Blir det någon skidåkning i vinter?

ktmgurra

Aktiv medlem
sol, stekhett och bra förhållanden i backen ... om man tar sig upp för den trasiga sittliften i Björnrike dvs. Passar på med obligatorisk morotskaka så plånboken inte ska tynga så mycket :). Gott om snö här.
Hmm Morotskaka på Björnvallen...... Nice delux.
Själv rullar man upp mot Tandådalen om någon timme... vet att det finns både sol och morotskaka där, förhoppningsvis en fungerande stolslift också :cool:

Stortlopp

Aktiv medlem
95EDCA7F-B1F2-462E-8FE8-2000CDA431DF.jpeg
Vårskidåkningen fortsätter som ni kan se :)

farsan56

Aktiv medlem
Visst tar det på, speciellt längre ner där det är varmare. Men än så länge är det ingen panik på tillgången i pisterna.
Åkning i lågzon på em. sker helst med BREDA skidor så man kan flyta uppe på slushet.

Anzom

Aktiv medlem
Finns det något bättre än våråkning? Känslan var att åre förra veckan var rejält med folk jämfört med tidigare år. Är det ett uppsving för våråkning månntro. Verkar generellt vara mer utspritt i år.

fredw

Aktiv medlem
Finns där inga smältpölar att åka över? Minns en Valborg typ 1986, 20 grader i skuggan och full sol. Vi brände över 7-8 meters smältpölar, fanns en stor nedanför tusenmetaren. Ramlade ibland men det var varmt och kul. Pjäxorna slutade dock aldrig lukta efter den helgen...

farsan56

Aktiv medlem
Sista helgen då, jädrans vad folk det var idag.Parkeringskaos deluxe. Vid Rödkullen stod bilar ute på ullådalsvägen.
Men jag hade flax och fick en bredvid värmestugan.
Sökte man sig utanför allfarvägarna så var det lugnt.
Det ska bli goväder imorgon så då avslutar vi väl på toppen på em som traditionen bjuder.
8174D6A9-C98E-4315-80BB-E53BB9D43434.jpeg

ktmgurra

Aktiv medlem
Det ser ju helt underbart ut, både väder och tillgång på snö ( öppna backar/liftar).
GRATTIS !

Tänker tillbaks två år då jag och min 13-åring gjorde en sista weekend i Åre vid valborg....fantastiskt väder, dock lite sämre snöläge men vi kryssade mellan stenskravlet i parken och på högzon var allt perfekt.
Det värsta var/är när man måste sätta sig i bilen de 60 milen söderut.... då faller det ofta en tår ( vet att det är lååååångt till nästa säsong).

Min sammanfattning av trådens rubrik är att visst blev det skidåkning, men betydligt mindre än en vanlig vinter. Blev knappt 20 dagar med många strödagar istället för hela veckor/lov. (brukar få ihop 30-35 dagar).
Med barn i skolålder är man ganska bunden till lov och med det tryck som varit i år med besökare ( köer) och de hutlösa priser som är nu på hyrt boende har det iaf blivit ett mellanår för oss.
Varit i Vemdalen/Björnrike, Sälen ( skistar), Stöten, Kläppen, Kungsberget och Romme.
Tycker väl att det funkat helt ok men måste väl ändå ge Skistar en eloge då jag tycket att de har haft bäst lösningar på köhantering vid mina besök ( vet att några hyser ett visst agg mot skistar här men jag sticker ändå ut haka lite ;) )
De har varit väldigt vakna vid påstigningen och sett till att fylla liftar efter de rekommendationer som finns.
De andra ställena har haft "korridorer" innan "blippen" men sen har det klumpat ihop sig till en renhjord vid påstigningen, även dålig styrning för att få ut mest effekt av liftarnas kapacitet.

Nu sommarvallar vi och siktar mot 21/22.
Håll er friska där ute🏋️‍♂️

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Ja säga vad man vill om Skistar (och det vill man ju) men köerna och påstigningen i liftarna har dom skött väldigt bra.
Det var väl lite stök och bök v9 enligt dom som jobbar här. Men då var jag inte hemma så det slapp jag.
Nu ska jag försöka masa mig ut till sista liftburna dagen.
Ha de och Play it safe out there

Pillard

Aktiv medlem
Blev knappt 20 dagar med många strödagar istället för hela veckor/lov. (brukar få ihop 30-35 dagar).
Det är ju sjukt imponerande om man dessutom har barn, jobb och inte bor på skidort. Som bäst hade jag några vintrar med 30 skiddagar men då hade vi inga barn och åkte flitigt till egen stuga över helger.

I år tycker jag att vi legat i ordentligt och kommer landa på 20 dagar, utspritt över 5 resor dock och dessutom med väldigt lång säsong. Kommer att ha åkt skidor i alla månader från jan till maj när säsongen är slut :) Med barn som inte gått i skola än har vi snarare legat på 15-18 dagar.

farsan56

Aktiv medlem
Det blev en fika på Skutan vid 17-tiden, men vart tog det utlovade govädret vägen?
Dimma och sur vind 💨
Snabb sammanfattning av säsongen: olika perioder med likartad väder. Lite konstig vinter känns det som.
Men från nyår till sportloven var bra med kallt väder och snö som byggde på.
Personligt: kom inte upp till tresiffrigt i år av olika anledningar.
Men immorn börjar den tunga gymträningen mot nästa säsong 😉 Haha, det vore väl första gången då! Nä vi kör nog den lönnfeta stilen nästa år med.
Och så bestämmer vi att vi ses i en normal liftkö 21/22.
Må och ha de!
49F76325-39D9-4738-A14F-F734121F65CF.jpeg

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Skidåkning blev det i alla fall till slut! Passerade 40k höjdmeter uppför idag (något mer nerför på grund av turer som slutat på andra ställen än startpunkten). Egentligen var målet 75k på säsongen, men det grusades i och med den sämsta säsongsstarten i nord på sjukt länge - innan februari hade jag bara varit på 3 (!) turer. Räknar med att klämma av 50k innan säsongen är slut i alla fall :)

farsan56

Aktiv medlem
Vi mäter bara skiddagar som finns reggade på Skistar-appen. Alltså liftburna dagar. Dagar med bara turande finns inte med. Då skulle jag med bred marginal passerat tresiffrigt i år.
Men det här blir ju lätt orättvis jämförelse då jag bor så jag kan gå till backen. Då det är bra med snö kan jag ta på skidorna utanför dörren och huda till pisten. Och glida genom skogen hem igen.
Att jag har slutat med sånt ofog som att jobba hjälper ju till.
Men jäklar vad man har jagat skiddagar genom åren, jag vet hur det är.
Någon karriär blev det ju aldrig tal om heller, så många jobb man har sagt upp sig ifrån för att dra iväg och säsonga istället.
Så nu sitter man här med en pension som liknar ett skämt. Men det räcker till mat och liftkort.
Sitter jag och ångrar mig nu då? Inte ett dugg!
Flytten till Åre då? Näe, skulle gjorts tidigare bara.
Nu går vi och lägger oss så vi orkar tura imorrn, det har ju börjat snöa igen.
Säger som Glenn: ha det Gött!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vi mäter bara skiddagar som finns reggade på Skistar-appen. Alltså liftburna dagar. Dagar med bara turande finns inte med. Då skulle jag med bred marginal passerat tresiffrigt i år.
Men det här blir ju lätt orättvis jämförelse då jag bor så jag kan gå till backen. Då det är bra med snö kan jag ta på skidorna utanför dörren och huda till pisten. Och glida genom skogen hem igen.
Att jag har slutat med sånt ofog som att jobba hjälper ju till.
Men jäklar vad man har jagat skiddagar genom åren, jag vet hur det är.
Någon karriär blev det ju aldrig tal om heller, så många jobb man har sagt upp sig ifrån för att dra iväg och säsonga istället.
Så nu sitter man här med en pension som liknar ett skämt. Men det räcker till mat och liftkort.
Sitter jag och ångrar mig nu då? Inte ett dugg!
Flytten till Åre då? Näe, skulle gjorts tidigare bara.
Nu går vi och lägger oss så vi orkar tura imorrn, det har ju börjat snöa igen.
Säger som Glenn: ha det Gött!
Hörde ni fick en dm nysnö idag!

farsan56

Aktiv medlem
Jo det stämmer, jag knatade från Tott till Sadeln. Men att åka ner med smala randolagg i den snön det var ingen lek. Benknäckarsnö!
Men frisk luft och lite motion fick man ju på köpet.

Ocean_

Medlem
Finfint, men lite varm som sagt, tur skidorna var hyfsat nyvallade så det gled bra. Synd man inte hann mer än två åk mellan jobb och storhandla på ica, ekorrhjulet ni vet! ;)

Fördelen med snön var lite blöt är att den nog fastnat på fjället för en gångs skull.

20210504_173538.jpg
20210504_173651.jpg

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Tycker rubriksättning i tråden är bra och rimlig även för den här vintern. Vilket ben står ni på, det halvtomma eller halvfulla? Blir det en alpvinter?

Jag märker att deltavarianter (fler på gång?), tredje dos och ovaccinerade gör att jag får känslan av att den här vintern nog också blir oviss. Allt fler länder öppnar upp, men frågan är om det inte bara är tillfälligt när smittan ökar under hösten.

Räcker det med fullvaccinerad i Italien en decemberdag när antal smittade tickar över 500 per 100 000 invånare?

Kungpulan

Medlem
Drömmer också om att åka till alperna, men avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Det hänger såklart på smittspridning och hur strikta restriktioner de har. Om jag ska betala fullpris för att åka till alperna vill jag gärna ha hela upplevelsen 😀 funderar på att utforska Norge lite, Hafjell/Kvitfjell, Trysil osv om det känns skakigt med alperna.

JAndersB

Aktiv medlem
Ja, blev ju en ifjol så.... Men visst, otroligt vad långsamt det går att få alla vaccinerade.

Anzom

Aktiv medlem
Drömmer också om att åka till alperna, men avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Det hänger såklart på smittspridning och hur strikta restriktioner de har. Om jag ska betala fullpris för att åka till alperna vill jag gärna ha hela upplevelsen 😀 funderar på att utforska Norge lite, Hafjell/Kvitfjell, Trysil osv om det känns skakigt med alperna.
Risken är väl att det dröjer ett bra tag innan Norge välkomnar. Kan nog vara Europas svåraste land att komma in i :)

Rent generellt i Alperna kanske fullvaccinerad håller som mått ett tag, sen kommer krav på tredje dos. Eller som innan, snabbtest innan inresa och karantän 😥

fredw

Aktiv medlem
Tror inte att Norge kommer att backa, och att nuvarande regler inte skärps. Dödstalen och antal inlagda/intensivvårdade i Sverige har redan sjunkit mycket kraftigt trots Deltavarianten. Nu när även de yngre börjar vaccinera sig så kommer nog även smittspridningen att fortsätta sjunka .
Så Norge ger jag tummen upp. Men dubbelvaccin rekommenderas. Kontinenten är en annan femma.

Kungpulan

Medlem
Risken är väl att det dröjer ett bra tag innan Norge välkomnar. Kan nog vara Europas svåraste land att komma in i :)

Rent generellt i Alperna kanske fullvaccinerad håller som mått ett tag, sen kommer krav på tredje dos. Eller som innan, snabbtest innan inresa och karantän 😥
Så som det ser ut nu så är jag iallafall välkommen då jag är fullvaccinerad 😅 men man vet aldrig..

PisteCarver

Aktiv medlem
Tycker rubriksättning i tråden är bra och rimlig även för den här vintern. Vilket ben står ni på, det halvtomma eller halvfulla? Blir det en alpvinter?
Klart att det blir alpvinter!⛷️:)
Jag märker att deltavarianter (fler på gång?), tredje dos och ovaccinerade gör att jag får känslan av att den här vintern nog också blir oviss. Allt fler länder öppnar upp, men frågan är om det inte bara är tillfälligt när smittan ökar under hösten.
Många smittade ja, men väldigt få som blir så sjuka att de behöver sjukhusvård. Det är en stor skillnad mot tidigare, det är just nu mer ett psykologiskt/politiskt problem än vad det är samhällsfara (läs: min personliga uppfattning).
Räcker det med fullvaccinerad i Italien en decemberdag när antal smittade tickar över 500 per 100 000 invånare?
Vad är "räcker" och vem kan svara på det? Antagligen ingen.
Jag har ingen som helst oro för detta, anser att resan ner och åkningen i bergen i så fall utgör större risker.

Jag vill detta året också till Italien, men jag låter som jag nämnt tidigare här på forumet, den aktuella situationen (läs: eventuella restriktioner) avgöra.
Skulle jag åka just nu är valet lätt - Österrike. Det enda alplandet där man kan semestra och bete sig i stort sett som här hemma i Sverige. De andra länderna har fortfarande restriktioner med mask, munskydd, FFP2 etc ☹️.
Avvakta och följ utvecklingen i de olika länderna.

Italien har ju inget bra "track-record" från förra vintern, öppna upp skidområdena för att sedan stänga ner dagen efter. Politikerna gjorde turistbranschen rejält förbannad.

Jag väljer att se framtiden an med en positiv utveckling.🙂

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp