Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Österrike’s smittotal har som sagt vänt skarpt neråt.
Nu sjunker också antal sjukhusinlagda Covid patienter.
Det blir nog bra ganska snart ska ni se.
1638553179981.png

1638553224255.png

kappakomplett

Aktiv medlem
Schweiz har precis avskaffat karantänlistan igen. Nytt gäller negativt PCR innan inresa, och test igen 4-7 dagar efter ankomst, PCR eller antigen. Får tänka över julresan till Sverige. 👎🤬
Allt känns jävligt överdrivet med tanke på att den här ”nya” varianten antagligen cirkulerat sen veckor eller månader mest överallt.

Edit: gränsnära regioner, som Bayern och BW är för övrigt undantagna pga alla pendlare. Vet inte hur tyskarna gör åt andra hållet. 😂
Som bokat hotell i CH i början av januari blir man lite trött. Vad händer om testet 4-7 dagar visar positivt? Ska man in i karantän då? De där PCR-testen är inte heller gratis.
Sen finns det förstås en risk att man testar positivt också innan utresan, vad gör man då, vilka försäkringar gäller etc. Man börjar undra om det kanske blir bättre med Österrike ändå!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Som bokat hotell i CH i början av januari blir man lite trött. Vad händer om testet 4-7 dagar visar positivt? Ska man in i karantän då? De där PCR-testen är inte heller gratis.
Sen finns det förstås en risk att man testar positivt också innan utresan, vad gör man då, vilka försäkringar gäller etc. Man börjar undra om det kanske blir bättre med Österrike ändå!
Ja, inte kul. Mest pinsam strategi av regeringen som är för fega att slå det ovaccinerade stenhårt på näsroten och vägra dem tillträde till något alls. Vaccinerade inresande lär inte driva smitta i någon större utsträckning. Och nya varianter lär det inte stoppa heller.

Testar man positivt gäller isolering, är man själv i princip detsamma som karantän.

Funderar som sagt på hur jag gör vid jul. Kanske bäst att stanna hemma och åka skidor istället. Alternativt boka om till flyg från/till gränsnära flygplats, köra dit och sen ljuga på vägen hem. 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, inte kul. Mest pinsam strategi av regeringen som är för fega att slå det ovaccinerade stenhårt på näsroten och vägra dem tillträde till något alls. Vaccinerade inresande lär inte driva smitta i någon större utsträckning. Och nya varianter lär det inte stoppa heller.

Testar man positivt gäller isolering, är man själv i princip detsamma som karantän.

Funderar som sagt på hur jag gör vid jul. Kanske bäst att stanna hemma och åka skidor istället. Alternativt boka om till flyg från/till gränsnära flygplats, köra dit och sen ljuga på vägen hem. 😂
Bara lite fakta som komplement till detta.
Mer än hälften av alla nya smittofall förra veckan i Sverige var fullvaccinerade personer. Alla driver smittan, inte bara de ovaccinerade. Skuldbeläggande och "hets" mot den gruppen av människor, skapar enligt mig splittring och konflikt i samhället som jag gärna ser att vi kan vara utan.
Hur många som blir smittade är ju i sig ointressant, det viktiga är hur många som blir allvarligt sjuka och behöver sjukhusvård.

Och så har vi det nya omtalade super-spreader eventet (julbordet) i Oslo i veckan. Samtliga deltagare var både fullvaccinerade och testade, och ändå blev det ett super-spreader event.
Nu tycker jag att vi slutar med att skuldbelägga och peka finger åt våra medmänniskor, vi ska ju faktiskt ta oss igenom detta allihop och fortsätta leva tillsammans i ett fredligt samhälle.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bara lite fakta som komplement till detta.
Mer än hälften av alla nya smittofall förra veckan i Sverige var fullvaccinerade personer. Alla driver smittan, inte bara de ovaccinerade.
Ja, så fokusera inte på vilka som testar positivt!
100% av alla covid-patienter på de flesta intensivstationer är ovaccinerade. Fulla intensivstationer är precis det som får politiker att stänga ner. När andra patienter får lida för att folk som inte vill ta två stick i armen ligger där och blockerar platser och operationer måste ställas in.

Din inställning funkar kanske där det är 80% eller så vaccinerade och de ovaccinerade inte försöker stoppa folk från att få vaccin genom att sabotera möjligheter att få det. Här nere ser det tyvärr annorlunda ut. Tur att även Schweiz regering börjar tala om 2G, verkligen på tiden och något de borde gjort i augusti.

KaitsuH

Aktiv medlem
Vem är du som säger allt så visst`Jag blir hela tiden mere och mera intresserad. "Nu tycker jag att vi slutar med att skuldbelägga och peka finger åt våra medmänniskor, vi ska ju faktiskt ta oss igenom detta allihop och fortsätta leva tillsammans i ett fredligt samhälle"

Måste nog säga, jag tycker inte inte alls. Vi har problem, men också vi kan peka, var är problemen. Om några människogruppen vill inte ta vacciner, där är problemet.

HDTV

Aktiv medlem
Har samma funderingar hur man ska göra om man skulle visa positivt på ett test. Jag kommer att ta mig eget test från Sverige. Om jag skulle få symptom och ett eget test visar positivt, kommer jag att sätta mig i bilen och köra hem asap istället för att riskera karantän. Jag räknar med att jag inte behövder sjukhusvård då jag redan har haft covid (med ganska milda symptom) och är fullvaccinerad.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, så fokusera inte på vilka som testar positivt!
100% av alla på de flesta intesivstationer är ovaccinerade. Fulla intensivstationer är precis det som får politiker att stänga ner. När andra patienter får lida för att folk som inte vill ta två stick i armen ligger där och blockerar platser och operationer måste ställas in.

Din inställning funkar kanske där det är 80% eller så vaccinerade och de ovaccinerade inte försöker stoppa folk från att få vaccin genom att sabotera möjligheter att få det. Här nere ser det tyvärr annorlunda ut. Tur att även Schweiz regering börjar tala om 2G, verkligen på tiden och något de borde gjort i augusti.
Är det så i Schweiz?
Nu har jag inte dagsaktuell fakta, men för någon vecka sedan var nära hälften av alla Covid patienter på IVA i Sverige fullvaccinerade.

Det var inte poängen med varför jag skrev mitt inlägg.
Som verkligheten visar (t ex mina två exempel i förra inlägget) skulle nog tyvärr inte ens 100% vaccinationsgrad få slut på smittspridningen.
Och ännu viktigare är vad som händer på sikt med ett samhälle om man skuldbelägger och hetsar mot vissa grupper. Historien förskräcker när det gäller sådant.
I Holland, Italien, Spanien, Tyskland, Österrike har man redan haft återkommande massdemonstrationer (och i en del fall kravaller). I Sverige där regering och myndigheter har haft ett betydligt mindre diktatoriskt förhållningssätt har vi varit befriade från sådant.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har samma funderingar hur man ska göra om man skulle visa positivt på ett test. Jag kommer att ta mig eget test från Sverige. Om jag skulle få symptom och ett eget test visar positivt, kommer jag att sätta mig i bilen och köra hem asap istället för att riskera karantän. Jag räknar med att jag inte behövder sjukhusvård då jag redan har haft covid (med ganska milda symptom) och är fullvaccinerad.
Det är alltid en bra säkerhet i dessa tider att vara där med egen bil, då kan man alltid köra hem igen. Betydligt större problem skulle man få om man måste hem med flyg.
I ditt fall i och med att du har haft Corona, plus är fullvaccinerad, så är risken minimal. I Österrike blir man inte (i alla fall inte med nuvarande regler) testad om man har ett giltigt vaccinpass, så där kan man i det fallet inte råka ut för något oväntat.
I Bayerns skidorter måste man varje dag testa sig även om man är vaccinerad. Hur det är i Schweiz, Italien eller Frankrike vet jag inte.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Är det så i Schweiz?
Nu har jag inte dagsaktuell fakta, men för någon vecka sedan var nära hälften av alla Covid patienter på IVA i Sverige fullvaccinerade.

Som verkligheten visar (t ex mina två exempel i förra inlägget) skulle nog tyvärr inte ens 100% vaccinationsgrad få slut på smittspridningen.
Och ännu viktigare är vad som händer på sikt med ett samhälle om man skuldbelägger och hetsar mot vissa grupper. Historien förskräcker när det gäller sådant.
I Holland, Italien, Spanien, Tyskland, Österrike har man redan haft återkommande massdemonstrationer (och i en del fall kravaller). I Sverige där regering och myndigheter har haft ett betydligt mindre diktatoriskt förhållningssätt har vi varit befriade från sådant.
Låter osannolikt med de talen från Sverige tycker jag. Varje gång någon från ett sjukhus uttalar sig här är det glasklart: bara ovaccinerade på intensiven.

I Schweiz har det tyvärr också varit mycket (icke beviljade) demonstrationer, och kravaller, med vaccinmotståndare, foliehattar och högerextrema blandat. Även sabotage mot mobila vaccinstationer osv. De har nu förlorat två folkomröstningar klart, de som varit solidariska och stått ut med alla nedstängningar, masker osv. börjar få nog av de som inte tar sitt ansvar och skyddar sig. Folk som får förkylnings- eller lätta influensalikandesymptom kan man leva med, folk som väljer att blockera respiratorer är det svårt att ha medlidande/sympati för.

termons

Aktiv medlem
Är det så i Schweiz?

Bättre att försöka uppskatta hur det skulle se ut på IVA om 100 % (av de som kan ta vaccination) var vaccinerade. Hur skulle restriktionerna se ut då?

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter osannolikt med de talen från Sverige tycker jag. Varje gång någon från ett sjukhus uttalar sig här är det glasklart: bara ovaccinerade på intensiven.
Då tycker jag att du läser den här artikeln från SVT, Kalle:
Genomsnittet för november när det gäller fullvaccinerade IVA patienter var 40%, i åldersgruppen över 60 år var det 64%.
Tyvärr ökar den här andelen varje månad, och förklaringen ligger nog i den korta skyddstiden för vaccinerna.
I Schweiz har det tyvärr också varit mycket (icke beviljade) demonstrationer, och kravaller, med vaccinmotståndare, foliehattar och högerextrema blandat. Även sabotage mot mobila vaccinstationer osv. De har nu förlorat två folkomröstningar klart, de som varit solidariska och stått ut med alla nedstängningar, masker osv. börjar få nog av de som inte tar sitt ansvar och skyddar sig. Folk som får förkylnings- eller lätta influensalikandesymptom kan man leva med, folk som väljer att blockera respiratorer är det svårt att ha medlidande/sympati för.
Vad kriminella människor hittar på för dumheter, är väl inte vad vår diskussion här på forumet handlar om?

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu, mr piste carver. Vad har du för ändamålet för allt, du skriver? Jag måste nog säga, jag förstår inte alls. Vi har ju tävlat mycket väl här i gisningsleket hela året, men, du tycks ha nånting mot nuförtidens systemet att handla corona i Europa. Varför, och vad? Jag kan inte tolka/förstå dig.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då tycker jag att du läser den här artikeln från SVT, Kalle:
Genomsnittet för november när det gäller fullvaccinerade IVA patienter var 40%, i åldersgruppen över 60 år var det 64%.
Tyvärr ökar den här andelen varje månad, och förklaringen ligger nog i den korta skyddstiden för vaccinerna.
Kanske maskplikten här gör någon nytta iaf då, även bland äldre fullvaccinerade är det få som blir allvarligt sjuka. Sen är ju vaccinationsgraden betydligt högre i Sverige, så tippar ju skalan. Dessutom rätt många äldre i Sverige som fick AZ vaccinet som visat sig vara sämre än mRNA som uteslutande användes här i Schweiz (AZ gav upp och drog tillbaka sin ansökan för några veckor sen efter att de inte kunnat övertyga SwissMedic).
Vad kriminella människor hittar på för dumheter, är väl inte vad vår diskussion här på forumet handlar om?
Nej, håller med, men tyvärr får de sätta dagsordningen vad gäller restriktioner och annat.
Och så en positiv nyhet då.
Antalet smittofall i Österrike fortsätter snabbt neråt. Sjudagarsgenomsnittet har gått ner med nästan 10% bara sedan igår.
Visa bilaga 13946
Där ser man att restriktioner hjälper iaf, precis som i tidigare vågor. Synd att det inte gick att stoppa utan dem.

Dags att fokusera på det positiva, när det inte är snöstorm går det åka skidor här utan massa strul. Hoppas det blir väder så de kan öppna igen imorgon. :) ⛷️ (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu, mr piste carver. Vad har du för ändamålet för allt, du skriver? Jag måste nog säga, jag förstår inte alls. Vi har ju tävlat mycket väl här i gisningsleket hela året, men, du tycks ha nånting mot nuförtidens systemet att handla corona i Europa. Varför, och vad? Jag kan inte tolka/förstå dig.
Nej, och jag förstår tyvärr inte de svar du skriver till mig heller. Om du inte förstår vad jag skriver, så kan jag tyvärr inte göra något åt det. Jag skriver en mycket tydlig svenska (tycker jag själv i alla fall).

Ja, jag anser inte att det auktoritära förhållningssättet som många länder i Europa praktiserar är positivt, och jag har också förklarat i olika inlägg varför jag tycker så. Jag bor i Sverige och jag är mycket nöjd med hur vår regering och våra myndigheter har hanterat den här krisen.

Olika åsikter får vi lov att ha.

Stortlopp

Aktiv medlem
Kan rekommendera FHMs veckorapporter för den som är intresserad av siffror:

Testar man positivt vid inresa i Norge så verkar man bli paketerad i en plastsäck och i-väg-körd till ett karantän"hotell" där man ska ligga på is i 10 dagar för att sedan komma ut ren, fin och fri ifrån omicron (som självklart inte redan sprids i Norge som en löpeld).

Då vi alla som åker redan haft covid och är fullproppade med vaccin så tar vi väl varsitt snabbtest alldeles innan vi åker så att vi är relativt säkra på att vi inte testar positivt. Att hålla sig isolerad i Norge är inga problem, ingen som har råd att besöka en matbutik, restaurang eller pub ändå. Är väl gondolen då som kan bli lite knepig men man kanske han hänga under den?

PisteCarver

Aktiv medlem
Snöläget i Alperna är fantastiskt den här försäsongen.
Just den här helgen öppnar många skidorter, i Österrike har nu 39 olika skidområden öppnat.
Här är den aktuella listan:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Snöläget i Alperna är fantastiskt den här försäsongen.
Just den här helgen öppnar många skidorter, i Österrike har nu 39 olika skidområden öppnat.
Här är den aktuella listan:
Ja de har kört puder i Schweiz i ett par veckor nu. @Kalle_Luzern är säkert i Engöeberg idag med tanke på att de fick 50 cm i går.

larchii

Aktiv medlem
Jag åkte till Norge (Röros) i onsdags, öppen gräns, ingen personal eller teststation.

Nya reglerna med testning började ju gälla i fredags så inte så konstigt? Körde in i Norge via Storlien idag. Ingen polis men någon mil efter tullstationen fanns en teststation med personal. De kontrollerade inreseregistreringen, pass och tog ett snabbtest (de kontrollera alltså ej covid-passet). Allt som allt tog det 10min. Passerar man gräns utan teststation så kan man köpa ett självtest och testa sig själv. Så hyfsat smidigt än så länge, om man testar negativt. Blir nog fler restriktioner framöver om smittan fortsätter?

Nya reglerna med testning började ju gälla i fredags så inte så konstigt? Körde in i Norge via Storlien idag. Ingen polis men någon mil efter tullstationen fanns en teststation med personal. De kontrollerade inreseregistreringen, pass och tog ett snabbtest (de kontrollera alltså ej covid-passet). Allt som allt tog det 10min. Passerar man gräns utan teststation så kan man köpa ett självtest och testa sig själv. Så hyfsat smidigt än så länge, om man testar negativt. Blir nog fler restriktioner framöver om smittan fortsätter?
Det var även tomt i fredags. Dock gällde regeln att man ska testas från 26 nov, oavsett om man är vaccinerade.

a128

Medlem
.
har varit demonstration i Göteborg:
nedtystad i Svensk DDR/Sovjet-media

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Del två.
Jag uppskattar att det var 15-20 personer som delade på Gäst/Lundsrappet och Långsvängen.
Jag åker ut i Lr. ingen framför eller bakom och trycker på det jag har, i sista branten har jag just växlat om till en vänstersväng när det smäller och jag ligger på sidan.
Nu går det fort nedför på det hårda underlaget samtidigt som jag roterar som en propeller.
Tanken som kommer direkt är: få upp skidorna från snön så dom inte hugger tag. Detta då jag är väl medveten om att mina gamla knän är som mjukost jämfört med ett par Line Blade med uppskruvad bindning.
Vad jag sen sa till ynglingen i fråga det lämpar sig inte i tryck.
Sensmoral : man kan kanske tycka att Lundsrappet skulle räcka till för två personer.

Anzom

Aktiv medlem
Jag lägger mig inte i sakfrågan, men personpåhopp. Det var ett roligt ord 😃
Utvecklats från ordet personangrepp gissar jag :) Googlade lite snabbt och många använder personpåhopp för att beskriva nätettiketten på respektive sida.

Nu börjar upploppet inför jul och Alperna/Norge. Omikron vs fri rörlighet. Besked borde komma inom en vecka om fler länder stänger ner. Har Österrike återkommit om sin lockdown och ev förlängning?

Skida45

Aktiv medlem
Del två.
Jag uppskattar att det var 15-20 personer som delade på Gäst/Lundsrappet och Långsvängen.
Jag åker ut i Lr. ingen framför eller bakom och trycker på det jag har, i sista branten har jag just växlat om till en vänstersväng när det smäller och jag ligger på sidan.
Nu går det fort nedför på det hårda underlaget samtidigt som jag roterar som en propeller.
Tanken som kommer direkt är: få upp skidorna från snön så dom inte hugger tag. Detta då jag är väl medveten om att mina gamla knän är som mjukost jämfört med ett par Line Blade med uppskruvad bindning.
Vad jag sen sa till ynglingen i fråga det lämpar sig inte i tryck.
Sensmoral : man kan kanske tycka att Lundsrappet skulle räcka till för två personer.
I vår ålder ska man köra lite långsammare.... :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Har Österrike återkommit om sin lockdown och ev förlängning?
Alldeles nyss har Österrikes Gesundheitsminister Mückstein yttrat sig och säger att den avslutas på lördag. Fortfarande är en hel del oklart.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vad sjutton pratar du om? Vad är det som har nedtystats? Båda artiklarna finns ju på GP - behövs ingen web.archive-länk.

Stortlopp

Aktiv medlem
Vad sjutton pratar du om? Vad är det som har nedtystats? Båda artiklarna finns ju på GP - behövs ingen web.archive-länk.

Jag råkade vara vid Götaplatsen när dom demonstrerade. Verkar ha varit en brokig skara av konspirationsteoretiker, nazister och förvirrat folk i en salig blandning. Det skreks "revolution!" och att staten skulle krossas. Politiker anklagades för spädbarnsmord. Helt galet.

fredw

Aktiv medlem
Det tråkiga är ju att det är så svårt att föra en lugn och eftertänksam debatt i dessa frågor. Det blir väldigt polariserat, tyvärr, och som så ofta i Sverige är det "strikt samling kring konsensus" som gäller. Vilket kan göra mig litet orolig. Tänk om "konsensus" drar iväg åt fel håll?
Jag tycker att det finns oerhört viktiga argument i vågskålen på båda sidor. Vilket förstås förklarar varför debatten blir så infekterad 🥴 (sorry..).

Skida45

Aktiv medlem
Det tråkiga är ju att det är så svårt att föra en lugn och eftertänksam debatt i dessa frågor. Det blir väldigt polariserat, tyvärr, och som så ofta i Sverige är det "strikt samling kring konsensus" som gäller. Vilket kan göra mig litet orolig. Tänk om "konsensus" drar iväg åt fel håll?
Jag tycker att det finns oerhört viktiga argument i vågskålen på båda sidor. Vilket förstås förklarar varför debatten blir så infekterad 🥴 (sorry..).
Vad är det vi "debatterar"? Om det blir skidåkning i vinter eller hur olika länder hanterar Covid19?
Skidåkning blir det - mer en fråga under vilka omständigheter. Man får vara beredd på lite besvärligheter. Men är man fullvaccinerad kommer det med stor sannolikhet att fungera.

kappakomplett

Aktiv medlem
Vad är det vi "debatterar"? Om det blir skidåkning i vinter eller hur olika länder hanterar Covid19?
Skidåkning blir det - mer en fråga under vilka omständigheter. Man får vara beredd på lite besvärligheter. Men är man fullvaccinerad kommer det med stor sannolikhet att fungera.
Tror det också, har man sitt vaccinpass så kommer man in i EU-länder.
Med reservation för "zoner" med ev. strängare restriktioner.

Tyvärr tycks CH ha "straffat ut sig" med sitt krav på negativt pcr-test, högst 72 timmar gammalt, som vad jag förstår gäller redan vid bordning av planet.
Med tanke på att det är en högst reell risk att testa positivt även om man är fullvaccinerad och känner sig fullt frisk så vill man kanske inte ha en bokning i CH.
(Lite komiskt att tyskarna kontrade direkt och kräver samma sak för CH-folk som ska in i Tyskland. Måste väl kosta på för Schweizarna?).

Man kan ju ha en förhoppning om att CH lyfter detta krav snart men det står skrivet i stjärnorna förstås.

Tittade på charter för tidig januari, det finns en del kvar. Lite fundering kring Langley som lander i Geneve för vidare transport till Chamonix, Val Thorens etc. Rimligen så räknas det som transit och inget pcr-test krävs?
Annars verkar flyg till Innsbruck rätt säkert. Men egentligen har väl inte Österrike preciserat sina restriktioner efter lockdown ännu?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp