Blir det någon skidåkning i vinter?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Varför vill man jämföra Sverige hellre med Central Europa än med andra nordiska länderna (geografisk sitter i mitten)? Bara att kurvorna ser bättre ut då?
Fast så är det ju inte direkt. Skulle säga att Danmark s siffror börjar se riktigt dåliga ut även om de har haft mer eller mindre samma strategi som Norge och Finland. Eller får man bara jämföra med länder som det går riktigt bra för?

Wombat

Medlem
Fast så är det ju inte direkt. Skulle säga att Danmark s siffror börjar se riktigt dåliga ut även om de har haft mer eller mindre samma strategi som Norge och Finland. Eller får man bara jämföra med länder som det går riktigt bra för?
Absolut man får jämföra med alla, tycker bara att mest intressant är andra nordiska länderna. Hur kan de ha klarat den här bättre än vi. Danmark börjar ser dåligt ut men är fortfarande lång bort från Sverige.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Smittotalet är dåligt. Dödstalet är fortfarande bra jämfört med Sverige. Och idag så gick smittotalet neråt igen. Och var det lägsta på två veckor. Och de testade 116000 i fredags. Så det är inte för att de inte testar folk som siffrorna går neråt. Och effekten av de nya regler kommer nog först förrän i mellandagarna.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Absolut man får jämföra med alla, tycker bara att mest intressant är andra nordiska länderna. Hur kan de ha klarat den här bättre än vi. Danmark börjar ser dåligt ut men är fortfarande lång bort från Sverige.
Tror du skall sätta dig in lite mera. ;)

Danska siffrorna ser bättre ut varje dag. I dag var det minsta smittan på 2 veckor. 2200 något på 116000 tester (tror de är tagna i fredags för det tar cirka 36 timmar att få svar på de om man inte är i närkontakt då det tar 12 timmar att få svar)). Kanske skulle börja att testas mera i Sverige?Och se om siffrorna blir bättre eller sämre ;)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hörni, kan vi inte försöka skramla oss tillbaka till trådens ursprungliga ämne innan en halv sida med inlägg går och blir raderad igen?
Jo det är en bra idé.

Som sagt får se hur det utvecklar sig och om Svenska regering finner fram pengar till hjälp paket till skidorterna om de får för sig att stänga dessa.

Alla har ju varit enig i att smittan sprider sig mera i kyliga förhållanden så om det väl blir kallare så kanske vi får se en värre utveckling och då är de väl att göra något mera drastiskt. Just nu slår de mest ner på restauranger verkar det som.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Suck. Dessa diskussioner har snurrat nu i evighet. För det första, det är överdödlighet pga överbelastning av IVA som alla myndigheter vill undvika. Men eftersom gemene man (som synes) har så svårt att förstå att gamlingar dör även normalt och politikerna är livrädda för att få en stämpel av att orsaka dödsfall så blir det såhär. Dessutom fortsätter (som synes) väldigt många att röra ihop "flatten the curve" strategi och ett eventuellt dåligt åldringsvårdsupplägg i Sverige. Speciellt i Finland rör man ihop detta men även mycket vanligt i Sverige. Många danskar är vansinninga på överreaktion bland politikerna vilket lett till lägre dödlighet i år än normalt. Men allt detta redan avhandlat x tusen gånger...

Nja många danskar? De flesta accepterar det. Sen är det absolut inte kul med munskydd, inställda julefrokostar och liknade men ännu så är det ingen fara eller mycket missnöje på befolkningen. Flertalet är inte missnöjda utan ser allvaret i detta.

Och danska IVA har faktiskt kapacitet kvar. Stor kapacitet kvar. Där är det värre i Sverige.

JAndersB

Aktiv medlem
Nja många danskar? De flesta accepterar det. Sen är det absolut inte kul med munskydd, inställda julefrokostar och liknade men ännu så är det ingen fara eller mycket missnöje på befolkningen. Flertalet är inte missnöjda utan ser allvaret i detta.

Och danska IVA har faktiskt kapacitet kvar. Stor kapacitet kvar. Där är det värre i Sverige.
Skulle vi inte byta fokus? Edit: Tog bort mitt svar fast jag har mycket mer att säga men som sagt...

JAndersB

Aktiv medlem
Jag säger inte att många är missnöjda. Du feltolkade nog mitt svar. Majoritet är klar över att Mette gör saker som är hårda men du kunde vara hårdare. Inte många som klagar på dessa saker som händer här i Danmark.
Så du tycker inte mera vi skall gå tillbaka till tråden. Skall vi fortsätta diskutera strategier då, eller?

jaksu

Aktiv medlem
Suck. Dessa diskussioner har snurrat nu i evighet. För det första, det är överdödlighet pga överbelastning av IVA som alla myndigheter vill undvika. Men eftersom gemene man (som synes) har så svårt att förstå att gamlingar dör även normalt och politikerna är livrädda för att få en stämpel av att orsaka dödsfall så blir det såhär. Dessutom fortsätter (som synes) väldigt många att röra ihop "flatten the curve" strategi och ett eventuellt dåligt åldringsvårdsupplägg i Sverige. Speciellt i Finland rör man ihop detta men även mycket vanligt i Sverige. Många danskar är vansinninga på överreaktion bland politikerna vilket lett till lägre dödlighet i år än normalt. Men allt detta redan avhandlat x tusen gånger...

"SCB har fått information om 8 088 dödsfall under november 2020. Under åren 2015–2019 dog i genomsnitt 7 383 personer under motsvarande period, vilket ger november 2020 en överdödlighet på 10 procent."

Ska vi inte bry oss om de äldre eller hur menar du? Pga dålig kapacitet inom intensivvård borde vi i Sverige ha gjort mera än våra grannländer.

JAndersB

Aktiv medlem

"SCB har fått information om 8 088 dödsfall under november 2020. Under åren 2015–2019 dog i genomsnitt 7 383 personer under motsvarande period, vilket ger november 2020 en överdödlighet på 10 procent."

Ska vi inte bry oss om de äldre eller hur menar du? Pga dålig kapacitet inom intensivvård borde vi i Sverige ha gjort mera än våra grannländer.
Har heller inga problem att bemöta detta men nu skulle vi tillbaka till tråden, eller?

JanN

Medlem
Nu lugnar vi ner oss...

- "Hatet" mot Sverige i Finland & Norge är något som Aftonbladet & Expressen skapat. Självklart kan folk vara oroliga, men det är nog väldigt långt till hat. Kan åtminstone själv bekräfta att det inte är fallet i Finland.
- Ifall Sverige haft lagstiftning som möjliggjort lockdown, hade Sverige antagligen gjort samma som alla andra länder.
- En av irrlärorna i Sverige verkar vara att andra länder lyssnar pa politiker, och Sverige lyssnar pa experter. Sa är det verkligen inte...experter kräver hårdare åtgärder. Populister kan vinna på öppnare samhälle.
- Tycker själv nästan lite synd om Tegnell. Han han är i en mycket knepig situation, och gör sitt bästa.
- Det som förbryllar mest är hur Sveriges ekonomi kunde gå sämre än grannländerna som haft strängare regler....

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nu lugnar vi ner oss...

- "Hatet" mot Sverige i Finland & Norge är något som Aftonbladet & Expressen skapat. Självklart kan folk vara oroliga, men det är nog väldigt långt till hat. Kan åtminstone själv bekräfta att det inte är fallet i Finland.
- Ifall Sverige haft lagstiftning som möjliggjort lockdown, hade Sverige antagligen gjort samma som alla andra länder.
- En av irrlärorna i Sverige verkar vara att andra länder lyssnar pa politiker, och Sverige lyssnar pa experter. Sa är det verkligen inte...experter kräver hårdare åtgärder. Populister kan vinna på öppnare samhälle.
- Tycker själv nästan lite synd om Tegnell. Han han är i en mycket knepig situation, och gör sitt bästa.
- Det som förbryllar mest är hur Sveriges ekonomi kunde gå sämre än grannländerna som haft strängare regler....
Ja det med ekonomi är jätte märkligt..

JAndersB

Aktiv medlem
Nu lugnar vi ner oss...

Denna tråd får vi nog aldrig slut på. Är själv finsk medborgare och har större delen av släkten kvar där. Skrämmande nivå på diskussionerna i Finland. Aftonbladet och Expressen ligger i lä. Ekonomiresultaten ligger nog långt fram i tiden. Dessutom har skillnaderna i åtgärder aldrig varit stora. Och så tar vi några varv igen...

Heddious

Aktiv medlem
Okaj folket, nu räcker det väl ändå? Vill ni snacka strategier och överdödlighet kan ni ta det i Aftonbladets coronachatt eller i privata DM här på Freeride eller nåt.
Funkar även för uteblivna ursäkter och trollanklagelser och liknande.

För att avstyra fokus lite från Skandinavien kan jag återberätta mina favoritrykten från senaste veckan här i Chamonix (förtydligande: jag bor och jobbar i Frankrike, jag har inte rest någonstans, calmez-vous) nämligen *trumpetfanfar* att CMB överväger att överhuvudtaget inte öppna liftarna i vinter, eftersom de inte kommer tjäna några pengar om det bara är inrikesturism som tillåts.
Samtidigt vevar nyheterna om att samma liftbolag (CMB) håller på och obstruerar och vill öppna Aiguille du Midi samt Montenvers- och Tramway-tågen över jul eftersom att dessa "inte betjänar någon kontrollerad skidterräng" och därför inte nödvändigtvis behöver kategoriseras som skidliftar. (Och om de skulle få öppna nämnda transportmedel skulle folk med skidor/brädor inte tillåtas åka upp.)

Lägg till detta att antalet nya smittade per dag envist håller sig kring 10-15 tusen pers, och att den underbara (men även vedervärdigt irriterande) inkomstkällan "britter" är påväg huvudstupa ut ur EU, och lite panik-reseförbud för dem on top så har vi det riktigt skojsigt i det här hörnet av världen just nu. :D

Verkar dock som att allting gällande liftarna såhär långt bara är just rykten, men den som lever får se. Plusgrader är det också, jävla fan. Och utegångsförbud 20-06, såklart, för att inte tala om munskydden som vi harvat med ända sedan i somras.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Okaj folket, nu räcker det väl ändå? Vill ni snacka strategier och överdödlighet kan ni ta det i Aftonbladets coronachatt eller i privata DM här på Freeride eller nåt.
Funkar även för uteblivna ursäkter och trollanklagelser och liknande.

För att avstyra fokus lite från Skandinavien kan jag återberätta mina favoritrykten från senaste veckan här i Chamonix (förtydligande: jag bor och jobbar i Frankrike, jag har inte rest någonstans, calmez-vous) nämligen *trumpetfanfar* att CMB överväger att överhuvudtaget inte öppna liftarna i vinter, eftersom de inte kommer tjäna några pengar om det bara är inrikesturism som tillåts.
Samtidigt vevar nyheterna om att samma liftbolag (CMB) håller på och obstruerar och vill öppna Aiguille du Midi samt Montenvers- och Tramway-tågen över jul eftersom att dessa "inte betjänar någon kontrollerad skidterräng" och därför inte nödvändigtvis behöver kategoriseras som skidliftar. (Och om de skulle få öppna nämnda transportmedel skulle folk med skidor/brädor inte tillåtas åka upp.)

Lägg till detta att antalet nya smittade per dag envist håller sig kring 10-15 tusen pers, och att den underbara (men även vedervärdigt irriterande) inkomstkällan "britter" är påväg huvudstupa ut ur EU, och lite panik-reseförbud för dem on top så har vi det riktigt skojsigt i det här hörnet av världen just nu. :D

Verkar dock som att allting gällande liftarna såhär långt bara är just rykten, men den som lever får se. Plusgrader är det också, jävla fan. Och utegångsförbud 20-06, såklart, för att inte tala om munskydden som vi harvat med ända sedan i somras.
Snöläget ser inte allt för bra ut ju där nere när man kollar på alpintävlingarna.

Och man kan väl iofs förstå CMB med att om det inte kommer utländska turister så är det ingen idé. Är väl andra orter som drar mera franska gäster kan jag tänka mig.

Heddious

Aktiv medlem
Snöläget ser inte allt för bra ut ju där nere när man kollar på alpintävlingarna.

Och man kan väl iofs förstå CMB med att om det inte kommer utländska turister så är det ingen idé. Är väl andra orter som drar mera franska gäster kan jag tänka mig.

Nä, snöläget är rätt kasst. Från trädgränsen och upp är väl okej, men här nere i dalen.. icke.
Svårt att gissa kring bristen på utsocknes dock, i somras fylldes luckorna rätt bra av fransmän som i sin tur inte ville/kunde åka utomlands/utanför EU, åtminstone i juli och augusti. Men alla inställda events, plus att sensommarturisterna från t.ex. USA, Japan och Australien uteblev märktes ju helt klart.

fredw

Aktiv medlem
Varför vill man jämföra Sverige hellre med Central Europa än med andra nordiska länderna (geografisk sitter i mitten)? Bara att kurvorna ser bättre ut då?
Inte bara Centraleuropa utan t ex UK och Belgien. Länder som också liknar Sverige på många sätt. Och Sveriges resultat är bättre än i dessa länder.
Den som dömer ut den svenska strategin får svårt att förklara varför så många länder med en strategi som mer liknar Norge/Finland/Danmark har fått ännu mer problem än Sverige.

jung

Aktiv medlem
Det här var bra läsning, 13 sidor coronastragi, haha. Trodde det var snön vi var ute efter.

Vi får nog ha lite is i magen när det kommer till puder. Väldigt sällan det är bra förs februari nu för tiden känns det som. Saknar de där dumpen i december man jagade för tio år sedan. De va grejer det. Nu får vi nöja oss med att sitta hemma å kolla på chris rubins instagram, hur kan det alltid vara helt sjukt mycket snö i Revelstoke hela tiden.

Snart kommer snön, synd att vi inte kan resa till den i år bara.

Får hoppas på stenhård pist i Hammarbybacken som bäst.

fredw

Aktiv medlem
Vad är det du vill jämföra med Danmark? Är lätt att jämföra med Danmark. Alla siffror ser fortfarande bättre ut i Danmark än i Sverige. :)
I Danmark har det på det stora hela gått ungefär som i Skåne. Med olika politik. Hur förklarar man det?
Om man undantar Sthlm så har resten av Sverige klarat sig nästan lika bra som Danmark.

Anzom

Aktiv medlem
Det finns något osmakligt egocentriskt i den här anonyma årekvinnans uttalande. En näring och by som livnärs och bärs upp av turister, speciellt kring jul och nyår. Som om turisterna skulle försvinna och backen enbart skulle hålla öppet för de bofasta. Haha.

Sen att man gjort för korta kösystem behöver ju någon styra upp.

"Expressen har pratat med en kvinna som bor i Åre. Hon beskriver långa köer med turister som åkt till fjällorten för julfirandet.

– Det var väl kanske 45 minuter i kö. De säger att man ska hålla avstånd, men det är ganska dåligt med det tycker jag. Men det är ganska tomt i backarna eftersom alla samlas vid liftarna, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att det är jättedumt. Väldigt onödigt. Och det blir tråkigt för oss som bor här, som då känner att vi inte kan åka."

jung

Aktiv medlem
Jag är mest orolig kring om/hur den nya tillfälliga pandemilagen ställer till det med påsken

Saker verkar ju inte hinna förändras så mkt innan nästa jul låter det som. Så påsken är nog körd, eller iaf inte normal. Normalt blir det nog inte på länge.

Man får nog ta det lite som det kommer.

Sen det här med Åre och sälen. Det har alltid varit långa köer. De kommer inte bli kortare. Det finns en oskriven regel att inte åka till Åre under jul, sportlov och påsk om man vill åka skidor. Det är redan mkt lifköande som det är. Jag jobbade som skidlärare hos skistar några säsonger när jag va i 20års åldern. Vecka 4-6 och veckorna efter påsk är bästa veckorna att vara i svenska fjällen, knappt folk i skidsystemen och det har ofta blivit hyfsat mkt snö så man kan åka lite offpist. Åker man till skidorterna i Lappland är det aldrig folk så är det korta köer man är ute efter är det bara till att köra lite längre.

Realmode

Aktiv medlem
Vad det gäller skidåkningen i vinter så är väl säsongsupptakten på svenskt liftburet lite släpande än så länge. Det ser ut som ett lite avvaktande och kanske kostnadsnedhållande upplägg, ingen kan ju veta hur beläggning osv. utvecklar sig. Plus ett onödigt blidväder för tillfället....ivf där jag rör mig mest. (finns säkert undantag)

Icke liftburen skidåkning fungerar som förut.... :) det verkar som många blandar ihop skidåkning och 3-på en stol afterski :)

Rätt stor chans att även den liftburna åkningen blir bra. Det ser ut som man kommer att kunna åka en hel del om man väljer ort. Det är ju troligen bara de större orterna som kommer att ha nog besökare för att få till en liftkö. Naturligtvis inte bra för anläggningarna och kringvarande verksamheter men skidåkningen som sådan lider inte av det.

Min slutsats är därför att skidåkningen 20-21 nog blir helt ok :)

pd

Aktiv medlem
Vecka 4-6 och veckorna efter påsk är bästa veckorna att vara i svenska fjällen, knappt folk i skidsystemen och det har ofta blivit hyfsat mkt snö så man kan åka lite offpist.

Njae, även v.3 - 5 skall man normalt undvika i Åre. Studentveckor. I normala fall, men i år är det inställt så v. 2 - 6 blir det glest i backarna.

clay

Medlem
Jag har aldrig och kommer aldrig fatta varför folk dras till Åre under högsäsong. Oavsett om det är pandemi eller ej är ju upplevelsen katastrofal. Visst har man en förkärlek för att stå i kö så är ju Åre helt rätt ställe att svassa runt i. För mig är det så otroligt korkat att dra dit och stå i kö merparten av tiden. Att sen se folk komma på breda skidor i ex gästrappet är fantastiskt roligt: backen är ju stenhård 10 min efter öppning och ska man ha en vettig chans att ta sig ner med någon glädje gäller det ju att välja rätt lagg (läs race lagg med sylvassa kanter). Inte ens detta sätter väljer folk, antar att de även gillar tvålkoppskänslan efter att de stått 30 min i kö...

Suck...

fredw

Aktiv medlem
Jag lyssnar och har tagit ledigt v 11 och håller tummarna. Har inte bokat än, det får bli ”play by ear” i sista minuten. Stuga i Funäs eller lägenhet i dolomiterna, det är frågan. Annars får det bli pulka i Kroksbäck.

Karlstad

Aktiv medlem
Saker verkar ju inte hinna förändras så mkt innan nästa jul låter det som. Så påsken är nog körd, eller iaf inte normal. Normalt blir det nog inte på länge.

Man får nog ta det lite som det kommer.

Sen det här med Åre och sälen. Det har alltid varit långa köer. De kommer inte bli kortare. Det finns en oskriven regel att inte åka till Åre under jul, sportlov och påsk om man vill åka skidor. Det är redan mkt lifköande som det är. Jag jobbade som skidlärare hos skistar några säsonger när jag va i 20års åldern. Vecka 4-6 och veckorna efter påsk är bästa veckorna att vara i svenska fjällen, knappt folk i skidsystemen och det har ofta blivit hyfsat mkt snö så man kan åka lite offpist. Åker man till skidorterna i Lappland är det aldrig folk så är det korta köer man är ute efter är det bara till att köra lite längre.

Håller mig i Norrbottens län till påsken i egna privata boenden som inte hyrs ut, så jag oroar mig inte för köer utan för begränsningar i resandet

Anzom

Aktiv medlem
Jag har aldrig och kommer aldrig fatta varför folk dras till Åre under högsäsong. Oavsett om det är pandemi eller ej är ju upplevelsen katastrofal. Visst har man en förkärlek för att stå i kö så är ju Åre helt rätt ställe att svassa runt i. För mig är det så otroligt korkat att dra dit och stå i kö merparten av tiden. Att sen se folk komma på breda skidor i ex gästrappet är fantastiskt roligt: backen är ju stenhård 10 min efter öppning och ska man ha en vettig chans att ta sig ner med någon glädje gäller det ju att välja rätt lagg (läs race lagg med sylvassa kanter). Inte ens detta sätter väljer folk, antar att de även gillar tvålkoppskänslan efter att de stått 30 min i kö...

Suck...

Jag håller med. Vågat att säga- men Sälen är bättre. Särskilt på försäsong.

mgbgt66

Aktiv medlem
Jag var i Sälen (Skistar) under helgen. Ganska lite folk men jag förvånades över hur dåliga många är på att hålla avstånd, egentligen oavsett ålder. Det fanns många skyltar men liftpersonalen gjorde inget för att rekommendationer skulle följas. Tror det kommer bli kaos under jul/nyår med tanke på mängden personer som rullade mot Sälen. Förstår inte hur man kommer att kunna hålla avstånd på ett vettigt sätt med fler personer i skidsystemen. Tyvärr.

clay

Medlem
Direktrapport från Åre: En vän som beskriver situationen som kaotisk. Han ber liftpersonalen / backpersonalen att säga åt en stor grupp att skingra sig varpå personen rycker på axlarna och säger "jag skiter i backen".... skistar i ett nötskal...

fredw

Aktiv medlem
Direktrapport från Åre: En vän som beskriver situationen som kaotisk. Han ber liftpersonalen / backpersonalen att säga åt en stor grupp att skingra sig varpå personen rycker på axlarna och säger "jag skiter i backen".... skistar i ett nötskal...
Tycker nog att Skistar har ansvar för hur det ser ut i liftköerna. Om inte för allas bästa så undrar man ändå om de inte har någon självbevarelsedrift? Är det svårt att sätta upp band som bildar långa smala rännor som försvårar klumpbildning i köandet? Att anvisa en person i de större liftarna (detta är Sveriges mest exponerade lift #1...) som åtminstone försöker hålla ordning? Använd hjärnorna! Fattar de inte att Expressen är där och tittar på, och att hela säsongen står på spel?

8500rpm

Ny medlem

Suck...

Du har en poäng, men inte med Åre, utan med bredden på skidorna. Vad är det med folk med breda skidor i vanliga hårda svenska pister?

Åre är helt fantastiskt, men låt oss vara ärliga,det är smal middja, liten svängradie och lite lekfull skida så har du det bra i Åre. Dock är trendmedvetna mer noga med att se till att det är utrustade för 40cm pow pow när de kommer till Åre :) Det blir inte så bra.

Angående Sälen... bra backar, så också Kungsberget. Väldigt undervärderat. Skulle inte vägen upp till Romme vara från 70-talet så vore Romme också bra.

eriC1

Aktiv medlem
Jag var i Sälen (Skistar) under helgen. Ganska lite folk men jag förvånades över hur dåliga många är på att hålla avstånd, egentligen oavsett ålder. Det fanns många skyltar men liftpersonalen gjorde inget för att rekommendationer skulle följas. Tror det kommer bli kaos under jul/nyår med tanke på mängden personer som rullade mot Sälen. Förstår inte hur man kommer att kunna hålla avstånd på ett vettigt sätt med fler personer i skidsystemen. Tyvärr.

Jag var i Vemdalen förra veckan. Även där väldigt lugnt förutom öppningsdagen som hade ganska mycket köer på Skalet till ankarliften. Några enstaka som inte visste hur man köade och höll avstånd, men annars lugnt.

Körde i Klövsjö övriga dagar, knappt i människa i köerna då, förutom stundtals 3-4 personer som stod och väntade. Ett par stycken idioter som trängde sig ibland då man höll 2-3 meters avstånd till framförvarande och idiot 1 eller 2 trodde att mitt glapp på 2 meter innebar att man kan åka före mig i kön. Även enstaka som skulle åka med i samma lift när man väldigt tydligt ställt sig i mitten av 6 stolsliften och det helt saknas köer, för att slippa vänta 8 sekunder på nästa lift. Annars tycker jag de flesta skötte sig bra, men jag tycker nog Skistar kan öka avståndet lite, 1 stavlängd blir lätt en meter, och det är lite kort kan tyckas när alla medelålders män med rossliga halsar envisas med att tro att det inte existerar andra människor runt dem.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Du har en poäng, men inte med Åre, utan med bredden på skidorna. Vad är det med folk med breda skidor i vanliga hårda svenska pister?

Åre är helt fantastiskt, men låt oss vara ärliga,det är smal middja, liten svängradie och lite lekfull skida så har du det bra i Åre. Dock är trendmedvetna mer noga med att se till att det är utrustade för 40cm pow pow när de kommer till Åre :) Det blir inte så bra.

Angående Sälen... bra backar, så också Kungsberget. Väldigt undervärderat. Skulle inte vägen upp till Romme vara från 70-talet så vore Romme också bra.
Är väl bara sista kilometrar som är dåliga till Romme?

Igel

Medlem
En fråga från oss som ska till Sälen v5. Det brukar normalt vara mkt danska ungdomar. Det lär väl vara helt stopp på? De fick ju inreseförbud idag jue.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp