Black Crows Camox synpunkter?

Magnusw

Ny medlem
Tänkte köpa allroundskidor. Har inte testat tiprocker förut men det verkar helrätt.
Har tittat på Black Crows Camox/Camox Freebird och Völkl Kendo.
64kg och god åkare, tänkte montera G3 Enzo på dem.
Synpunkter?

PNyberg

Aktiv medlem
Skippa Freebird om du inte har tänkt att tura mer än vad du kommer åka lift.

Har inte fått köra dessa än, men det ser ut som en BlackCrows variant av Armada TST. Jätte rocker i tipen, medan resten av skidan är traditionell. Fint bygge med riktigt stabilt flex, speciellt i tailen.
Jag tycker helt klart att den ser sjukt spännande ut! Ser fram emot att testa den i Åre :D

waxoff

Aktiv medlem
Jag har just i helgen premiärkört Camox Freebird som blir min turskida för i år och kan inledningsvis bara hålla med PNyberg angående pist kontra tur. Jag kör mina med FT12:or. Telisar har jag inte kört på 25 år och har ingen aning om hur dagens bindningar-skidor combos bäst paras ihop.

Freebirden fungerade iofs mycket bra i hård pist men det märks att den inte är metallförstärkt/dämpad. Jag är 178/81 och valde den kortare 177-längden för turande. Känns rätt än så länge. Avsaknaden av metall i Freebirden ger den också det karaktäristiska, lite spänstigt sjungande carbonljudet. Kan låta klent och billigt i vissa öron, high-tech i andras.

Skidan ger intryck av att vara välbyggd med en nätt frontrocker, inte alls jätte som beskrivs ovan. I pist går den att carva mycket bra även i hög fart men den har så klart en gräns för vad den orkar hålla emot. Det fina är att när den väl släpper taget så gör den det väldigt neutralt och balanserat samt fortsätter troget att krafsa efter grepp fast den inte får det.. Kortsvängar är en barnlek på den. 20m radie känns som en vettig avvägning på denna modellen. Jag märkte inga tendenser till att främre- eller bakre sidokanter ville haka fast i underlaget.

Hade jag varit inne på en allroundskida för diverse körning och mest liftassisterat med under 100mm i midjan skulle jag lätt kunna välja Camox 186cm, alltså inte Freebirden. Dock är ju den vanliga Camoxen inte tyngre än att den går att tura med den också... Med dina 64kg kanske 177:an känns vettigare om inte din längd (?) gör att den känns kort.

Magnusw

Ny medlem
Låter ju bra!
Jag är 178 så 177 modellen passar säkert.
Mest lift och begränsat med tur, kanske Camox mao.
/Magnus

AndyMacTwain

Ny medlem
Låter fint

Kör själv på ett par Völkl Kendo med O2 bindningar och ett par Push pjäxor.
Dessa skidor går väldigt bra i pisten och är ett par allround skidor för de flesta tillfällen

/Andreas

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp