Blir det någon skidåkning i vinter?

Hawkeye61

Medlem
Fattar inte nedan, framkom under dagens presskonferens med FHM. Kommer inte våra vaccinpass att uppdateras efter en tredje dos och bli användbara utomlands? Tycket jag hörde NIVETTE DAWOD, Aftonbladet TV, säga något likande när jag lyssnade i morse. Om det är så, då spelare vår tredje dos ingen roll för att planerar en resa om det krävs 9 (eller i värsta falla 7) månader då vi inte kan bevisa att vi har tidsintervallet korrekt

Vad händer när allt fler börjar ta sin tredje dos, kommer det att krävas tredje dos för att få giltigt vaccinpass?

– Det får vi se lite längre fram, just nu gäller det att man tar grundvaccinationen. I nuläget har vi inte planer på det. Vi hoppas att det är en kort period som vaccinpasset behöver användas.
”-Det får vi se lite längre fram”; jaha där rök nog den alpresan…. 🤬

PisteCarver

Aktiv medlem
Fattar inte nedan, framkom under dagens presskonferens med FHM. Kommer inte våra vaccinpass att uppdateras efter en tredje dos och bli användbara utomlands? Tycket jag hörde NIVETTE DAWOD, Aftonbladet TV, säga något likande när jag lyssnade i morse. Om det är så, då spelare vår tredje dos ingen roll för att planerar en resa om det krävs 9 (eller i värsta falla 7) månader då vi inte kan bevisa att vi har tidsintervallet korrekt

Vad händer när allt fler börjar ta sin tredje dos, kommer det att krävas tredje dos för att få giltigt vaccinpass?

– Det får vi se lite längre fram, just nu gäller det att man tar grundvaccinationen. I nuläget har vi inte planer på det. Vi hoppas att det är en kort period som vaccinpasset behöver användas.
Tittade på swedenabroad.se för inresa i Österrike.
Vaccinationen gäller 270 dagar från dos 2 (fr o m 6 dec), och 360 dagar efter dos 3.

fredw

Aktiv medlem
Ja men vi ska väl se till att de som har mest behov av en tredje dos får den först, precis som när vi började vaccinera. Det handlar väl om tillgång och resurser. Kanske har Österrike stor tillgång? Tycker generellt att det är osmakligt att "betala sig före i kön" även om jag också skulle göra det om jag fick chansen (dubbelmoral så det skriker om det).
Det handlar inte om att betala sig före i kön. Och alla som har råd att gå till frisören har råd med att betala 250 kr för ett livsviktigt vaccin. Det finns ingen brist på vaccin. ”Problemet” är att regionerna är dåliga organisatörer. Om vi hade överlåtit distributionen av mat på dem så hade vi sett svält.

Martin-J

Medlem

Man hade inga problem att införa vaccinpass i somras innan alla fått chansen att vaccinera sig så varför skulle det vara annorlunda nu? Dom som faller utanför tidsintervallet får inget pass helt enkelt. Hoppas bara 100 åringarna nyttjade sina vaccinpass ordentligt. Se upp i backen!

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns ingen brist på vaccin.
De klart flesta vaccinationerna i Sverige utfördes väl av privata aktörer?
Nu måste de tjänsterna handlas upp igen.
Jag gick in och kollade hos vaccinatören där jag vaccinerade mig, och där står att deras uppdrag löpte ut den 31 oktober, och att man ska vända sig till sin vårdcentral. Och de lär väl knappast ha resurser för att ta emot den kommande anstormningen.
”Problemet” är att regionerna är dåliga organisatörer. Om vi hade överlåtit distributionen av mat på dem så hade vi sett svält.
Ja, "planekonomi" brukar medföra sådana bieffekter.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att en del blandar ihop ”Krav på vaccinpass/covidbevis” med vaccinpasset i sig. Typ man säger ”Vi ska införa vaccinpass…” när man menar att man ska införa krav på vaccinpass i vissa sammanhang.

PisteCarver

Aktiv medlem
Man hade inga problem att införa vaccinpass i somras innan alla fått chansen att vaccinera sig så varför skulle det vara annorlunda nu? Dom som faller utanför tidsintervallet får inget pass helt enkelt. Hoppas bara 100 åringarna nyttjade sina vaccinpass ordentligt. Se upp i backen!
Du får ju också ett vaccinationsintyg av vaccinatören, som du kan använda ifall det skulle bli strul med de officiella vaccinpassen.

"Simma lugnt" och åk skidor.;)

Edit:
Jag åkte ju i slutet av juni ner till Österrike för sommarskidåkning, och det var strax innan de officiella vaccinpassen var på plats. Men det var krav på vaccinering i Österrike för att ta in på hotellet och för att komma in på bergrestaurangen (räckte med första dosen).
Jag visade då upp intyget från den privata svenska vaccinatören och det var inga problem.

fredw

Aktiv medlem
Du får ju också ett vaccinationsintyg av vaccinatören, som du kan använda ifall det skulle bli strul med de officiella vaccinpassen.

Godkänns ett sådant intyg när man står med bilen vid Fernpass?

Annars kan man ju åka förbi Saalbach och få en tredje spruta där, fast man måste vara ganska snabb så man hinner dit innan man passerar gränsen! 🤓

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Annars kan man ju åka förbi Saalbach och få en tredje spruta där, fast man måste vara ganska snabb så man hinner dit innan man passerar gränsen! 🤓
Var med en amerikan i Tyskland med 2G förra veckan. Han hade en papperslapp där någon handskrivet något om vaccin, och det godtog de. Intygen här ser väldigt mycket mer officiella ut, så skulle inte oroa mig...

PisteCarver

Aktiv medlem

Har du tänkt gå på restaurang på Fernpass?
Gränsen ligger inte vid Fernpass (då är du redan inne i Österrike).;)

Kolla "Edit" i mitt inlägg ovan.

OBS! Det borde nog gälla någon "karens"-tid efter 3:e dosen också innan den blir giltig, så är det med andra dosen (två veckor om jag minns rätt).

Martin-J

Medlem

Edit:
Jag åkte ju i slutet av juni ner till Österrike för sommarskidåkning, och det var strax innan de officiella vaccinpassen var på plats. Men det var krav på vaccinering i Österrike för att ta in på hotellet och för att komma in på bergrestaurangen (räckte med första dosen).
Jag visade då upp intyget från den privata svenska vaccinatören och det var inga problem.
Nu är det lugnt för mig, jag fick inte vaccinera mig fören efter sommaren så mitt pass bör gälla till efter påsk. Det jag tycker är fel är att man införde detta i somras utan att alla fått chansen att uppfylla kraven och nu kanske dom som vaccinerat sig tidigt inte uppfyller kraven. Mycket konstigt tycker jag.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu är det lugnt för mig, jag fick inte vaccinera mig fören efter sommaren så mitt pass bör gälla till efter påsk. Det jag tycker är fel är att man införde detta i somras utan att alla fått chansen att uppfylla kraven och nu kanske dom som vaccinerat sig tidigt inte uppfyller kraven. Mycket konstigt tycker jag.
Många oroar sig för mycket tror jag. Man har ju nu minst 6 mån på sig att ta sin 3:e dos.
Don’t worry - be happy ;) (många människor här i världen har inte fått någon dos alls).

fredw

Aktiv medlem
Den fick du ju för att du tillhör prioriterad grupp, och det gör du väl nu med?
Iofs, men redan då kunde man få dos två även om man inte var i priogrupp. Och vi är ännu inte schemalagda för dos tre av regionerna (även om FHM gett klartecken).

Med andra ord - det finns många svenskar, främst sådana som är över 50 och/eller arbetat inom vård/omsorg som kommer att behöva dos tre senast i februari. Om de vill åka till Österrike på sportlovet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Iofs, men redan då kunde man få dos två även om man inte var i priogrupp. Och vi är ännu inte schemalagda för dos tre av regionerna (även om FHM gett klartecken).

Med andra ord - det finns många svenskar, främst sådana som är över 50 och/eller arbetat inom vård/omsorg som kommer att behöva dos tre senast i februari. Om de vill åka till Österrike på sportlovet.
270 dagar gäller ”alla” länder tror jag.

Martin-J

Medlem

Om bäst före är 270 dagar är det många inom vården som i detta nu saknar giltigt vaccinpass.

fredw

Aktiv medlem
270 dagar gäller ”alla” länder tror jag.
Edit: se inlägg längre ner. Borde veta att du oftast har rätt… 😉 Eller i detta fall, får rätt.

Har inte sett det? Trodde det var ett år. Se t ex Schweiz nedan, 365 dagar. Fast det kan ju ändras.

Frankrike, ser inget om tidsbegränsade covidbevis eller krav på tredje dos:

Italien, andra dosen gäller i 12 månader:

1637875675495.png

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Kära @fredw ! Jag kan (nästan ) lova dig: Redan på sportslovsveckorna kan vi resa till Österrike. Nu går allt fort. De som inte vill ta sprutorna får stanna hemma, i köket, under diskskåpet, hela livet.

fredw

Aktiv medlem
Kära @fredw ! Jag kan (nästan ) lova dig: Redan på sportslovsveckorna kan vi resa till Österrike. Nu går allt fort. De som inte vill ta sprutorna får stanna hemma, i köket, under diskskåpet, hela livet.
Tack! Hoppas bara våra regioner får tummen ur som sagt. Så att vi får våra sprutor. De där tummarna sitter ofta hårt begravda i… ja du vet. Det är redan hög tid.

KaitsuH

Aktiv medlem
Men, om nyheterna från Afrika stämmer, det kan också vara så, att vi alla skall sitta under diskskåpet resten av livet.

FMP

Medlem
”Förslag på nio månaders giltighetstid för EU:s vaccinpass
EU:s vaccinpass ska bara vara giltiga i nio månader. Efter det krävs en tredje dos vaccin för att få resa fritt i Europa enligt ett förslag från EU-kommissionen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Anledningen är att vaccinets effekt avtar efter cirka sex månader. Därefter behövs det en tredje dos för att garantera ett fullgott skydd.
Målet är att den som har ett vaccinpass ska inte drabbas av restriktioner som krav på karantän eller tester.

Olle Bengtsson
SVT”

Från svts ”direktrapporteringstråd” på SVT.se
(https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset)

Skida45

Medlem
Många oroar sig för mycket tror jag. Man har ju nu minst 6 mån på sig att ta sin 3:e dos.
Don’t worry - be happy ;) (många människor här i världen har inte fått någon dos alls).
Man kan bli "sjuk" av att oroa sig för mycket också. Det man inte kan påverka får man lägga åt sidan tills man kan det. Eftersom man måste vänta 6 månader efter den andra dosen innan man får ta tredje så kan man ju börja med att vänta tills det är dags iaf. Always look on the bright side of life !

KaitsuH

Aktiv medlem
Det handlar inte om att betala sig före i kön. Och alla som har råd att gå till frisören har råd med att betala 250 kr för ett livsviktigt vaccin. Det finns ingen brist på vaccin. ”Problemet” är att regionerna är dåliga organisatörer. Om vi hade överlåtit distributionen av mat på dem så hade vi sett svält.
Vet du, det finns många, även i Sverige och här i Finland, som inte har råd att gå till frisören. Och många av dem tar inte ens fria vacciner, då de litar inte på myndigheter. (De litar på facebook och TikTok!)

Läste just, att här i Finland 87% av dem (över 12 åriga) , som talar svenska som modersmål, har tagit redan 2 vacciner, 83% av finsk och sami språkiga, men bara 52% av dem, som talar något annat språk som modersmål. Och, problemet är samma överallt i Europa.

Så långt vi har en stor grupp människor, som känner sig vara ute av samhället och litar inte på myndigheter, och tar inte vacciner, det här covid läget blir inte bättre. Jag tror, att vi, som läser Freeride, kan tyvärr inte göra någonting, Det gör ingenting, om vi får tredje sprutan litet tidigare eller senare så långt, det finns hundratusentals människor omkring oss som inte tar ens första sprutan.

fredw

Aktiv medlem
Det gör ingenting, om vi får tredje sprutan litet tidigare eller senare så långt, det finns hundratusentals människor omkring oss som inte tar ens första sprutan.
Jo det gör någonting, eftersom det påverkar bl a dödlighet och jobbiga restriktioner både hos oss som vaccinerar oss och de som inte gör det. Och BNP som är jätteviktig för fattiga medmänniskor.

Se nedan vad jag menar. Regionerna klarar inte av att organisera vaccinationen. Ge personalen en hundralapp i handen för varje spruta de ger så blir det nog många som ställer upp. Det skulle friställa platser i den vanliga kön för dem som inte har råd med en hundralapp och alla skulle få sin spruta snabbare. Och lokaler?? Massor av lokaler står tomma på kvällar och helger. De måste skoja.

Hawkeye61

Medlem
Igår meddelade Frankrike att det behövs en tredje spruta (booster) för att få tillgång till ”Pass Sanitaire” efter den 15 Januari (gäller alla över 18 år).
Pass Sanitaire behövs för att komma in på restauranger, caféer, museum osv.
För närvarande inget krav för att få åka lift men det har diskuterats….

Skulle inte EU ha samma regler?? 😱

Anzom

Aktiv medlem
Igår meddelade Frankrike att det behövs en tredje spruta (booster) för att få tillgång till ”Pass Sanitaire” efter den 15 Januari (gäller alla över 18 år).

Håller tummarna för att frankrikeveckorna klaras av ändå. På håret med 15e januari för egen del.. Exakt, ska ju vara samma regler i hela EU!

Kanske är läge att privatisera vaccinationen helt?

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Helt utan tids-ram? Dvs, även den som fått sin andra dos förra veckan får inte giltigt pass i Frankrike?

Stortlopp

Aktiv medlem

Lär inte vara många unga som kan uppfylla det om dom precis har fått sin andra dos innan. Måste ju finnas ett tidsintervall; kan ju bli direkt farligt annars.

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt utan tids-ram? Dvs, även den som fått sin andra dos förra veckan får inte giltigt pass i Frankrike?
Vad som föreslogs från EU igår var att en vaccinering ska gälla i 270 dagar. Alltså om jag förstår det rätt så ska det naturligtvis gälla 270 dagar efter andra dosen, som är en fullgod vaccinering. Efter den tredje dosen blir det sedan "nytändning" med 270 dagar igen.
Tror jag...:unsure:

JAndersB

Aktiv medlem
Lite fundersam blir man. Portugal, med en vaccinationsgrad på 87% och med en historik med de mest märkliga nedstängningsvarianterna, i våras bl.a. stängt på helger mellan 13:00-05:00, vilket ledde till sagolika mataffärsköer på förmiddagarna, kommer nu med nya restriktioner pga ökad smitta.

Nytt nu bl.a. att negativt test (vaccinering räcker ej) för nattklubbar och nedstängt första veckan i januari. Ingen skidnation förstås även om det snöar uppe på Estrela skidorten nu, som ju ligger dubbel så högt som Lindvallen. Nämner det mest som en fundering kring hög vaccinationsgrad och ökad belastning på sjukvården.

PisteCarver

Aktiv medlem
Lite fundersam blir man. Portugal, med en vaccinationsgrad på 87% och med en historik med de mest märkliga nedstängningsvarianterna, i våras bl.a. stängt på helger mellan 13:00-05:00, vilket ledde till sagolika mataffärsköer på förmiddagarna, kommer nu med nya restriktioner pga ökad smitta.

Nytt nu bl.a. att negativt test (vaccinering räcker ej) för nattklubbar och nedstängt första veckan i januari. Ingen skidnation förstås även om det snöar uppe på Estrela skidorten nu, som ju ligger dubbel så högt som Lindvallen. Nämner det mest som en fundering kring hög vaccinationsgrad och ökad belastning på sjukvården.
De "gamla" vaccinationsgraderna verkar börja bli irrelevanta allteftersom skyddet avtar. Nu är det dos 3 som gäller.
Vi har iofs för närvarande inte många IVA patienter i Sverige, men jag läste igår att nästan hälften av dem är fullvaccinerade.
Okänd mark är vi på och alla experter verkar ha blivit tagna "off guard".

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är det fler än jag som tycker det är svårt att få tag på info om säsongsstart? Särskilt för skistars anläggningar- som drar igång stort med skidtest. Vemdalen hintade, halvdolt, i ett svar på Instagram att man förlägger skidtesthelgen lör-sön istället för fre-lör. En helg som drar igång imorgon. Men inte info någon annanstans. Istället kommer det upp reklam om 50% på black week osv. Fokusera på kärnprodukten?

Så går man över landsgränsen till en annan storägare för Kvitfjell/Hafjell och ser att det faktiskt kan se bättre ut. Och genast får jag betydligt större förståelse för vad som händer inför öppning. Ibland krävs det så lite. Mer än att bara skriva "vi öppnar så snart vi kan".

3e december öppnar Åre!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp