Blir det någon skidåkning i vinter?

Marcurious

Ny medlem
Tack, intressant läsning!

JAndersB

Aktiv medlem
Vår son landade på Heathrow samma morgon som Monarch gick i kk och jag lade upp det på facebook. Han blev fast. Sedan var han också i media överallt. Tydligen scannar dom hela tiden.

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu börjar det vara tids att röra sig till Alperna. Det börjar vara allt för mycket snö här i puderparadiset av Finland - Kouvola. Jag måste snart skaffa mig en fyrahjulsdrift Transporter och en skoter. Jag har aldrig tidigare förstått, att det kan vara för mycket puder här, men nu har vi.

P.S. Stora fjäll av Kouvola!

Bilagor

• thumbnail_20220205_134004.jpg
    thumbnail_20220205_134004.jpg
    164.9 KB · Besök: 165
  • thumbnail_20220205_133204.jpeg
    thumbnail_20220205_133204.jpeg
    70.7 KB · Besök: 159
Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Vi har inte bett om att bli jagade av all media och att bli kommenterade på ett bedrövligt sätt för att vi själva inte åkte ner där.
Med erfarenhet av att ha pratat med media efter några allvarliga olyckor så tycker jag att du har gjort det riktigt bra. Sen kommer deras skribenter och rubriksättare alltid att hitta någon sensationsvinkling på det man säger för att dra klick.

iallafall

Medlem
Åkte hem igår och då godkände de mitt Antigen från Österrike till Tyskland.
Inga kontroller när jag körde från Sverige till Österrike för 3 veckor sedan. Hemresan blev lite värre. Tyskarna ville se både covidpass och antigen. Svenske tullkillen ville ha bilen öppnad även takboxen, blåsa och hur/var/och varför frågor. Ingen av dem hade humor.
Transfer ska väl alltid vara tillåtet utan att visa något överhuvudtaget?
Svarar mig själv
-Nej, tydligen inte. Hittade det här:

Transit by land or sea

Transit travellers who are entering Germany and then immediately travel onward to another country do not have to register their entry online.

In the case of border traffic, persons who have spent less than 24 hours in a high incidence area or are only entering Germany for up to 24 hours are exempted from quarantine.

Travellers older than 12 years in transit, coming from a high varient area, are required to present a negative COVID-19 test upon entry. Transit travellers from a high incidence area must provide a negative test result, proof of full vaccination, or proof of recovery.

In addition:

• Travellers arriving from a high-risk area must posess an antigen test result taken no more than 48 hours before entry.
  • Travellers arriving from a virus variant area must possess a PCR test result taken no more than 48 hours before the actual time or scheduled time of carrier departure. In this case, proof of vaccination or recovery and antigen tests are considered insufficient.
https://wiki.unece.org/display/CTRBSBC/Germany

Det här ska vara från 18 januari. Men vad 'virus variant area' är går inte att förstå. Dom länkade hit men vem fattar?

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Med erfarenhet av att ha pratat med media efter några allvarliga olyckor så tycker jag att du har gjort det riktigt bra. Sen kommer deras skribenter och rubriksättare alltid att hitta någon sensationsvinkling på det man säger för att dra klick.
Tack. Jo, det är mycket man säger men som misstolkas eller klipps bort. Inga av de reportrar vi pratat med har en susning om skidåkning och offpiståkning och precis som du säger vill man ha rubriker. Vi hade inte tänkt åka ner i gruppens valda dal, vi hade inte ens med oss splitboardsen. Men går man upp i deras spår kan man välja att fortsätta längs toppkammen, se ner i dalarna norrut och sedan åka offpist ner på sydsluttningen ovan liften. Detta har vi gjort och tänkte göra på olycksdagen men vände pga det var för mjukt att gå i deras spår till fots. Men för komplicerat för media att beskriva och redigeras ner till kortare snuttar eller klipps bort.

Senast ändrad:

EnilemmE

Ny medlem
Transfer ska väl alltid vara tillåtet utan att visa något överhuvudtaget?
Svarar mig själv
-Nej, tydligen inte. Hittade det här:

Transit by land or sea

Transit travellers who are entering Germany and then immediately travel onward to another country do not have to register their entry online.

In the case of border traffic, persons who have spent less than 24 hours in a high incidence area or are only entering Germany for up to 24 hours are exempted from quarantine.

Travellers older than 12 years in transit, coming from a high varient area, are required to present a negative COVID-19 test upon entry. Transit travellers from a high incidence area must provide a negative test result, proof of full vaccination, or proof of recovery.

In addition:

• Travellers arriving from a high-risk area must posess an antigen test result taken no more than 48 hours before entry.
  • Travellers arriving from a virus variant area must possess a PCR test result taken no more than 48 hours before the actual time or scheduled time of carrier departure. In this case, proof of vaccination or recovery and antigen tests are considered insufficient.
https://wiki.unece.org/display/CTRBSBC/Germany

Det här ska vara från 18 januari. Men vad 'virus variant area' är går inte att förstå. Dom länkade hit men vem fattar?
Vart kommer den här infon från? När jag läser på UD Resklar (swedenabroad.se) är ingen information ändrad de senaste två veckorna. Enligt dem gäller fortfarande bevis på fullständig vaccinering (2 doser) eller negativt test, högst 48 h gammalt.

iallafall

Medlem
Vart kommer den här infon från? När jag läser på UD Resklar (swedenabroad.se) är ingen information ändrad de senaste två veckorna. Enligt dem gäller fortfarande bevis på fullständig vaccinering (2 doser) eller negativt test, högst 48 h gammalt.

Länkarna finns med i det jag skrev.
(EDIT: ser nu att https://wiki.unece.org inte fungerar idag. Det verkade vara en bra sida för att kolla regler. Vem vet?)

Jag har en känsla av att UD Resklar inte heller är helt uppdaterade.

När man börjar googla känns det efter ett tag som att man är i en berättelse av Kafka. Olika regler för alla länder. Dom ändrar regler hela tiden. Man kan aldrig vara helt säker.

Ju mer man googlar, desto mer osäker blir man.

HDTV

Aktiv medlem
Länkarna finns med i det jag skrev.
(EDIT: ser nu att https://wiki.unece.org inte fungerar idag. Det verkade vara en bra sida för att kolla regler. Vem vet?)

Jag har en känsla av att UD Resklar inte heller är helt uppdaterade.

När man börjar googla känns det efter ett tag som att man är i en berättelse av Kafka. Olika regler för alla länder. Dom ändrar regler hela tiden. Man kan aldrig vara helt säker.

Ju mer man googlar, desto mer osäker blir man.
Använd reopen eu, där har varje land ansvariga att hålla informationen uppdaterad. Där finns även länkar till respektive lands myndighetssidor med information.

Generellt var det inga problem att resa (kom hem igår) mellan Sverige och Österrike t o r med svenskskyltad bil.

Senast ändrad:

EnilemmE

Ny medlem
Använd reopen eu, där har varje land ansvariga att hålla informationen uppdaterad. Där finns även länkar till respektive lands myndighetssidor med information.

Generellt var det inga problem att resa (kom hem igår) mellan Sverige och Österrike t o r med svenskskyltad bil.
Blev ni kontrollerade någonstans på vägen?

snorkel

Aktiv medlem
Jag är mest intresserad av hur det går till rent praktiskt. Airbagen skall ju hålla kroppen ovanför snön. Men det funkar uppenbarligen dåligt. Beror det på snömängd, snötyp, lutning? Hur effektiv är det egentligen med detta hjälpmedel?
Airbagen fungerar som flythjälpmedel så länge snön omkring dig är i rörelse.
Hamnar du i en terrängfälla, t ex i botten av dalgången/bäckfåra och du stannar men mer snö fyller på ovanifrån så hjälper den inte. Möjligen kan airbagen ge dig lite utrymme när den kollapsar.

Den energi som frigörs i lavinen är lägesenergi som blir rörelseenergi som sedan pga friktion blir värme och när den stannat är det värmeenergin som smält ytan på snökristallerna och ögonblicken efter stoppet så jämnar snöns temperatur ut sig och allt fryser. Det är därför lavinkäglor är mer eller mindre hårdfrusna beroende på hur våldsam lavinen var. Snökristallerna blir mer mosade så densiteten ökar också.

Senast ändrad:

Oscar Tegni

Medlem

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tackar!

Snackade med en i Verbier och efter snöfallet förra veckan blev det OK, innan var det "katastrof" enligt min källa Tror vi kommer boka om till Engelberg.
Många som tycker detsamma i Engelberg känns det som med tanke på hur få som åker offpist. Nu blåste det 160 km/h i byarna inatt, se hur det ser ut till helgen. 😱 Basen ovanför 1500m kan man iaf inte klaga på.

kappakomplett

Aktiv medlem
Om det finns någon i Chamonix nu som har lust att svara?

Jag ska till Chamonix på lördag, är det fortfarande masktvång i liftarna, även sittliftar?
Har det blivit någon lättnad i reglerna eller är det mask "överallt" som gäller?
Hur efterlevs det?
Är britterna utestängda?

Hur är snöläget i Chamonix?

Om det finns någon i Chamonix nu som har lust att svara?

Jag ska till Chamonix på lördag, är det fortfarande masktvång i liftarna, även sittliftar?
Har det blivit någon lättnad i reglerna eller är det mask "överallt" som gäller?
Hur efterlevs det?
Är britterna utestängda?

Hur är snöläget i Chamonix?
Tjena, kom hem i lördags.

- Mask i liftar och gondoler men buff lite halvt updragen över näsan räcker, Corona-pass vid Gondolerna vid dalstationer
- Tror det efter 2 februari inte behövs mask utomhus
- Efterlevnaden är väl typiskt fransk, tveksam.
- Mycket färre britter än för två år sedan men de är inte utestängda längre vad jag förstår, väldigt lite folk i backarna men trångt i bussarna på morgonen och eftermiddagen.
- Snöläget var varierande under min vecka, kom cirka 30 cm snö men sen kom en varm dag efter så blev tungt och sen hårt. Kommer säkert nytt!

Have fun!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Oväntat att Engelberg skall ha problem, såg 260cm snödjup där igår. Du är i Engelberg nu?
Jag bor som påpekat ovan nära (inte riktigt så nära som 25 min tyvärr ;) ), har åkt skidor 30+ dagar i Engelberg hittills i vinter.
Inga problem, basen är bra som sagt. Min kommentar var snarare menad så att många tycker det är katastrof om det inte är minst 20 cm nytt puder. Känner många såna i Engelberg, de åker inte ens upp då, alternativt åker med barnen i pisten. Detsamma kan gälla för rapporten från Verbier, som enligt tillgänglig snödata har ca. 90-100% av normalt snödjup för årstiden. Klart det inte varit så mjuk åkning i januari med väldigt lite nederbörd även i de krokarna.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag bor som påpekat ovan nära (inte riktigt så nära som 25 min tyvärr ;) ), har åkt skidor 30+ dagar i Engelberg hittills i vinter.
Inga problem, basen är bra som sagt. Min kommentar var snarare menad så att många tycker det är katastrof om det inte är minst 20 cm nytt puder. Känner många såna i Engelberg, de åker inte ens upp då, alternativt åker med barnen i pisten. Detsamma kan gälla för rapporten från Verbier, som enligt tillgänglig snödata har ca. 90-100% av normalt snödjup för årstiden. Klart det inte varit så mjuk åkning i januari med väldigt lite nederbörd även i de krokarna.
Du kör för långsamt och för centralt ;)

jarnebring

Aktiv medlem
Passerade ner förbi Spiss nu i eftermiddag. Är något bestört över vissa kommentarer här. Hoppas slippa fler. Vi har inte bett om att bli jagade av all media och att bli kommenterade på ett bedrövligt sätt för att vi själva inte åkte ner där.

Visa bilaga 16172

Folk blir ju jävligt oroliga när det händer sådana olyckor. Många kan nog se sig själva/identifiera sig eller anhöriga i situationen. Så artiklar och nyhetsfrosseri hjälper till att sas bearbeta. Strongt att du ställer upp och pratar och på så sätt bidrar.

PisteCarver

Aktiv medlem
100% normalitet för en skidsemester i Schweiz bara dagar bort?
I Sverige är det idag "Freedom day", i Danmark för någon vecka sedan.
Den 17 feb beslutas i Schweiz om man ska avveckla samtliga restriktioner på en gång (se artikel nedan).
Det hade varit trevligt efter två år med dessa ständiga diskussioner och trixande om hur man ska kunna uppfylla alla villkor för att kunna resa någonstans och åka skidor.
Om Schweiz också återgår helt till ett normalt liv på torsdag nästa vecka, så blir kontrasten mot övriga alpländer (framför allt Österrike) väldigt stor. Förhoppningsvis kan det påskynda processen där.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Den 17 feb beslutas i Schweiz om man ska avveckla samtliga restriktioner på en gång (se artikel nedan).
Det hade varit trevligt efter två år med dessa ständiga diskussioner och trixande om hur man ska kunna uppfylla alla villkor för att kunna resa någonstans och åka skidor.
Om Schweiz också återgår helt till ett normalt liv på torsdag nästa vecka, så blir kontrasten mot övriga alpländer (framför allt Österrike) väldigt stor. Förhoppningsvis kan det påskynda processen där.
Ja, vi får se. Min känsla är att det lutar åt att de tar bort certifikatkrav etc., men maskplikten i lokaltrafik (och därmed även i kabiner och gondoler) blir nog kvar ett tag till. Hänger mycket på hur falltalen (som har vänt ner sen ungefär en vecka) och sjukhusbeläggningen ser ut i början av nästa vecka.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Om Österrike inte följer så kanske man iaf blir av med lite turister som istället åker i Schweiz, Italien och Frankrike. Om man ska se det positivt :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, vi får se. Min känsla är att det lutar åt att de tar bort certifikatkrav etc., men maskplikten i lokaltrafik (och därmed även i kabiner och gondoler) blir nog kvar ett tag till. Hänger mycket på hur falltalen (som har vänt ner sen ungefär en vecka) och sjukhusbeläggningen ser ut i början av nästa vecka.
Smittotalen har vänt snabbt neråt den senaste veckan även i Schweiz, får hoppas att det fortsätter ner varje dag innan beslutet tas nästa vecka.
I Sverige har de i stort sett halverats på en vecka.

mrBoes

Medlem
Åkte igår i Kitzbuhel och idag i Saalbach, upp med nånting över nosen i gondoler så är det lugnt, i sittliftar är det knappt någon som bryr sig. Säger ganska mycket när även en del liftvakter står utan mask. Har själv kört med vanlig buff dessa dagar.

I mataffärer krävs det mask och vissa butiker kräver även covidpass.

Är glad att vi inte avbokade pga eventuellt stök med mask.

DrNoo

Ny medlem
Är nu i Bad Gastein, är inte mycket till kontroller. Vi tog bilen ner och passerade gränsen mot Österrike genom Passau. Ingen bemanning alls. Lite jobbit att ta på munskydd (FFP2) vid varje tur med en gondol eller motsv.

Verkar som att Österrike nu tagit bort kontrollen av covidpass i mataffärer mm.

Anzom

Aktiv medlem
"Nationell komplettering av förstärkt Green Pass som passerat 6-månaders giltighetstid.
Enligt nytt italienskt beslut finns, från och med den 5 februari 2022, möjlighet att komplettera ett utländskt (förstärkt) Green Pass som passerat 6 månaders giltighetstid. Komplettering krävs för att få tillträde till de aktiviteter som inom Italien kräver giltigt förstärkt covid certifikat.

Följande intyg ska kunna uppvisas, tillsammans med utländskt covid certifikat utfärdat efter slutförd vaccinering el tillfrisknande:

negativt testsvar på molekylärt/PCR-test, intyget får inte vara äldre än 72 timmar;
negativt testsvar på antigen/snabbtest, intyget får inte vara äldre än 48 timmar."

Tolkar detta som att man inte behöver 3e dos. Hur ofta behöver man ta pcr för att kunna åka skidor i Italien idag, för er som använt det systemet ovan här? Räcker det när man köper liftkortet eller är det något som måste tas om var 72e timme under hela veckan?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp