idel öra).

MnO

Aktiv medlem
Vafan, det verkar ju vara en vettig sida det däringa Newschoolers :) Tycker jag känner igen den här texten. Finns någonstans i den extremt långa Shift-tråden på Teton.

"MnO has some useful hints on how you can adjust the AFD to have it stay in place:
1. Understand that you are not dealing with a stepless smooth setting action, but a step-by-step slider that climbs or goes down one step at the time

2. Crank the AFD up to one position above what you need
3. Adjust the AFD down slowly, while putting a bit of pressure on the toe. The AFD will then suddenly click down to the position you need

4. Tighten the screw about 1/4 of a turn. Not enough to lift it up a click, but to tighten it so that the edge really sits safely on the right level.
"

snej

Aktiv medlem
Hemma nu och har lagt barnen och då har du redan fått facit. Ska åka mer skidor helt enkelt så löser sig ev frågor utan mig. 👍🏻

olddjara

Medlem
De första modellerna som kom ut till team och testare var det en del strul med. Detta uppdaterades till produktionsmodellerna och har mig veterligen inte ändrats sen dess. Däremot är det inte alldeles lätt att ställa höjden men när den väl är korrekt inställd så ramlar den inte ner. Har därför svårt att tro att @erik_lagg har korrekt inställd höjd, då skulle den inte ramla ner sådär.

//jens, Salomon/Atomic
Tjena - säkert som du säger. infon jag fick var av en ÅF som jag brukar lita på men kan ju vara viskleken i sånt här.
Pratat själv med Amer Sverige min kontakt där vittnade snarare om brist på training för verkstäder, kompetens justera och ställa in tex AFD som du är inne på ...

Iaf - grym bindning när den funkar. Lite pill får man leva med.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp