Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Glöm inte covid. Det är inte över än. Jag tror att begränsningarna fortfarande kommer att gälla
Covid kommer alltid att finnas, och det kommer aldrig att vara ”över” om man vill hålla på och älta det.
Det finns andra betydligt värre problem i världen nu.
Skönt att det i stort sätt är slutsnackat om Covid i Sverige. T o m i Tyskland bekymrar man sig mer för den kommande recessionen, energikrisen, kriget i Ukraina osv.

EDIT: Eftersom inflation och energipriser på kort tid har reducerat köpkraften för en europeisk genomsnittsfamilj med 1-2 månadslöner, så är det nog snarare privatekonomin som blir begränsande för skidåkningen (och inte Covid).

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Kollade just på en webcam och det är redan vinter i Hintertux. :)
Den alldeles färska bilden nedan är tagen på 2660 möh, och det syns spår i fluffet vid sidan om pisten.❄️⛷️
1664874060802.png

Anzom

Aktiv medlem
Vilken är den tidigaste säsongstart vi haft i södra fjällen? Tandådalen ser ut att ha startat 25 oktober 2003. I det pressmeddelandet skriver man att det var tidigaste säsongsstarten på 10 år.

farsan56

Aktiv medlem
För egen del är det slutet av September i Ullådalen. Tror det var för tre år sedan.
Men dom som orkar ta sig upp till skutan brukar lägga första svängarna.
Men jag är för gammal och trött för sånt nuförtiden 🦼

Mullfjället fotat av hustrun tidigare i morse 👍
515BC2CE-028D-4A06-8EE6-A2E1CAB6840C.jpeg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För egen del är det slutet av September i Ullådalen. Tror det var för tre år sedan.
Men dom som orkar ta sig upp till skutan brukar lägga första svängarna.
Men jag är för gammal och trött för sånt nuförtiden 🦼

Mullfjället fotat av hustrun tidigare i morse 👍 Visa bilaga 19948
Går inte kabinen någonting nu innan officiella öppningen? Kan tycka att den borde gå iallafall på helgerna.
I Alperna går väl kabinbanor och bergbanor till bergstopparna året om?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
I Alperna går väl kabinbanor och bergbanor till bergstopparna året om?
Nja, inte direkt. Visst finns det ställen som har backup-kapacitet och bussturister att fylla liftarna med. Titlis tex har bara stängt 12 dagar om året (plus när vädret tvingar dem) för underhåll på översta kabinen.
De flesta ställen har stängt med mellansäsong efter skidsäsongen och in i juni eller bara helgöppet, beroende på hur högt och hur mycket snö som ska smälta. Sommarsäsongen går nu tills höstloven är över, sen stängt tills skidåkningen börjar.

Vet inte om det finns något att göra högst upp på Skutan på sommaren, men de kör väl en del liftar för cykling?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nja, inte direkt. Visst finns det ställen som har backup-kapacitet och bussturister att fylla liftarna med. Titlis tex har bara stängt 12 dagar om året (plus när vädret tvingar dem) för underhåll på översta kabinen.
De flesta ställen har stängt med mellansäsong efter skidsäsongen och in i juni eller bara helgöppet, beroende på hur högt och hur mycket snö som ska smälta. Sommarsäsongen går nu tills höstloven är över, sen stängt tills skidåkningen börjar.

Vet inte om det finns något att göra högst upp på Skutan på sommaren, men de kör väl en del liftar för cykling?
Ja Kabinen har öppet för Åre Bike Park om sommaren.
Så här ser det ut då

PisteCarver

Aktiv medlem
Blir en vecka i Ischgl i jan i alla fall. Är Ischgl fint?
Ja, det är fint.
Det är tillsammans med Samnaun i Schweiz ett av Österrikes största liftsystem. Löper över kammar och dalar i olika ritningar. Nästan allt ovanför trädgränsen.
Byn har blivit stor och exklusiv (dyrt!), Michelinrestauranger med vinflaskor som kostar som en skidresa finns det t ex.
Jag har varit två ggr i Ischgl (länge sedan), men kommer troligen inte att återvända, det är inte längre "min typ" av skidort.

Du är väl i huvudsak freeride-åkare?
Den tragiska lavinolyckan i vintras med ett antal svenska skidåkare inträffade här på Samnaunsidan i en sidodal från Grivaleabahn (Unterer Malfragkopf).
Ta det försiktigt.

EDIT:
För insider info, kontakta @JAndersB , han brukar hänga här (Samnaun) några veckor varje vinter.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
En kort lägesrapport för dem som funderar på försäsongsåkning.
Det kom en del snö under andra halvan i september, men har sedan dess inte snöat mer. Tyvärr inget i sikte i väderrapporterna för den närmaste veckan heller.
Läget just nu:
- Hintertux, nästan allt ovanför Tuxer Fernerhaus är öppet, Gefr. Wand, Olperer och Kaserer är öppna, 31 km pist och 590 fhm tillgängliga.
- Stubaigletscher, endast Rotadl och Daunferner liftarna öppna uppe i systemet, och endast nerfarten från Daunferner till Gamsgarten är öppen. Om det kommer ett ordentligt dump så öppnar Eisgratferner, Fernauferner och Gaiskarferner också och då är detta bästa stället att besöka. Just nu bara två nerfarter och 500 fhm att köra på.
- Pitztaler Gletscher, alla liftar utom Brunnenkogel öppna och ungefär hälften av nerfarterna öppna, 752 fhm att avverka i ett svep om man vill.
- Kaunertaler Gletscher, ungefär hälften av nerfarterna ovanför Gletscher Restaurant är öppna, endast 363 fhm att köra på just nu och inte värt en skidresa i nuläget.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, det är fint.
Det är tillsammans med Samnaun i Schweiz ett av Österrikes största liftsystem. Löper över kammar och dalar i olika ritningar. Nästan allt ovanför trädgränsen.
Byn har blivit stor och exklusiv (dyrt!), Michelinrestauranger med vinflaskor som kostar som en skidresa finns det t ex.
Jag har varit två ggr i Ischgl (länge sedan), men kommer troligen inte att återvända, det är inte längre "min typ" av skidort.

Den tragiska lavinolyckan i vintras med ett antal svenska skidåkare inträffade här på Samnaunsidan i en sidodal från Grivaleabahn (Unterer Malfragkopf).
Ta det försiktigt.

EDIT:
För insider info, kontakta @JAndersB , han brukar hänga här (Samnaun) några veckor varje vinter.
Och jag som alltid hört att det är mest billigt festande.🥳💃🕺 Inte för inte som de fick en del dålig uppmärksamhet vintern 2020. 😷 Fast det är klart, de jag känner som varit där jämför ju med Zürich-priser.🤑
Verkar ha effektiva liftar och mycket nordvänt vilket alltid är bra. Offpist verkar populärt där, så blir nog snabbt spårat nära liftarna. Som påpekat ovan, dra inte ut långt från systemet när det varit 4:a på lavinskalan flera dagar i rad…

kappakomplett

Aktiv medlem
Ja, det är fint.

Ta det försiktigt.

EDIT:
Tackar för info! Jag läste om den lavinolyckan här på freeride. Om terrängen och "fälllan" vid än etc. Under ledning av guide också, brukar själv åka med guide ibland men som man vet är det ingen garanti heller, om det ska vara åkning över 25 graders lutning. Tänkte väl ändå försöka höra med guidebyrå när jag är nere, det borde väl finnas en sådan.
Ser på Booking att det finns en del uppseendeväckande dyra hotell, jfr med t.ex. St Anton. Själv hittade jag denna gång en mkt prisvärd charterresa, så prisvärd att jag blev uppringd av arrangören i akt och mening att få mig att ändra destination... hehe... dråpligt!
Men det finns väl ändå en del "billig" afterski, med alpmått mätt? Partyryktet är, som Kalle säger, väletablerat. Kanske man undviker visselpipor och gemensamma sugrörsdrinkar ändå?

FMP

Aktiv medlem
En kort lägesrapport för dem som funderar på försäsongsåkning.
Det kom en del snö under andra halvan i september, men har sedan dess inte snöat mer. Tyvärr inget i sikte i väderrapporterna för den närmaste veckan heller.
Läget just nu:
- Hintertux, nästan allt ovanför Tuxer Fernerhaus är öppet, Gefr. Wand, Olperer och Kaserer är öppna, 31 km pist och 590 fhm tillgängliga.
- Stubaigletscher, endast Rotadl och Daunferner liftarna öppna uppe i systemet, och endast nerfarten från Daunferner till Gamsgarten är öppen. Om det kommer ett ordentligt dump så öppnar Eisgratferner, Fernauferner och Gaiskarferner också och då är detta bästa stället att besöka. Just nu bara två nerfarter och 500 fhm att köra på.
- Pitztaler Gletscher, alla liftar utom Brunnenkogel öppna och ungefär hälften av nerfarterna öppna, 752 fhm att avverka i ett svep om man vill.
- Kaunertaler Gletscher, ungefär hälften av nerfarterna ovanför Gletscher Restaurant är öppna, endast 363 fhm att köra på just nu och inte värt en skidresa i nuläget.
Sölden har öppnat både tiefenbach och rittenbach så där finns en del åkning, är väl inte mer än 4-500 fhm men många pister öppna iaf.

Kaprun också igång men i väldigt begränsad skala än så länge.

fredw

Aktiv medlem
Ser på Booking att det finns en del uppseendeväckande dyra hotell, jfr med t.ex. St Anton. Själv hittade jag denna gång en mkt prisvärd charterresa, så prisvärd att jag blev uppringd av arrangören i akt och mening att få mig att ändra destination... hehe... dråpligt!

Jag hittade en lgh v 11 i närliggande Kappl med kök och två sovrum för ca 700 euro. Av- och ombokningsbar. Vi kör ner från Malmö, ca 14 timmar med bil. Det blir nog mest åkning i Ischgl (15 minuter från Kappl med bil/buss), en dag i Kappl och en dag i Galtür, typ.
Om man inte har varit i Ischgl förut så blir man knappast besviken.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag hittade en lgh v 11 i närliggande Kappl med kök och två sovrum för ca 700 euro. Av- och ombokningsbar. Vi kör ner från Malmö, ca 14 timmar med bil. Det blir nog mest åkning i Ischgl (15 minuter från Kappl med bil/buss), en dag i Kappl och en dag i Galtür, typ.
Om man inte har varit i Ischgl förut så blir man knappast besviken.
Underskatta inte Kappl. Det må se litet ut på pistkartan, men har en del riktigt fina pister och snöar det så....jajamän. :) Nu är vecka 11 kanske lite sent för skogsåkningen, men det finns gott om ytor uppe på berget också.

fredw

Aktiv medlem
Underskatta inte Kappl. Det må se litet ut på pistkartan, men har en del riktigt fina pister och snöar det så....jajamän. :) Nu är vecka 11 kanske lite sent för skogsåkningen, men det finns gott om ytor uppe på berget också.

Precis, och något ditåt fast litet flackare och mindre gäller Galtür. Denna resa är en favorit i repris, har bott i Kappl förut. Frågan är om See är värt en dag? Ingår i Silvretta-kortet tror jag men ser något litet ut.
Instämmer dock i att Ischgls by har blivit galet dyr och lyxrenoverad med dyra "wellness"-källare och tiotusen takspotlights, befolkade av nakna ludna tyska damer. Ca 1980 luktade det istället koskit i vartannat hörn, mysigare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sölden har öppnat både tiefenbach och rittenbach så där finns en del åkning, är väl inte mer än 4-500 fhm men många pister öppna iaf.

Kaprun också igång men i väldigt begränsad skala än så länge.
Jag utelämnade medvetet Sölden eftersom det innan den ordinarie liftsäsongen öppnar, inte finns liftförbindelse upp till glaciären. Det är en lång och ”rälig” bilväg ända upp till 2780 möh. Har kört där några gånger så att det luktat bränt om bromsarna på nervägen.
Kaunertal har också väg upp till 2750 möh, men det är en mycket bättre väg.
Då är det bättre att åka till Stubai och sätta sig i ett av de sköna lädersätena i 3-S Bahn Eisgrat som efter 12 min släpper av en på 2900 möh.
Eller tunnelbanan Pitztaler Gletscherexpress som efter 10 min landar på 2870 möh också mitt i skidområdet som i Stubai.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Precis, och något ditåt fast litet flackare och mindre gäller Galtür. Denna resa är en favorit i repris, har bott i Kappl förut. Frågan är om See är värt en dag? Ingår i Silvretta-kortet tror jag men ser något litet ut.
Instämmer dock i att Ischgls by har blivit galet dyr och lyxrenoverad med dyra "wellness"-källare och tiotusen takspotlights, befolkade av nakna ludna tyska damer. Ca 1980 luktade det istället koskit i vartannat hörn, mysigare.
See är väl värt en dag, lite beroende på vad alternativet är. Finns ett par trevliga pister, men framför allt har du ju möjligheten att bestiga Rotpleiskopf. Bara en sådan sak. :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja fast man kan kanske åka ner på andra sidan och ta tunnelbanan hem från Serfaus! :) Ser fint ut. Men jag ser ingen lift, eller hur PC.

Visa bilaga 19997
Ja, den sidan ser oerhört trevlig ut. Var dock hårdare än betong när vi var där, så vi gick aldrig hela vägen upp till toppen utan bara till Kübelgrubenscharte. Det blev ett riktigt skitåk, men fantastisk utsikt.

kappakomplett

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se dessa märkvärdiga tyskdamer som har päls på kroppen. Är det någon speciell källare du tänker på? :unsure:

Dom tyska damer jag sett på alpspan brukar vara magra som stickor!

Henke_K

Aktiv medlem
Jag utelämnade medvetet Sölden eftersom det innan den ordinarie liftsäsongen öppnar, inte finns liftförbindelse upp till glaciären. Det är en lång och ”rälig” bilväg ända upp till 2780 möh. Har kört där några gånger så att det luktat bränt om bromsarna på nervägen.
Kaunertal har också väg upp till 2750 möh, men det är en mycket bättre väg.
Då är det bättre att åka till Stubai och sätta sig i ett av de sköna lädersätena i 3-S Bahn Eisgrat som efter 12 min släpper av en på 2900 möh.
Eller tunnelbanan Pitztaler Gletscherexpress som efter 10 min landar på 2870 möh också mitt i skidområdet som i Stubai.
Tack @PisteCarver för varning om bilvägen till Sölden, tror inte åksjuka barn gillar det.. Hade tänkt testa till helgen eftersom Sölden har ett rullband öppet (bra för 3-åringen). Blir test av Pitztal istället.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack @PisteCarver för varning om bilvägen till Sölden, tror inte åksjuka barn gillar det.. Hade tänkt testa till helgen eftersom Sölden har ett rullband öppet (bra för 3-åringen). Blir test av Pitztal istället.
Av glaciärorterna tycker jag (om allt är öppet) att Stubai är bäst, sedan Hintertux och därefter Pitztal.
Jag har provat alla i Österrike utom Mölltal.
Eftersom du har tänkt besöka Pitztal så lägger jag upp min video från Pitztal och Kaunertal från början av november förra året:

Har även gjort ett reportage här på Freeride från den resan:
Hoppas även att ni får en trevlig tur till Pitztal även om snöläget just nu inte är lika bra som det var förra året (men snön kom då i stora dump den 1 nov).
Det är mycket vackert och oexploaterat i Pitzal, en stor kontrast mot granndalen Ötztal.
Jag och fru PC kanske åker ner om några veckor, kanske vi kunde ses då om ni vill?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Av glaciärorterna tycker jag (om allt är öppet) att Stubai är bäst, sedan Hintertux och därefter Pitztal.
Jag har provat alla i Österrike utom Mölltal.
Eftersom du har tänkt besöka Pitztal så lägger jag upp min video från Pitztal och Kaunertal från början av november förra året:

Har även gjort ett reportage här på Freeride från den resan:
Hoppas även att ni får en trevlig tur till Pitztal även om snöläget just nu inte är lika bra som det var förra året (men snön kom då i stora dump den 1 nov).
Det är mycket vackert och oexploaterat i Pitzal, en stor kontrast mot granndalen Ötztal.
Jag och fru PC kanske åker ner om några veckor, kanske vi kunde ses då om ni vill?
Hmmm...intressant. Min lista ser nog ut ungefär så här:
1. Hintertux
2. Stubai
3. Kaunertal
4. Kaprun
5. Pitztal
5. Mölltal /Sölden

Kanske ngt orättvist mot Pitztal då vi inte såg ett smack den dagen vi var där, men nu handlar det ju om min lista och då blir betyget inte bättre än så. Tror iofs ändå inte Pitztal står sig mot Kaunertal, när den senare uppgraderat med två finfina liftar sedan vi var där.
Jämnt skägg mellan Mölltal och Sölden, och då räknar jag naturligtvis endast in glaciärområdet i Sölden.

Edit: Glömde ju bort Kaprun också...men åtgärdat nu. :)
Och obs - jag jämför med mina turer dit som varit i april/maj, och då är ju åkningen bättre (mer öppet) än i oktober/november.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmmm...intressant. Min lista ser nog ut ungefär så här:
1. Hintertux
2. Stubai
3. Kaunertal
4. Pitztal
5. Mölltal

Kanske ngt orättvist mot Pitztal då vi inte såg ett smack den dagen vi var där, men nu handlar det ju om min lista och då blir betyget inte bättre än så. Tror iofs ändå inte Pitztal står sig mot Kaunertal, när den senare uppgraderat med två finfina liftar sedan vi var där.
Du måste besöka Pitztal utan dimma! ;)
Mycket längre nerfarter än Kaunertal, och 8 min upp med tunnelbanan i stället för 1 timme bilväg upp.
Men jag håller ändå Stubai högst:
- Störst liftsystem som hänger ihop mycket bättre än Hintertux.
- Mysiga Hütten och fräcka barer.
- Vidsträckt och mer möjligheter att "åka runt" i systemet.
- Vackrare vyer och utsikt.
- Och för dig som är offpist-fantast finns det ju fler möjligheter inom liftsystemet.

KaitsuH

Aktiv medlem
Hööööö! Min lista i slutet av Oktober: 1. Tux, 2. Stubai?? 3. Kaunertal, 4. Mölltal. December: 1. Kitzsteinhorn eller Hintertux,2. Stubai, 3. Pitztal.

Nej, vi skall till Bovec. Forspaddling och flugfiske.

Topp