Blir det någon skidåkning i vinter?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i mars? Nya restriktioner på gång i CH.

• On December 10, the government proposed two scenarios to deal with the “critical situation”: one would see indoor public activities limited solely to vaccinated and recovered people, while the other would see limited closures of restaurants and bars. A widening of the home office recommendation to an obligation is also foreseen. A final decision will be taken on December 14.
Bergbanorna har själv bestämt att minska kapaciteten i gondoler/bergbanor som tar 25 pers eller mer till 70% (2/3 förra året, så ungefär samma). Inte hört om några andra restriktioner för skidåkning i planerna. Det kritiska blir nog precis som ifjol runt jul/nyår, då stängde vissa kantonerna skidområdena en dryg vecka för att undvika att förolyckade personer skulle öka trycket på sjukhusen ytterligare.
Verkar som att det definitivt blir 2G i restauranger mm. snart. Att de tvingar stängningar verkar i nuläget osannolikt, men den som lever får se.

fredw

Aktiv medlem

Verkar som att det efter 15e januari nu är bekräftat att man senast behöver sin boosterdos. Men som jag förstår är det max 7 månader efter andra dosen togs?
Alltså kommer många svenskars "dos 2" att bli ogiltig i Frankrike mitt i skidsäsongen. Klurigt med tanke på de svenska reglerna att du blir halshuggen om du försöker få dos 3 mindre än 6 månader efter dos 2 (om du är under 65 år). Där finns alltså ett fönster på bara 1 månad att få sin dos 3 om man vill till Frankrike.

RWD

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag också.
Men norrmännen reagerar ju helt bakvänt, stänga gränserna som skyddsåtgärd när det är de själva som simmar runt i "omikronerna".:rolleyes:
Finns det förresten ännu något dokumenterat omikronfall där någon har blivit allvarligt sjuk? Vore ju intressant info i den här paniken.
Men de har väl inte stängt gränserna (än)?
Däremot är väl detta märkligt "utanför norden" varför inte från Norge (och Danmark för den delen) men det kanske kommer snart

Testa dig efter inresa​

Alla resenärer som under de senaste sju dagarna har vistats i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag.

Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa. Barn under förskoleklassålder är undantagna.

Martin-J

Medlem
Alltså kommer många svenskars "dos 2" att bli ogiltig i Frankrike mitt i skidsäsongen. Klurigt med tanke på de svenska reglerna att du blir halshuggen om du försöker få dos 3 mindre än 6 månader efter dos 2 (om du är under 65 år). Där finns alltså ett fönster på bara 1 månad att få sin dos 3 om man vill till Frankrike.
Men att få ett fönster på 1 mån är ju generöst om man jämför med införandet av covidpasset 1 Juli. Då var det ju i princip omöjligt för personer under 50 att uppfylla kraven.

Lite märkligt är det att jaga ovaccinerade med blåslampa när man inte ens klarar av att vaccinera dom som vill. Om man lyfter blicken lite så finns det nog ett par miljarder frivilliga.

fredw

Aktiv medlem
Tvekar att nämna det, men ändå... Min chef, som nog har en del goda kontakter "uppåt", nämnde just att "K-ordet" har nämnts som en möjlighet/risk inför vintern.

Risk att det återinförs 7 dagars karantän vid återkomst till Sverige efter utlandsresa. Den som åker utomlands en vecka får alltså räkna med att ta risken att behöva ta ledigt i två veckor om du inte kan jobba hemifrån.

larchii

Aktiv medlem
Det dummaste jag gjort var att skaffa norsk flickvän alltså...

Nu har de infört "fritidskarantän" för de som testat negativt, om man varit inom 2m från en smittad person i 15 min. Dvs man får gå till jobbet om man testar negativt men man får inte fira jul med nära och kära utan måste sitta i karantän i 7 dagar även om man är fullvaccinerad och har testat negativt alltså. Skönt att man inte smittar på jobbet utan bara hemma i alla fall. :LOL:

Jaja, så länge man får vara ute och åka skidor behöver jag inte träffa folk eller familj.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tvekar att nämna det, men ändå... Min chef, som nog har en del goda kontakter "uppåt", nämnde just att "K-ordet" har nämnts som en möjlighet/risk inför vintern.

Risk att det återinförs 7 dagars karantän vid återkomst till Sverige efter utlandsresa. Den som åker utomlands en vecka får alltså räkna med att ta risken att behöva ta ledigt i två veckor om du inte kan jobba hemifrån.
Men som vanligt är det väl ändå i Sverige "rekommendation" och inte lagstadgat tvång som i andra länder?

Intressant ändå att alla de friheter som vaccineringen skulle innebära (inte bara i Sverige), plockas bort en efter en, och vi är snart tillbaka på ruta noll igen.:(
Jag är snart mer trött på politikerna än på Corona.

fredw

Aktiv medlem
Men som vanligt är det väl ändå i Sverige "rekommendation" och inte lagstadgat tvång som i andra länder?
Ja jag tror inte att det blir hårdare än tidigare i år. Det vore ju totalt ologiskt (vilket iofs inte verkar vara ngt hinder). Mycket beror nog på vad som händer med inläggningarna på IVA etc i Sverige. Hoppas att de hejdas nu när dos 3 rullas ut (även om det går väääldigt lååångsaaamt).
Vi har redan passerat det datum för vårt boende i Österrike v 6 där vi inte får tillbaka mer än halva kostnaden om vi avbokar. Tror inte det går att hänvisa till ev svensk karantän.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja jag tror inte att det blir hårdare än tidigare i år. Det vore ju totalt ologiskt (vilket iofs inte verkar vara ngt hinder). Mycket beror nog på vad som händer med inläggningarna på IVA etc i Sverige. Hoppas att de hejdas nu när dos 3 rullas ut (även om det går väääldigt lååångsaaamt).
Vi har redan passerat det datum för vårt boende i Österrike v 6 där vi inte får tillbaka mer än halva kostnaden om vi avbokar. Tror inte det går att hänvisa till ev svensk karantän.
Ja, det är stor skillnad på "rekommendation" och på "lagstadgat bötespliktigt tvång".
Jag börjar snart få "rebelliska tankar"....:mad:;)

IVA belastningen i Sverige kommer aldrig igen att komma i närheten av den första vågen, det är jag helt säker på (trots min 100%-iga amatörstatus på området).

pd

Aktiv medlem
Det dummaste jag gjort var att skaffa norsk flickvän alltså...

Nu har de infört "fritidskarantän" för de som testat negativt, om man varit inom 2m från en smittad person i 15 min. Dvs man får gå till jobbet om man testar negativt men man får inte fira jul med nära och kära utan måste sitta i karantän i 7 dagar även om man är fullvaccinerad och har testat negativt alltså.

De har alltså lagom till jul infört en möjlighet för norrmän att slippa svärföräldrarna och den där konstiga kusinen. Genialiskt!

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyvärr fullständig politiskt omikron-panik i Österrike idag.
T ex om man har varit i kontakt med någon som har testat positivt för omikron, så ska man ovillkorligen i 14 dagars karantän, etc. etc. etc.....
Kan ingen be politikerna att sluta bete sig som en hysterisk jagad flock?
När ska saker och ting bli normala igen....:(

Något större folkligt stöd verkar det inte heller ha, här en omröstning i samma artikel:
1639492187133.png

TailGunnar

Aktiv medlem
IVA belastningen i Sverige kommer aldrig igen att komma i närheten av den första vågen, det är jag helt säker på (trots min 100%-iga amatörstatus på området).
Samtidigt på SVT: "Södersjukhuset har under tisdagen gått upp i stabsläge. Vid 14-tiden gick även Danderyds sjukhus över till stabsläge."

fredw

Aktiv medlem
Samtidigt på SVT: "Södersjukhuset har under tisdagen gått upp i stabsläge. Vid 14-tiden gick även Danderyds sjukhus över till stabsläge."
Vem vet. Tror inte heller det blir alls samma IVA-beläggning som förut. Så här ser det ut hittills (patienter med covid-19 på IVA i Sverige). Det var som mest ca 550 på IVA med covid-19 samtidigt i Sverige (i maj 2020). Nu totalt 68 inneliggande på IVA med COvid-19 nationellt (jmf. 47 föregående vecka). Grafen är dagsaktuell:

1639493705654.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Handlar väl inte bara om IVA-platser. Mindre sjuka covid-patienter som ändå kräver sjukhusvård är ju också en belastning som måste handhas.
Gå upp i stabsläge kan ju drivas av det, alternativt även göras för att vara beredd om det plötsligt tar fart på IVA...

FMP

Aktiv medlem
Precis, enligt SVT- rapportering är det en mix av ökade influensafall, halkolyckor samt viss uppgång i covid- inläggningar som ligger bakom beslutet.
Jämfört med för ett år sedan är kanske IVA mer känsliga då influensan var väldigt utbredd eftersom folk umgicks betydligt mindre än hur det sett ut i höst.

Blir ju väldigt mycket spekulationer men med tanke på att friluftsaktiviteter aldrig stoppats av covid- restriktioner (våren 2020 ser jag mer som självbevarelsedrift av branschen) i Sverige så känns det långt bort att skidåkningen ska stoppas vintern 2021/22. Verkar betydligt mer vanskligt att ge sig utomlands då, men åtminstone görbart än så länge till skillnad mot förra säsongen.

fredw

Aktiv medlem
Handlar väl inte bara om IVA-platser. Mindre sjuka covid-patienter som ändå kräver sjukhusvård är ju också en belastning som måste handhas.
Gå upp i stabsläge kan ju drivas av det, alternativt även göras för att vara beredd om det plötsligt tar fart på IVA...
Just "antal Covid-smittade på IVA" är ett hyggligt jämförande mått på vad som händer som faktiskt har med Covid att göra, även vid jämförelser över tid och mellan olika länder. Jag tänker mer så. Men precis - "stabsläge" har mer med helheten att göra.

Anzom

Aktiv medlem

Sydafrika har i princip 100% Omikronvarianten enligt ourworldindata. Enda landet i världen med så stor andel. Vaccinationsgraden är kring 30%.

Enligt den här artikeln för 4 dagar sen var 5344 på sjukhus där 7% låg på Iva. Att jämföra med peaken för landet i januari och juli på 20 000 personer.

Jag märker att jag får allt svårare att köpa nationers drastiska åtgärder och börjar allt mer låta som en antivaxxer, en antivaxxer utan att vilja stoppa vaccinet.

Men helt ärligt. Någon måste stoppa rubrikerna. Stoppa politikerna.

PisteCarver

Aktiv medlem

Sydafrika har i princip 100% Omikronvarianten enligt ourworldindata. Enda landet i världen med så stor andel. Vaccinationsgraden är kring 30%.

Enligt den här artikeln för 4 dagar sen var 5344 på sjukhus där 7% låg på Iva. Att jämföra med peaken för landet i januari och juli på 20 000 personer.

Jag märker att jag får allt svårare att köpa nationers drastiska åtgärder och börjar allt mer låta som en antivaxxer, en antivaxxer utan att vilja stoppa vaccinet.

Men helt ärligt. Någon måste stoppa rubrikerna. Stoppa politikerna.
Enligt en ny rapport från Danmark är det 1,1% av de omikron-smittade som behöver sjukhusvård jmf med 3,7% av övriga corona-smittade.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vem vet. Tror inte heller det blir alls samma IVA-beläggning som förut. Så här ser det ut hittills (patienter med covid-19 på IVA i Sverige). Det var som mest ca 550 IVA med covid-19 samtidigt i Sverige (i maj 2020). Nu totalt 68 inneliggande på IVA med COvid-19 nationellt (jmf. 47 föregående vecka). Grafen är dagsaktuell:

Visa bilaga 14269

Att jämföra med Österrike som när det var som värst för en vecka sedan hade 664 personer på IVA (deras befolkning är också drygt 10% mindre än Sveriges).
Dvs Österrike har precis haft (och har fortfarande) en situation som är värre än när det var som värst i Sverige.

kappakomplett

Aktiv medlem
Tyvärr fullständig politiskt omikron-panik i Österrike idag.
T ex om man har varit i kontakt med någon som har testat positivt för omikron, så ska man ovillkorligen i 14 dagars karantän, etc. etc. etc.....
Kan ingen be politikerna att sluta bete sig som en hysterisk jagad flock?
När ska saker och ting bli normala igen....:(

Något större folkligt stöd verkar det inte heller ha, här en omröstning i samma artikel:
Visa bilaga 14267

Såg något liknande från CH, (Swiss info):

Around 2,000 people, including 1,600 children at the International School of Geneva, will have to quarantine for ten days.

This content was published on December 3, 2021 - 09:54December 3, 2021 - 09:54
swissinfo.ch/ac
Other language: 1 (EN original)
Two confirmed cases of the Omicron variant were detected at the La Châtaigneraie campus of the International School of Geneva in Founex this week. On Thursday, the cantonal medical services of the cantons of Geneva and Vaud (where the school is located) took a joint decision to quarantine all pupils and staff on the campus for ten days. These two cases are linked a family being exposed to an Omicron infected person returning from a trip to South Africa.

JAndersB

Aktiv medlem
EU-medborgare som vill resa till Italien kommer att behöva testa sig för covid-19 före avresa framöver.

Det italienska hälsodepartementet har fattat beslut om det, som en åtgärd för att begränsa spridningen av virusets omikronvariant. Testkravet kommer att gälla från den 16 december till och med den 31 januari.

Samt karantän för ovaccinerade.

Anzom

Aktiv medlem

Patients typically present with muscle pain, body aches, a headache and a bit of fatigue. And their symptoms don't seem to get any worse than that. After about five days they clear up, and that's it.

In the part of South Africa where I work, there haven't been many patients admitted to hospital with Omicron, and most have been treated at home, using anti-inflammatories, such as ibuprofen, and low doses of cortisone.

Bear in mind, too, that most of those who contract Omicron here are unvaccinated (only 26 per cent of South Africans are fully vaccinated). While this is certainly not an argument against vaccination — I cannot stress the importance of that enough — it's reassuring to know that even unprotected bodies fight off this variant much more easily than Delta. Current data indicates that the majority of cases admitted to ICUs are unvaccinated people.

In the UK, where the levels of vaccination are much higher, there is even less reason to worry. A Pfizer/BioNTech booster, given after an initial round of either Oxford/AstraZeneca or Pfizer, raises the level of protection, offering 70-75 per cent protection against symptomatic infection.

Å andra sidan pratar who om att vi inte ska underskatta omikron. Men någon balans i det behövs i jakten på nya lock downs.

fredw

Aktiv medlem
EU-medborgare som vill resa till Italien kommer att behöva testa sig för covid-19 före avresa framöver.

Det italienska hälsodepartementet har fattat beslut om det, som en åtgärd för att begränsa spridningen av virusets omikronvariant. Testkravet kommer att gälla från den 16 december till och med den 31 januari.

Suck. Hittar detta mest i tidningar, de flesta italienska myndigheter har inte ens hunnit uppdatera sin nya info än (trots att det börjar gälla imorgon)... Italien har totalt 27 (tjugosju!) bekräftade omikron-fall hittills, av ca 27000 nya fall igår (vilket endast stiger långsamt och motsvarar ungefär Sveriges nivå per capita). Snacka om en lösning på jakt efter ett problem.

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Patients typically present with muscle pain, body aches, a headache and a bit of fatigue. And their symptoms don't seem to get any worse than that. After about five days they clear up, and that's it.

In the part of South Africa where I work, there haven't been many patients admitted to hospital with Omicron, and most have been treated at home, using anti-inflammatories, such as ibuprofen, and low doses of cortisone.

Bear in mind, too, that most of those who contract Omicron here are unvaccinated (only 26 per cent of South Africans are fully vaccinated). While this is certainly not an argument against vaccination — I cannot stress the importance of that enough — it's reassuring to know that even unprotected bodies fight off this variant much more easily than Delta. Current data indicates that the majority of cases admitted to ICUs are unvaccinated people.

In the UK, where the levels of vaccination are much higher, there is even less reason to worry. A Pfizer/BioNTech booster, given after an initial round of either Oxford/AstraZeneca or Pfizer, raises the level of protection, offering 70-75 per cent protection against symptomatic infection.

Å andra sidan pratar who om att vi inte ska underskatta omikron. Men någon balans i det behövs.
Lite kul är det ju att kvällspressen publicerar en artikel som handlar om att överreagera över sjukdomar och att inte sprida panik :p

kappakomplett

Aktiv medlem

Aj då, Itallien följer efter CH som första EU-land!
Österrike nästa?
Känns inte riktigt lika dumt att åka till Schweiz längre.

fredw

Aktiv medlem
Precis. Hur ofta rapporterades det om stabsläge innan pandemin? Det kanske hände "relativt ofta" då också. Vi har inte precis några jämförelsetal där.
Precis, det är ofta "stabsläge" inför jul/nyårshelgerna, som ju dyker upp lika oväntat varje år med vårdpersonalens jobbiga önskemål om ledighet just vid den här tiden...

Stortlopp

Aktiv medlem
Norrbaggarna har kommit med nya karantänsregler (eller förtydliganden).

Jag lyckas inte helt förstå vad det hela innebär. Tydligen ska ALLA som varit i närkontakt med en misstänkt smittad sättas i karantän. Vad som är närkontakt verkar vara att man befunnit sig <2m inom den misstänkte i >15 minuter. Det kan ju i praktiken innebära ett helt liftsystem, hur nån i h-vete nu ska kunna ha koll på det.

Boende i samma hushåll ska gå i karantän tillsammans.

Icke-symptomatiska avkrävs ett test varje dag och man kan ev. skrivas ut ur karantän efter tidigast 7 dygn med ett PCR-test men det kan ta i princip hur lång tid som helst om smittan går runt i gruppen.

Sedan har dom särskilda regler för barn osv. med undantag hit och dit; halvt omöjligt att förstå.

Fullt krig alltså mot ett virus.

Skida45

Aktiv medlem
Jobbigt, men så länge de inte inför karantäner och 24 timmars transitfönster kan man ju leva med det.
Undrar vilken typ av PCR-test intyg det krävs. Om man testar sig i vanlig svensk teststation får man ju svaret på svenska i telefonen. Nu ska vi ju inte dit förrän i början av februari så förhoppningsvis har det klarnat :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Norrbaggarna har kommit med nya karantänsregler (eller förtydliganden).

Jag lyckas inte helt förstå vad det hela innebär. Tydligen ska ALLA som varit i närkontakt med en misstänkt smittad sättas i karantän. Vad som är närkontakt verkar vara att man befunnit sig <2m inom den misstänkte i >15 minuter. Det kan ju i praktiken innebära ett helt liftsystem, hur nån i h-vete nu ska kunna ha koll på det.

Boende i samma hushåll ska gå i karantän tillsammans.

Icke-symptomatiska avkrävs ett test varje dag och man kan ev. skrivas ut ur karantän efter tidigast 7 dygn med ett PCR-test men det kan ta i princip hur lång tid som helst om smittan går runt i gruppen.

Sedan har dom särskilda regler för barn osv. med undantag hit och dit; halvt omöjligt att förstå.

Fullt krig alltså mot ett virus.
De är politiker, så de vill inte säga det rakt ut. Vad de vill är att alla stannar hemma i några veckor, som de blev tvingade till i Österrike.
Undrar vilken typ av PCR-test intyg det krävs. Om man testar sig i vanlig svensk teststation får man ju svaret på svenska i telefonen. Nu ska vi ju inte dit förrän i början av februari så förhoppningsvis har det klarnat :)
Finns ju ställen att boka testning med resedokument, är väl det som gäller. Minimum att du kan få in som certifikat i app. SMS lär ju inte räcka?

Topp