Bindningar?!

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
Bindningar det måste man ju ha men vilka bindningar man ska investera i är ju frågan. Turande är ju inte direkt prio 1 då jag inte är den typen som turar. Men visst, det kan hända. Åkt tidigare på Cobra R8a och den har jag ju tyckt om. Känner dock för att testa något annat, linken ser ju spännande ut och likaså hammerhead. Men vilken bindning borde man egentligen ha? Ni kanske har några tips till 75kg åkare som försöker hålla sig på sidan av pisten så ofta som möjligt.

oscarmodigh

Ny medlem
Bindningar?!
Jag kör på ett par Black Diamond 01 och dom är perfekt när man går på tur lite då och då (eftersom den har ett gångläge), men om du inte går på tur så ofta så kan du ju prova Black Diamond 02. Jag är väldigt nöjd med min bindning och jag tror att 02:an är lika bra, enda skillnaden är gångläget. Du kan ju läsa om bindingen på BD:s hemsida

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
oscarmodigh sa:
Jag kör på ett par Black Diamond 01 och dom är perfekt när man går på tur lite då och då (eftersom den har ett gångläge), men om du inte går på tur så ofta så kan du ju prova Black Diamond 02. Jag är väldigt nöjd med min bindning och jag tror att 02:an är lika bra, enda skillnaden är gångläget. Du kan ju läsa om bindingen på BD:s hemsida
Tack! Hade aldrig sett att det fanns en O2a. Det känns ju helt klart värd då jag inte behöver gångläget, blir det något turande så är det ju bara tal om knatande på kortare distans. T.ex från liften och upp på en närliggande topp. Då tycker varken jag eller min ekonomi att det är motiverat extrapengarna för gåläget. Känns också rätt skönt med en pryl mindre som kan paja när man åker. Tror nog att det får bli ett par O2or.

Edit: Finns ju lite olika flex att välja på såg jag nu. FreeFlex, Midstiff, Ridiculously Stiff. Antar att jag med mina 75-80kg men som åker rätt "hårt" och gillar att ligga på ska gå på Midstiff? Vet inte om jag åker på mer kraft än teknik men jag gillar att slita med mig skidorna dit dom ska och sen får det väl se ut lite som det vill.

Senast ändrad:

bech

Medlem
Bindningar?!
Jag rekomenderar knädödaren Bomber Bishop. En rejäl bindning med vridstyvhet så det räcker och blir över, en bindning som gör att man verkligen känner skidorna under sulorna. Nackdelen är att den är tung och dyr men ska man köra hårt i varierande terräng är det den bindningen man ska ha och för dig som inte ska knata spelar inte vikten någon större roll utan det är endast det stora hålet i plånboken som är ditt bekymmer.

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
bech sa:
Jag rekomenderar knädödaren Bomber Bishop. En rejäl bindning med vridstyvhet så det räcker och blir över, en bindning som gör att man verkligen känner skidorna under sulorna. Nackdelen är att den är tung och dyr men ska man köra hårt i varierande terräng är det den bindningen man ska ha och för dig som inte ska knata spelar inte vikten någon större roll utan det är endast det stora hålet i plånboken som är ditt bekymmer.
Känner inte att jag har någon lust att kosta på mig en bishop då jag inte tror att jag behöver den extra vridstyvheten. Tyckte mina cobra var fullt tillräckligt faktiskt om inte mer ändå. Känns inte motiverat att köpa den, varken prismässigt eller viktmässigt.

rabbit

Aktiv medlem
Bindningar?!
bech sa:
knädödaren Bomber Bishop
Får man be om en förklaring? Det är en av de få bindningar som jag aldrig provat och jag har alltid tyckt att den ser fullständigt genial ut!
Hade jag varit rik när den fanns att köpa i titan så hade jag köpt flera par osett! :)

Hur dödar den knän?

/r

oscarmodigh

Ny medlem
Bindningar?!
somebody sa:
Edit: Finns ju lite olika flex att välja på såg jag nu. FreeFlex, Midstiff, Ridiculously Stiff. Antar att jag med mina 75-80kg men som åker rätt "hårt" och gillar att ligga på ska gå på Midstiff? Vet inte om jag åker på mer kraft än teknik men jag gillar att slita med mig skidorna dit dom ska och sen får det väl se ut lite som det vill.
Jaa midstiff låter bra det, jag väger runt 80 kg och jag kör på dom. Och om det är så att du vill byta "hårdheten" så finns det extrafjädrar att köpa till bindningen.

bech

Medlem
Bindningar?!
rabbit sa:
Arfvid sa:
rabbit sa:
Hur dödar den knän?

/r
Pjäxan sitter FAST i bindningen. Vad som än händer. Kan bli obehagligt men stabil är den
Det är ju så man vill ha det.
Ja det är det man vill, händer något är det mycket liten chans att den går sönder innan dina knän jämfört med någon bindning som har plast delar men så länge man har starka ben så klarar man sig nog. Bindningens positiva sidor väger däremot upp nackdelen.

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
bech sa:
rabbit sa:
Arfvid sa:
Pjäxan sitter FAST i bindningen. Vad som än händer. Kan bli obehagligt men stabil är den
Det är ju så man vill ha det.
Ja det är det man vill, händer något är det mycket liten chans att den går sönder innan dina knän jämfört med någon bindning som har plast delar men så länge man har starka ben så klarar man sig nog. Bindningens positiva sidor väger däremot upp nackdelen.
Vad är det som är så bra med den? Styvheten kan jag inte direkt se som något väldigt plus då t.ex Cobra är styv nog. Vikten är ju bara minus men någon kan gärna upplysa mig om varför bindningen är så bra?

Telis78

Ny medlem
Bindningar?!
Go for hammerhead,5 styvhetslägen,grymt fartstabil o bästa bindningen jag åkt,kör den m Black crows navis!

rabbit

Aktiv medlem
Bindningar?!
somebody sa:
Vad är det som är så bra med den? Styvheten kan jag inte direkt se som något väldigt plus då t.ex Cobra är styv nog. Vikten är ju bara minus men någon kan gärna upplysa mig om varför bindningen är så bra?
Hmm, jag är ju egentligen inte rätt person att svara på detta eftersom jag inte åkt bombern!, men...

Mina tankar:

Det som är attraktivt med den är en till synes oförstörbar konstruktion och hög vridstyvhet.
Linken har tex väldigt många fler delar, än bomber, så även om jag faktiskt misslyckats köra sönder någon linkenbindning än så är den till synes enklare konstruktionen av bomber ett plus.

somebody sa:
Styvheten kan jag inte direkt se som något väldigt plus då t.ex Cobra är styv nog.
Där har vi olika åsikter. Jag tycker inte att de "kabelbindningar" jag provat är tillräckligt vridstyva.
Vänligen notera att jag inte säger att du har fel, bara att vi är av olika åsikt.

Vikten av bombern i titanium modellen var/är ju väldigt trevlig.

Appropå bindningar i övrigt så är det enda jag saknar på Linken ett "touring-mode". Kanske man borde hacka ihop något. :)

-fred, snö och frihet
/r

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
Nu står det mellan två bindningar. Black diamond O2 och hammerheaden, tror att jag kommer att bli nöjd vad jag än väljer men just nu ligger hammerheaden bättre till än O2an då jag har hittat den någon krona billigare.

Mr_fredrik

Medlem
Bindningar?!
Nja
jag har ett par bomber titan och har turat med dem i flera år,
vikten är inget problem, men motståndet i gången uppför är väl det som måste lyftas upp.
bindningen är aktiv dvs mer motstånd ju mer du böjer foten. Gör att konditionen blir på topp efter några dagar....

Funderar på ett par artikulerande bindningar inför denna säsong,
typ O2 eller Voile

/ Fredrik

rabbit

Aktiv medlem
Bindningar?!
Mr_fredrik sa:
Nja
jag har ett par bomber titan och har turat med dem i flera år,
vikten är inget problem, men motståndet i gången uppför är väl det som måste lyftas upp.
bindningen är aktiv dvs mer motstånd ju mer du böjer foten. Gör att konditionen blir på topp efter några dagar....

Funderar på ett par artikulerande bindningar inför denna säsong,
typ O2 eller Voile

/ Fredrik
Jag snubblade över en DIY för "free-pivot"-bomber's. Helt fritt blev det ju inte men om jag inte missminner mig så var snubben ifråga väldigt nöjd med sin mod.
Lättare att gå upp, samma prestanda ner.

hittade igen länken: http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=52934&highlight=diy+touringmode

Kanske vore intressant?

-peace
/r

Aktiv medlem
Bindningar?!
Lånar tråden;
Det blev inte NTN för mig i år, ett par nya T1 Race istället.
Har ett par Chili (skratta inte) monterade på mina Gotama 190. Chilin börjar kännas som en svag länk...
Så, HH's eller BD O1, tänkte jag, sen såg jag att Linken fortfarade säljs...
Just nu är jag mest sugen på linken, är jag helt ute och cyklar?

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
Linken ska ju ha haft kvalitetsproblem vad jag har hört. Dock inte hört om det blivit bättre eller sämre men antagligen har någon annan svar på det. Själv valde jag HH och det känns som att det kan vara ett trevligt val. Hoppas den inte blir för styv och aktiv bara.

Aktiv medlem
Bindningar?!
Fördelen med HH är ju att man jag "ställa ner" aktiviteten. Linken känns rolig iom att den är norsk (lokal).

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
offline sa:
Fördelen med HH är ju att man jag "ställa ner" aktiviteten. Linken känns rolig iom att den är norsk (lokal).
Precis, den har ju 5 olika pivotpoints så det ska nog funka skitbra. Linken är väl rätt neutral har jag för mig, eller kanske väldigt neutral? Styv ska den dock vara så det beror väl lite på vad man gillar och hur man vill ha sin bindning.

Aktiv medlem
Bindningar?!
Har suttit och läst lite om Linken och det verkar som sagt ha problem med kvaliten.
Tillbaka till HH/BD O1... Hade tänkt börja huda mer i år, det talar väl för O1, annars verkar HH passa mig bra.

somebody

Ny medlem
Bindningar?!
offline sa:
Har suttit och läst lite om Linken och det verkar som sagt ha problem med kvaliten.
Tillbaka till HH/BD O1... Hade tänkt börja huda mer i år, det talar väl för O1, annars verkar HH passa mig bra.
Tänkte du börja tura mycket kanske du inte heller valde helt rätt pjuck. Men tur-funktionen på O1an verkar ju funka bra, tycker dock att bindningen är lite häftigt prissatt.

Aktiv medlem
Bindningar?!
Nej jag skall inte tura med den skon, bara "huda", kortare bitar. Jag antar det går att knalla bra med HH'n, lika länge som det går med pjäxorna o skidorna...

rabbit

Aktiv medlem
Bindningar?!
offline sa:
Linken går inte sönder längre. Inte sedan modellen som kom 2003ish.

Ett tips med Linken är att man skall ha tajtare "passform", häldelen närmare tådelen, än vad de flesta tror.
Sedan kan man flytta den några cm bakåt när man tar på hudarna så blir det enklare att gå.

Jag har i alla år slaktat telisbindningar men inte "lyckats" från och med den modellen av Linken.(Givetvis kan man ju ha sönder allt. Ingenting är omöjligt osv, men du får nog använda slägga/vinkelslip imho)

-snö
/r

rackarns

Ny medlem
Bindningar?!
Jag är jäkligt rädd om mina knän och kör med ett par Volié Hardwire CRB. Är väldigt lik R8. Körde på R8:an tidigare och det är ingen större skillnad på Hardwire och R8.

Så mitt tips blir Voilé Hardwire CRB! (Den är ful som stryk men hellre det och att jag får behålla mina korsband)

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp