Blir det någon skidåkning i vinter?

Christiam

Aktiv medlem
Sen så är ju STF på konkursens brant också. Missförstå mig inte, jag är både medlem och gillar STF, men att stänga ner en hel vintersäsong kommer att döda ett flertal orter fullständigt.
Håller absolut med. Det vore förödande för många orter om det stängdes ned. Det är just det som blir svårt , att hålla balansen mellan att hålla uppe ekonomin och samtidigt begränsa smittspridningen/ beläggningen på sjukhusen.
Det bästa vore ju om vi människor skulle lyckas ta eget ansvar : )

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Och nu börjar drevet. https://www.expressen.se/nyheter/regionens-uppmaning-till-skidakarna-kom-inte-hit/ Konstigt att media inte drever mot Ullared och Mall of Scandinavia.
Drev och drev. Det är ansvariga läkarna som ber om eftertanke. Tror halv delen här inne inte förstår att det er sjukvården som vill ha koll så de har möjlighet att taga emot alla som behöver vård..Där är det största problemet. För smittan är här och den smittar och har du otur blir du riktigt sjuk vare sig du är 19 år eller 60 år.

Pillard

Aktiv medlem
Håller absolut med. Det vore förödande för många orter om det stängdes ned. Det är just det som blir svårt , att hålla balansen mellan att hålla uppe ekonomin och samtidigt begränsa smittspridningen/ beläggningen på sjukhusen.
Det bästa vore ju om vi människor skulle lyckas ta eget ansvar : )
Men vad är att ta eget ansvar då? Skicka massa pengar till Skistar men stanna hemma?

fredw

Aktiv medlem
Men vad är att ta eget ansvar då? Skicka massa pengar till Skistar men stanna hemma?
Exakt. Det är ju ett mycket luddigt och mångtydigt budskap dessa turismberoende regioner sänder ut, vilket iofs är högst förståeligt. Man tycker kanske att de skulle kunna gå ut med något mer detaljerade råd till oss sydlänningar som åtminstone försöker vara ansvarsfulla. T ex hur man genomför en skidsemester i fjällen och samtidigt minimerar smittrisken. Eller om vi inte ska komma alls.
Vill ni vi ska ta med oss all egen mat? Hålla oss inne/hemma när liftarna stängt? Munskydd eller ej och isåfall var och när? Hur bete sig vid ev Restaurangbesök? I Fikastugor? Liftköer? Sittliftar?

Christiam

Aktiv medlem
FHM har tydliga lokala allmänna råd. Tex avstå från onödiga resor. Hade avbokningsvilkoren varit generösare eller om människan hade tänkt till och avvaktat utvecklingen av Corona innan bokning så kanske resor och smittspridning minskar.
Jag tror å andra sidan att det är fullt möjligt att tillbringa en vecka till fjälls hyfsat isolerad från andra.
Jag har inget bättre svar och personligen följer jag inte alla allmänna råd men att under en pågående pandemi svänga loss på afterski/nattklubb som det gjorde förra säsongen ser jag inte som att ta eget ansvar.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Jag som driver verksamhet i Åre måste säga att stänga liftarna hela säsongen vore döden för hela Åre, därför även länets turistnäring kommer drabbas hårt. Går inte liftarna i åre kommer inte folket, då kommer alla restauranger, butiker, hotell och precis allt behöva gå i konkurs och stänga ner för gott. Är det verkligen bra för Åre kommun/Jämtland? Nej det vore katastrof, och för staten, vilka enorma summor pengar de måste betala ut åt alla konkurser samt anställda som kommer stämpla istället.

Om de ska förbjuda skidåkning med att stänga liftarna, då måste man ju även förbjuda alla andra sporter såsom fotboll, hockey, curling, innebandy, bowling, boxning, karate osv osv, kan inte komma på nån sport där det är mindre smittspridning än skidåkning. I skidbacken är alla ute och har mask på sig för att de är kallt, enda sporten där man redan har mask?
Så att stänga liftarna för att stoppa spridningen men fortsätta låta alla andra sporter fortsätta som har tiotals gånger mer smittspridning låter helt fel väg att gå anser jag. Men ingen har tagit upp detta.
Kom igen, vi kan inte låta Sveriges största skidort gå i graven, det finns bättre och andra sätt att bekämpa spridningen, att stänga ner är inte lösningen!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag som driver verksamhet i Åre måste säga att stänga liftarna hela säsongen vore döden för hela Åre, därför även länets turistnäring kommer drabbas hårt. Går inte liftarna i åre kommer inte folket, då kommer alla restauranger, butiker, hotell och precis allt behöva gå i konkurs och stänga ner för gott. Är det verkligen bra för Åre kommun/Jämtland? Nej det vore katastrof, och för staten, vilka enorma summor pengar de måste betala ut åt alla konkurser samt anställda som kommer stämpla istället.

Om de ska förbjuda skidåkning med att stänga liftarna, då måste man ju även förbjuda alla andra sporter såsom fotboll, hockey, curling, innebandy, bowling, boxning, karate osv osv, kan inte komma på nån sport där det är mindre smittspridning än skidåkning. I skidbacken är alla ute och har mask på sig för att de är kallt, enda sporten där man redan har mask?
Så att stänga liftarna för att stoppa spridningen men fortsätta låta alla andra sporter fortsätta som har tiotals gånger mer smittspridning låter helt fel väg att gå anser jag. Men ingen har tagit upp detta.
Kom igen, vi kan inte låta Sveriges största skidort gå i graven, det finns bättre och andra sätt att bekämpa spridningen, att stänga ner är inte lösningen!
Så länge sjukhuset i Östersund kan hänga med borde det inte vara någon fara. Det är där problemet är som sagt. Sjukvården skall kunna hänga med.

Cool-Hinken

Medlem

Jag håller med, förutom att det inte bara gäller Sveriges största skidort, alla skidorter. :) Jag begriper inte heller medias "hang up" på skidåkning. Varför inte stänga ner Ullared, Mall of Scandinavia, NK och alla lågprisvaruhus som finns i varochvarannan byhåla, nu för tiden.

Pillard

Aktiv medlem
FHM har tydliga lokala allmänna råd. Tex avstå från onödiga resor. Hade avbokningsvilkoren varit generösare eller om människan hade tänkt till och avvaktat utvecklingen av Corona innan bokning så kanske resor och smittspridning minskar.
Jag tror å andra sidan att det är fullt möjligt att tillbringa en vecka till fjälls hyfsat isolerad från andra.
Jag har inget bättre svar och personligen följer jag inte alla allmänna råd men att under en pågående pandemi svänga loss på afterski/nattklubb som det gjorde förra säsongen ser jag inte som att ta eget ansvar.
Nja! Tydliga skulle jag inte kalla dem. De är medvetet luddiga just för att de inte har några mandat till strikta regler och därför håller de dem öppna för att sen hoppas på att tillräckligt många tolkar dem tillräckligt omfattande osv.

Läser jag bara ditt inlägg så hinner du med både ståndpunkten "tänkt till och avvaktat utvecklingen innan bokning" och "fullt möjligt att tillbringa en vecka i fjällen". Så då är frågan, vad är det tydliga rådet? Kan jag ta med familjen till fjällen en vecka eller inte? Om alla gör tolkningen att man inte kan det (vilka vissa menar är att ta ansvar) då dör X antal skidorter innan 2021 är till ända. Om alla gör tolkningen att man kan det så överlever skidorterna men folk kommer bespottas för att inte ta ansvar.

Jag gissar att det är precis samma sak här som med alla andra råd. Så länge tillräckligt många låter bli så funkar det och de som faktiskt åker kan göra det säkert. Det kanske är så det måste vara den här vintern men man kan ju inte säga att reglerna då är klara och tydliga. Vissa kommer efter vintern mena att reglerna sa att de inte kunde åka medan andra kommer mena att de åkte och att reglerna sa att de fick.

Pillard

Aktiv medlem
Så länge sjukhuset i Östersund kan hänga med borde det inte vara någon fara. Det är där problemet är som sagt. Sjukvården skall kunna hänga med.
Och dessutom. Befinner jag mig i Åre och märker att min fru börjar bli dålig (med vetskap om att det är rejält fullt på sjukhuset i Östersund) så kan jag packa in oss i bilen och köra hem på 8-9 timmar. Det förutsätter ju förstås att man inte väntar tills det är dunderakut men den framförhållningen kan man ju ha

fredw

Aktiv medlem

Jag har något avvikande uppfattning här än en del andra, vad gäller risken att överbelasta den lokala sjukvården. Skidturister tillhör mindre ofta någon riskgrupp (ålder, allmänt hälsotillstånd etc), de stannar oftast bara en vecka, de blir sällan särskilt sjuka av Covid19 och kommer oftast att hinna hem innan de ev. behöver sjukhusvård. Och de flesta inom den lokala turismnäringen tillhör inte heller de grupper som brukar behöva sjukhusvård vid Covid-19. I princip alltså.

Återstår förstås att tillresande som råkar vara i smittsam fas utan att veta det hostar på eller pussar på pistvakter, kassörskor, skidlärare och bartenders som också blir smittsamma utan att märka det och sprider vidare till andra lokalbor. Kanske skulle åtgärder kunna sättas in i den kedjan? Isolera skidorterna en aning från övriga regionen under säsongen, för att rädda dem?

På nationell nivå tror jag att skidturismen främst är ett problem smittomässig för våra ursprungsorter, dvs att tillresande smittar varandra och tar med sig smittan hem. Typ det scenario som utspelade sig i alperna förra säsongen.

Hur gick det förresten i svenska fjäll i slutet av förra skidsäsongen? När smittoläget var värre än idag i t.ex. Stockholm? Blev det någon lokal smittovåg av alla tillresande skidturister? Överbelastades sjukhuset i Östersund?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jag tänker lite att diskussionen ofta blir svart eller vit. Man borde ju kunna åka på en skidresa och anpassa sig efter den situation som är? Eller tror folk att skidåkare bara har ett av och ett på-läge? Att skidåkare inte kan inte vara på ett berg utan att dricka stövel-öl med Jäger från klockan 12 på dagen? Det känns som att man kan hitta en lösning som gör att skidorterna överlever och att man samtidigt tar ansvar? Det är ju det vi gör hemma just nu? Hittar sätt för att få saker att rulla samtidigt som man försöker begränsa smittan.

Christiam

Aktiv medlem
Nja! Tydliga skulle jag inte kalla dem. De är medvetet luddiga just för att de inte har några mandat till strikta regler och därför håller de dem öppna för att sen hoppas på att tillräckligt många tolkar dem tillräckligt omfattande osv.

Läser jag bara ditt inlägg så hinner du med både ståndpunkten "tänkt till och avvaktat utvecklingen innan bokning" och "fullt möjligt att tillbringa en vecka i fjällen". Så då är frågan, vad är det tydliga rådet? Kan jag ta med familjen till fjällen en vecka eller inte? Om alla gör tolkningen att man inte kan det (vilka vissa menar är att ta ansvar) då dör X antal skidorter innan 2021 är till ända. Om alla gör tolkningen att man kan det så överlever skidorterna men folk kommer bespottas för att inte ta ansvar.

Jag gissar att det är precis samma sak här som med alla andra råd. Så länge tillräckligt många låter bli så funkar det och de som faktiskt åker kan göra det säkert. Det kanske är så det måste vara den här vintern men man kan ju inte säga att reglerna då är klara och tydliga. Vissa kommer efter vintern mena att reglerna sa att de inte kunde åka medan andra kommer mena att de åkte och att reglerna sa att de fick.
Visst är jag duktig på att motsäga mig själv : ) .
Kan råden vara tydligare? Som jag förstår det så kan inte fhm/regeringen kliva in och stänga en anläggning / varuhus etc. Så dom kanske inte kan säga ja eller nej på frågan om man ska åka till fjälls. Utan det blir rekommendationer som vi sedan tolkar på olika sätt.

Pillard

Aktiv medlem
Visst är jag duktig på att motsäga mig själv : ) .
Kan råden vara tydligare? Som jag förstår det så kan inte fhm/regeringen kliva in och stänga en anläggning / varuhus etc. Så dom kanske inte kan säga ja eller nej på frågan om man ska åka till fjälls. Utan det blir rekommendationer som vi sedan tolkar på olika sätt.
:) är vi inte alla det? Precis så är det ju. Man har inga såna mandat alls. Sverige har ju bara undantag för rörelsefriheten vid krig. Andra länder har samma möjlighet vid fler tillfällen, tex pandemi

skidmannen

Aktiv medlem
Jag håller med, förutom att det inte bara gäller Sveriges största skidort, alla skidorter. :) Jag begriper inte heller medias "hang up" på skidåkning. Varför inte stänga ner Ullared, Mall of Scandinavia, NK och alla lågprisvaruhus som finns i varochvarannan byhåla, nu för tiden.
Medias hangup på skidåkning beror på den stora spridningen i alperna i våras. Men spridningen berodde ju inte främst på skidåkning utan mer på after ski. I våras fick massor av svenska och utländska skidorter slå igen i förtid, med facit i hand hade dom kanske tjänat på att bara klappa igen after ski, restauranget och gondolliftar så hade resten kunnat snurra. Men, oftast är det ju inte samma ägare av restauranger och liftar, så det är svårt att ta såna beslut.

Cool-Hinken

Medlem
Medias hangup på skidåkning beror på den stora spridningen i alperna i våras. Men spridningen berodde ju inte främst på skidåkning utan mer på after ski. I våras fick massor av svenska och utländska skidorter slå igen i förtid, med facit i hand hade dom kanske tjänat på att bara klappa igen after ski, restauranget och gondolliftar så hade resten kunnat snurra. Men, oftast är det ju inte samma ägare av restauranger och liftar, så det är svårt att ta såna beslut.

precis, irrationell direktkoppling mellan skidåkning/smittspridning. om de stora aktörerna (i huvudsak Skistar) satte sig ner med livsmedelskedjorna och hittade logistiska lösningar av distribution till stugor och lägenheter borde smittspridningen kunna minimeras. om man bortser från afterski och restaurangbesök är det på ICA i Tandådalen, 16.30 en lördag den stora exponeringen sker.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
precis, irrationell direktkoppling mellan skidåkning/smittspridning. om de stora aktörerna (i huvudsak Skistar) satte sig ner med livsmedelskedjorna och hittade logistiska lösningar av distribution till stugor och lägenheter borde smittspridningen kunna minimeras. om man bortser från afterski och restaurangbesök är det på ICA i Tandådalen, 16.30 en lördag den stora exponeringen sker.
Nu så sprids det lätt i kallare miljöer och på längre avstånd. En studie jag läste är att man skall vara minst 4-5 meter efter en som cyklar för att inte vara i riskzonen på hösten och upp till 10 meter till vintern. Så jo att ligga i en pist efter någon är ett riskomoment enligt den studien. Men jag är ingen expert på detta utan läser massa olika studier och försöker tänka på deras råd.

Någon som vet hur detta med max 8 st kommer påverka skidorterna? Skulle tro att det kommer bli längre än till 24 dec som de säger nu.

Cool-Hinken

Medlem
Nu så sprids det lätt i kallare miljöer och på längre avstånd. En studie jag läste är att man skall vara minst 4-5 meter efter en som cyklar för att inte vara i riskzonen på hösten och upp till 10 meter till vintern. Så jo att ligga i en pist efter någon är ett riskomoment enligt den studien. Men jag är ingen expert på detta utan läser massa olika studier och försöker tänka på deras råd.

Någon som vet hur detta med max 8 st kommer påverka skidorterna? Skulle tro att det kommer bli längre än till 24 dec som de säger nu.
Att hålla en lift öppen är inte allmän sammankomst i lagens mening.

Cool-Hinken

Medlem
Så insatt är jag inte i hur detta förbud kommer utformas men du vet det tydligen så det är perfekt om det är så.
Ja, allmän sammankomst preciseras i ordningslagens 2 kap 1 §;
  1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
  2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
  3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
  4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
  5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas
Skidåkning inryms inte i någon av ovan, det närmaste är väl religionsutövning.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ja, allmän sammankomst preciseras i ordningslagens 2 kap 1 §;
  1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
  2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
  3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
  4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
  5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas
Skidåkning inryms inte i någon av ovan, det närmaste är väl religionsutövning.
Men sport står inte någonstans där? Och all publik är ju utesluten nu på idrott? Vad kategoriers det som då? Skidåkning är väl under idrott?

Cool-Hinken

Medlem
Men sport står inte någonstans där? Och all publik är ju utesluten nu på idrott? Vad kategoriers det som då? Skidåkning är väl under idrott?
Idrottstillställningar regleras särskilt i 2 kap 3 §;

2 kap. 3 §
Med offentlig tillställning enligt denna lag avses
  1. tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning,
  2. danstillställningar,
  3. tivolinöjen och festtåg,
  4. marknader och mässor, samt
  5. andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

Cool-Hinken

Medlem
Att andra gör fel (genom att trängas på MoS) berättigar inte att du också gör fel (genom att trängas på skidanläggningar).
Det jag vänder mig mot är att media för opinion mot vissa delar av samhället (skidanläggingar) men fullständigt struntar i andra delar (Ullared, Black Lives Matter-demonstrationer, trängel i tunnelbanan m m). Jag har för övrigt inte tänkt att trängas i skidanläggningar, jag tänkte åka skidor med behörigt avstånd till andra.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Idrottstillställningar regleras särskilt i 2 kap 3 §;

2 kap. 3 §
Med offentlig tillställning enligt denna lag avses
  1. tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning,
  2. danstillställningar,
  3. tivolinöjen och festtåg,
  4. marknader och mässor, samt
  5. andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.
Så varför är det förbud med mer än 8 i publiken på en idrotts tillställning då?

Pillard

Aktiv medlem
Alla tillställningar och sammankomster (t ex uppvisning av idrott) som omfattas av lagen kommer att begränsas till åtta. Att utöva en idrott omfattas inte av lagen, om utövandet inte är en tävling eller uppvisning.
Här är ju det absurda i det hela. Om 11 fotbollsspelare träffar 11 andra fotbollsspelare och trängs på en fotbollsplan inomhus är det helt ok men om det är mer än 8 personer på läktaren bryter man mot reglerna. De flesta länder har grundlagar där man kan göra undantag för tex fri rörlighet vid tillfällen som en pandemi. Den svenska grundlagen gör bara undantag för krig. Det är antagligen den största anledningen till att våra åtgärder blir så konstiga.

Karlstad

Aktiv medlem
Det har säkert redan svarats på men orkar inte lösa genom hela tråden.
Vet någon om den nya "8-personers-regeln" gäller även skidanläggningar, dvs max 8 personer åt gången i backen?

KarinLager

Aktiv medlem
Nej knappast lördag, då åker man ju hem 🤣

Oskar1719

Medlem
Det jag vänder mig mot är att media för opinion mot vissa delar av samhället (skidanläggingar) men fullständigt struntar i andra delar (Ullared, Black Lives Matter-demonstrationer, trängel i tunnelbanan m m). Jag har för övrigt inte tänkt att trängas i skidanläggningar, jag tänkte åka skidor med behörigt avstånd till andra.
Jag läser rätt mycket tidningar (prenumererar på SvD, Sydsvenskan, DN) och delar inte bilden av att man driver opinion mot just skidåkning. Det är lätt att bli sur när ens egen grupp pekas ut tror jag. Skidåkning i sig är ingen risksituation men tänk på buss-/tågresan dit, restauranger, skiduthyrning, gondoler m.m. Helt i sin ordning att smittskyddsläkare varnar för de följder det kan få för sjukvården i regionen.

Oskar1719

Medlem
Men för att återgå till trådens huvudsakliga diskussionsämne.

Jag tror att det kommer att vara möjligt att åka skidor hela vintern på svenska skidanläggningar. För att det ska funka så bör vi försöka gör det på ett så smittsäkert sätt som möjligt så att vi slipper ytterligare restriktioner. D.v.s.
1. Åk bil till och från orten.
2. Ät mat i stugan.
3. Gå inte på afterski inomhus (utomhus är absolut ingen fara)
4. Åk inte gondol med okända. Typsituation med hög risk för smittspridning. Man är lite lätt flåsig av skidåkningen, kort avstånd, dålig ventilation.

Rampet

Medlem

Jag tror att det kommer att vara möjligt att åka skidor hela vintern på svenska skidanläggningar. För att det ska funka så bör vi försöka gör det på ett så smittsäkert sätt som möjligt så att vi slipper ytterligare restriktioner. D.v.s.
2. Ät mat i stugan.
4. Åk inte gondol med okända. Typsituation med hög risk för smittspridning. Man är lite lätt flåsig av skidåkningen, kort avstånd, dålig ventilation.
Afterski kommer inte att ske denna vinter på ngn skidort såvida det inte är någon oseriös. Har svårt att tänka mig en enda som kör med afterski.
Tar man sittliften får man bara åka med sin familj/vänner.
Därutöver flertalet regler för att hålla distansen.
Vet att något ställe kommer ha möjligheter att köpa grillat, kaffe m.m. utomhus så slipper man gå inomhus.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

2. Ät mat i stugan.
Det smittar fortfarande utanför. Så varför skulle det vara bättre med afterski utanför?

TailGunnar

Aktiv medlem
Och dessutom. Befinner jag mig i Åre och märker att min fru börjar bli dålig (med vetskap om att det är rejält fullt på sjukhuset i Östersund) så kan jag packa in oss i bilen och köra hem på 8-9 timmar. Det förutsätter ju förstås att man inte väntar tills det är dunderakut men den framförhållningen kan man ju ha

Du missar en del av poängen här. Skidåkning är ett aktivitet som kan leda till skador och dessa patienter belastar sjukvården i dessa regioner. Färre skidåkare, mindre belastning på sjukvården.

Senast ändrad:

JakobJ

Aktiv medlem
Även om de skulle kännas rejält ekonomiskt för anläggningarna tror jag de vore klokt att införa restriktioner under julhelgerna så att man inte blir tvungen att stänga hela säsongen på grund av en stor spridning under julhelgerna. Antingen införa nån får av reseförbud till jämtland/härjedalen som dom nämnt nu eller att man har någon typ av bokningssystem för liftkort så bara en viss mängd får åka. Lågsäsongsveckorna är nog inga problem men när det är högsäsong kommer de bli kaos på små ica nära butiker som har mer gäster än en ica maxi butik på andra orter dessa veckor. Liftköerna kommer dessutom bli flera hundra meter om man inte får sitta 6 personer i en 6-stolslift.
Man ser ju på nyheterna att många storstadsbor inte tar hänsyn till restriktioner och varandra så tvivlar på att dom kommer ta hänsyn till landsbygdsbor.

Topp