Blir det någon skidåkning i sommar?

Ledig veckan efter midsommar och nya skidorna levererades av postnord idag, vart åker jag? Utgår från Västkusten och har kollat mot Norge, med Stryn, Juvass och Fonna som tänkbara alternativ. Har även kollat Hintertux, Tignes, Les deux alpes och Stelvio som möjliga resmål söderöver. Tänker lasta in skidor och eventuellt cykel i bilen, alternativ boka flyg och hyra bil om det blir söderöver. Har jag otur när jag tänker? Prognosen ser sådär ut i alla riktningar och värmeböljan i Europa har väl påverkat även glaciärerna negativt. Tillbringade en del tid på glaciärer runtom i Europa för 25 år sedan, men om jag förstått rätt så var åtminstone glaciärerna bättre förr. Tacksam för restips till snön, typ nu med cirka 10 dagar framåt till förfogande.

larchii

Aktiv medlem
Ledig veckan efter midsommar och nya skidorna levererades av postnord idag, vart åker jag? Utgår från Västkusten och har kollat mot Norge, med Stryn, Juvass och Fonna som tänkbara alternativ. Har även kollat Hintertux, Tignes, Les deux alpes och Stelvio som möjliga resmål söderöver. Tänker lasta in skidor och eventuellt cykel i bilen, alternativ boka flyg och hyra bil om det blir söderöver. Har jag otur när jag tänker? Prognosen ser sådär ut i alla riktningar och värmeböljan i Europa har väl påverkat även glaciärerna negativt. Tillbringade en del tid på glaciärer runtom i Europa för 25 år sedan, men om jag förstått rätt så var åtminstone glaciärerna bättre förr. Tacksam för restips till snön, typ nu med cirka 10 dagar framåt till förfogande.
För liftbaserad åkning ser det fortfarande bra ut på Galdhöpiggen sommerskisenter. Kan ju t.ex kombineras med en tur upp på Skandinaviens högsta punkt.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
För liftbaserad åkning ser det fortfarande bra ut på Galdhöpiggen sommerskisenter. Kan ju t.ex kombineras med en tur upp på Skandinaviens högsta punkt.

Jag skulle hellre satsa på Stryn. Bättre åkning (och så slipper man alla ”käppåkare” i Juvas)

Sen är jag sugen på att åka ”tindevejen” (fv332) till Fortun där man hittar Skandinaviens fetaste höjdskillnad (2370m upp till Stören) - Orkar man gå/klättra till toppen..?)

Hörde att släpliften i Stryn togs bort för ett antal år sedan, och promenad eller pistmaskin känns inte som bra alternativ. Sett aktuella bilder från Juvass och det ser helt ok ut. Lutar åt Fonna, kommentarer på det?

PisteCarver

Aktiv medlem
Rätt varmt idag…..😅💦
Kan man hitta någon snö i det här vädret måntro…..? :unsure:

1656340105865.jpeg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Google har skärpt sina säkerhetsrutiner, kommer inte åt mitt youtube konto härifrån. Ni får vänta tills jag är hemma igen och kan avlägga rapport.⛷️😎;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Agent SubZero - med rätt att leta snö (även på sommaren)
Jag hade gjort en kul liten video med synkad musik, men Youtube hävdade upphovsrättsanspråk och blockade videon för allmän visning. :(
Men med lite improvisation så....
Starta de två filerna nedan samtidigt så funkar det med både naturljud och musiksynk.🎿😎:)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Edit:
Upptäckte att det bara funkar att köra filerna samtidigt från dator, och inte från mobil (IPhone).
Jaja, det var i alla fall ett försök att kringgå Youtube spärren.🥴
Hur som helst, jag har åkt mycket sommarskidåkning genom åren och för första gången var det riktigt kass, tyvärr.

larchii

Aktiv medlem
Edit:
Upptäckte att det bara funkar att köra filerna samtidigt från dator, och inte från mobil (IPhone).
Jaja, det var i alla fall ett försök att kringgå Youtube spärren.🥴
Hur som helst, jag har åkt mycket sommarskidåkning genom åren och för första gången var det riktigt kass, tyvärr.
Såg sådär ut faktiskt, tråkigt. Det där med sommarskidåkning i alperna är nog snart ett minne blott? Verkar som glaciärerna mår sådär atm.

PisteCarver

Aktiv medlem
Såg sådär ut faktiskt, tråkigt. Det där med sommarskidåkning i alperna är nog snart ett minne blott? Verkar som glaciärerna mår sådär atm.

Att det var så mycket sämre i år beror i huvudsak på att det inte låg mer än drygt 2 m snö i slutet av vintersäsongen och den hade smält bort på stora ytor och frilagt glaciären. Det påskyndar sedan avsmältningen eftersom isen är grå/mörk och suger åt sig mer solinstrålning jmf med den vita snön som reflekterar bort den.
Det syns tydligt när man jämför med de ytor som personalen täcker över, där man ser att isen inte sjunker ihop som de oskyddade ytorna intill. Men det finns ju bara resurser att täcka över en väldigt liten del av glaciären.
Förra året hade Hintertux 5 m snö i slutet av säsongen och i juni/juli var glaciären fortfarande helt täckt med mycket snö. Sedan fick vi medan vi var där 30 cm nysnö den 1 juli. Så det var fantastiskt fint förra året. 600 fhm plus gondoler, sittlift och släpliftar mitt i sommaren.
Men…. jmf med hur det var för 30 år sedan, så känns det som om Alperna har flyttats till en annan klimatzon. Du var ju själv bara för ett par månader sedan där, och om du tittar snett upp till höger från Tuxer Fernerhaus så ser man nu bara klippor. Då var det området helt täckt av ett isfall med väldiga isblock som vältrade sig förbi Fernerhaus på högra sidan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Aj härregud! Första åket ner från Gefrorene Wand bitti på morgonen måste ha varit spännande!
Gefrorene Wand var rätt OK, där fanns det lite slush och åka på om man höll sig längst till vänster eller till höger (de två första åksekvenserna i min video).
Mellanpartiet mellan Gefrorene Wand och Tuxer Fernerhaus var värst, ingen snö, bara knölig och smutsig glaciäris att åka på.
Bästa åkningen var längst ner vid Tuxer Fernerhaus där det fanns fin slush att köra på (sista åksekvensen i videon).
Men lika fantastiskt bra som det var förra sommaren, lika dåligt var det nu, tyvärr. Kommer inte att åka iväg på mer sommarskidåkning om inte hela glaciären är helt snötäckt. Jag har väl haft en himla tur med snöförhållandena på flera av mina resor de senaste åren med fin nysnö i juni/juli.

Exempel nedan från 3 juli 2014:
Nysnö och -7 gr på morgonen!
1657016520777.png

Stortlopp

Aktiv medlem
Är väl helt enkelt en kass sommar i alperna i år. Norge har ju fått rätt gott om snö på sina sommarställen jämfört med närmsta åren innan.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Är väl helt enkelt en kass sommar i alperna i år. Norge har ju fått rätt gott om snö på sina sommarställen jämfört med närmsta åren innan.
Ja, så är det. Våren för varm och torr (gäller för hela vintern på sydsidan), och juni var näst varmaste som uppmätts i Schweiz (efter ökänt heta sommaren 2003). Närmsta tiden verkar vi få mer normala temperaturer på nordsidan, vore inte dumt med ett par snöbyar på högre höjd...

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, snön har hamnat ojämnt i år. Jag var i Röldal under Påskhelgen där det var 250 cm och fantastiska förhållanden. På östra sidan om Hardangervidda var det mest barmark. Norefjell (som restidsmässigt ligger väldigt bra till för oss skåningar) hade samtidigt 10 cm på toppstationen.
MEN det behövs snötäckta glaciärer i Alperna fram till augusti, för att reflektera bort solinstrålningen. Just nu står solen högt på himlen och den smutsgrå isen på en ”naken” glaciär smälter väldigt fort.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, så är det. Våren för varm och torr (gäller för hela vintern på sydsidan), och juni var näst varmaste som uppmätts i Schweiz (efter ökänt heta sommaren 2003). Närmsta tiden verkar vi få mer normala temperaturer på nordsidan, vore inte dumt med ett par snöbyar på högre höjd...
Begränsat med soltimmar samt lägre temperaturer de närmaste 10 dagarna i Hintertux, och lite nysnö. Men det hade behövts en meter där just nu.
1657019290771.png

fredw

Aktiv medlem
Agent SubZero - med rätt att leta snö (även på sommaren)
Jag hade gjort en kul liten video med synkad musik, men Youtube hävdade upphovsrättsanspråk och blockade videon för allmän visning. :(
Men med lite improvisation så....
Starta de två filerna nedan samtidigt så funkar det med både naturljud och musiksynk.🎿😎:)
Se upp för YouTubes poliser… Liknande hände min son men de blockerade honom helt vilket gav honom stora problem även med hans g-mail och annat!

PisteCarver

Aktiv medlem
Se upp för YouTubes poliser… Liknande hände min son men de blockerade honom helt vilket gav honom stora problem även med hans g-mail och annat!
Nu är videon med musik bortplockad från YouTubekontot (den var redan blockad medan den var där). Den gick bara att spela upp med länk från min dator.
Annars har det funkat bra med all annan musik till videos, bara man kryssar i att man accepterar att den inte får användas för intjäning av pengar.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Läser precis att Saas-Fee inte kommer ha sommarskidåkning för allmänheten i år. För dåligt med snö i vintras och för varmt hittills i sommar. De hoppas kunna ha öppet för landslagslägren. Även Zermatt utvärderar vecka för vecka och utesluter inte att de måste stänga.

Topp