Blir det någon skidåkning i vinter?

KalleBackeus

Aktiv medlem
Laax kan man hoppa över tycker jag. Har varit där en gång och blev inte imponerad…..
Fast illa tycker jag inte Laax var. Vi var där en vecka för några år sedan, och jag tyckte ändå det var helt ok. Skulle nog inte åka tillbaka för en vecka till, men för en dag eller två tycker jag helt klart det funkar även om man inte ska utnyttja den stora parken.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Laax kan man hoppa över tycker jag. Har varit där en gång och blev inte imponerad…..
Håller med 100% även om jag nog haft väldig otur med väder och snöläge när jag varit där. Men mycket solbrända sydsluttningar, mycket folk från Zürich osv. och även Zürich-priser på liftkort och i restauranger får en ju att inte längta dit igen... Ser ju däremot att det finns bra terräng för friåkning de få gånger per år det är snö och sikt samtidigt. Synd att de monterat ner kabinen i Flims som gick till Cassonsgrat!

PisteCarver

Aktiv medlem
Inte sett några kort här som gäller för större antal områden om det inte är säsongskort tyvärr. Samma med tex. Topcard, Schneepass Zentralschweiz, Top 4 i Bern. Annars är det typ bara för några få områden nära samma ort. :(
Synd att Schweiz inte har utvecklat liftkortsystemet som Österrike, där man kan köpa veckokort som gäller på alla orter i ett Bundesland, dvs motsvarande Kanton.
Får bli något dagskort resp. 2-dagars här och där.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Synd att Schweiz inte har utvecklat liftkortsystemet som Österrike, där man kan köpa veckokort som gäller på alla orter i ett Bundesland, dvs motsvarande Kanton.
Får bli något dagskort resp. 2-dagars här och där.
Ja, det är synd. Verkar som de vill att veckoturisterna ska stanna på ett ställe och konsumera där hellre än dela det med grannorterna? Sen har ju vissa ställen (ingen nämnd, ingen glömd) tyvärr satsat mer på asiatiska bussturister än europeiska bergsportsgäster, men de har ju fått skylla sig själva senaste två åren sas...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Håller med 100% även om jag nog haft väldig otur med väder och snöläge när jag varit där. Men mycket solbrända sydsluttningar, mycket folk från Zürich osv. och även Zürich-priser på liftkort och i restauranger får en ju att inte längta dit igen... Ser ju däremot att det finns bra terräng för friåkning de få gånger per år det är snö och sikt samtidigt. Synd att de monterat ner kabinen i Flims som gick till Cassonsgrat!
Prickar du in rätta dagar så är det i världsklass. Men de är få…

fredw

Aktiv medlem
Ja, det är synd. Verkar som de vill att veckoturisterna ska stanna på ett ställe och konsumera där hellre än dela det med grannorterna?
Vilket förstås är fel tänkt eftersom det viktiga för dem alla är att regionen som helhet drar till sig folk utifrån. Och vi turister gillar liftkort som täcker stora områden. Det gäller ju bara att konstruera ett ersättningssystem som fördelar intäkterna från liftkorten så att alla känner sig som vinnare.

JanN

Aktiv medlem
I Graubunden hittar du i princip både alpernas dyraste liftkort (Laax) och billigaste (Vals3000, där barn åker gratis till 16 år)

LAAX satsar enormt pa snowboard och sin park, och har verkligen lyckats bygga sitt brand. Läste en artikel i en tidning, och ifall jag kommer ihåg rätt så har ca.10-20chf bakats in i priset pga all maintenance för att hålla igång Europas (världens?) bästa halfpipe & park. Trots det höga priset verkar kunderna strömma till orten....

Detta inlägg kunde kanske passa bättre i tråden om liftkortspriser, alternativt diskussion om SkiStar och hur man kan satsa på åkning/infrastruktur för att locka kunder.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
LAAX satsar enormt pa snowboard och sin park, och har verkligen lyckats bygga sitt brand. Läste en artikel i en tidning, och ifall jag kommer ihåg rätt så har ca.10-20chf bakats in i priset pga all maintenance för att hålla igång Europas (världens?) bästa halpipe & park. Trots det höga priset verkar kunderna strömma till orten....

Detta inlägg kunde kanske passa bättre i tråden om liftkortspriser, alternativt diskussion om SkiStar och hur man kan satsa på åkning/infrastruktur för att locka kunder.
Korrekt och man skall inte glömma att de får många stora band att komma till hotellet att spela och får dit andra gäster. Dessa pengar kommer oxå från LAAX :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Än så länge håller snöprognosen (ackumulerat nytt snötäcke fram till tisdag kl. 7.00).
Det ser bra ut för Österrike och Schweiz, för Dolomiterna och flera områden söder om Alpenhauptkamm ser det dystert ut, snart februari och inget mer i sikte just nu.
1643214492578.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Än så länge håller snöprognosen (ackumulerat nytt snötäcke fram till tisdag kl. 7.00).
Det ser bra ut för Österrike och Schweiz, för Dolomiterna och flera områden söder om Alpenhauptkamm ser det dystert ut, snart februari och inget mer i sikte just nu.
Visa bilaga 15802
Skönt det mesta kommer efter helgen, kan man åka normalt lör-sön (fortfarande skitbra i Engelberg, kan komma några cm imorgon) och sen hinner det sätta sig till nästa helg förhoppningsvis. :cool:⛷️

PisteCarver

Aktiv medlem
En kollega bokade just till Schladming med avresa nu på fredag och undrade om jag visste något. Upplyste honom om FFP2-tvång, max 6 månader efter spruta två och typ 30 cm nysnö varje dag. Han såg litet förskräckt ut. 😂
Vi ska inte glömma bort att det stora, stora flertalet alpresenärer hellre vill ha sol, blå himmel och gammal konstsnö än gråa dagar med kraftiga snöfall.;)

Edit: Du glömde att informera din stackars kollega att efter bara två sprutor måste han fortfarande ha PCR. För klargörande kan du ju skicka honom österrikiska hälsovårdsmyndighetens labyrintschema för hur man får resa in i Österrike.;)

DrNoo

Ny medlem
Någon som har koll på hur krångligt det blir med en övernattning vid transit genom Tyskland (bil från Sverige till Österrike) mht de tyska inresereglerna? Planen är att köra ner och vara i Österrike under sportlovet v7.

Skall också tillägga att vi är två vuxna (båda 3 doser) och ett barn på 10 år.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur krångligt det blir med en övernattning vid transit genom Tyskland (bil från Sverige till Österrike) mht de tyska inresereglerna? Planen är att köra ner och vara i Österrike under sportlovet v7.

Med alla danskar i alperna? Ha så kul 😂

jarnebring

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur diskussionerna går i alpländerna angående PCR/Antigentest vid inresa för fullvaccinerade? Vet att Italiens regler som infördes i december gäller till 31/1, sedan kommer (förhoppningsvis) nya bud. Schweiz har väl slopat, eller? Österrike och Frankrike? Blir ju i princip omöjligt att gambla med eftersom det verkar lite random. Hade nyligen Covid (lite snuva) själv och har hört att man kan visa positivt ett par månader på PCR.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur diskussionerna går i alpländerna angående PCR/Antigentest vid inresa för fullvaccinerade? Vet att Italiens regler som infördes i december gäller till 31/1, sedan kommer (förhoppningsvis) nya bud. Schweiz har väl slopat, eller? Österrike och Frankrike? Blir ju i princip omöjligt att gambla med eftersom det verkar lite random. Hade nyligen Covid (lite snuva) själv och har hört att man kan visa positivt ett par månader på PCR.
Schweiz har slopat för vaccinerade. EU påstår ju att de gör det samma för resor inom EU från 1:a februari? Se länk https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/enande-om-vaccinpass-for-fria-eu-resor

jarnebring

Aktiv medlem

EnilemmE

Ny medlem

Vi kommer att göra samma resa och alltså också övernatta i Tyskland. Våra barn är dock över 12 och dubbelvaccinerade och då behövs om jag förstått det rätt bara vaccinpass och munskydd givetvis.
Det går att hitta all info som behövs på swedenabroad.se. 👍🏼

a128

Medlem
Nyligen hemkommen efter en resa till dalarna
så vill jag bekräfta att:
Idre Fjäll, Stöten samt Kläppen inte har några krav på tex.:
Spruta, Vaccinpass eller Munskydd
för att besöka skidanläggningen

Vid resan från Idre till Stöten genade jag över Norge via Strömsildret och Gördalen:
ingen kontroll vid inresa Till Norge vid Gördalen (ej heller åt andra hållet)
Kontroll vid inresa till Sverige vid Grundforsen (ingen kontroll åt andra hållet)
Nöff-Nöff frågade om jag var Svensk medborgare och legitimation och jag fick resa in

:)

fredw

Aktiv medlem
Obekräftade rykten: Italien trappar ner och slopar testning.
Edit: Obs obekräftat. Hittar inget i media om det.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Prognosen håller än och nu börjar det falla från himlen.
Det blir över 50 cm på många håll.
Schweiz eller Österrike och norr om Alpenhauptkamm är det som gäller!
1643369616614.png

fredw

Aktiv medlem
Min kollega som åker till Schladming imorgon är lite undrande över om han ska komma fram till byn överhuvudtaget eller om han blir "utsnöad". Dottern klarade iallafall PCR-testet så hon är nu utsläppt bland folk (och blev sannolikt direkt smittad men...)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp