Skönt, då sparar man både lite pengar och lite rackel inför resan.Direkt från Schweiz regerings presskonferens: testkravet slopas för vaccinerade från 22Jan
Visa bilaga 15476
Fråga @STORPOTATEN om han kan hjälpa dig.Känns märkligt bekant, men du vet ju att jag är helt kass på att känna igen berg/skidsystem…..
Ja lätt. Vi hittade några repor idag som legat i skugga med helt okej kvalisortTror du 50 cm nysnö räcker för att man skall kunna ta sig ut i offpisten i Hintertux? Tänker att det kanske är lite mer förskonat från tövädret som varit iom höjden?
Tack för svar! Vi kommer fram måndag kväll och väljer just nu mellan att dra till Kaprun/Zell am see, Zillertal/Hintertux eller Saalbach området. Får se hur snöprognosen utvecklar sig :DJa lätt. Vi hittade några repor idag som legat i skugga med helt okej kvalisort
Vi funderar dock på att köra Mayrhofen imorgon om det dumpar, rädd att det blåser på toppen där och korkar igen systemet lite (killgissar).
Om det dumpar tok mycket, så, det är värt att åka till lilla skidområdet Fugen/Spieljochbahn i Zillertal. Mycket bra skogsåkning! https://www.freeride.se/skidorter/spieljochbahn/Tack för svar! Vi kommer fram måndag kväll och väljer just nu mellan att dra till Kaprun/Zell am see, Zillertal/Hintertux eller Saalbach området. Får se hur snöprognosen utvecklar sig :D
Varifrån kommer 10 %?Kanske 10% jämf med förra året om man räknar på sjukhusinläggningar, trots betydligt högre smittotal.
Där håller jag helt med. Mest villa jag bara faktakolla "ungefär 10 %" påståendet. Oavsett siffrorna finns det betydande tryck på sjukvården i de flesta regionerna - tex. har SÖS varit i förstärkningsläge sedan igår eller förrgår och det har inte funnits kapacitet för normala operationer på flera veckor pga personalbrist och antalet patienter på IVA (covid och icke-covid).Att jämföra personer med corona i slutenvården blir missvisande. Det är personer inlagda med corona, inte för. Med tanke på hur pass mycket större smittspridningen är i samhället nu än tidigare är det naturligt att även mängden sjukhuspatienter som har corona men är inlagda för andra orsaker ökar.
Från artikeln och dagsaktuellt citat i mitt inlägg, ca 50 / 483 = 10.4 %. Personen som citatet kommer ifrån forskar just på detta, gäller iofs bara Skåne.Varifrån kommer 10 %?
Jag håller med dig 100 %. Men jag fick intryck baserat på 10 % påståendet att situationen skulle vara superbra eller någorlunda normalEtt problem är nu att även de som är inlagda med Covid (för andra sjukdomar) kräver extra resurser pga extra indviduella smittskyddsåtgärder på sjukhuset. Vilket förstås kan motibvera åtgärder. men som också bör medföra omprövning av alla dessa åtgärder. Situationen är helt annorlunda än förra året på många sätt.
Samma resonemang gäller personalbrist etc. Förut var det mer sjukdomen i sig som var problemet. Nu har vi tydligen en betydligt mildare sjukdom (omikron), det är dags att våga tro på det, och det är allt mer åtgärderna (vänta på provtagning/resultat, familjekarantäner etc) som är huvudproblemet.
Ja det är faktiskt superbra nyheter, som tyvärr riskerar att försvinna i det allmänna eländet! Mycket talar för det som många hoppas på, att omikron kommer at fungera som en mild immunisering via infektion, som till sist ger den samtidiga gruppimmunitet som behövs.Jag håller med dig 100 %. Men jag fick intryck baserat på 10 % påståendet att situationen skulle vara superbra eller någorlunda normal![]()
Det går fort neråt när Omikrontoppen har passerats.
Visa bilaga 15501
1-2 veckor innan övriga länder också följer samma mönster?
(hade varit skönt om det var över innan Påsk)
Visa bilaga 15503
Diagrammet är 7-dagars rullande genomsnitt.Inte riktigt riktiga uppgifter. Verkar blivit något fel i rapporteringen utåt. Enligt franska siffror är det 486 000 igår och 430 000 idag som presenteras. All time high.
Japp, och kollar jag på dagssifforna så verkar man inte fått in rätt där till de jag skrev ovan.Diagrammet är 7-dagars rullande genomsnitt.
Då vänder det väl ner nästa vecka då?Japp, och kollar jag på dagssifforna så verkar man inte fått in rätt där till de jag skrev ovan.
Förringa inte vaccinens effekt på omikronsmittans förlopp. Även om skyddet mot att bli smittad inte är 100% ger vaccinen en effekt på hur snabbt och effektivt immunsystemet reagerar. Stor del av de mildare förloppen är alltså tack vare vaccinen.Ännu en indikation på omikronsjukans allvarlighetsgrad:
"Mig veterligen finns det ingen med omikron som ligger respiratorvårdad i nuläget i Skåne, men det kan ju dyka upp förstås”, säger Ulf Karlsson, infektionsläkare i Lund."
![]()
Sjukhus ser färre svårt sjuka med omikron - Nyheter (Ekot)
Flera sjukhus uppger att det nu märks tydligt att färre svårt sjuka patienter läggs in på grund av covid-19 efter att virusvarianten omikron tagit över ...sverigesradio.se
Man undrar om någon ens dör av omikron-sjukan? Den verkar ju nästan ofarligare än vaccinen. Verkligen dags att fråga sig varför vi alls behöver skydda oss mot denna omikron-våg. Svaret är väl att det tyvärr fortfarande finns en viss pågående delta-smitta. Som dels drabbar äldre fullvaccinerade (vars bl.a. immunförsvar sviktar), dels ovaccinerade.
Jo, noterade att prognosen blev bättre längre österut. Vi hade husbilen standby igår morse men valde att stanna, vissa indikationer finns att vi skall slippa denna förbannade sol om ca en vecka. Tror dock att söndag-måndag är dagarna som gäller i Österrike, snön skall ju komma mest på lördag.Zell am Ziller idag. Helt meningslöst, snöar (men bara lite), blåst och dimma. Men då kan man med gott samvete sitta på topphyttan och dricka varmt te med stroh rom. Var sak har sin tid, eller vad man säger![]()
Fråga Tysklands nye hälsovårdsminister Karl Lauterbach, han är ingen muntergök. Har även sett honom i några debattprogram innan valet och regeringsskiftet då han var SPD’s talesman i hälsofrågor, och det var likadant då, bara mörker och elände.Verkligen dags att fråga sig varför vi alls behöver skydda oss mot denna omikron-våg.
Det blev inte Mayrhofen alltsåZell am Ziller idag. Helt meningslöst, snöar (men bara lite), blåst och dimma. Men då kan man med gott samvete sitta på topphyttan och dricka varmt te med stroh rom. Var sak har sin tid, eller vad man säger![]()
Verkar bli en dryg dm i centrala delarna av Schweiz idag tom lördag. Med tanke på hur bra basen är blir det bra åkning i helgen.Jo, noterade att prognosen blev bättre längre österut. Vi hade husbilen standby igår morse men valde att stanna, vissa indikationer finns att vi skall slippa denna förbannade sol om ca en vecka. Tror dock att söndag-måndag är dagarna som gäller i Österrike, snön skall ju komma mest på lördag.
Förringa inte vaccinens effekt på omikronsmittans förlopp. Även om skyddet mot att bli smittad inte är 100% ger vaccinen en effekt på hur snabbt och effektivt immunsystemet reagerar. Stor del av de mildare förloppen är alltså tack vare vaccinen.
Jämför influensa, där tidigare exponering ger visst skydd även mot nya varianter (åtminstone de flesta nya varianter, ibland kommer som bekant något helt nytt).
Jo, vi funderade lite på CH eller St Anton också men tyckte inte mängden var värt det. Vi har ju vår egen offpist här som vi nöter av även om det blir knepigare för var dag.Verkar bli en dryg dm i centrala delarna av Schweiz idag tom lördag. Med tanke på hur bra basen är blir det bra åkning i helgen.![]()
I Engelberg (och antar St Anton också) är det bara otrevligt offpist efter större dump. Folk utan koll och utrustning huller om buller som skråar ut på brantaste ställena oavsett hur många som är nedanför dem. Motorvägsdelarna av åken spårade före kl. 11. Och är det mer än pjäxdjupt bromsar det ju bara ändå...Jo, vi funderade lite på CH eller St Anton också men tyckte inte mängden var värt det. Vi har ju vår egen offpist här som vi nöter av även om det blir knepigare för var dag.
Du får väl slicka en covid-smittad i ansiktet. Lovar att det funkar, det har jag anekdotisk bevisning för.Är det någon som har koll på om eller i vilken omfattning folk blir sjuka nu i Omicron som tidigare har haft någon av de första varianterna av Corona?
Jag känner ingen i min omgivning som har fått det?
Jag har själv aktivt försökt att bli smittad men misslyckats….
Varför?
För att få ett Covidpass då det har gått ut sedan förra smittan
Jag har själv aktivt försökt att bli smittad men misslyckats….
Du får väl slicka en covid-smittad i ansiktet. Lovar att det funkar, det har jag anekdotisk bevisning för.
Ett covidpass kan du även få via vaccination vet du.
Har stoppat in mer än tungan i smittadDu får väl slicka en covid-smittad i ansiktet. Lovar att det funkar, det har jag anekdotisk bevisning för.
Ett covidpass kan du även få via vaccination vet du.