Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Har Österrike råd att inte ha öppet även denna säsong?
Österrike har haft fullt öppet för turister på restaurang, hotell och skidområden sedan maj månad.
Var på sommarskidåkning i juni/juli, mycket trevligt!

Finns ju inga garantier, men Österrike är det av alpländerna som är mest pålitligt att hålla öppet, Italien och Frankrike minst pålitliga.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Planer för vintern är Åre i början av februari och säkert på sportlovet med barn.
Om saker öppnar och maskkrav/vaccinpass m.m. inte är i vägen så är jag sugen på att åka till Cortina igen!

Sen ska en vän flytta till USA ett år nästa sommar så vintern 2023 blir förhoppningsvis en Klippiga Bergen-resa inbokad.

Låt oss hoppas på ljusare tider!

fredw

Aktiv medlem
Jag har bokat till Italien i februari och är optimist. Men med beredskap. Förra hösten drog smittspridningen oväntat igång igen kring v 44, höll i sig fram till v 20-25 och ingen vet ännu riktigt varför. Höst?? Detta förstörde i princip skidsäsongen och var innan deltavarianten fanns som förklaring. Om något liknande händer igen i år så vet ingen hur myndigheterna i olika länder kommer att reagera.
Så jag tror att det är klokt med viss beredskap även hos oss optimister. Håll ögonen på v 44-46. Men vaccinationsläget är givetvis helt annorlunda i år.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Håller inte ordning på veckonummer, men här i Schweiz kom det riktigt ruskväder i början av oktober ifjol. Vågade inte åka till Davos för de hade snö och jag hade fortfarande sommardäcken... Det tömde terasser och fyllde inomhus på restaurangerna (och samma effekt hemma hos folk så klart). Inte oväntat kom den andra vågen riktigt ordentligt 2-3 veckor senare.

Här i Schweiz pågår för övrigt diskussioner om certifikatplikt i skidområdena. Drivs av både kantoner och bergbaneförbundet. Turistindustrin tål inte fler stängningar eller annat oberäkenligt, certifikatplikt gäller ändå i restauranger sen i måndags, och många skidåkare blir nog glada om de slipper mask i vinter.

fredw

Aktiv medlem
Ja jag gillar ju inte att skilja på folk och folk, men om alternativet är att hålla stängt så kan ju vaccinationskrav övervägas. Men det går ju inte heller att hålla på så i all framtid.

Tälja

Medlem
Visste inte att München låg i Österrike? 😅 Men jag skulle inte boka någon skidresa för januari än.
Vi som bor här i Tirolen följer ju utvecklingen på närmare och lokal nivå.
Vad man kan konstatera är att det blir skidåkning av i vinter en ny lookdown blir det inte.Restriktioner blir det i form av 2 eller 3G(geimpft,genesen,getestet)From idag gäller FFP2 masker för alla på allmänna färdmedel i butiker osv.Det enklaste och mest självklara är naturligtvis att vaccinera sej så blir saker mycket enklare. Men som sagt skidåkning blir det.
Så väl mött här nere , vi kör igång 1/10⛷⛷⛷⛷💪👍

pd

Aktiv medlem
Här i Schweiz pågår för övrigt diskussioner om certifikatplikt i skidområdena. Drivs av både kantoner och bergbaneförbundet. Turistindustrin tål inte fler stängningar eller annat oberäkenligt, certifikatplikt gäller ändå i restauranger sen i måndags, och många skidåkare blir nog glada om de slipper mask i vinter.

Låter vettigt för kabinbanor och gondoler där smittrisken är stor. Knapp- och ankarliftar åker man ju i själv utan att behöva smitta ner någon så där känns det inte lika naturligt. Sittliftar skulle jag säga beror på. Med huv = vaccinkrav, utan huv och under lågtrafik = fritt fram. Löses "enkelt" med olika liftkort för vaccinerade och ovaccinerade. Större skidområden kan ju vara uppdelade i olika delområden där man kan köpa liftkort för bara ett delområde.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har bokat till Italien i februari och är optimist. Men med beredskap. Förra hösten drog smittspridningen oväntat igång igen kring v 44, höll i sig fram till v 20-25 och ingen vet ännu riktigt varför. Höst?? Detta förstörde i princip skidsäsongen och var innan deltavarianten fanns som förklaring. Om något liknande händer igen i år så vet ingen hur myndigheterna i olika länder kommer att reagera.
Så jag tror att det är klokt med viss beredskap även hos oss optimister. Håll ögonen på v 44-46. Men vaccinationsläget är givetvis helt annorlunda i år.
Härligt. Cortina även du?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Håller inte ordning på veckonummer, men här i Schweiz kom det riktigt ruskväder i början av oktober ifjol. Vågade inte åka till Davos för de hade snö och jag hade fortfarande sommardäcken... Det tömde terasser och fyllde inomhus på restaurangerna (och samma effekt hemma hos folk så klart). Inte oväntat kom den andra vågen riktigt ordentligt 2-3 veckor senare.

Du får köra på den klassiska alplösningen med snökedjor. Har fastsvetsade minnen från barndomens alpresor med italienska bilar som alla hade snökedjor.
Kommandes från dubbdäckets land var jag helt förundrad över detta. :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Låter vettigt för kabinbanor och gondoler där smittrisken är stor. Knapp- och ankarliftar åker man ju i själv utan att behöva smitta ner någon så där känns det inte lika naturligt. Sittliftar skulle jag säga beror på. Med huv = vaccinkrav, utan huv och under lågtrafik = fritt fram. Löses "enkelt" med olika liftkort för vaccinerade och ovaccinerade. Större skidområden kan ju vara uppdelade i olika delområden där man kan köpa liftkort för bara ett delområde.
Här är det 3G som gäller oavsett, alltså inte skillnad på hur man fått certifikatet, och blir definitivt inget allmänt vaccinationskrav. Enskilda skidområden har redan sagt att de kommer kräva certifikat, och de skulle ju även kunna välja 2G eller 1G om de vill.
Om det inte blir av med certifikat vore mer anpassad maskplikt önskvärd, vi vet nu att det är en inomhussjukdom. Så mask på inomhus och i gondoler/kabiner men ok utan i sittliftar och släpliftar kunde vara en kompromiss.

HDTV

Ny medlem
Optimist som man är har jag/vi bokat nyår i Tignes, Zermatt v.6 och Arabba v.8. Dock har vi koll på avbokningsdatum om smittan och lockdown skulle segla upp igen.

Hade samma plan förra året med bokat Tignes och nyår men den fick avbokas och altternativplanen blev Åre. Hoppas det inte behöver repeteras denna säsong 🤞

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du får köra på den klassiska alplösningen med snökedjor. Har fastsvetsade minnen från barndomens alpresor med italienska bilar som alla hade snökedjor.
Kommandes från dubbdäckets land var jag helt förundrad över detta. :)
Jag har normala vinterdäck och fyrhjulsdrift, brukar inte vara något problem. Men hade inte hinna byta så tidigt i oktober, och var inte desperat att åka just när det låg snö så köpte inte kedjor. Spenderade ändå närmare 70 dagar i Davos ifjol, hyrde en lägenhet juni-oktober. :)

fredw

Aktiv medlem
Jag har normala vinterdäck och fyrhjulsdrift, brukar inte vara något problem. Men hade inte hinna byta så tidigt i oktober, och var inte desperat att åka just när det låg snö så köpte inte kedjor. Spenderade ändå närmare 70 dagar i Davos ifjol, hyrde en lägenhet juni-oktober. :)
En svensk som kör med fyrhjulsdrift och vinterdäck kommer väl i princip aldrig att behöva snökedjor i alperna?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Vi som bor här i Tirolen följer ju utvecklingen på närmare och lokal nivå.
Vad man kan konstatera är att det blir skidåkning av i vinter en ny lookdown blir det inte.Restriktioner blir det i form av 2 eller 3G(geimpft,genesen,getestet)From idag gäller FFP2 masker för alla på allmänna färdmedel i butiker osv.Det enklaste och mest självklara är naturligtvis att vaccinera sej så blir saker mycket enklare. Men som sagt skidåkning blir det.
Så väl mött här nere , vi kör igång 1/10⛷⛷⛷⛷💪👍
Jag har både sprutorna tagna och haft Corona och ska ev. åka till Österrike v.48, men bokar dock inget än.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, skidåkning blir det den här vintern (som svar på trådens namn/fråga).:)

I helgen öppnade Sölden sina liftar och pister på Rettenbachferner:
1631701066185.png

Då är två skidområden igång för säsongen i Österrike.(y)
Hintertux kör ju året runt, och är nog det enda skidområdet i Alperna där man kan köra full skiddag (om man vill) kl 8.00 -16.00 vilken dag som helst på året!

Pitztal Gletscher meddelar att man öppnar för skidåkning nu på lördag den 18 september.

OBS!
Det här inlägget är tänkt som ett "glädjeinlägg" och inte som en inbjudan till klimat- eller Coronadebatt. ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja, skidåkning blir det den här vintern (som svar på trådens namn/fråga).:)

I helgen öppnade Sölden sina liftar och pister på Rettenbachferner:
Visa bilaga 11806
Då är två skidområden igång för säsongen i Österrike.(y)
Hintertux kör ju året runt, och är nog det enda skidområdet i Alperna där man kan köra full skiddag (om man vill) kl 8.00 -16.00 vilken dag som helst på året!

Pitztal Gletscher meddelar att man öppnar för skidåkning nu på lördag den 18 september.

OBS!
Det här inlägget är tänkt som ett "glädjeinlägg" och inte som en inbjudan till klimat- eller Coronadebatt. ;)
Jäklar så trevligt. Är Alpinlandslaget där nu och tränar? De brukar väl hålla till där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jäklar så trevligt. Är Alpinlandslaget där nu och tränar? De brukar väl hålla till där.
Det vet jag inte om de är, men Rettenbachferner har ju ofta varit värd för säsongsstarten i världscupen. Har inte kollat hur det är med det den här säsongen.
Rettenbachferner har utmanande nerfarter, medan Tiefenbachferner (på andra sidan bergskammen i webcambilden) har flacka, långa nerfarter.

kappakomplett

Aktiv medlem
Här är det 3G som gäller oavsett, alltså inte skillnad på hur man fått certifikatet, och blir definitivt inget allmänt vaccinationskrav. Enskilda skidområden har redan sagt att de kommer kräva certifikat, och de skulle ju även kunna välja 2G eller 1G om de vill.
Om det inte blir av med certifikat vore mer anpassad maskplikt önskvärd, vi vet nu att det är en inomhussjukdom. Så mask på inomhus och i gondoler/kabiner men ok utan i sittliftar och släpliftar kunde vara en kompromiss.

Hur var det förra säsongen i Schweiz? Jag fick ett intryck av att det var öppet för åkning på många ställen som Zermatt och St Moritz och andra stora orter.
Men du vet förstås bättre hur det egentligen var.

Har bokat flyg till Zurich i början av januari och hoppas förstås att det är fritt fram i Schweiz för alpin åkning, helst utan maskplikt. Certifikat har man ju.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur var det förra säsongen i Schweiz? Jag fick ett intryck av att det var öppet för åkning på många ställen som Zermatt och St Moritz och andra stora orter.
Men du vet förstås bättre hur det egentligen var.

Har bokat flyg till Zurich i början av januari och hoppas förstås att det är fritt fram i Schweiz för alpin åkning, helst utan maskplikt. Certifikat har man ju.
Schweiz var mest öppet av alla alpländer, tom för utlänningar (dock med varierande karantänsregler beroende på ursprungsland). Blev några panikstängningar i vissa kantoner för att skydda intensivvården från undvikbara olyckor. Tex ca 8-10 dagar stängt över jul här i centrala delarna. Restaurangerna fick bara ha take away från någon gång i december när det blev lock down igen. Maskplikt inomhus och i alla liftar, inkl. köer, max 2/3 av max kapacitet i gondoler/kabiner/bergbanor.
Så sammanfattningsvis, fick ihop 80 skiddagar med massa snö sent på säsongen. :cool: ⛷️

Som jag skrev förut pågår diskussioner om certifikatplikt, om det blir verklighet torde maskplikten falla. Kommer nog besked de närmaste veckorna gissar jag så att skidområdena kan förbereda sig.

fredw

Aktiv medlem
Härligt. Cortina även du?
Apropå Cortina så bygger de just nu en ny lift (Leitnergondoler, inte hästdriven...) från de lägre delarna av Tofana upp mot Cinque Torri-området. Blir nog bra. Något oklart när den blir klar men du kan följa arbetet här nedan. Oss pist/liftprojekterande elit-amatörer emellan! ;-)

fredw

Aktiv medlem
Den har man ju försökt. Med resultatet att jag fick stanna i Puttgarten och dra ut varenda dubb kl 3 på natten 🥸
:LOL: Jag hade faktiskt lagt in en mening om dubbdäck söder om Danmark i mitt inlägg, men tog bort den eftersom det kändes litet väl uppenbart i detta forum... :ROFLMAO:

Intressant är (nåja...) att bl.a i Italien så brukar man inte ha kompletta uppsättningar "vinterhjul" och "sommarhjul" med 4+4 däck på 4+4 fälgar som i Sverige, utan kränga av och på sommar- resp vinterdäcken på samma fyra fälgar. Går förstås inte att göra själv men kostar annars inte mer totalt än på ett svenskt "däckhotell". Och man sparar ju inköp av fyra fälgar.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Kul med höst, vinterpeppen smyger sig på. Finns något vackert att få längta.

En fråga. Var inne på den här länken och läste att endast 24 timmars snabbtest räknas och inte 48 timmars. Gäller det även vaccinerade i Österrike, att man måste testas?

Skida45

Medlem

En fråga. Var inne på den här länken och läste att endast 24 timmars snabbtest räknas och inte 48 timmars. Gäller det även vaccinerade i Österrike, att man måste testas?

Nej, läs på UDs resklar app. Om du har Covidpass är det ok att resa in i Österrike.

PisteCarver

Aktiv medlem

På de ställen i Österrike där 3G regeln (Geimpft, Getestet, Genesen) dvs vaccinerad, testad eller har haft Covid gäller, behöver man inte bära mask/munskydd. Vaccinerade behöver naturligtvis inte testa sig.
De som inte uppfyller 3G regeln, äger inte tillträde. På hotell och restaurang t ex där 3G gäller, finns inget krav på munskydd. Samma sak inom en del av handeln.
I allmänna kommunikationsmedel gäller munskydd, samt i livsmedelsbutiker och apotek t ex.
Ett problem finns förstås just nu för svenskar genom att 3G regeln gäller från 12 år, och i Sverige vaccineras ännu inte åldersgruppen 12-15 år. Som det är just nu måste man då hela tiden testa sig.
Österrike är det av alpländerna som har de liberalaste Covid reglerna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har rest en del i Tyskland, Schweiz och Österrike det här året, och formellt finns det i länderna en del krav på att man måste bära FFP2 mask, dvs modell ”melittafilter” och de blå ”tandläkarskydd” som vi använder här i Sverige och andra diverse tyglappar är inte godkända.
I praktiken ser det dock annorlunda ut och de flesta människor ”slirar” ganska mycket på FFP2 reglerna.
I kabinbanor och gondolliftar som är allmänna kommunikationsmedel gäller inte 3G utan man måste ha mask. Är ganska bökigt när man är svettig/blöt i skidbacken. Liftpersonalen i Hintertux i somras ”slirade” ganska mycket själva på maskplikten och när man gjorde det själv också, var det ingen som sa ifrån. Det är inte riktigt som i Sverige, men ändå OK.
Framför allt är det väldigt skönt att slippa masken på hotell/restaurang.
Ska snart till Österrike igen!:)

HakanBarman

Medlem
På de ställen i Österrike där 3G regeln (Geimpft, Getestet, Genesen) dvs vaccinerad, testad eller har haft Covid gäller, behöver man inte bära mask/munskydd. Vaccinerade behöver naturligtvis inte testa sig.
De som inte uppfyller 3G regeln, äger inte tillträde. På hotell och restaurang t ex där 3G gäller, finns inget krav på munskydd. Samma sak inom en del av handeln.
I allmänna kommunikationsmedel gäller munskydd, samt i livsmedelsbutiker och apotek t ex.
Ett problem finns förstås just nu för svenskar genom att 3G regeln gäller från 12 år, och i Sverige vaccineras ännu inte åldersgruppen 12-15 år. Som det är just nu måste man då hela tiden testa sig.
Österrike är det av alpländerna som har de liberalaste Covid reglerna.
12-15 åringar kan ju vaccinera sig fr o m början på november

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu har Österrike annonserat hur de tänker sig skidsäsongen. Det blir 3G-certifikatplikt och trots det FFP-2 maskplikt i gondoler. Inte kollat från vilken ålder. Verkar bekräfta vad som skrivits ovan.
Kapacitetsbegränsningarna i gondolerna slopas däremot.
Om antalet covid-patienter på intesiven går över ett visst antal kommer de byta till 2G (dvs det räcker inte med negativt test) för vissa aktiviteter, som tex apres ski.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp