Blir det någon skidåkning i vinter?

KaitsuH

Aktiv medlem
I Finlandsmått finns det nog ingen alkohol i Kvikklunsj, men med tanke på hur lyriska norrmännen blir av det måste det ju vara nånting i alla fall.
Jag måste nog säga, eller så har jag alltid tänkt på, att det är någonting konstigt med killar, gamla gubbar, som börjar äta choklad och godisar, när vi är ute på tur. För kvinnor och barn är det nog ok.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Har hört bra saker om Garmisch, någon gång borde man kanske stanna på den sidan gränsen när man flyger till München.
Annars är ju gränsen ganska rolig mellan Tyskland och Österrike; det är som att bayrarna sa "gränsen går vid trädgränsen, finns inget att ha bortom den". :D
Bodde ett par nätter i Garmisch (Grainau) i påskas. Det var ett perfekt ställe at ta ett par dagar visade det sig. Trevlig by med en del shopping (Bland annat Tysken) och mycket restauranger/caféer. Bergsmassivet är ju mäktigt och det tillsammans med Eibsee var ju bara brutalt vackert.

Skidåkningen på glaciären var helt ok, men väldigt begränsad och räcker för 1-2 dagar. Åker man tidigare än påsk finns naturligtvis även Classic samt Ehrwald/Lermoos på andra sidan gränsen att tillgå för åking.
1657793039843.png
1657793156937.png

Rekommenderas!

Stortlopp

Aktiv medlem
Snart dags att lägga upp strategin inför vintern och den är rätt oklar än så länge. Brukar åka i Norge, kan Norge, sugen på lite större system och mer omkringaktivieter (läs: bra mat och mer än 1 tom pub i området).

Försäsongsåkning:
Några huvudorter i Norge brukar öppna riktigt tidigt så det är väl en lågoddsare att man kör en långhelg där på avstånd 5-6h ifrån gbg. Har ju en favorit där som funkar strax innan jul.

Säsongsåkning någon helg och några helveckor:
Helt Covidberoende.
Blir väl iaf en långhelg med jobbet (då det är jag som fixar skidresorna). Kanske Åre (otroligt smidigt med tåg) eller Vemdalen; eller varför inte Funäs .. vi får se.

Privat däremot ..
- Norge (för 28é året på raken?). Myrdalen är perfekt i Mars, Stranda hade varit kul att testa. Hemsedal, Hafjell, Skeikampen, Kvitfjell, alla bra men mest för långhelger.
- Sverige (Vemdalen är OK men inte mer, Åre är gemytligt men så mycket folk, Funäs aldrig provat).
- Österrike: ligger smidigt till och verkar jäkligt mysigt enl. forumet. Nackdel: Övervintrande Covidfascister.
- Frankrike: höga berg och stora orter. Längesedan jag var där. Nackdel: Långt bort. Hårdhänta fransmän. Baguetter.
- Schweiz: helt okänt för mig. Nackdel: kanske lite smådyrt och knöligt.

Eftersäsong:
Nån glaciär?

Tåls att fundera på.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har hört bra saker om Garmisch, någon gång borde man kanske stanna på den sidan gränsen när man flyger till München.
Annars är ju gränsen ganska rolig mellan Tyskland och Österrike; det är som att bayrarna sa "gränsen går vid trädgränsen, finns inget att ha bortom den". :D
Det är ju häftig alpin terräng i Garmisch (långt ovanför trädgränsen ;)), och det är Autobahn ända fram.
Nu är det en ganska stor ort (stad, en fin sådan), och skidområdet är ganska litet och transportkapaciteten upp till Zugspitze begränsad, så jag misstänker att det kan vara ganska långa morgonköer när man ska åka upp.
@STORPOTATEN var där och åkte någon dag i samband med Påskhelgen det här året, och kan kanske berätta mer?

EDIT: Ha ha det gjorde han medan jag skrev det här… :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Eftersäsong:
Nån glaciär?

Tåls att fundera på.
Dyrt är det ju i Schweiz för folk med lön i pesetas. ;) Men knöligt? Skulle snarare säga tvärtom. Zürich fantastiskt bra flygplats, inte ens nämnbara köer nu i semestertider. Med tåg (och ibland buss sista biten) kommer man överallt, och i tid!

Engelberg har öppet till mitten-slutet maj med åkning mellan 1800 och 3000 m, så kan ju vara något för eftersäsong? Så klart inga garantier för kallt puder i april-maj någonstans. Drygt 2h med tåget från ZRH.

PisteCarver

Aktiv medlem
Snart dags att lägga upp strategin inför vintern och den är rätt oklar än så länge. Brukar åka i Norge, kan Norge, sugen på lite större system och mer omkringaktivieter (läs: bra mat och mer än 1 tom pub i området).

Försäsongsåkning:
Några huvudorter i Norge brukar öppna riktigt tidigt så det är väl en lågoddsare att man kör en långhelg där på avstånd 5-6h ifrån gbg. Har ju en favorit där som funkar strax innan jul.

Säsongsåkning någon helg och några helveckor:
Helt Covidberoende.
Blir väl iaf en långhelg med jobbet (då det är jag som fixar skidresorna). Kanske Åre (otroligt smidigt med tåg) eller Vemdalen; eller varför inte Funäs .. vi får se.

Privat däremot ..
- Norge (för 28é året på raken?). Myrdalen är perfekt i Mars, Stranda hade varit kul att testa. Hemsedal, Hafjell, Skeikampen, Kvitfjell, alla bra men mest för långhelger.
- Sverige (Vemdalen är OK men inte mer, Åre är gemytligt men så mycket folk, Funäs aldrig provat).
- Österrike: ligger smidigt till och verkar jäkligt mysigt enl. forumet. Nackdel: Övervintrande Covidfascister.
- Frankrike: höga berg och stora orter. Längesedan jag var där. Nackdel: Långt bort. Hårdhänta fransmän. Baguetter.

Eftersäsong:
Nån glaciär?

Tåls att fundera på.
Det är svårt med rekommendationer eftersom man kan ha väldigt olika prioriteringar.
Jag t ex transporterar mig endast uppåt med lift (turar aldrig), vill ha bekvämt hotellboende med bra gastronomi och service, atmosfär, höga berg, stora liftsystem eller möjlighet att besöka olika skidorter varje dag. Och jag gillar inte att stå i liftkö.
Det är mitt helhetskoncept för en skidresa.

Norge åker jag gärna till för att åka skidor en 2-3 dagar, men inte en veckoresa. Det saknas för många beståndsdelar enligt ovan.

”Helhetskonceptet” kan man få i samtliga alpländer, men ingenstans i Skandinavien.

Stortlopp

Aktiv medlem
Det är svårt med rekommendationer eftersom man kan ha väldigt olika prioriteringar.
Jag t ex transporterar mig endast uppåt med lift (turar aldrig), vill ha bekvämt hotellboende med bra gastronomi och service, atmosfär, höga berg, stora liftsystem eller möjlighet att besöka olika skidorter varje dag. Och jag gillar inte att stå i liftkö.
Det är mitt helhetskoncept för en skidresa.

Norge åker jag gärna till för att åka skidor en 2-3 dagar, men inte en veckoresa. Det saknas för många beståndsdelar enligt ovan.

”Helhetskonceptet” kan man få i samtliga alpländer, men ingenstans i Skandinavien.
Har ungefär samma prio. Inget krav med hotell för mig dock, föredrar nog nästan att ha egen lgh/stuga men är flexibel. Turar inte men andra i sällskapet kan gilla det, men prio ligger absolut på pist och att upptäcka nya backar/system. Långa köer går bort (Norge är bra där).

STORPOTATEN

Aktiv medlem
och skidområdet är ganska litet och transportkapaciteten upp till Zugspitze begränsad, så jag misstänker att det kan vara ganska långa morgonköer när man ska åka upp.
Helt korrekt misstänkt. När vi kom dit var kön en sisådär 100 meter lång, nästan bara människor utan skidor. Och nu pratar jag den relativt nya fina gondolen alltså, kanske är inte köerna så långa om man istället tar tåget upp?
Men vi passade på att ta en promenad kring sjön vilket är väl värt, och när vi kom tillbaks en timme senare var kön borta. Så morgonrusning absolut, och eftersom nästan inga hade skidor var det inga köer i liftsystemet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp