Blir det någon skidåkning i vinter?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Så sant.
För en gångs skull var Sverige den medborgerliga frihetens högborg.
Reser regelbundet i jobbet och de senaste snart två åren är det varje gång en frihetskänsla när man kommer hem igen.

Var är de klandrande argumenten mot Sverige nu när vi har avskaffat alla restriktioner och inte bär masker över ansiktet som de flesta andra länder och ändå har bland de lägsta smittotalen i Europa?

Tack FHM och Sveriges regering för att ha vågat gå sin egen väg och inte bara följt flocken.
Klart det inte är några smittade när man inte testar folk?

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänkte egentligen inte kommentera det där, men jag tycker det är tråkigt när någon bara slänger ur sig en "one-liner" utan fakta.
Hur mycket det testas kan du se på kartan nedan.

Här annan (viktigare) fakta:
I Sverige Corona-vårdas på IVA just 31 personer, i Danmark 33 (med ungefär halva folkmängden mot Sverige), och i Österrike 347 personer (ungefär samma folkmängd som Sverige).

I Sverige finns det ca 1000 IVA vårdplatser att sätta i relation till de 31 personerna som nu behöver Corona-vård.

Det viktiga för oss som bor här, är att det stora flertalet är nöjda med strategin.

1636825230296.png

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tänkte egentligen inte kommentera det där, men jag tycker det är tråkigt när någon bara slänger ur sig en "one-liner" utan fakta.
Hur mycket det testas kan du se på kartan nedan.

Här annan (viktigare) fakta:
I Sverige Corona-vårdas på IVA just 31 personer, i Danmark 33 (med ungefär halva folkmängden mot Sverige), och i Österrike 347 personer (ungefär samma folkmängd som Sverige).

I Sverige finns det ca 1000 IVA vårdplatser att sätta i relation till de 31 personerna som nu behöver Corona-vård.

Det viktiga för oss som bor här, är att det stora flertalet är nöjda med strategin.

Visa bilaga 13261
Så du menar att om du har symptom kan du testats när du vill? I Dalarna och Göteborg funkar det inte så av egen erfarenhet. Så nej det testats inte så mycket som i andra länder. Både jag och min mor har blivit nekade att testats i Dalarna flera gånger.

Christiam

Aktiv medlem
Så du menar att om du har symptom kan du testats när du vill? I Dalarna och Göteborg funkar det inte så av egen erfarenhet. Så nej det testats inte så mycket som i andra länder. Både jag och min mor har blivit nekade att testats i Dalarna flera gånger.
Bor i Dalarna och vet ingen som blivit nekad, visste inte att man kunde bli nekad att testa sig.
Fick ni någon anledning?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Bor i Dalarna och vet ingen som blivit nekad, visste inte att man kunde bli nekad att testa sig.
Fick ni någon anledning?
Inte tillräcklig symptom. Både jag och min mor fick det svaret. Jag har fått det två gånger.

I och för sig hade jag samma förväntningar som i Danmark att det bara var att beställa en tid och komma direkt efter.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Min son har testat sig många gånger i Lund. Inga problem. Så nu är vi igång igen och detaljdiskuterar covidstrategier såsom de experter vi är.
På internet är vi alla experter. :)

För övrigt ser det ut att vara fantastiska förhållanden nere på många orter i Schweiz just nu om man vill åka puder.

Sölden var sjukt fint oxå i veckan. Märkte inte av allt för mycket av Österrikes ökade krav.

fredw

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, 2021/22-säsongens krav i liftarna:
Österrike: FFP2
Italien: enklare medicinskt munskydd , dock ej buff eller annat tygmunskydd
Frankrike : enklare munskydd eller kanske ej krav på munskydd alls.
Eller?

PisteCarver

Aktiv medlem
J
Eller?
Ja, så ser det ut just nu.
Men det allra viktigaste, man slipper munkorg på hotellen i Österrike. Och det är skönt, bara vid frukostbuffén är det annars av och på med den 10ggr.
Det var anledningen till att vi valde Österrike igen i februari (alldeles på gränsen till Italien), men vi kommer att åka skidor i båda länderna.:)

kappakomplett

Aktiv medlem
Eller?

Plus det där kravet på vaccination i Österrike för att få köpa liftkort då.
Kanske kommer i andra länder också, inte mig emot. Det kanske blir lite färre folk i backarna i alla fall...

Hawkeye61

Medlem
Eller?
Nja, iom att Österrike skärpte kraven i liftarna till 2G-regeln from idag (15/11), så tog de faktiskt bort maskplikten!!

Så här se det t.ex. ut på Hintertux hemsida idag:
  • Mit Inkrafttreten der 2-G Regelung für die Lift- und Pistenbenützung am 15.11. fällt laut behördlicher Verordnung die Maskenpflicht in allen Bereichen des Skigebietes. Wir empfehlen unseren Gästen allerdings trotzdem ausdrücklich das Tragen einer Maske!

PisteCarver

Aktiv medlem
Nja, iom att Österrike skärpte kraven i liftarna till 2G-regeln from idag (15/11), så tog de faktiskt bort maskplikten!!

Så här se det t.ex. ut på Hintertux hemsida idag:
  • Mit Inkrafttreten der 2-G Regelung für die Lift- und Pistenbenützung am 15.11. fällt laut behördlicher Verordnung die Maskenpflicht in allen Bereichen des Skigebietes. Wir empfehlen unseren Gästen allerdings trotzdem ausdrücklich das Tragen einer Maske!
Perfekt!(y)

Boozo

Medlem
Eller?
Såvitt jag vet vad det gäller Frankrike så är det nu bestämt att munskydd gäller i alla liftköer och i alla typer liftar som är "instängda", mao gondoler och liknande. Inget krav på FFP2 utan Covid godkända typ nackvärmarmasker är OK. Sen är det sagt att om smittoläget överstiger 200/100.000 så kommer Euro godkänt Covidpass bli krav för tillträde (La France ligger väl på ca. 65-70/100.000 för tillfället tror jag).
Känner inte till regler i Örike & Italien.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem

Nja alltså. Sverige har ungefär lika många dödsfall per genomfört test som många andra länder vilket tyder på att den svenska testningen i förhållande till smittotalet just nu ligger i linje med andra.
I Sverige testar man just nu främst vårdpersonal vilket jag tycker är rimligt.

1637044800126.jpeg

Anzom

Aktiv medlem
Ytterligare storm som blåser upp finns ju i östra Europa. Tänker framförallt på Rysslands truppförflyttningar. 100 000 man i gränsen mot Ukriana. Skulle det hända, och bli en väpnad konflikt, skulle nog hela Europa påverkas. Först corona, sen lite europakrig. 20-talet har börjat starkt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ytterligare storm som blåser upp finns ju i östra Europa. Tänker framförallt på Rysslands truppförflyttningar. 100 000 man i gränsen mot Ukriana. Skulle det hända, och bli en väpnad konflikt, skulle nog hela Europa påverkas. Först corona, sen lite europakrig. 20-talet har börjat starkt.
@Anzom , nu är det lite (och inte så lite heller) för mycket ”Armageddon” igen.;)
Det kommer inte att slå ner granater i skidpisten i vinter…

Anzom

Aktiv medlem

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Och så en fastighetscrash på det så kan vi riktigt deppa ihop. 13 miljoner är högsta budet på 1300 kvm tomt mittemot Högfjällshotellet i Sälen. Diamantgruva?
Sälen är verkligen ett obegripligt område för mig. Dötrista små kullar, ändå lockar de extremt mycket besökare och det säljs hus som du nämner. Nu ska även Pontus Fritjhoff öppna två krogar där.
Man kan tycka att Åre har galna priser, men för 13 miljoner får du iallafall en fin stuga vid Sveriges största skidort. 13 miljoner i Sälen... Vid Högfjällshotellet dessutom, som ju verkligen bara är en kulle.
Jösses amalia.

JAndersB

Aktiv medlem
Sälen är verkligen ett obegripligt område för mig. Dötrista små kullar, ändå lockar de extremt mycket besökare och det säljs hus som du nämner. Nu ska även Pontus Fritjhoff öppna två krogar där.
Man kan tycka att Åre har galna priser, men för 13 miljoner får du iallafall en fin stuga vid Sveriges största skidort. 13 miljoner i Sälen... Vid Högfjällshotellet dessutom, som ju verkligen bara är en kulle.
Jösses amalia.
Och detta är bara en tomt...

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jösses amalia.
Tycker faktiskt att Sälen har sina poänger på vissa sätt. Hundfjället har en riktigt bra offpist vid väggen och det finns en del trevliga skogspartier i Trolldalen. Det verkar inte vara så många som hittar ut i terrängen heller vilket gör att det är orörd snö länge. Men jag tar ju också allt skidåkning som jag kan komma över… Kanske låga krav helt enkelt… 🙈

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

JAndersB

Aktiv medlem
Något konstigt är det. Anges som tomt både på Booli och Hemnet, men har hus på bilderna.

Läste mer och det verkar bara vara en tomt:
"Ta drömmen i mål eller skapa själv från grunden - Högfjällsutsikten 14 säljs som en separat tomt, där du antingen har möjlighet att bygga det specialdesignade hus som finns framtaget, eller skapa något eget från grunden."

Hur som helst, lite OT. Grejen var ju olika katastrofer och skidåkning i vinter. Jag tror ändå på skidåkning. Gick ju ifjol så skall nog gå i år också. Men trött blir man ju på alla konstigheter som hittas på.

fredw

Aktiv medlem
Vid Högfjällshotellet dessutom, som ju verkligen bara är en kulle.
Nu är du litet orättvis. Terrängen vid Högfjällshotellet består faktiskt av två kullar, den ena något högre än den andra, med en grund sänka däremellan. Plus ett dike (kallat "ravinen") på framsidan av den ena kullen. En fördel är att man kan snacka med dem som står på andra sidan sänkan utan större problem.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Hittade tomten ifråga. Ja jösses.
Får tillstå att det föreslagna huset är riktigt fint.

Riktigt fina hus i området, gillar kombinationen av rustikt och gammal känsla men med modern lyx.
Hade man flyttat det till skogspartiet mellan Timmerstugan och Fjällgården, absolut, sign me up! Men 19 miljoner vid Högfjällshotellet... Njae. 🤪
Det värsta av allt är att det verkar finnas fler som tycker tomten är värd sina miljoner....
1637161670370.png

Figge123

Aktiv medlem
Så här slutade tyvärr min förra skidsäsong, så dags för revansch.
Det var ganska komplicerat brott, tyvärr. Kom igång med cyklingen start efter midsommar och tyckte att det här kommer att gå galant. Trodde att det var lika enkelt som vid förra brottet på vänster ben, bröt det januari och var i full gång med cykling på Mallis i april. Så lite övermodig slarvade jag med rehabilitering i somras men kom igång med det i augusti igen. Haltar lite forfarande, men kom i pjäxorna i förra veckan så det går framåt.
Nu kommer jag iallafall i ett par pjäxor.

Bilagor

• 01959723-211B-4B46-BE41-DED568FCF003.jpeg
    01959723-211B-4B46-BE41-DED568FCF003.jpeg
    390 KB · Besök: 35
  • 8CB4B40F-351C-407E-9DEC-BBD0DEF96BCD.jpeg
    8CB4B40F-351C-407E-9DEC-BBD0DEF96BCD.jpeg
    629.4 KB · Besök: 14
Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp