Blir det någon skidåkning i sommar?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi har ju en tråd som heter ”Blir det någon skidåkning i vinter?”, så då är det väl lämpligt att fylla på med fler årstider. Vi börjar med ”sommar” som snart är på gång.
Fyll gärna på med frågor, funderingar, egna rapporter/bilder/reportage etc.

1652256246630.jpeg

larchii

Aktiv medlem
Kan bli riktigt fint sommarsäsong alltså!

Fortfarande skidor på från bilen i Vengedalen (300möh). Trollstigen öppnar tidigast 31 maj i år, vilket är sent. En lavin som mosade sönder både turist-anläggningen och delar av vägen i slutet av april. Mycket snö med andra ord. Sen blir det väl en årlig tur i juli till Sylarna. 42km vandring tur/retur för ett par svängar. Har man tur är det snö från toppen och inte bara på glaciären. Nån som ska med? 😉

Sen var vi på "jobbtur" till Hintertux sista helgen i april. Blev riktigt schysst. Både knädjupt puder och episk slusj. Kanske bör dundra ner med (el)bilen i sommar också 🤔

Romsdalen nu i söndags, fortfarande shitloads med snö.
PXL_20220508_124019359.MP.jpg

Christiam

Aktiv medlem
Vill minnas det finns ledigt i Katterjåkk, kollade för någon vecka sen.
Då måste man dock laga mat själv. Ebbes är stängt.

isactanhua

Ny medlem
Är sugen på att sticka iväg över kristihimmel, någon som har bra koll på vart som det finns dugligt med snö. Utgår från Göteborg, vill till Norge. Romsdal? Eikesdal?

larchii

Aktiv medlem
Är sugen på att sticka iväg över kristihimmel, någon som har bra koll på vart som det finns dugligt med snö. Utgår från Göteborg, vill till Norge. Romsdal? Eikesdal?

Var på Dronningkrona i Sunndalen igår 17 Mai. Sjukt mycket snö fortfarande (se bild). Parkering Innerdalen på ca 200 möh, skidor på ryggsäck upp till 450möh, sen bra med snö hela vägen upp till 1800möh. Episk slush på eftermiddagen ner.

Var på Blånebba i Romsdalen förra helgen och då var det skidor på från parkeringen i Vengedalen (300möh).

Trollstigen öppnar väl dessvärre inte innan Kristi Himmelsfärd, men känns som att man klarar sig bra ändå. 😅

God tur!

EDIT: Här får du bra överblick på snöläget: https://senorge.no/map. Välj "Snødybde" i menyn under "Temakart" så ser du aktuellt snödjup och på ett ungefär var snögränsen går.

PXL_20220517_133223730.MP~2.jpg

Senast ändrad:

eriC1

Aktiv medlem
Något tips på ställe att dra till i månadsskiftet maj/juni?
Ligger de nån snö på leden mellan storulvån och sylarna tro, eller är de bära tungt i vandringskängorna som gäller? Kan även dra till Norge om de är så.

larchii

Aktiv medlem
Ligger de nån snö på leden mellan storulvån och sylarna tro, eller är de bära tungt i vandringskängorna som gäller? Kan även dra till Norge om de är så.
Ser ut som det borde vara snö ut till Sylarna än så länge? Inte varit där men såg något på instagram från 15-16 maj, såg ut att finnas snö då i alla fall. Kan ju ändras fort å andra sidan.

Skidor direkt från bilen utan anmarsch i slutet av maj/början av juni (på något så när samma breddgrad som Sylarna) gör man nog bäst på Sognefjellet eller vid Trollstigen? Ser ut att vara mycket snö på Sognefjellet än så länge (http://skjolden.com/sommarski/). Trollstigen är mycket snö, dessvärre stor lavin som förstört vägen, men enligt denna artikeln (https://www.smp.no/nyheter/i/z7KRb5/jobbar-for-fullt-med-aa-opne-trollstigen-slik-ser-det-ut-der-no) siktar de på att öppna vägen i början av juni.

Christiam

Aktiv medlem
Vet ej vart du utgår från eller hur långt du är villig att åka men snöläget i gränsen är riktigt fint.

eriC1

Aktiv medlem
Vet ej vart du utgår från eller hur långt du är villig att åka men snöläget i gränsen är riktigt fint.
Utgår från Västerås, och kommer troligen dra en tors-söndag. Så de är inom 70-80 mil därifrån jag tänker. Har inget emot att sitta i en bil 10 timmar om jag får åka skidor 2-3 dagar. Gränsen hade funkat med tåg, men då jag tältar och tänkt släpa med mig en hel del utrustning så är de lite meckigt när man ska släpa allt på tåget.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Utgår från Västerås, och kommer troligen dra en tors-söndag. Så de är inom 70-80 mil därifrån jag tänker. Har inget emot att sitta i en bil 10 timmar om jag får åka skidor 2-3 dagar. Gränsen hade funkat med tåg, men då jag tältar och tänkt släpa med mig en hel del utrustning så är de lite meckigt när man ska släpa allt på tåget.
Då skulle jag rekommendera Eikesdalen eller Åndalsnes men väderprognosen för Kristi himmel ser inte roligt ut... (varken i Riksgränsen, Jämtland eller Vestlandet..)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, typiskt. Varit varmt och dåligt senaste veckorna på Titlis, och nu när de stängt kommer majsnön! 🤬
Du får ta dig till Wallis (Saas Fee och Zermatt). :)
Är ju supernära för dig jmf med hur långt vi har har härifrån.;)
Och direkt efter att du firat schweizisk Midsommar med sill och snaps i Luzern, så kan du ta dig till Hintertux, så ses vi där.
Har du åkt "riktig" sommarskidåkning någon gång?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du får ta dig till Wallis (Saas Fee och Zermatt). :)
Är ju supernära för dig jmf med hur långt vi har har härifrån.;)
Och direkt efter att du firat schweizisk Midsommar med sill och snaps i Luzern, så kan du ta dig till Hintertux, så ses vi där.
Har du åkt "riktig" sommarskidåkning någon gång?
Aldrig åkt i juni-september. Ser att Saas-Fee öppnar igen i juli. Finns ju annat man kan göra i bergen på sommaren som också är ganska kul... Kan nog hålla mig till oktober, vi får se. ;)
Har lite andra semesterplaner i juni, måste nog jobba igen efter midsommar.

fredw

Aktiv medlem
Hur är det med restriktioner i Europa nu? Krav på aktuella vaccinationer? Min dos tre är snart ett halvår gammal.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur är det med restriktioner i Europa nu? Krav på aktuella vaccinationer? Min dos tre är snart ett halvår gammal.
Kollat lite nyligen för jag ska snart till lite grannländer för jobb. Inga krav på föranmälan och för Österrike inget krav på vaccination eller test vad jag kan se.
Läste att de även lättar maskkraven ytterligare över sommaren.
Tyskland lite oklarare, verkar vara 3G men utan föranmälan. Och kollar någon något längre? Kanske flybolagen, men tredje dosen ska ju räcke 9 månader iaf. Med tanke på att inga länder rekommenderar fjärde dos generellt borde de ju släppa det helt snart? Europeiska luftfartsmyndigheten rekommenderar inte maskplikt på flygplatser och flygplan längre, men där är det väl fortfarande ett virrvarr beroende på var man ska.
Schweiz har inga restriktioner kvar som tur är. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyskland är helt fritt förutom maskkrav i kollektivtrafik och inom hälsovården. Inga krav på vaccinpass längre. Har varit där ett par ggr de senaste veckorna och det är som hemma så länge man inte åker tåg eller buss. Alla restriktioner också borttagna på flygplatser.
Endast ca 10% av människorna använder mask i butiker. Gick fort för dem att slänga bort maskerna, mycket fortare än jag trodde. Fast man får sig fortfarande ett gott skratt ibland när man ser någon promenera runt utomhus med ett Melitta-filter över trynet. :rolleyes:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tyskland är helt fritt förutom maskkrav i kollektivtrafik och inom hälsovården. Inga krav på vaccinpass längre. Har varit där ett par ggr de senaste veckorna och det är som hemma så länge man inte åker tåg eller buss. Alla restriktioner också borttagna på flygplatser.
Endast ca 10% av människorna använder mask i butiker. Gick fort för dem att slänga bort maskerna, mycket fortare än jag trodde. Fast man får sig fortfarande ett gott skratt ibland när man ser någon promenera runt utomhus med ett Melitta-filter över trynet. :rolleyes:
Bra att höra, var inne på Baden-Württembergs sida och var inte helt lätt att följa deras sätt att informera... Sen antar jag att lokala avvikelser kan förekomma i de olika bundesländerna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Bra att höra, var inne på Baden-Württembergs sida och var inte helt lätt att följa deras sätt att informera... Sen antar jag att lokala avvikelser kan förekomma i de olika bundesländerna.
Ja, det kan skilja mellan delstaterna, det har varit det kluriga hela tiden. Jag har inte varit i Baden-Würtemberg den senaste tiden.
Var i Bayern, Nordrhein-Westfalen, Hessen, Thüringen, Sachsen-Anhalt, Brandenburg, Berlin.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Imorgon 1 juni öppnar norska Stryn för säsongen.
Vi var där igår och åkte cat ski, det är rejält med snö denna säsong. Bilden är från igår alltså. Ett mer utförligt reportage kommer inom kort (y)
Foto @PetterElfsberg
Stryn.jpg

Edit: nu finns reportaget att läsa om catskiing i Stryn:

Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem

Allvarligt talat! Det är 2022 finns det ingen fungerande teleporteringsmaskin som man kan få köpa billigt?

Stortlopp

Aktiv medlem
Mmm skidåkning .. nu har man ju semester v30/31 så då lär det väl knappast finnas någon vettig liftburen skidåkning på norra halvklotet.

Man kanske skulle ta sig en kort tur till Stryn igen innan semestern .. eller fonna .. fast vete 17 om det är värt det.

larchii

Aktiv medlem
Då har Trollstigen äntligen öppnat för säsongen. 🤌

Fin ränna med perfekt sommarsnö, direkt från turistcentret (som dessvärre stängt pga av lavinen som smashade anläggningen tidigare i vår).

Skippa köerna på flygplatserna i Europa, packa skidorna (och badbrallor (varmt nere vid fjordarna)) och kör mot vårt vackra grannland istället i sommar. (Fast imorgon hoppas vi på revansch i Nation League, men det kanske är fel forum å andra sidan 😅).

PXL_20220611_143111451.MP_2.jpg

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp