Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Har inte bokat Heiligenblut ännu, fick en annan idé!
Nauders am Rechenpass.
Har gemensamt liftkort med Schöneben-Haideralm, Watles, Trafoi och Sulden (am Ortler).
Synpunkter?

Edit: Och Scoul i Schweiz bara 26 km bort, Samnaun också 26 km (ej samma liftkort dock).

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Någon som har tips om någon mindre italiensk ort nära Bergamo/Milano för två dagars skidåkning i helst röda backar? Tittat på Madesimo men där var ganska uppbokat vid den aktuella tiden. Ponte di Legno /Passo Tonale är tänkbart men helst litet längre västerut.

FMP

Medlem
Gäller just italiensk ort? Annars når du ju vissa orter i Schweiz på kort tid, särskilt om du utgår från Milano. Andermatt exempelvis ligger drygt 3h bort.

Även västerut finns relativt lättillgängliga orter (men då får du konkurrera med Turinborna), sestriere (mycket röd åkning!) också ca 3 timmars bilåkning. Utgår du från Bergamo är det kanske mer vettigt att hålla dig norrut/österut för att slippa köra runt Milano.

Nu är ju inte detta några småorter direkt, men kanske finns mer passande byar på vägen/i anslutning.

fredw

Aktiv medlem
Gäller just italiensk ort? Annars når du ju vissa orter i Schweiz på kort tid, särskilt om du utgår från Milano. Andermatt exempelvis ligger drygt 3h bort.

Även västerut finns relativt lättillgängliga orter (men då får du konkurrera med Turinborna), sestriere (mycket röd åkning!) också ca 3 timmars bilåkning. Utgår du från Bergamo är det kanske mer vettigt att hålla dig norrut/österut för att slippa köra runt Milano.

Nu är ju inte detta några småorter direkt, men kanske finns mer passande byar på vägen/i anslutning.

Förstahandsvalet var faktiskt Courmayeur men det är väldigt uppbokat där (detta är vecka 1 då alla italienare tar med farmor till alperna...) Ja jag har funderat på Andermatt, eller t o m att prova på att åka Bernina Express över bergen till St Moritz.
Det finns mest gamla dammiga 2-3-stjärniga hotell kvar, och på den nivån brukar frukosten på italienska hotell bestå av kex i små plastpåsar. Tror vi bokar på något mysigare pensionat nån halvtimme från en ort. När vi väl tagit av oss pjäxorna tenderar vi att hålla oss hemma på rummet ändå!
Pila vid Aosta (staden) är en fundering.

FMP

Medlem
Förstahandsvalet var faktiskt Courmayeur men det är väldigt uppbokat där (detta är vecka 1 då alla italienare tar med farmor till alperna...) Ja jag har funderat på Andermatt, eller t o m att prova på att åka Bernina Express över bergen till St Moritz.
Det finns mest gamla dammiga 2-3-stjärniga hotell kvar, och på den nivån brukar frukosten på italienska hotell bestå av kex i små plastpåsar. Tror vi bokar på något mysigare pensionat nån halvtimme från en ort. När vi väl tagit av oss pjäxorna tenderar vi att hålla oss hemma på rummet ändå!

Champoluc är ju också lättillgängligt i aosta-området, och bjuder på riktigt fin åkning. Men troligen också mer populärt så risk för uppbokat även där.

Vi har bokat vecka 9 i just Pila, ska bli kul att testa och än så länge inte särskilt uppbokat den veckan.

Stortlopp

Medlem
Klurar på Hintertux med sin året-runt-åkning, fast mer åt 2022-05.
Någon veteran som har åsikter om detta ställe? Bor man gemytligt någonstans med restauranger och allt man behöver? Blir det mot den varmare delen av månaden så kan nån dags vandring i bergen locka också; eller är det hela en avkrok?

PisteCarver

Aktiv medlem
Klurar på Hintertux med sin året-runt-åkning, fast mer åt 2022-05.
Någon veteran som har åsikter om detta ställe? Bor man gemytligt någonstans med restauranger och allt man behöver? Blir det mot den varmare delen av månaden så kan nån dags vandring i bergen locka också; eller är det hela en avkrok?
Hintertux är ingen avkrok, och det är ett vår- och sommarskidmecka!
Jag får nog kalla mig "Hintertux-veteran" efter mer än 10 ggr där, vintrar, vårar och somrar.
Kan vara ruggigt kallt i januari.🥶
Skidor åker man 365 dagar om året, och i maj är snön i den övre delen av skidområdet fortfarande vintrig och perfekt!
Bäst och trevligast bor man i Lanersbach (som är en riktig by) och det här är mitt favo-hotell: https://www.tirolerhof-tux.at/en/
Mayrhofen är fantastiskt trevligt och betydligt större, men bor man där har man ganska långt upp till skidområdet. Bättre att göra en dagsutflykt dit om det är dåligt väder någon dag.

Så här fint var det i somras när jag var i Hintertux i månadsskiftet juni/juli:

För fler specifika frågor får du gärna skicka ett PM.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Du vet väl vad jag rekommenderar - La Plagne! Vad får du där då?
Du får liftar och pister så det räcker och blir över.
Du får en total avsaknad av Svennar, det känns faktiskt som du är i utlandet.
Du får en otroligt varierad skidåkning med allt från långa svepande nedfarter som familjen älskar, till den hårigaste offpisten som DU suktar efter.
Och du får ett väldigt snösäkert område.

Jo...det finns nackdelar också... PM för mer info och tips. :)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Du vet väl vad jag rekommenderar - La Plagne! Vad får du där då?
Du får liftar och pister så det räcker och blir över.
Du får en total avsaknad av Svennar, det känns faktiskt som du är i utlandet.
Du får en otroligt varierad skidåkning med allt från långa svepande nedfarter som familjen älskar, till den hårigaste offpisten som DU suktar efter.
Och du får ett väldigt snösäkert område.

Jo...det finns nackdelar också... PM för mer info. :)
Jag tittade på din youtube video därifrån och La Plagne skidåkningen ser verkligen fin ut.
För oss som bor vid ”bron” kommer en annan frågeställning också med - resavstånd och restid eftersom de flesta av oss kör bil till Alperna.
Ni flyger väl ner?
Då kvittar det ju var man åker. Jag hade också gärna provat La Plagne, men då till någon mysig sidoby i systemet och inte det 70-tals projekterade ”central-ghettot”.
För @fredw och mig skiljer det 2x5 timmar och 86 mil i resväg jmf med t ex Zillertal, tyvärr.
Fast man kanske hittar någon billig flight till Genève, man vet ju aldrig.:)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag tittade på din youtube video därifrån och La Plagne skidåkningen ser verkligen fin ut.
För oss som bor vid ”bron” kommer en annan frågeställning också med - resavstånd och restid eftersom de flesta av oss kör bil till Alperna.
Ni flyger väl ner?
Då kvittar det ju var man åker. Jag hade också gärna provat La Plagne, men då till någon mysig sidoby i systemet och inte det 70-tals projekterade ”central-ghettot”.
För @fredw och mig skiljer det 2x5 timmar och 86 mil i resväg jmf med t ex Zillertal, tyvärr.
Fast man kanske hittar någon billig flight till Genève, man vet ju aldrig.:)
Förstår dilemmat. Men nu pratade han om Pila eventuellt, och jämför man Pila med tex Champagny, så skiljer det enligt google maps10 minuter i restid. Och det kanske man kan leva med om man ändå skall sitta och skaka i bilen i 12 timmar eller vad det blir... :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Förstår dilemmat. Men nu pratade han om Pila eventuellt, och jämför man Pila med tex Champagny, så skiljer det enligt google maps10 minuter i restid. Och det kanske man kan leva med om man ändå skall sitta och skaka i bilen i 12 timmar eller vad det blir... :)
Jo, det har du rätt i.👆
"Förr i tiden" orkade jag bila till Zermatt mm... man blir lat med åren.

fredw

Aktiv medlem
La Plagne finns numera definitivt på listan. Ja den här gången ska vi faktiskt flyga hem från Bergamo. Men jag känner ändå nån sorts outtalad förväntan på hyggligt kort "transfer".
Jag har faktiskt hittat ett billigt hotell i Courmayeur (som väl är en müüsig stad på jullovet, med visst "cred" här på FR??) med plats för två men det ser litet småsunkigt ut:
Det blir iofs bara två skiddgara och en del av er här har fått mig att bli nyfiken på alla de fina små fina liftsystem som det dräller av i alperna, även nära tätbebodda trakter. Jag bodde några år i Florens och har åkt en del skidor i Abetone i Apenninerna, en ort som står sig väl jämf fjällorter som t ex Trysil etc

PisteCarver

Aktiv medlem

STORPOTATEN

Aktiv medlem
La Plagne finns numera definitivt på listan. Ja den här gången ska vi faktiskt flyga hem från Bergamo. Men jag känner ändå nån sorts outtalad förväntan på hyggligt kort "transfer".
Jag har faktiskt hittat ett billigt hotell i Courmayeur (som väl är en müüsig stad på jullovet, med visst "cred" här på FR??) med plats för två men det ser litet småsunkigt ut:
Det blir iofs bara två skiddgara och en del av er här har fått mig att bli nyfiken på alla de fina små fina liftsystem som det dräller av i alperna, även nära tätbebodda trakter. Jag bodde några år i Florens och har åkt en del skidor i Abetone i Apenninerna, en ort som står sig väl jämf fjällorter som t ex Trysil etc
Ok, Bergamo, 2 dgr och små skidsystem. Då säger jag Macugnaga.
Inte för att vi såg något när vi var där (1 m fräscht och whiteout), men vyerna över Monte Rosa är ju något i hästväg ser det ut som. Mysig genuin by och litet, ålderstiget (charmigt kallas det väl?) liftsystem.
Bilderna talar väl för sig självt? I hyttan där har de för övrigt hiskelig sprit.
1634132272157.png

1634132613953.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Från det hållet är Monterosa betydligt mäktigare än från Zermatt.
Liknar faktiskt lite Nanga Parbat.🏔️

När man lyfter från Malpensa i klart väder brukar man också få en fin vy om man sitter på vänster sida.

fredw

Aktiv medlem
Jag var faktiskt i Macugnaga och nosade på kartan igår, har ju läst (och sett!) om era bravader där. Ser müüüsigt ut.
2:40 till Macugnaga med bil från Bergamo, det är ju faktiskt närmare än hemifrån till Isaberg dit vi gjorde en dagsutflykt... man får perspektiv.
Tror dock jag utelämnar beskrivningen "åldersstiget liftsystem" inför lanseringen av denna ort här hemma. Är detta liftarna?

1634137120256.png

1634137451606.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
@Ivo del Brallo är inte rädd för sådana liftar, han är rätt utrustad och när han åker med den blå sittliften så hakar han fast sitt glaciär-fallrep i stolen.
Är även en bra säkerhetsdetalj ifall golvet i kabinen skulle lossna.

Och du fick ju utbildning av Ivo på sådana saker i somras.
Det kommer att lugna din fru.(y)

Har även hört att Skistar är spekulant på den blå liften som ersättning till 1000-metern.

JAndersB

Aktiv medlem
Angående Hintertux så håller jag med pistcarver, Hintertux är en ganska liten ändstation i dalen, med några hotell (och en bra afterski, var där coronalagom i mars 2020). Bättre bo lite längre ner i dalen. Tux t.ex. och åka lokalbuss. Här några oförglömliga dagar i Tux i snökaoset i januari 2019 (början av videon). Har för övrigt tillbringat många veckor som alpin tränare på Hintertux glaciären på höstarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vilka underbara bilder från mitt älskade Lanersbach med Rastkogelområdet!
Och Hexenkessel har man ju varit på!🥳
Kommer ihåg säsongen 2019, vi var i Zillertal i feb, och det var enorma snömängder, framför allt i Hochfügen.
Och tyskspråkig ompa-bompa musik = Alpenstimmung!
Längtar redan!

PisteCarver

Aktiv medlem
Kollade upp liftkapacitets/gästbäddar förhållandet för Nauders, och det är 5,2 pers/h (dvs det finns plats för en åkare i en lift var 12:e minut i genomsnitt).
Mycket bra, inte så stor risk för köer.

KaitsuH

Aktiv medlem
Om man efter 2 år kan resa igen till Anton och Mooserwirth, warum ville man resa annanstans? Galzig åken Jungbruntobel, Maienwasen och -platt, Hinterer Rendl, Albona åken, en gång i veckan javisst hela vägen till Langen, vanliga Zurs åken, kanske Schöngraben räcker mycket väl för oss urgamla människor. Veckan 9.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Alltid kul med pistkartor säg.. en fråga på den inklippta från La Clusaz. Fick höra att det inte var ok att skida i skogen där de fina fåglarna finns utmarkerade.. Hur är det i praktiken, är det något som aktivt motarbetas? Böter?

Screenshot_20211015-114843_Opera.jpg

fcb

Medlem
Var i Cervinia för något år sedan i början av januari med tanke att det skulle var snösäkert i och med höjden. Missade dock att hög höjd ofta även innebär mycket vind så systemet låg nere helt en dag. Vi tog tillfället att testa Pila som ligger nere i Aosta. Systemet starar på en stor parkering likt som på ett köpcentrum och det var 17* så vi var lite misstänksamma men de försäkrades att allt uppe var öppet. Äggliften upp tog säkert en 25 min upp men var värt varenda min. Fantastiskt mindre system för några dagars åkning med nästan bara italienare som besöker det. Kuperad terräng, bra lutning på pisterna och god mat i backen. Hela systemet låg på något sätt i lä förutom själva toppen (som ett U). Det som drar ner lite är de äldre sittliftarna när man väl kommer upp i systemet. De var en av det bästa dagarna på många år som jag gärna hade åkt till ifall det funnits någon dag över eller om man valt att bo så man kan besöka flera mindre system.

Anzom

Aktiv medlem
Noterar att Österrike och Schweiz har 64 resp 65% vaccintäckning. Italien och Frankrike har 77 resp 75%.

Antalet fall i Österrike stiger till 275 personer smittade av 100 000. Schweiz ökar från lägre nivåer. Frankrike och framförallt Italien ligger med låga tal med 80 resp 44 per 100 000. Finns än så länge en korrelation som är rätt tydlig mellan antalet smittade och andel vaccinerade.

Värt att kolla vaccinationstäckning för att undvika ev. lettiska nedstängningar i vinter ;) Återstår att se hur stort tålamod regeringar har kopplat till hur mycket det belastar sjukvården.

PisteCarver

Aktiv medlem
Noterar att Österrike och Schweiz har 64 resp 65% vaccintäckning. Italien och Frankrike har 77 resp 75%.

Antalet fall i Österrike stiger till 275 personer smittade av 100 000. Schweiz ökar från lägre nivåer. Frankrike och framförallt Italien ligger med låga tal med 80 resp 44 per 100 000. Finns än så länge en korrelation som är rätt tydlig mellan antalet smittade och andel vaccinerade.

Värt att kolla vaccinationstäckning för att undvika ev. lettiska nedstängningar i vinter ;) Återstår att se hur stort tålamod regeringar har kopplat till hur mycket det belastar sjukvården.
Är du nu igång igen med dina ”armageddon-profetior” @Anzom ?
Försök se de positiva sakerna i stället, man har roligare då.;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Samtidigt finns det ställen där nära 100% är vaccinerade och fallen ändå ökar.
Egentligen är ju andelen fall mindre intressant; det som påverkar är ju hur många som hamnar på IVA eller dör. Assymptomatiska fall är ju mest intressant för statistiken och hur många som då har utvecklat antikroppar.
Känns som den här vintern kan bli lite hur som helst; antingen accepterar regeringarna att viruset finns med oss, eller så upprepar man misslyckade nedstängningsstrategier.

Jag är iallafall glad att vi har avskaffade restriktioner i Sverige och att snön har börjat falla i fjällen.
Hoppas såklart på möjligheter till en resa till Cortina; annars får man spendera vintern i Åre.
Känns som ett liftkort där börjar närma sig budgeten för en alpresa ändå. :D

Anzom

Aktiv medlem
Är du nu igång igen med dina ”armageddon-profetior” @Anzom ?
Försök se de positiva sakerna i stället, man har roligare då.;)
Haha, det är det jag försöker! Du får byta skidland helt enkelt ;) Prognosen tycker jag ser bättre ut för alpåkning i vinter jämfört med någon månad sen, men jag tror det kommer finnas större variation i hur länder väljer att göra. Både på regional och nationell nivå.

PisteCarver

Aktiv medlem
Haha, det är det jag försöker! Du får byta skidland helt enkelt ;) Prognosen tycker jag ser bättre ut för alpåkning i vinter jämfört med någon månad sen, men jag tror det kommer finnas större variation i hur länder väljer att göra. Både på regional och nationell nivå.
Jag ska åka skidor om en dryg vecka i Österrike, och ser fram emot det!:)

termons

Aktiv medlem
Samtidigt finns det ställen där nära 100% är vaccinerade och fallen ändå ökar.
Egentligen är ju andelen fall mindre intressant; det som påverkar är ju hur många som hamnar på IVA eller dör. Assymptomatiska fall är ju mest intressant för statistiken och hur många som då har utvecklat antikroppar.
Känns som den här vintern kan bli lite hur som helst; antingen accepterar regeringarna att viruset finns med oss, eller så upprepar man misslyckade nedstängningsstrategier.

Jag är iallafall glad att vi har avskaffade restriktioner i Sverige och att snön har börjat falla i fjällen.
Hoppas såklart på möjligheter till en resa till Cortina; annars får man spendera vintern i Åre.
Känns som ett liftkort där börjar närma sig budgeten för en alpresa ändå. :D
Hmm nu hänger jag inte riktigt med? Anzoms inlägg var ju spot on vad man kan tänka på i nuläget om funderar på var åka i vinter. Om inte tredja dosen ges i tid kan det också bli problem ser det ut som.

Tegni

Ny medlem
Blir två veckor i Verbier. Jag och kompisen har bokat en airbnb och skall hitta två personer till som åka med. Så hör av er om ni är intresserade. Det är 12-26feb.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hmm nu hänger jag inte riktigt med? Anzoms inlägg var ju spot on vad man kan tänka på i nuläget om funderar på var åka i vinter. Om inte tredja dosen ges i tid kan det också bli problem ser det ut som.

Jag har inte motsagt något av vad han sa; vad jag sa är att ingenting verkar särskilt hugget i sten och regeringar kan gå olika vägar.

termons

Aktiv medlem
Jag har inte motsagt något av vad han sa; vad jag sa är att ingenting verkar särskilt hugget i sten och regeringar kan gå olika vägar.
Joo men som det nu ser ut så är ju inte asymptomatiska fall det minsta intressanta för någon. Är ju omöjligt att veta. Det som styr eventuella restriktioner just nu är nog hur man uppskattar att sjukvården kommer att belastas. Det verkar för tillfället som om massvaccinationer är det enda sättet att hålla sjukhusbelastningen nere utan större restriktioner. Vaccinskyddet verkar minska med tiden, därav behov av booster tillsvidare..

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Ingen kommer att stänga skidåkningen igen. Boka dit ni helst vill åka på semester, jag väljer Österrike som är mest normalt (minst restriktioner). Det värsta som kan hända är en ny lock-down (väldigt osannolikt) och då får man avboka bara (hotellen tar inga straffavgifter i sådana fall).
Koncentrera er på det som är roligt och trevligt i stället.

Skida45

Medlem
Ingen kommer att stänga skidåkningen igen. Boka dit ni helst vill åka på semester, jag väljer Österrike som är mest normalt (minst restriktioner). Det värsta som kan hända är en ny lock-down (väldigt osannolikt) och då får man avboka bara (hotellen tar inga straffavgifter i sådana fall).
Precis så 😊

jaksu

Aktiv medlem
Är du nån ny forumauktoritet som bestämmer vad vi ska koncentrera på? 😀

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp