Blir det någon skidåkning i vinter?

termons

Aktiv medlem
De "gamla" vaccinationsgraderna verkar börja bli irrelevanta allteftersom skyddet avtar. Nu är det dos 3 som gäller.
Vi har iofs för närvarande inte många IVA patienter i Sverige, men jag läste igår att nästan hälften av dem är fullvaccinerade.
Okänd mark är vi på och alla experter verkar ha blivit tagna "off guard".
Och detta var klart och bevisat redan för över en månad sedan hur det skulle gå. Skrev också om det då i denna tråd. Med tanke på det är myndigheterna nog otroligt sent ute.

HDTV

Aktiv medlem
Håller tummarna för att frankrikeveckorna klaras av ändå. På håret med 15e januari för egen del.. Exakt, ska ju vara samma regler i hela EU!

Kanske är läge att privatisera vaccinationen helt?

Japp, sitter med ett svårt beslut idag. Innan kl 24 inatt om jag ska avboka Tignes över nyår och få pengarna tillbaka, eller chansa!

PisteCarver

Aktiv medlem

JAndersB

Aktiv medlem
Japp, sitter med ett svårt beslut idag. Innan kl 24 inatt om jag ska avboka Tignes över nyår och få pengarna tillbaka, eller chansa!
Frankrike verkar ju vara ganska på att ha öppet i alla fall. Men visst, allt kan ju ändras snabbare än vad vi hinner skriva här.

Anzom

Aktiv medlem
Japp, sitter med ett svårt beslut idag. Innan kl 24 inatt om jag ska avboka Tignes över nyår och få pengarna tillbaka, eller chansa
Ni har inget att ni får tillbaka pengarna om ni inte kan resa in Iandet eller om någon i gruppen får corona? Vi har det på vår beställning vilket gör att vi vågar köra.

Boka annars av val'd och ta ett nyår i serre genom turistbyrån och få bättre förutsättningar.

HDTV

Aktiv medlem
Ni har inget att ni får tillbaka pengarna om ni inte kan resa in Iandet eller om någon i gruppen får corona? Vi har det på vår beställning vilket gör att vi vågar köra.

Boka annars av val'd och ta ett nyår i serre genom turistbyrån och få bättre förutsättningar.
Jo, vi har försäkringar och diverse olika villkor, dock inget som täcker att de ändrar Covidpassets giltighet eller vaccinationstiden. Det är alla nervösa politiker/myndigheter som oroar mig.

* Utökad reseförsäkring i hemförsäkringen

* Via Booking (Interhome) som lägenheten är bokad.

Anzom

Aktiv medlem
Jo, vi har försäkringar och diverse olika villkor, dock inget som täcker att de ändrar Covidpassets giltighet eller vaccinationstiden. Det är alla nervösa politiker/myndigheter som oroar mig.

* Utökad reseförsäkring i hemförsäkringen

* Via Booking (Interhome) som lägenheten är bokad.

Men skillnad mellan covidpass och EUs Coronacertifikat. EU Covidcertifikatet funkar med test 48 eller 72 timmar test innan om vaccin ev. tas bort. Och får du inte komma in med pcr test får ändå landet anses stängt.. och vi får pengar tillbaka.

Nu verkar det ju med som att det är 15e januari som är datum för ny spruta, och där finns det ju marginal.

HDTV

Aktiv medlem
Men skillnad mellan covidpass och EUs Coronacertifikat. EU Covidcertifikatet funkar med test 48 eller 72 timmar test innan om vaccin ev. tas bort. Och får du inte komma in med pcr test får ändå landet anses stängt.. och vi får pengar tillbaka.

Nu verkar det ju med som att det är 15e januari som är datum för ny spruta, och där finns det ju marginal.

Fast nu har fransoserna bestämt att det är 24 timmar på alla tester PCR och antigen. Hoppas de inte ändrar sig när det gäller datum för ny spruta.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Fast nu har fransoserna bestämt att det är 24 timmar på alla tester PCR och antigen.
Sant. Och risk för att skidanläggningar behandlas med att stängas ner separat. Det vore ju klart tuffast. Om man fick åka och bo på orten men inte åka skidor. Hade ju blivit ett ramaskri. Då är lockdown bättre för en turist.

KaitsuH

Aktiv medlem
Det blir. Det blir! Köpte just biljetter till Zürich, Arlberg Express Buss därifrån (ingen hyrbil!) till Anton. I Mooserwirth 26.2.-5.3. Men tredje sprutan måste vi få före resan:

Jag nästan tror, att laviner är inte i år den farligaste saken där.

KaitsuH

Aktiv medlem
Och en sak måste jag ännu säga: nu finns det dags att resa! Har aldrig hittat hotellen så billigt i St. Anton. Reserverade just ett dupppelrum i mitten av Anton, äldsta huset i byn, sauna avdelning i hotellet osv. och med frukost: 1100 för hela veckan för två personer! (Sportslovsveckan 9!) Och det finns flera billigare alternativen mitt i byn ännu kvar. Tidigare har sådana rum kostat över 3000 för en vecka.

P.S. Och det finns ännu mycket fria hotellen i mitten av byn, för ok priser.

Senast ändrad:

Stortlopp

Aktiv medlem
Hafjell öppnar 4/12, drar dit 16-19/12 så där blir det skidåkning om inte norrmänen får omicronpanik och stänger rubbet igen som många andra länder verkar göra. Nån mer som prövar lyckan i Norge?

Kanske fel tråd att fråga i men eftersom en viss forummedlem gör stenhård reklam för Österrike så blir man ju lite sugen på att köra dit nån gång framöver. Är inbiten Norgefarare ifrån Göteborg men nån gång ska man väl prova lyckan söder över igen. Bra körväg ifrån gbg? .. tänker stena line till Kiel på nedvägen och körning över dagen, sedan upp igen till Travemünde och nattfärjan till Malmö och sedan kör upp till gbg .. Känns smått tveksamt att man hinner österrike->kiel på hemvägen innan färjan går runt 19.

ps. noterar att det ifrån Kiel tar ~10,5h till Tux i österrike, ganska precis lika lång tid som det tar ifrån Gbg till Åre.

JAndersB

Aktiv medlem
Hafjell öppnar 4/12, drar dit 16-19/12 så där blir det skidåkning om inte norrmänen får omicronpanik och stänger rubbet igen som många andra länder verkar göra. Nån mer som prövar lyckan i Norge?

Kanske fel tråd att fråga i men eftersom en viss forummedlem gör stenhård reklam för Österrike så blir man ju lite sugen på att köra dit nån gång framöver. Är inbiten Norgefarare ifrån Göteborg men nån gång ska man väl prova lyckan söder över igen. Bra körväg ifrån gbg? .. tänker stena line till Kiel på nedvägen och körning över dagen, sedan upp igen till Travemünde och nattfärjan till Malmö och sedan kör upp till gbg .. Känns smått tveksamt att man hinner österrike->kiel på hemvägen innan färjan går runt 19.

ps. noterar att det ifrån Kiel tar ~10,5h till Tux i österrike, ganska precis lika lång tid som det tar ifrån Gbg till Åre.
Drar också över gränsen till Norge senast 17de. Tidigare om de panikar som vanligt. Österrike Kiel på en dag går.

JAndersB

Aktiv medlem
Nu verkar hela karusellen vara igång igen, med ett smörgåsbord av olika paniklösningar. I Italien får man inte göra något utan vaccinationspass, inte ens negativt test duger. I Portugal börjar saker begränsas fast du har passet, tester gäller. Från Tyskland kommer signaler om att man måste ta snabbtest för att komma in på restauranger, pass duger ej. Och i kära Österrike måste alla vaccinera sig i februari.

Hur trovärdigt är det med alla dessa olika budskap och hur bra för vaccinationsmoralen?

PisteCarver

Aktiv medlem
Har funderat på att prova några dagar i Hafjell/Kvitfjell någon gång, är "bara" 8-9 h från Skåne.
Kanske fel tråd att fråga i men eftersom en viss forummedlem gör stenhård reklam för Österrike så blir man ju lite sugen på att köra dit nån gång framöver.
Vem kan det vara?:unsure:
Är inbiten Norgefarare ifrån Göteborg men nån gång ska man väl prova lyckan söder över igen. Bra körväg ifrån gbg? .. tänker stena line till Kiel på nedvägen och körning över dagen, sedan upp igen till Travemünde och nattfärjan till Malmö och sedan kör upp till gbg .. Känns smått tveksamt att man hinner österrike->kiel på hemvägen innan färjan går runt 19.

Ska du till Tux så är vägen via Rostock mycket bättre att köra än via Travemünde, Kiel eller Puttgarden. Till Rostock kommer du med färja från Trelleborg eller Gedser. Det är några mil kortare väg också från Rostock, men framför allt mycket mindre trafik och vägarbeten, du kör Autobahn A19/A24/A10 mot och förbi Berlin, och sedan är det A9 till München. Mycket trafik är det först efter Nürnberg. Vill du sedan slippa köpa Autobahnvignette i Österrike, så istället för att köra Autobahn via Kufstein, så tar du av vid Holzkirchen strax söder om München och kör Landstrasse mot Achenpass. Därifrån kommer du sedan rakt in i Zillertal. In- och utgången till Zillertal kan ha trafikköer vid vissa tider på lördagar.
A7:an är ett elände av vägarbeten och mycket trafik hela vägen mellan Hannover och Kassel. Om du ska till Kiel måste du också köra genom Elbtunnel i Hamburg, och där är det ofta också köer.

Har du aldrig varit Österrike? Eller var det länge sedan?
Du har ju faktiskt bara 2,5 h längre dit än jag.
Utifrån vad jag vill ha som helhetskoncept på en skidsemester, så är en vecka i fjällen aldrig jämförbar med en vecka i Alperna. Men hade jag bott i Göteborg hade jag nog också åkt upp till Norge (Norefjell, Hafjell, Gausta) för några dagars skidåkning då och då.

fredw

Aktiv medlem
Jag körde en gång från Kiel-färjan på morgonen och (via München/Kufstein) - och stod på torget i Sta Cristina (Val Gardena) samma kväll kl 21. Utan att överskrida fartgränser eller 130 km/h vid fri fart. Vette f@sen hur det gick till nu när jag tänker efter och riktigt så smidigt går det inte alltid.

Tycker dock att Kiel-färjan är dyr, kör hellre hela vägen + övernattning på vägen. Och som du säger, den funkar sämre på hemvägen - man vill inte ha en enda exakt färjetid 130 mil norrut som man måste passa. Rostock-färjan är en helt annan sak som PC skriver här ovan.

Jag har alltid fuskat men Autobahn-vignett genom Österrike (på väg till Italien) oavsett väg.

fredw

Aktiv medlem
Ska du till Tux så är vägen via Rostock mycket bättre att köra än via Travemünde, Kiel eller Puttgarden. Till Rostock kommer du med färja från Trelleborg eller Gedser. Det är några mil kortare väg också från Rostock, men framför allt mycket mindre trafik och vägarbeten, du kör Autobahn A19/A24/A10 mot och förbi Berlin, och sedan är det A9 till München.
Hur är taktiken för Rostock-färjan på hemvägen? Finns det flera goda avgångar att välja bland, eller sover du på vägen upp med god marginal till en viss färja som du lyckas pricka in?
Jag har oftast valt Puttgarden/Rödby just för att helt slippa tänka på färjetider på hemresan men det kanske är dags att utöka sin repertoar!

fredw

Aktiv medlem
"Denn wer ohne gültige Vignette auf Österreichs Autobahnen und Schnellstraßen unterwegs ist, dem drohen Geldstrafen bis zu €3.000."
Här står det iofs att den summan gäller för den som blir bötfälld men inte betalar. Annars verkar det handla om 120 Euro.

No or expired vignette or route toll
Car or camper van: 120 euros

I vilket fall så är det väl korrekt att betala.

JAndersB

Aktiv medlem
Fortsätter från Frankrike och covidpass-tråden. Enligt tidning i Italien:
All of Italy is currently in the lowest-risk white zone under the country's system of coronavirus restrictions.

The new Super Green Pass rules will apply to the unvaccinated in the white zone as well as the low-moderate-risk yellow zones and medium-risk orange zones.

However if a region passes into the highest-risk red zone then the lockdown restrictions will apply to everyone, whether they are vaccinated or not.

Så verkar bli som ifjol - man har ingen aning om när och var det kan bli total lockdown.

JAndersB

Aktiv medlem
Hur är taktiken för Rostock-färjan på hemvägen? Finns det flera goda avgångar att välja bland, eller sover du på vägen upp med god marginal till en viss färja som du lyckas pricka in?
Jag har oftast valt Puttgarden/Rödby just för att helt slippa tänka på färjetider på hemresan men det kanske är dags att utöka sin repertoar!
Många avgångar, ofta en vid 22-tiden så ganska bra marginal.

Har kalkylerat i många år på färjelederna och man kan lugnt säga att rederierna gjort det också. Räknar man en rimlig, ganska låg milkostnad för bilen är det nästa alltid exakt lika dyrt oavsett vilken väg man väljer, med viss fördel för Rostock.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jo, vi har tidigare också åkt Puttgarden, men har upptäckt att det är bekvämare via Rostock. Till nästan alla skidorter i Österrike (utom Vorlarlberg/Arlberg) är det kortare körsträcka. Sedan bor det inte så mycket folk i östra Tyskland och vägarna är friare (norr om Berlin är det lika "öde" som i Småland).
Trelleborg-Rostock är behagligt och billigt att åka dagsturer med hytt/komfortpaket. Natt-turer med hytt är dyrt (bättre att ta ett trevligt hotell i Tyskland).
Och glöm inte Gedser-Rostock (2 h) som ger samma typ av resa som Puttgarden, men du slipper köra A7 genom västra Tyskland.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
All of Italy is currently in the lowest-risk white zone under the country's system of coronavirus restrictions.

The new Super Green Pass rules will apply to the unvaccinated in the white zone as well as the low-moderate-risk yellow zones and medium-risk orange zones.

However if a region passes into the highest-risk red zone then the lockdown restrictions will apply to everyone, whether they are vaccinated or not.

Så verkar bli som ifjol - man har ingen aning om när och var det kan bli total lockdown.
Ja, det ser väldigt osäkert ut. Jag väntar nog med Cortina till 2023.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem

Det verkar helt omöjligt att förstå hur det där "systemet" fungerar...

PisteCarver

Aktiv medlem
Nä, nu räcker det med trista negativa nyheter.
Jag sticker ut hakan och säger att smittokurvan i Österrike har vänt neråt och kommer att fortsätta neråt, och den 12 dec avslutas lockdown.
Ingen annan våg har haft en "dubbeltopp" så varför skulle denna ha det?
Glaset är halvfullt!:)
1638182159122.png

Zonnelied

Medlem

Hade funderat på Trysil den helgen, men ser ut att bli inställt pga jobb för resesällskapet tyvärr. Så om du söker åksällskap, är Hafjell inte så långt bort för mig (bor i Karlstad)!

Var för övrigt i Oslo för två helger sedan. Inga gränskontroller alls. Restauranger, barer, kollektivtrafik var det inga restriktioner i, trots att smittan var rekordhög. Känns därför långt bort att de skulle begränsa skidåkningen. Kan ju dock ha förändrats senaste veckorna.

fredw

Aktiv medlem
Alltså du satsar flera 10 kSEK på skidutrustning och semestrar, men snålar med Vignette som kostar under 10 EUR?
Visa bilaga 13707
Se upp så att dina kommentarer inte kommer upp under Wikipedias definition på "förnumstig"... ;)
Visst ska man betala, men när man kommer farande på autobahn framåt kvällen, börjar närma sig målet i Val Gardena och ändå ska stanna för att betala pengar på ett par ställen på väg upp till Brennerpasset så... Det handlar (förstås...) inte om snålhet, mer om bekvämlighet och otålighet och det känns inte som att jag snuvat Österrikarna på någon större förmögenhet.
Nu ser jag att det finns en sorts digitalt vignette-system men som ändå inte funkar helt smidigt t ex om manska köra igenom mede n hyrbil.

PisteCarver

Aktiv medlem
Se upp så att dina kommentarer inte kommer upp under Wikipedias definition på "förnumstig"... ;)
Visst ska man betala, men när man kommer farande på autobahn framåt kvällen, börjar närma sig målet i Val Gardena och ändå ska stanna för att betala pengar på ett par ställen på väg upp till Brennerpasset så... Det handlar (förstås...) inte om snålhet, mer om bekvämlighet och otålighet och det känns inte som att jag snuvat Österrikarna på någon större förmögenhet.
Nu ser jag att det finns en sorts digitalt vignette-system men som ändå inte funkar helt smidigt t ex om manska köra igenom mede n hyrbil.
Har du stannat vid betalstationen på Europabrücke utan Vignette i rutan?
Då får du vara glad att de inte såg det....;)

fredw

Aktiv medlem
Har du stannat vid betalstationen på Europabrücke utan Vignette i rutan?
Då får du vara glad att de inte såg det....;)
Jag är garanterat jätteglad och tänker inte avslöja hur många gånger det handlar om! :)
Men jag ligger på plus även om jag nu skulle få böter.
Men ok ok man ska göra rätt för sig, jag ska bättra mig och ber om ursäkt till förbundskanslern och alla Österrikiska skattebetalare.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Intressant att den nya Omikronvarianten verkar vara smittsam, men väldigt mild.
Kanske är detta den sista mutationen som gör att folk får naturlig immunitet och vi kan lägga detta bakom oss?
Enda hindret är väl diverse avståndshållningar och masker då. :)
Minns när man var liten och hade "vattenkoppkalas" för att alla ungar skulle få vattkoppor och antikroppar mot det.
Covidkalas i vinter/vår? :D

Stortlopp

Aktiv medlem
Har funderat på att prova några dagar i Hafjell/Kvitfjell någon gång, är "bara" 8-9 h från Skåne.

Vem kan det vara?:unsure:

Ska du till Tux så är vägen via Rostock mycket bättre att köra än via Travemünde, Kiel eller Puttgarden. Till Rostock kommer du med färja från Trelleborg eller Gedser. Det är några mil kortare väg också från Rostock, men framför allt mycket mindre trafik och vägarbeten, du kör Autobahn A19/A24/A10 mot och förbi Berlin, och sedan är det A9 till München. Mycket trafik är det först efter Nürnberg. Vill du sedan slippa köpa Autobahnvignette i Österrike, så istället för att köra Autobahn via Kufstein, så tar du av vid Holzkirchen strax söder om München och kör Landstrasse mot Achenpass. Därifrån kommer du sedan rakt in i Zillertal. In- och utgången till Zillertal kan ha trafikköer vid vissa tider på lördagar.
A7:an är ett elände av vägarbeten och mycket trafik hela vägen mellan Hannover och Kassel. Om du ska till Kiel måste du också köra genom Elbtunnel i Hamburg, och där är det ofta också köer.

Har du aldrig varit Österrike? Eller var det länge sedan?
Du har ju faktiskt bara 2,5 h längre dit än jag.
Utifrån vad jag vill ha som helhetskoncept på en skidsemester, så är en vecka i fjällen aldrig jämförbar med en vecka i Alperna. Men hade jag bott i Göteborg hade jag nog också åkt upp till Norge (Norefjell, Hafjell, Gausta) för några dagars skidåkning då och då.

Tanken var väl att få sova på båten, kiel-båten är rätt trevlig på det men man kan ju alltid sova på vägen ned också. Finns lite att fundera på ser jag :).

fredw

Aktiv medlem
Tanken var väl att få sova på båten, kiel-båten är rätt trevlig på det men man kan ju alltid sova på vägen ned också. Finns lite att fundera på ser jag :).
Tyskland är fullt av mycket prisvärda övernattningsställen typ Gästgiveri om man är beredd att köra 20 minuter vid sidan av autobahn.

JAndersB

Aktiv medlem
3 personer, all snowboardingutrustning, luftmadrasser, autobahn parkering, -12 grader - i en Ford Kuga. Inga problem att få en natts sömn. Billigt och smidigt. Parkerade vid midnatt. I väg vid 08 normalt.

Stortlopp

Aktiv medlem
3 personer, all snowboardingutrustning, luftmadrasser, autobahn parkering, -12 grader - i en Ford Kuga. Inga problem att få en natts sömn. Billigt och smidigt. Parkerade vid midnatt. I väg vid 08 normalt.
Aaah, flashbacks till barndomens semestrar i Europa :). Sov alltid i bilen.

Men som fredw säger, finns många mysiga sovställen i Tyskland.

JAndersB

Aktiv medlem
Så då börjar det igen. CH har nu börjat med karantäner beroende på något obskyrt landindex. Nu är Portugal och Danmark på listan, men inte Sverige. Blir väl annat sedan när vågorna rör sig upp och ner i olika länder. Skulle misstänka stänga gränser-begäret sprider sig. Sverige, med omnikronvarianten redan i landet, som i de flesta EU länder, vill nu att alla skall testa sig vid utomnordisk inresa.

Man tar sig för pannan - hur var det nu igen, gräset alltid grönare på andra sidan eller var det covidsmittan alltid högre på andra sidan....

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp