Blir det någon skidåkning i vinter?

wertigo

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmm. Vad gäller om man bilar ner till Österrike? Ska ner i slutet av februari och svårt att inte passera Tyskland om man säger så..
Vaccinpass krävs för inresa (kollas sällan)
Vaccinpass för hotell och restauranger (kollas ofta).
Mask inomhus.
Olika regler i olika bundesländer (Bayern hårdast FFP2, vissa andra ok med vanlig mask)
Inget vaccinpass krävs för att handla i en butik.

Senast ändrad:

C3d3r

Ny medlem
Mask inomhus.
Olika regler i olika bundesländer (Bayern hårdast FFP2, vissa andra ok med vanlig mask)
Ah men då är det ju lugnt då, vi bägge har fått tredje dosen innan vi åker. Tackar

SJona

Ny medlem
Lägger till lite ytterligare frågor till forumet. Jag tycket att det är lite otydligt vad som egentligen gäller. Vi har en bokad lägenhet i Bad Gastein nu till sportlovet. Vi är i nuläget dubbelvaccinerade och vi har bokat tid för den 3:e dosen i slutet av januari. Vad som gör det lite otydligt är att det verkar vara ett krav från hotell/boenden i Österrike att uppvisa ett negativt PCR-test (max 72 timmar gammalt) i samband med incheckning. Detta skulle kunna bli ett problem för oss då vi relativt nyss haft Covid och är därför oroliga för falskt positiva PCR-test. Hur ställer de sig till antigentest?

Har ni testat er för infektion när ni hade covid eller är det självdiagnostiserat?
Annars har Österrike tänkt till för att undvika just den situationen med nedan formulär. Hittat på Saalbachs hemsida. Vet dock inte hur svenska vårdcentraler ställer sig till att skriva under en sådan blankett men kan vara värt att försöka om man vill undvika ett falskt positivt test.

fredw

Aktiv medlem
Har ni testat er för infektion när ni hade covid eller är det självdiagnostiserat?
Annars har Österrike tänkt till för att undvika just den situationen med nedan formulär. Hittat på Saalbachs hemsida. Vet dock inte hur svenska vårdcentraler ställer sig till att skriva under en sådan blankett men kan vara värt att försöka om man vill undvika ett falskt positivt test.

Problemet med sådant under pågående extrema omikronsmitta är ju att vem som helst kan bli smittad vilken minut som helst. Så jag tror det kan finnas problem med att intyga att "there is currently no risk of infection". Det kan ju faktiskt ingen korrekt intyga.

Vilket förstås understryker att alla dessa krav på testande börjar bli ganska meningslöst (till skillnad från vaccinationskrav). Men visst, vi måste orientera oss i de regler som gäller.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej! Jag läste just igen hela kedjan. Vad tycker du, vilka länder i Europa är inte Corona-diktaturer? Så, vilka ländernas corona-politik går an? Bara Sveriges (kanske Rysslands), men kan du nämna några andra länder också? För dem, som inte vill resa till något diktatoriskt land?
Du kan ju åka till Ryssland om du vill det, @KaitsuH , det finns säkert många gränsövergångar från Finland.
Hur är förresten skidåkningen i Uralbergen?

KaitsuH

Aktiv medlem
Du kan ju åka till Ryssland om du vill det, @KaitsuH , det finns säkert många gränsövergångar från Finland.
Hur är förresten skidåkningen i Uralbergen?
Njää, med tre vacciner kan jag nog resa till Österrike också! Jag har inga svårigheter att följa regler i varje land, jag skall resa till. Och inget att klaga över dem!
T.ex. jag vet väl, att det finns 0,2 promillgränsen för bilkörning i Sverige, så, jag skall inte dricka ens en öl med pizza i Idregrillen. Eller om jag dricker, nån annan får köra vidare. Men, jag har inget att klaga över den där gränsen.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Njää, med tre vacciner kan jag nog resa till Österrike också! Jag har inga svårigheter att följa regler i varje land, jag skall resa till. Och inget att klaga över dem!
T.ex. jag vet väl, att det finns 0,2 promillgränsen för bilkörning i Sverige, så, jag skall inte dricka ens en öl med pizza i Idregrillen. Eller om jag dricker, nån annan får köra vidare. Men, jag har inget att klaga över den där gränsen.
Vad bra att vi är överens om att man följer reglerna som gäller dit man åker, och att man också är fri att välja vart man vill åka.

JAndersB

Aktiv medlem
Och i Italien lyser solen envist, pudret ligger orört om man vet var. Carvingen lysande. Men vila bör man ju ibland även om man aldrig vet när järnridån går ner här också.

20220117_123535.jpg

Senast ändrad:

EnilemmE

Ny medlem
Någon som har koll på vad som gäller för barn 12-15 år som är fullvaccinerade (2 doser) i Österrike? Har såklart läst info om vad som gäller för barn i den åldern, men ingenting om vaccin nämns någonstans.
Vi ska bila ner till Österrike och i Tyskland verkar de nöja sig med 2 vaccindoser för att vara fullvaccinerad, så där borde även barnens covidpass räcka. Vi har dock bokat PCR till barnen, men kan man slippa så är det ju tacksamt.

DrNoo

Ny medlem

Bokade Pcr-test genom 1177 som var positiva. Blir nu intressant att se om några veckor om det ger falskt positiva svar. Därför hade det förstås varit bra om de kunde acceptera antigentest.

PisteCarver

Aktiv medlem
Någon som har koll på vad som gäller för barn 12-15 år som är fullvaccinerade (2 doser) i Österrike? Har såklart läst info om vad som gäller för barn i den åldern, men ingenting om vaccin nämns någonstans.
Vi ska bila ner till Österrike och i Tyskland verkar de nöja sig med 2 vaccindoser för att vara fullvaccinerad, så där borde även barnens covidpass räcka. Vi har dock bokat PCR till barnen, men kan man slippa så är det ju tacksamt.
För alla över 12 år gäller (Österrike) 2 doser + PCR, eller 3 doser.
OBS! Från 1 feb gäller 2 doser endast 180 dagar och 3 doser 270 dagar.

För Tyskland gäller:
OBS! Tyskland kräver endast 2 doser (och Sverige är som de flesta andra länder "Hochrisikogebiet").
1642438558730.png

Senast ändrad:

gubbfan

Aktiv medlem
Är det inte väldigt kortsiktigt att vilja ge sej iväg på en "onödig" resa och riskera att bli allvarligt sjuk? Ställ er själva den frågan. Alla har ju trots allt ett eget ansvar. Och gnäll inte om ni har otur.
Viruset struntar ju i vilka regler som gäller i respektive land.
I min krets har redan 3 st fullvaxinersde smittats. 2 st i Österrike 1 i Frankrike.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det inte väldigt kortsiktigt att vilja ge sej iväg på en "onödig" resa och riskera att bli allvarligt sjuk? Ställ er själva den frågan. Alla har ju trots allt ett eget ansvar. Och gnäll inte om ni har otur.
I min krets har redan 3 st fullvaxinersde smittats. 2 st i Österrike 1 i Frankrike.
Att man löper en ganska stor risk att bli smittad på resan får man räkna med, precis som man också får räkna med att bli om man stannar hemma.
Det får väl var och en bestämma utifrån sin situation om resan är "onödig", eller hur stor risk man bedömer att det är att man blir allvarligt sjuk.
Ska du vara helt säker på att aldrig få Corona på en resa, så får du kanske stanna hemma i stugan i 10 år till - låter ju jättekul...:rolleyes:

En hel del har redan berättat här på forumet att de har blivit smittade på sin skidresa nyligen, men ingen av dem har "gnällt" tror jag.;)

PS. Jag har gjort 4 skidresor under pandemin och det har varit jätteroligt!:)

Edit: Räknade efter igen och det är faktiskt 5 resor.😃

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Är det inte väldigt kortsiktigt att vilja ge sej iväg på en "onödig" resa och riskera att bli allvarligt sjuk?
Det finns många sätt att bli allvarligt sjuk på en skidresa. Men om man är vaccinerad och både kör och åker lite lugnare än vanligt så skall det nog gå att hålla sig borta från både covid- och ortopediavdelningen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Håller med föregående inlägg. Sen får man ju se till att inte kasta bort alla grejor man tänker på hemma (hålla avstånd, tvätta händerna osv.) bara för man är på semester. Kanske får stå över lite after ski etc. om det är för mycket folk (läste att i Österrike uppskattar de att 60-70% av all smitta som sker på fritiden nu är kopplad till after ski).
Om jag skulle åka till något center med massa tonåringar som vill festa och bo i sovsal nu? Knappast. Men med eget rum och låta bli att ha huvudet under armen går det nog med ungefär samma risk som om man är på en full buss, eller om man går och handlar när det är mycket folk?

Har själv för övrigt åkt skidor i princip varje helg + helvecka + strödagar både förra vintern och nu, totalt över 100 dagar, och inte blivit smittad. Så risken under själva skidåkningen känns inte överdriven...

KaitsuH

Aktiv medlem
Har de där fullvaxinerade också blivit allvarligt sjuka?

Mask inomhus.
Vaccinpass för alla butiker förutom matbutiker och apotek.

August97

Medlem
Hej!
Jag har för en vecka sen testat positivt för Covid-19 genom ett PCR test som jag har tagit på mig själv. Jag har en resa till Österrike planerad vecka 8 och funderar på att nu boka ett rese PCR test för att få ett positivt svar vilket då kommer räknas som min "booster". Har någon statistik på hur länge man testar positivt efter infektion?

fredw

Aktiv medlem
Hej!
Jag har för en vecka sen testat positivt för Covid-19 genom ett PCR test som jag har tagit på mig själv. Jag har en resa till Österrike planerad vecka 8 och funderar på att nu boka ett rese PCR test för att få ett positivt svar vilket då kommer räknas som min "booster". Har någon statistik på hur länge man testar positivt efter infektion?
Förstår inte riktigt. Ett test kan nog inte räknas som en ”booster”?
Hur många vaccindoser har du , och när var den senaste?

Generellt är det större risk att ett PCR är positivt längre efter en infektion, jämfört med ett antigen test. Tror dock inte det finns god statistik för detta, så mycket som kan påverka.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Hej!
Enligt FHM flera veckor upp till månader.

August97

Medlem
Förstår inte riktigt. Ett test kan nog inte räknas som en ”booster”?
Hur många vaccindoser har du , och när var den senaste?

Generellt är det större risk att ett PCR är positivt längre efter en infektion, jämfört med ett antigen test. Tror dock inte det finns god statistik för detta, så mycket som kan påverka.
Jag har två doser men kommer inte hinna ta den tredje. Men funderar då istället på att försöka få ett intyg över tillfrisknande för att slippa PCR-test vid inresa och hemresa. Men vet inte riktigt om det fungerar så.

Vaccinations- eller tillfrisknandbevis PLUS ett giltigt negativt PCR-test (högst 72 timmar gammalt) ELLER vaccinationsbevis där den tredje vaccindosen, den så kallade boostern gjorts.
(Som booster räknas även två doser vaccin och ett officiellt intyg över tillfrisknande under de senaste 180 dagarna räknas).

Stortlopp

Aktiv medlem
Testade änna på det där med att undvika livet ett tag 2020 med förödande konsekvenser, så nu får man ta varje chans man kan till att leva är min åsikt.

Ditt resonemang påminner lite om detta jag såg på Reddit:
IMG_0868.JPG

wertigo

Aktiv medlem
Kanske har avhandlats i tråden redan (vagt minne av att jag sett svaret någonstans), anyhow.

Om man tagit dos3 (boostern), frågan är när säg Österrike anser att man är fullvaccinerad?
Dvs måste det ha gått ett par dagar mellan dos3 och inresa, eller kan man i princip resa in i säg Österrike, dagen efter att dos3 intagits?

PisteCarver

Aktiv medlem
Kanske har avhandlats i tråden redan (vagt minne av att jag sett svaret någonstans), anyhow.

Om man tagit dos3 (boostern), frågan är när säg Österrike anser att man är fullvaccinerad?
Dvs måste det ha gått ett par dagar mellan dos3 och inresa, eller kan man i princip resa in i säg Österrike, dagen efter att dos3 intagits?
Kan Inte hitta något ang. att bolstern gäller först efter en tid i Österrike.
Däremot bör du vara vaksam på att Österrike plötsligt kan höja Sveriges riskstatus ett steg, då är det 3 doser + PCR som gäller. I den kategorin befinner sig redan Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien.

wertigo

Aktiv medlem
Däremot bör du vara vaksam på att Österrike plötsligt kan höja Sveriges riskstatus ett steg, då är det 3 doser + PCR som gäller. I den kategorin befinner sig redan Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien

Ah, thx for the heads-up!
Vi får väl se hur det hela utvecklar sig med omikron. Nyckfullheten hos olika länder är lite svår att förhålla sig till, kan jag tycka 😔

wertigo

Aktiv medlem
Menar du?;)
Jag håller min resa i slutet på feb öppen för Norge, Schweiz, Österrike eller Italien.

Hehe, det kanske iofs är lite essensen av den här tråden, då, men ja.. 😅
För egen del så finns Österrike/Italien/Frankrike i vägskålen inför min resa tidigt i feb. Tänker att det får bli en sista minuten, och med någon typ av sannorlikhetskalkyl vilket av sagda länder kommer vara öppet för business..

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Däremot bör du vara vaksam på att Österrike plötsligt kan höja Sveriges riskstatus ett steg, då är det 3 doser + PCR som gäller. I den kategorin befinner sig redan Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien.
Det där är ju skrattretande, läste att Tyskland har satt Österrike på sin "Hochrisikogebiet" lista häromdagen! :ROFLMAO:

dr_cosmo

Aktiv medlem
Åker ner nästa torsdag med tredje dosen i armen och ett färskt PCR-test i fickan. Vi har ännu inte bestämt var vi åker, coronaläget och snöläget får styra, men det lär bli något mindre system i Schweiz eller Österrike.
Man önskar ju att läget vore annorlunda men man får väl helt enkelt anpassa sig på plats. Det finns många möjligheter att undvika folksamlingar och samtidigt hitta snö.

//R

PisteCarver

Aktiv medlem
Det där är ju skrattretande, läste att Tyskland har satt Österrike på sin "Hochrisikogebiet" lista häromdagen! :ROFLMAO:
Ja, det är verkligen komiskt.
Allra roligast är det när länder klassar andra länder som ”Virusvarianten Gebiet”, dvs de har Omikronutbredning. Är det något land som inte själva har det?:rolleyes::ROFLMAO:

Edit: Utgå ifrån att Tyskland har mycket större smittspridning än vad talen visar, de är Europas sämsta testare. Österrike som är bäst testar 20 ggr mer än Tyskland.

Anzom

Aktiv medlem

Tyskarna sätter Österrikarna på plats. Kanske är läge att post- corona formulera 1 års regler i stil med "Öppet för medborgare där vaccination varit av fri vilja. Medborgare från tvångsvaccinerade länder behöver isoleras i 30 dagar och ta PCR test var 4e dag under vistelsen."

chrillelille

Aktiv medlem
Kör ner med familjen till Verbier nästa vecka. Ska försöka få till en tredje spruta och sedan PCR-test innan dess. Dock fått reda på att en släkting, som vi firade jul och nyår med, nu testat positivt (tog över en vecka att få svar på text).

Någon som har bilat ner genom Tyskland och Schweiz nyligen och kan ge input på hur frekvent de kollar? Måste vara omöjligt att kolla ens en liten del av alla bilar som rör sig in och ut ur landet?

En annan fråga: om vi inte hinner med boostern innan vi åker (det har gått fem månader men får ännu inte boka), kan man ta den på plats? Läste att Österrike anser att efter 180 dagar efter andra dosen är man ovaccinerad. Gäller det alla länder? Hittar inget om det från Schweiz myndigheter.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp