Blir det någon skidåkning i vinter?

chrillelille

Aktiv medlem
Direkt från Schweiz regerings presskonferens: testkravet slopas för vaccinerade från 22Jan
Visa bilaga 15476
Tack för detta, jag som inte förstår tyska har försökt tolka: från 22/1 behöver vi alltså inte visa PCR/antigen-test om vi ska in i landet? Vet du om man behöver två eller tre doser vaccin för att detta ska gälla?

Hittar inte information om detta, bara att man behöver vara Vaccinerad. Vet ej om jag hinner med tredje sprutan innan vi drar.

Du kanske inte har alla svar men värt att fråga :)

Tack!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tack för detta, jag som inte förstår tyska har försökt tolka: från 22/1 behöver vi alltså inte visa PCR/antigen-test om vi ska in i landet? Vet du om man behöver två eller tre doser vaccin för att detta ska gälla?

Hittar inte information om detta, bara att man behöver vara Vaccinerad. Vet ej om jag hinner med tredje sprutan innan vi drar.

Du kanske inte har alla svar men värt att fråga :)

Tack!
Precis, giltigt vaccinpass räcker från imorgon. Två doser räcker, om det inte är mer än 270 dagar sen andra dosen. Samma regler som EU (som vissa EU-länder dock inte verkar följa...).

OBS! Måste fortfarande fylla i inreseformulär online och ha QR-kod som bevis för detta.

chrillelille

Aktiv medlem
Precis, giltigt vaccinpass räcker från imorgon. Två doser räcker, om det inte är mer än 270 dagar sen andra dosen. Samma regler som EU (som vissa EU-länder dock inte verkar följa...).

OBS! Måste fortfarande fylla i inreseformulär online och ha QR-kod som bevis för detta.
Fan vad bra! Stort tack! Nu kan man slippa oroa sig för det och istället drömma sig till Verbier och följa väderprognosen istället. Hoppas på lite snöflingor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Här en prognos från Bergfex för snöfall mellan lördag morgon och söndag morgon.
Allra mest 50+ cm får skidområdena sydost om Bad Ischl, dvs
Skigebiet Loser och Tauplitzalm. Även Dachsteinregionen norr om Schladming ser ganska bra ut.
Ju längre västerut, desto mindre blir det.
1642760159926.png

JAndersB

Aktiv medlem
Här en prognos från Bergfex för snöfall mellan lördag morgon och söndag morgon.
Allra mest 50+ cm får skidområdena sydost om Bad Ischl, dvs
Skigebiet Loser och Tauplitzalm. Även Dachsteinregionen norr om Schladming ser ganska bra ut.
Ju längre västerut, desto mindre blir det.
Visa bilaga 15554
Jo, bra val att inte åka. Flera modellkörningar börjar nu visa på väderskifte om en vecka, med lågtryckstrafik. Snacka om att SVT:s långtidsprognos vid nyår var fel.

Bubbas

Medlem
Hej, Har en resa bokad till Österrike (egen regi). Transitregler i Tyskland krånglar till det lite och jag hittar ingen information om vad som gäller på hemresan. Hur fixar vi godkänd testdokumentation i Österrike för att få transitera Tyskland? Vi reser med bil.

Hej, Har en resa bokad till Österrike (egen regi). Transitregler i Tyskland krånglar till det lite och jag hittar ingen information om vad som gäller på hemresan. Hur fixar vi godkänd testdokumentation i Österrike för att få transitera Tyskland? Vi reser med bil.
Jag flög till och från München för att åka skidor, fyllde i einreiseanmeldung för Tyskland, både för in- och utresa. Blev inte stannad i tullen mellan Österrike/tyskland på något av hållen. Åkte tåg dit, och bil/taxi tillbaka.
Inga dokument alls behövdes visas på hemfärden. De kollade om jag vaccinerad, när jag skulle köpa kaffe på flygplatsen på vägen hem. Thats it.

HDTV

Aktiv medlem
Står på https://www.einreiseanmeldung.de/#/ att man inte behöver dokument, dock behöver du kunna uppvisa full vaccinationsstatus eller test eller återhämtande från en covidinfektion vid transit.

When do I not need to provide my details?
keyboard_arrow_down
  • If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.

Robert89

Aktiv medlem
Står på https://www.einreiseanmeldung.de/#/ att man inte behöver dokument, dock behöver du kunna uppvisa full vaccinationsstatus eller test eller återhämtande från en covidinfektion vid transit.

keyboard_arrow_down
  • If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.
Vi drar ner på måndag och har tolkat det likadant, att man inte behöver fylla i om man bara reser igenom 👍

keyboard_arrow_down
Lufthansa krävde det vid avresa från Landvetter. Tar dock ingen tid att fylla, så inget problem om man tvingas göra den.

wertigo

Aktiv medlem
Det visar sig att italienska staten uppdaterar sin sida med regional smitta, varje måndag, 08:00, nu är 5 regioner i den orangea zonen (förra veckan var det en region, Aosta).
Piemonte har ju en del skidorter, övriga regioner på den orangea listan är jag mer osäker på. Minns det som att färgkodningen togs fram 2020, och då betydde ”red zone” lockdown av den aktuella regionen.

Listan finns som tidigare på: https://www.salute.gov.it/portale/n...lish&id=5367&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto

JAndersB

Aktiv medlem
Det visar sig att italienska staten uppdaterar sin sida med regional smitta, varje måndag, 08:00, nu är 5 regioner i den orangea zonen (förra veckan var det en region, Aosta).
Piemonte har ju en del skidorter, övriga regioner på den orangea listan är jag mer osäker på. Minns det som att färgkodningen togs fram 2020, och då betydde ”red zone” lockdown av den aktuella regionen.

Listan finns som tidigare på: https://www.salute.gov.it/portale/n...lish&id=5367&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto
Jo, lite oroande. Samtidigt är läget helt annat i år. Ingen verkar bry sig mycket om covid överhuvudtaget, inte samma krigsrubriker eller på radion. Förutom buff på korta stunder finns knappt covid i medvetandet mer. Locals tror inte alls på lock down mer och med tanke på alla CZ, PL, RU, HR, DK m.fl.bilar som rullar in var lördag så vore det en logistisk mardröm så sent i säsong.

wertigo

Aktiv medlem
Jo, lite oroande. Samtidigt är läget helt annat i år. Ingen verkar bry sig mycket om covid överhuvudtaget, inte samma krigsrubriker eller på radion. Förutom buff på korta stunder finns knappt covid i medvetandet mer. Locals tror inte alls på lock down mer och med tanke på alla CZ, PL, RU, HR, DK m.fl.bilar som rullar in var lördag så vore det en logistisk mardröm så sent i säsong.

Lite den känslan jag får med, att det är mer relaxed i år. Sen har italienska staten sista ordet, så jag gissar att det är staten som bestämmer om en zon skall klassas som röd eller inte. Dvs inte nödvändigtvis hur allvarlig smittspridningen är i absoluta tal. Blir intressant när nästa uppdatering kommer

@JAndersB Härliga filmer du postar, btw. Gör såklart att man blir sugen 😍

KalleBackeus

Aktiv medlem
Lite den känslan jag får med, att det är mer relaxed i år. Sen har italienska staten sista ordet, så jag gissar att det är staten som bestämmer om en zon skall klassas som röd eller inte. Dvs inte nödvändigtvis hur allvarlig smittspridningen är i absoluta tal. Blir intressant när nästa uppdatering kommer

@JAndersB Härliga filmer du postar, btw. Gör såklart att man blir sugen 😍
Både Lombaridet och Trentino är fortfarande i gul zon. Smittspridningen påverkar men det som ffa. styr vilken klassificering som gäller är antalet inlagda i slutenvård och intensivvård i förhållande till befolkningsmängd.

fredw

Aktiv medlem
Både Lombaridet och Trentino är fortfarande i gul zon. Smittspridningen påverkar men det som ffa. styr vilken klassificering som gäller är antalet inlagda i slutenvård och intensivvård i förhållande till befolkningsmängd.
Låter iofs som ovanligt vettiga mått jämfört med att mäta "antal smittade" etc som ingen nog kan mäta på något relevant sätt. Här i Skåne ser det ut som att kurvorna för både inlagda och IVA-vårdade med Covid planade ut vid trettonhelgen och sedan verkar börjar vända nedåt. Hoppas det gäller alpländerna också.

jarnebring

Aktiv medlem
Håller tummarna för att Italien ska slopa PCR/Antigen vid inresa. Lite svettigt att inte veta förrän dagen innan hur det blir. Har en månad på mig. Gärna lite mer snö också (Piemonte).

fredw

Aktiv medlem
Håller tummarna för att Italien ska slopa PCR/Antigen vid inresa. Lite svettigt att inte veta förrän dagen innan hur det blir. Har en månad på mig. Gärna lite mer snö också (Piemonte).
Ja det är en stress. Antigentesterna verkar ännu sämre än man trott på att fånga upp mild omikronsmitta, så kör på det om möjligt.
Med litet tur så skippar de den regeln snart och nöjer sig med vaccination. Testandet blir allt mer irrelevant för varje dag.

JAndersB

Aktiv medlem
Sjuka prognoser just nu. Men prognoser, snömängderna brukar vara mer volatila än en sinuskurva. Just nu 150cm i Samnaun Ischgl måndag-onsdag....

HDTV

Aktiv medlem
Sjuka prognoser just nu. Men prognoser, snömängderna brukar vara mer volatila än en sinuskurva. Just nu 150cm i Samnaun Ischgl måndag-onsdag....
Ja, bra att det kommer snö. Men svårt att bestämma var man ska åka för att kunna åka istället för att sitta inne och spela monopol 🥴

JAndersB

Aktiv medlem
Ja, bra att det kommer snö. Men svårt att bestämma var man ska åka för att kunna åka istället för att sitta inne och spela monopol 🥴
Vi bukar slasha pistkanter med hjälp av markörerna samt träna på att sväva i snö utan sikt, om inte det finns skog. Man är väldigt på sen när solen kommer. Men allt slår pistnötning efter 3 veckor med knäförstörande carving.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu gäller det att hålla tummarna, har sett sådan prognoser förr som ”går upp i rök” ett par dagar innan.🥴
Om ett par dagar ”vet” vi!❄️🙂

Ser ut som att Österrike och östra halvan av Schweiz kommer att få nästan hela ”lasset” igen, Dolomiterna och Frankrike blir utan.

På fredag ska enligt prognosen ett veckolångt snöande börja.

fredw

Aktiv medlem
Det här projektet verkar ha smält bort...?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Här goda nyheter: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/enande-om-vaccinpass-for-fria-eu-resor
Se om alla länder verkligen följer den här gången. :rolleyes:
Tja, det höll ett par timmar i alla fall.:rolleyes:
Nu har Österrike kortat giltighetstiden igen (se nedan).
Klåpare-politiker, hur många sprutor måste vi ta?! Man kan ju undra hur de kommer fram till alla de här ständigt ändrade reglerna, uppenbart är ju alla felaktiga eftersom de måste ändras hela tiden. Bara alla de olika varianterna i reglerna nedan kan ju få en trött….😫
Så länge som ni håller på som ni gör kära Österrike, så får ni ändå inga semesterpengar av mig.
1643119631002.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Flyttar över det här inlägget till den här tråden eftersom det blir lite för mycket OT i tråden där det diskuteras svenska liftkortspriser.
1643149456039.png

Det är ju ett strålande bra liftkort som ger mycket valfrihet.
Är det någon som känner till om det finns något motsvarande för Graubünden?
Jag har hittat "graubündenCARD", men det är ett säsongskort vad jag kan se (har tyvärr inte möjlighet att stanna så länge).
Det hade varit bra att slippa köpa nytt dagskort varje dag, dessutom hör ju inte liftkortspriserna på en del av skidområdena där till Alpernas billigaste.

Ser fram emot en resa nästa månad där varje dag är menat att bli ett skidområde som jag inte har provat tidigare (25 år sedan jag åkte skidor i Graubünden i Scuol).

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Flyttar över det här inlägget till den här tråden eftersom det blir lite för mycket OT i tråden där det diskuteras svenska liftkortspriser.
Visa bilaga 15757
Jag har hittat "graubündenCARD", men det är ett säsongskort vad jag kan se (har tyvärr inte möjlighet att stanna så länge).
Det hade varit bra att slippa köpa nytt dagskort varje dag, dessutom hör ju inte liftkortspriserna på en del av skidområdena där till Alpernas billigaste.

Ser fram emot en resa nästa månad där varje dag är menat att bli ett skidområde som jag inte har provat tidigare (25 år sedan jag åkte skidor i Graubünden i Scuol).
I Graubunden hittar du i princip både alpernas dyraste liftkort (Laax) och billigaste (Vals3000, där barn åker gratis till 16 år)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Visa bilaga 15757

Inte sett några kort här som gäller för större antal områden om det inte är säsongskort tyvärr. Samma med tex. Topcard, Schneepass Zentralschweiz, Top 4 i Bern. Annars är det typ bara för några få områden nära samma ort. :(

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp