Blir det någon skidåkning i vinter?

KaitsuH

Aktiv medlem
1 Jan 2022 är jag 6 månader +1 dag, har inte brottom 😷. Bara jag får den innan vecka 6.
Oj, du har födelsedag den första Januari, liksom min syrras son. Men kan du verkligen åka skidor, om du är nu bara 5 månader gammal? Jag tycker du borde kanske börja i någon barn backe innan resor till utomlands! Du tycks ha litet för mycket brådska.

HDTV

Aktiv medlem
Oj, du har födelsedag den första Januari, liksom min syrras son. Men kan du verkligen åka skidor, om du är nu bara 5 månader gammal? Jag tycker du borde kanske börja i någon barn backe innan resor till utomlands! Du tycks ha litet för mycket brådska.
Haha ja vaccinålder 😉

kappakomplett

Aktiv medlem
Tittade in på Schweiz svar på folkhälsomyndigheten...
Som påpekats här i tråden så är Sverige inte med på listan för länder där det krävs karantän.
Men, om man (som jag då) flyger ut från Kastrup, (tillbringat mindre än 24h i transit i Danmark) så måste man:

You need to present a negative PCR test (not older than 72 hours) or a negative rapid antigen test (not older than 48 hours). A second test is required four to seven days after entry. This test result must be reported to the cantonal authorities responsible. If the stay is less than 4 days, a second test is not necessary.
"travelcheck"

Vilket stök! Men det är väl bara att gå på det eller boka av.

PisteCarver

Aktiv medlem
FHM har sagt att det nu är dags med dos tre till alla (fast minst 6 månader måste gå efter dos 2 om man är under 65).
Det är nu endast regionernas dåliga organisation och kapacitet som gör att vi inte får dos 3. Det råder nu varken brist på vaccin eller människor som vill få dos 3.
Det injiceras för närvarande ca 90.000 till 100.000 doser varje vardag. Ungefär 20.000 av dem är Dos 1 eller 2, vilket ger mellan 70.000 och 80.000 som går till 65+ varje dag.
Vi kommer matematiskt att ha slut på 65-plussare långt innan vi övriga får börja boka tid....:rolleyes:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tittade in på Schweiz svar på folkhälsomyndigheten...
Som påpekats här i tråden så är Sverige inte med på listan för länder där det krävs karantän.
Men, om man (som jag då) flyger ut från Kastrup, (tillbringat mindre än 24h i transit i Danmark) så måste man:

You need to present a negative PCR test (not older than 72 hours) or a negative rapid antigen test (not older than 48 hours). A second test is required four to seven days after entry. This test result must be reported to the cantonal authorities responsible. If the stay is less than 4 days, a second test is not necessary.
"travelcheck"

Vilket stök! Men det är väl bara att gå på det eller boka av.
Det blir Österrike som först kommer "ut ur dimman" om några veckor (de övriga är just nu på väg in i den).
Tirol, Tirol...!:)🥳
"Auffe aufn Berg und oba mit de Ski
Eine in die Hüttn und die Händ in die Höh
Aussa mit de Hasal und ei mim Jagertee
Oida, des is schee, he"

HDTV

Aktiv medlem
Det injiceras för närvarande ca 90.000 till 100.000 doser varje vardag. Ungefär 20.000 av dem är Dos 1 eller 2, vilket ger mellan 70.000 och 80.000 som går till 65+ varje dag.
Vi kommer matematiskt att ha slut på 65-plussare långt innan vi övriga får börja boka tid....:rolleyes:
Massa vaccin som kommer att kastas i väntan på nästa åldersgrupp.

KaitsuH

Aktiv medlem
Hur gamla är folket här? En är under 6 månader, och de andra tycks vara ca. 12? Jag, som är 55, får kanske min tredje spruta i Januari, och jag tror, att 40-åriga redan i Februari, här i Finland. Och vi är tredje långsammaste landet med tredje sprutan i hela Europa, nästan lika långsamma som Bulgarien och Ryssland.

fredw

Aktiv medlem
Hur gamla är folket här? En är under 6 månader, och de andra tycks vara ca. 12? Jag, som är 55, får kanske min tredje spruta i Januari, och jag tror, att 40-åriga redan i Februari, här i Finland. Och vi är tredje långsammaste landet med tredje sprutan i hela Europa, nästan lika långsamma som Bulgarien och Ryssland.
Här i Sverige vet ingen under 65 ännu när de kommer att få nr 3. Utom några under 65 som jobbar i akutvården.

PisteCarver

Aktiv medlem
Lite update-info som jag just har fått från hotellet som jag har bokat på i Österrike i februari:

"Sicherheitsmaßnahmen und Hygienevorschriften ab 08. November 2021 im Überblick:
• 2-G-Regelung in Gastronomie, Hotellerie, Kultur, Freizeit- und Pflegeeinrichtungen bei körpernahen Dienstleistungen sowie für Seilbahnen
• FFP2-Maskenpflicht im gesamten Handel bzw. öffentlichen Verkehrsmitteln und öffentlichen Bereichen und Einrichtungen
• Bei Veranstaltungen gilt ab 25 Personen die 2-G-Regelung
• Grüner Pass: Dieser gilt nach der 2. Impfung für 9 Monate, danach ist eine dritte Impfung notwendig. Der Impfstoff Johnson & Johnson gilt nur noch bis 3. Jänner, danach ist eine Auffrischungsimpfung notwendig.
• 2-G-Regel in Seilbahnen: ab 15. Nobember verpflichtend, die Maskenpflicht entfällt"

Betyder att där 2G gäller (Geimpft oder Genesen) finns inget krav på munskydd, dvs i gondolbanor, liftköer eller på hotell.
Om detta inte ändras framöver, så blir det "nästan som här hemma", och en betydligt mindre "joxig" skidsemester än i övriga alpländer.
Vaccinationen gäller 9 mån efter andra dosen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så har då även Norge låtit logiken bestämma - not. Testkrav vid inresa. Hur länge till karantän - max en vecka tror jag.
Då är vi snart tillbaka där vi började då.
Vaccinering skulle ju underlätta allt resande, men nu kanske det blir Vaccination+Test+Karantän istället för Test+Karantän?
Ja.... tydligen hade 50 personer blivit smittade på en Julbordsmiddag i Oslo, och dessutom var det Omikron....

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
I danmark har jag fått tredje för en månad sen…

JAndersB

Aktiv medlem
Då är vi snart tillbaka där vi började då.
Vaccinering skulle ju underlätta allt resande, men nu kanske det blir Vaccination+Test+Karantän istället för Test+Karantän?
Ja.... tydligen hade 50 personer blivit smittade på en Julbordsmiddag i Oslo, och dessutom var det Omikron....
Jo, så väldigt viktigt att stänga gränsen :unsure:

termons

Aktiv medlem
Lite update-info som jag just har fått från hotellet som jag har bokat på i Österrike i februari:

"Sicherheitsmaßnahmen und Hygienevorschriften ab 08. November 2021 im Überblick:
• 2-G-Regelung in Gastronomie, Hotellerie, Kultur, Freizeit- und Pflegeeinrichtungen bei körpernahen Dienstleistungen sowie für Seilbahnen
• FFP2-Maskenpflicht im gesamten Handel bzw. öffentlichen Verkehrsmitteln und öffentlichen Bereichen und Einrichtungen
• Bei Veranstaltungen gilt ab 25 Personen die 2-G-Regelung
• Grüner Pass: Dieser gilt nach der 2. Impfung für 9 Monate, danach ist eine dritte Impfung notwendig. Der Impfstoff Johnson & Johnson gilt nur noch bis 3. Jänner, danach ist eine Auffrischungsimpfung notwendig.
• 2-G-Regel in Seilbahnen: ab 15. Nobember verpflichtend, die Maskenpflicht entfällt"

Betyder att där 2G gäller (Geimpft oder Genesen) finns inget krav på munskydd, dvs i gondolbanor, liftköer eller på hotell.
Om detta inte ändras framöver, så blir det "nästan som här hemma", och en betydligt mindre "joxig" skidsemester än i övriga alpländer.
Vaccinationen gäller 9 mån efter andra dosen.
Verkar verkligen så. Det kom som en överraskning. Hinner säker ändra ”(but face masks are not mandatory any more) ”

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tror att det ser ljusare ut för en Österrike semester redan till Jullovet, jmf med övriga alpländer. Dagens färska statistik nedan:

1638478255434.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket märkliga regler hit och dit och man kan inte vara säker på några resor känns det som. Men en sak är säker, och det är att det är jävligt skönt man inte bor i Australien.
Kan detta reportaget verkligen vara korrekt?
Att myndigheterna i ett demokratiskt land kommer hem till folk och drar dem ut ur deras hem, och placerar dem i interneringsläger?
Och endast baserat på misstanken att någon har varit i kontakt med någon som är Covid-smittad?
Man får inte stanna med Covid i sitt hem?
Det är sådant som man gör i diktatur-polisstat-länder.
"Unheard" heter programmet, jag undrar.....:unsure:

kappakomplett

Aktiv medlem
Det blir Österrike som först kommer "ut ur dimman" om några veckor (de övriga är just nu på väg in i den).
Tirol, Tirol...!:)🥳
"Auffe aufn Berg und oba mit de Ski
Eine in die Hüttn und die Händ in die Höh
Aussa mit de Hasal und ei mim Jagertee
Oida, des is schee, he"
Ja, jag har ett par veckor innan jag måste avboka CH, så kollar upp läget, men från Zürich kommer man lätt till den riktiga afterskin!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Kan detta reportaget verkligen vara korrekt?
Att myndigheterna i ett demokratiskt land kommer hem till folk och drar dem ut ur deras hem, och placerar dem i interneringsläger?
Och endast baserat på misstanken att någon har varit i kontakt med någon som är Covid-smittad?
Man får inte stanna med Covid i sitt hem?
Det är sådant som man gör i diktatur-polisstat-länder.
"Unheard" heter programmet, jag undrar.....:unsure:
Unherd för att vara korrekt.
Challenging the herd with new and bold thinking in philosophy, politics and culture.

De har en serie på sin youtube-kanal som heter Lockdown-tv som jag sett lite av. Han har bland annat intervjuat både Tegnell och Giesecke ett par gånger och min känsla är att det är professionellt och opartiskt. Kan jag rekommendera att kolla på. Känns som de försöker se komplexa problem ur de olika sidornas aspekter.
Men ja, det låter helt absurt vad de sysslar med down under.. 🙄

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Unherd för att vara korrekt.
Challenging the herd with new and bold thinking in philosophy, politics and culture.

De har en serie på sin youtube-kanal som heter Lockdown-tv som jag sett lite av. Han har bland annat intervjuat både Tegnell och Giesecke ett par gånger och min känsla är att det är professionellt och opartiskt. Kan jag rekommendera att kolla på. Känns som de försöker se komplexa problem ur de olika sidornas aspekter.
Men vad vet jag... 🙄
Ja, det stämmer ju!
Johan Giesecke gjorde alldeles i början av pandemin en online intervju med dem. Det var där han kaxigt på gränsen till arrogant gjorde ner andra länders lockdown strategier.
Ser dock ut som han är på väg att få rätt.
Alldeles förfärligt om det stämmer om Australien. Jag har (numera) en viktig princip, och det är att jag reser aldrig till länder som kränker mänskliga rättigheter.

Stortlopp

Aktiv medlem
Så har då även Norge låtit logiken bestämma - not. Testkrav vid inresa. Hur länge till karantän - max en vecka tror jag.

Dom lovade ju att dom inte skulle stänga ned denna gång. Men hårda tag verkar gå hem i väster. Ska åka om 2 veckor .. vi får väl se om man får komma in; får väl ta att få en covidteststav nedkörd i halsen av en sur tullvakt för att få komma in.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Dom lovade ju att dom inte skulle stänga ned denna gång. Men hårda tag verkar gå hem i väster. Ska åka om 2 veckor .. vi får väl se om man får komma in; får väl ta att få en covidteststav nedkörd i halsen av en sur tullvakt för att få komma in.
Om 2 veckor kommer det vara något helt nytt igen, förmodligen får du testundantag om du kan bevisa att du sett en levande Zebra, men om du dessutom rökt cigarr med Castro måste du fortfarande ta snabbtest - en gång på gränsen och en gång inom 27½h efter gränspassage. Eller nåt åt det hållet. Betting på Norges covid-tilltag skulle kanske kunna vara en business?

Stortlopp

Aktiv medlem
Om 2 veckor kommer det vara något helt nytt igen, förmodligen får du testundantag om du kan bevisa att du sett en levande Zebra, men om du dessutom rökt cigarr med Castro måste du fortfarande ta snabbtest - en gång på gränsen och en gång inom 27½h efter gränspassage. Eller nåt åt det hållet. Betting på Norges covid-tilltag skulle kanske kunna vara en business?

Jag säger inte att du har fel .........

fredw

Aktiv medlem
Ja, det stämmer ju!
Johan Giesecke gjorde alldeles i början av pandemin en online intervju med dem. Det var där han kaxigt på gränsen till arrogant gjorde ner andra länders lockdown strategier.
Ser dock ut som han är på väg att få rätt.
Alldeles förfärligt om det stämmer om Australien. Jag har (numera) en viktig princip, och det är att jag reser aldrig till länder som kränker mänskliga rättigheter.
Där finns även en intervju med Giesecke ett år efter den första. Mycket intressant. Han medger en del misstag.
Det är en mycket seriös website men jag har inte sett just denna film ännu. Är dock mkt tveksam till hur de hanterat pandemin i Aus/NZ.

RWD

Aktiv medlem
Någon som har en aning om vad ett covidtest vid Norska grönsen kostar?
Läste någonstans att det ska gå att göra vid alla gränsövergångar, men vad jag sett tidigare så har det inte varit så, eller?

kappakomplett

Aktiv medlem
Packar ner vaccinationsbevis, masker och munskydd av allehanda slag, långkalsoner och hjälm. Sen åker vi och hoppas att ingen stoppar oss på vägen. 😊
Ja, funderar på att boka av hotell och allt utom resan ner och sen försöka få tag i något boende på det ställe som har minst restriktioner.
Försökte kolla upp Frankrike och Italien, men egentligen är det meningslöst att kolla läget nu när man ska åka i början av jan...

fredw

Aktiv medlem
Jag har (numera) en viktig princip, och det är att jag reser aldrig till länder som kränker mänskliga rättigheter.
Tyvärr har många länder gått väldigt hårt fram. Jag delar som sagt din besvikelse inför Australien. Det landet blir aldrig detsamma igen för oss "migranter" (jag bodde där...) som vill kunna lämna det land vi bor i (och/eller få besök från hemlandet) åtminstone någon gång per år. Vem vet hur de reagerar inför nästa pandemi?
Samtidigt kan de med viss fog säga att de sparat kanske 30 000 förtida dödsfall (de har drygt dubbelt så stor folkmängd som Sverige). Men det gör man ju också om man t ex förbjuder all alkohol och rökning och sänker hastigheten på alla vägar till max 50 km/h. Vilket ingen verkar tycka är rimligt - med de missar att tänka så när det gäller Covid-19.
Vi har vänner i Norge som berättade om hur resenärer hemkomna från USA direkt på flygplatsen i Oslo helt oförberett blivit infösta i bussar och skjutsade till karantän-hotell. Ofta trots att de (till skillnad från hemmavarande norrmän vid samma tidpunkt) faktiskt hade vaccinerat sig i USA - men de dokument de hade med sig godkändes inte som bevis på vaccination.

Stortlopp

Aktiv medlem
Läste någonstans att det ska gå att göra vid alla gränsövergångar, men vad jag sett tidigare så har det inte varit så, eller?

Vilken jäkla soppa norrmännen har kokat ihop. Hittar inget om vad det kostar på gränsen men det verkar som att kapaciteten inte är oändlig så alla kommer troligen inte att testas. Istället är du skyldig att testa dig inom 24h men inte ett ord om hur du ska kunna bevisa detta. Men det är straffbart att inte ta testet .. Jag tolkar detta som antingen valfritt eller så blir det straff; omöjligt att veta. I teorin kan man kanske ta med sig ett antigentest och slicka på det när man kommer fram .. Dom har ju noll koll själva.

"Kan være straffbart å droppe test​

Helsedirektør Bjørn Guldvog er enig i at grensetestingen som blir satt i gang nå ikke er optimal - men han sier det er det beste som er mulig å få til.

For faktisk kan du nå reise inn i Norge, kjøpe deg en test på 7–11 og ta den hjemme uten at du sier ifra til noen om dette. Men, påpeker Guldvog, det nasjonale kontrollsenteret har mulighet til å gjøre stikkprøver.
– Hva skjer hvis du ikke har tatt testen og det har gått mer enn et døgn?

– Det er ikke sånn at det står noen utenfor døra di når det har gått en dag og gir deg bot. Men etter smittevernloven er du pliktig å bidra til at du unngår å sette andre i fare. Og hvis du har en plikt om å teste deg, og det viser seg at du er smittet uten å teste deg, så har du gjort noe som setter andres helse og liv i fare. Så derfor kan dette være straffbart, sier Guldvog."

PisteCarver

Aktiv medlem
Vilken jäkla soppa norrmännen har kokat ihop. Hittar inget om vad det kostar på gränsen men det verkar som att kapaciteten inte är oändlig så alla kommer troligen inte att testas. Istället är du skyldig att testa dig inom 24h men inte ett ord om hur du ska kunna bevisa detta. Men det är straffbart att inte ta testet .. Jag tolkar detta som antingen valfritt eller så blir det straff; omöjligt att veta. I teorin kan man kanske ta med sig ett antigentest och slicka på det när man kommer fram .. Dom har ju noll koll själva.

"Kan være straffbart å droppe test​

Helsedirektør Bjørn Guldvog er enig i at grensetestingen som blir satt i gang nå ikke er optimal - men han sier det er det beste som er mulig å få til.

For faktisk kan du nå reise inn i Norge, kjøpe deg en test på 7–11 og ta den hjemme uten at du sier ifra til noen om dette. Men, påpeker Guldvog, det nasjonale kontrollsenteret har mulighet til å gjøre stikkprøver.
– Hva skjer hvis du ikke har tatt testen og det har gått mer enn et døgn?

– Det er ikke sånn at det står noen utenfor døra di når det har gått en dag og gir deg bot. Men etter smittevernloven er du pliktig å bidra til at du unngår å sette andre i fare. Og hvis du har en plikt om å teste deg, og det viser seg at du er smittet uten å teste deg, så har du gjort noe som setter andres helse og liv i fare. Så derfor kan dette være straffbart, sier Guldvog."
Bättre att resa någon annanstans där man känner sig välkommen som gäst och turist.
Smittotalen sjunker stadigt i Österrike nu, idag var det ”bara” 6.738 nya fall. För en dryg vecka sedan var det 15.000 dagligen.

Stortlopp

Aktiv medlem
Bättre att resa någon annanstans där man känner sig välkommen som gäst och turist.
Smittotalen sjunker stadigt i Österrike nu, idag var det ”bara” 6.738 nya fall. För en dryg vecka sedan var det 15.000 dagligen.

Oklart vad som händer om man testar positivt vid gränsen. SVT skriver att man blir ivägkörd till karantänhotell i 10 dagar .. låter brutalt.

Ja du .. får väl se vad som händer när deras lockdown släpper.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så då börjar det igen. CH har nu börjat med karantäner beroende på något obskyrt landindex. Nu är Portugal och Danmark på listan, men inte Sverige. Blir väl annat sedan när vågorna rör sig upp och ner i olika länder. Skulle misstänka stänga gränser-begäret sprider sig. Sverige, med omnikronvarianten redan i landet, som i de flesta EU länder, vill nu att alla skall testa sig vid utomnordisk inresa.

Man tar sig för pannan - hur var det nu igen, gräset alltid grönare på andra sidan eller var det covidsmittan alltid högre på andra sidan....
”Svinhugg går igen” heter det ju.
Alla ”Corona-restriktions-bombar” alla!
Idag har Tyskland klassat Schweiz som ”Hochrisikogebiet” och uttalat ”Reisewarnung” mot resor till Schweiz.
Det var ju surt sa räven…
Nu kan schweizarna sitta där med sin ”duktiga” lista mot Danmark och Belgien etc, för nu får de inga tyska turister heller!
Voine, voine….:rolleyes:

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
”Svinhugg går igen” heter det ju.
Alla ”Corona-restriktions-bombar” alla!
Idag har Tyskland klassat Schweiz som ”Hochrisikogebiet” och uttalat ”Reisewarnung” mot resor till Schweiz.
Det var ju surt sa räven…
Nu kan schweizarna sitta där med sin ”duktiga” lista mot Danmark och Belgien etc, för nu får de inga tyska turister heller!
Voine, voine….:rolleyes:
Schweiz har precis avskaffat karantänlistan igen. Nytt gäller negativt PCR innan inresa, och test igen 4-7 dagar efter ankomst, PCR eller antigen. Får tänka över julresan till Sverige. 👎🤬
Allt känns jävligt överdrivet med tanke på att den här ”nya” varianten antagligen cirkulerat sen veckor eller månader mest överallt.

Edit: gränsnära regioner, som Bayern och BW är för övrigt undantagna pga alla pendlare. Vet inte hur tyskarna gör åt andra hållet. 😂

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Schweiz har precis avskaffat karantänlistan igen. Nytt gäller negativt PCR innan inresa, och test igen 4-7 dagar efter ankomst, PCR eller antigen. Får tänka över julresan till Sverige. 👎🤬
Allt känns jävligt överdrivet med tanke på att den här ”nya” varianten antagligen cirkulerat sen veckor eller månader mes överallt.

Edit: gränsnära regioner, som Bayern och BW är för övrigt undantagna pga alla pendlare. Vet inte hur tyskarna gör åt andra hållet. 😂
Mardrömmen är väl som värst strax innan slutet…:unsure:

Vad blir annars nästa steg om man testar positivt vid norska gränsen?
Betongfot och ståplats i en norsk fjord?😱

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det har i alla fall alltid varit gratis tidigare! Tror inte det kommer ändra på sig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp