Blir det någon skidåkning i vinter?

JAndersB

Aktiv medlem
Precis. Vi definierar först ”transport” som ”alla sträckor som är snabbare på snowboard”. Förbjuder sedan allt smart man kan göra med skidor och stavar. Sedan ”jämför” vi och konstaterar att transporter är snabbare på snowboard. Q.E.D! 😉
Vilket skulle bevisas, som man ju lärde sig i gymnasiematten 😀

Det är lugnt. När väl skidåkarna har gjort dubbelspagat i nattfrusna skaren och kämpat sig genom hela byn i sina fotbojor medans du dansar softbootsdance på Smuggler Alm kommer de alla att konvertera 🏂

fredw

Aktiv medlem
Alla skidåkare som har problem med dubbelspagat räcker upp en hand… 😂
Skämt åsido, snowboard har onekligen en särskild tjusning. Kul att skidor och snowboard överlever parallellt.

Telemark är litet mer som… för att traversera Frank Zappa… ”It’s not dead, it just smells funny.” Ny tråd?? 😄
Gillar telemark också men man hinner ju inte med allt.

JAndersB

Aktiv medlem
Alla skidåkare som har problem med dubbelspagat räcker upp en hand… 😂
Skämt åsido, snowboard har onekligen en särskild tjusning. Kul att skidor och snowboard överlever parallellt.

Telemark är litet mer som… för att traversera Frank Zappa… ”It’s not dead, it just smells funny.” Ny tråd?? 😄
Gillar telemark också men man hinner ju inte med allt.
Finns nog några, bl.a. en i vår senaste video. Var lite skaryta på sina ställen eftersom sydsluttning.

Det finns ju en tråd om 30 grader. Allt som gör det roligare under den gränsen är ju en bonus.

Håller helt med, mycket är skoj och man hinner ju inte med allt. I alperna dock betydligt fler som håller på med allt möjligt. En och annan monoskida susar förbi också.

JAndersB

Aktiv medlem
Utveckla gärna.

Men jo, jag vet att ni är och vet bäst. Och det tar emot att svara dig, men ibland blir det lite för mycket...
Nej, känner varken behov av att förklara och diskutera något för eller med dig, varken skidrelaterat eller annat. Tack för uppskattningen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Mäktig Nordstau på G kommande veckan enligt prognoserna.
Allra mest under torsdagen, då det bara under den dagen ska falla 100 cm i St Anton.
Slår prognosen in så lär det hållas stängt några dagar på en del ställen.
1674995307147.png

1674995738727.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Med storm eller tom orkanbyar. Om det slår in, och de klarar att öppna, får vi nog räkna med några lavinolyckor i rubrikerna till nästa helg... 😨
Som tur är har det ju kommit max hälften av vad de gissat på de senaste fronterna. Då blir det mer lagom.
I dag var det annars väldigt bra på Titlis, ingen nysnö i veckan så man slapp se folk offpist och om man hittar så var det ändå bra snö och snabba åk. :cool:⛷️

PisteCarver

Aktiv medlem
Sitter just nu och tittar på norska skidorter i Freerides listor. Har sorterat listan på fallhöjd och det finns ju i Norge än mängd skidanläggningar med mer än 500 fhm, när det i Sverige bara finns några få.
Riktigt bra verktyg för att spana in intressanta resmål.
Skulle vara roligt att åka runt lite och besöka ett antal av dem, ombyte förnöjer och det är trevligt att få uppleva nya nerfarter och vyer. Synd bara att avstånden mellan orterna som ser kort ut på kartan, tar lång tid i verkligheten.
Norefjell och Röldal har givit mersmak för en kortresa, och jag hoppas kunna prova något nytt i år igen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det blev en dagstur till Romme i helgen. Ungarna fick värma upp skidåkandet och man fick till några svängar.

Åkte nya Solberget Express, fin och snabb lift. Gillade skyltningen (som i bilden) där man från liften ser alla nedfarter man passerar. Bra grej.

Bilagor

• 324766089_1857029494655023_7604261420435855062_n.jpg
    324766089_1857029494655023_7604261420435855062_n.jpg
    389.7 KB · Besök: 76

fredw

Aktiv medlem
Det är en lång historia varför tågsträckningen mellan Göteborg och Oslo är så usel. Bohusbanan stannar i Strömstad. Men numera är ju motorvägen fin och det finns buss om man är lagd åt det hållet. Dels linjebussar, dels gott om "busspaket" till diverse norska skidorter från Göteborg.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tycker de kunde fixa till tågförbindelsen Gbg- Oslo. Vet att du inte är för tågåkandet. Men för oss som inte gillar köra bil skulle hela norge plötsligen vara mycket närmare. Men nuvarande sträckningen och över 4 tim i tåg till Oslo är det inte så bra...
Från Göteborg är det ju geografiskt idealiskt att resa till Norge med bil.
Du har t ex 4 h till Norefjell med Skandinaviens högsta fallhöjd. Du kan åka skidor hela sista dagen och ändå vara hemma kl 8 på kvällen.
Till Hafjell har du bara 5 h.
Man hinner ju knappt stanna för en kopp kaffe innan man är framme.
Väldigt mycket bekvämare än att konka på bagage på tågstationer. ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tycker de kunde fixa till tågförbindelsen Gbg- Oslo. Vet att du inte är för tågåkandet. Men för oss som inte gillar köra bil skulle hela norge plötsligen vara mycket närmare. Men nuvarande sträckningen och över 4 tim i tåg till Oslo är det inte så bra...
Det är ju därför man åker till Jämtland. Tyvärr finns inget som är lika lätt att nå med natttåg från Göteborg än Trillevallen/Åre/Duved.

Tycker också att det är mycket gott i Norge.
Men det byggs för fullt där också! Oavsett om det är skistar eller ej ;). Såg bilder från Gausta nyligen. Fan vad de har byggt stugor där, otroligt mycket mer än 2020, när vi var där. Och de har inte heller byggd nån mer lift. Samma gäller väl alla andra system, dety byggs och byggs och byggs. Även Stöten som vi gillade mycket under rätt många år, har ny börjat blir fullt eftersom de bara bygger stugor.

Edit: Jo, Zell/Kitzbühel/Innsbruck/Zillertal är nästan lika lätt, via Malmö då. Dock betydligt mer pengar (och en dag mer tid). Och fullbokat när vi funderade över en snabbresa ditt.
Jag vill minnas att jag läst att det ingår i Norges nya storsatsning på infrastruktur att förbättra järnvägen längs västkusten för gods & persontransport ner till kontinenten. Snabbtåg till Stockholm från Oslo samt upprustning av Atlantbanan (dvs Trondheim-Åre-Östersund-Sundsvall) är också aktuellt. Så det kan nog tänkas bli bättre snart.

JAndersB

Aktiv medlem
Vinden är vår bästa vän just nu, ganska hårt under. Kommer snön?

Ångrar att jag inte slog till på den där schweinshaxe (eller 2) i mataffären i Ischgl (medans jag hukar mig i skyttegraven - alla möjliga diskussioner kan ju uppstå i detta forum...)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Inte en flinga här trots över metern i prognosen för tors-fre i början av vecka. I morgon kanske. Tror det när jag ser det. :rolleyes:
Stämmer prognosen kan jag nog lika gärna ta tåget till Lugano över dagen, ska bli soligt och 17-18 grader där.
Var kul åkning ändå i onsdags, tre varv i Steinberg bl.a., säsongspremiär där för mig.

Edit: redan fyra på lavinskalan i östra hörnet av Schweiz från Rheintal via Prättigau, längs gränsen till Lichtenstein och Österrike hela vägen till Inntal. 😱

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Ty de tålmodiga skall belönas, sägs det; så ja, det kom mera snö i natt. Väldigt fin dag och överfarten stängd mellan Ischgl och Samnaun hela förmiddagen så vi slapp invasionen av bummargängen och horderna av Wolfgang mit familie, aus Hannover

Pist 80 med vidhängd bowl, tillbaka till Samnaun, stängd på eftermiddagen så avslutningsåket där blev ganska episkt, även om det bara var ett av flera bra.

Kanske mer snö söndag kväll.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem

Verkar som att det framöver blir allt fler europeiska turister i både Norge och Sverige.
Ska jeg fortelle deg noe?

Det är ingen snökris i Alperna, där finns mycket mer snö än i svenska fjällen.
Och de här hyttepriserna som artikeln pratar om, tja vad ska man säga om det?
Jag vet flera kända skidorter i Norge där man kan boka fina dubbelrum inkl. frukostbuffé för 1.500 kr/natt, även under Påskveckan.
Hotell och liftkort är inte exceptionellt dyrt i Norge. Det är restaurangmaten som är dyr (och kass), och så är alkoholen förstås dyr. Hur många flaskor vin får man förresten ta med sig in i Norge?

Men du kan väl börja spana i de norska skidorterna på hur stor andel av bilarna som har tyska regskyltar? ;)
Påsken förra året såg jag noll (0) st.

EDIT: Kollade att man får ta med sig för två flaskor vin/pers.
Många norska hotellrum är dessutom utrustade med kök, så det går att äta och dricka gott i Norge till rimligt pris.:)

Senast ändrad:

Stortlopp

Aktiv medlem

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Toksnöade i Engelberg i går kväll när jag var uppe på lite apres ski. 40 cm nytt totalt över helgen (på berget, inte så mycket i byn). Snart kan man nog nästan överväga att åka Laub tom.
Regnade här nere i stan, skönt med barmark igen. ;)

JAndersB

Aktiv medlem
Jo, och snörekord för en månad sedan hjälper ju inte så mycket på konstisen. Dessutom motsvarar ju snörekord i Hemsedal snöbrist i Myrkdalen och i alperna. Sedan kan man ju även diskutera begreppet "fullt" men det skall vi nog inte.

95% beläggning hos Skistar, huvaligen. Kan bara tänka mig de köerna och blänket i konstisen.

Nu kört runt här i ett av alpernas större system i en månad. Massor av folk. Inga liftköer ännu (3-4 led/3 minuter max till 900 m fallhöjd är ingen kö). Inte behövt vänta på en enda kabin. Pisterna i kanonskick och offpistytorna på en helt annan planet jämfört med Hemsedal och Trysil.

Hoppas tyskarna där får mycket stugmys.

Carina beundrar våra spår i off pisten, idag:

20230206_121658.jpg

Ischgl's brantaste:
20230206_132207.jpg

Anzom

Aktiv medlem
Ska jeg fortelle deg noe?

Det är ingen snökris i Alperna, där finns mycket mer snö än i svenska fjällen.
Och de här hyttepriserna som artikeln pratar om, tja vad ska man säga om det?
Jag vet flera kända skidorter i Norge där man kan boka fina dubbelrum inkl. frukostbuffé för 1.500 kr/natt, även under Påskveckan.
Hotell och liftkort är inte exceptionellt dyrt i Norge. Det är restaurangmaten som är dyr (och kass), och så är alkoholen förstås dyr. Hur många flaskor vin får man förresten ta med sig in i Norge?

Men du kan väl börja spana i de norska skidorterna på hur stor andel av bilarna som har tyska regskyltar? ;)
Påsken förra året såg jag noll (0) st.

EDIT: Kollade att man får ta med sig för två flaskor vin/pers.
Många norska hotellrum är dessutom utrustade med kök, så det går att äta och dricka gott i Norge till rimligt pris.:)
Jag delar bilden av att alperna har snö. Framförallt franska och österrikiska delen. Schweiz sämre. Men gissningsvis är en bild kring jul svår att tvätta bort, trots att det började snöa under årsskiftet igen.

Sett flera tyska skyltar i Trysil. Det som blir intressant i sammanhanget är väl snarare vad fler utländska turister gör på färre skidorter jmft med alperna och mindre yta. Får bara norrmän köpa stuga i norska fjällen? Ungefär som danskarna har gjort med sina sommarstugor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Får bara norrmän köpa stuga i norska fjällen?
Tyskar vill bara köpa billiga stugor i inre Småland, inte många av dem som lägger upp 10 millar för en norsk hytte.

Dessutom skulle norska och svenska fjällen bara kunna ta emot några enstaka procent av alpresenärerna innan det skulle bli total infarkt i de små skidorterna i Skandinavien.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det inte bayrarna som har råd med alla dyra chalet i Österrike?
”Chalet” har man i Schweiz. ;)
För en bayrare är det nog lika intressant att åka till fjällen som det är för mig att åka till Gällivare eller Tärnaby.

EDIT:
Har du bilat i Bayern?
I så fall vet du hur mysigt, trevligt och fint där är jämfört med svenska landsbyggdsorter.
När jag för två år sedan bilade till Funäs så stannade vi för äta i Särna, en ganska deprimerande upplevelse jämfört med att stanna till i en bayersk by och gå in på ett Gasthaus.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
För en bayrare är det nog lika intressant att åka till fjällen som det är för mig att åka till Gällivare eller Tärnaby.
Summan är att det finns kapital i Tyskland. Tidigare köpte ett visst nordtyskt klientel stuga i Småland för billig peng för att undvika msk. Men alla tyskar är inte lika.. Några vill ha pulsen i skidområden och bor i Hamburg. Det är ju ungefär samma tid till åkning, men i fjällen får man ett stabilt vinterklimat och viss avskildhet.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

EDIT:
Har du bilat i Bayern?
I så fall vet du hur mysigt, trevligt och fint där är jämfört med svenska landsbyggdsorter.
När jag för två år sedan bilade till Funäs så stannade vi för äta i Särna, en ganska deprimerande upplevelse jämfört med att stanna till i en bayersk by och gå in på ett Gasthaus.
Nog har man Chalets i övriga delar av Alperna också? :unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Summan är att det finns kapital i Tyskland. Tidigare köpte ett visst nordtyskt klientel stuga i Småland för billig peng för att undvika msk. Men alla tyskar är inte lika.. Några vill ha pulsen i skidområden och bor i Hamburg. Det är ju ungefär samma tid till åkning, men i fjällen får man ett stabilt vinterklimat och viss avskildhet.
Har du börjat nytt jobb som utlandsfastighetsmäklare för fjällstugor? :ROFLMAO: ;)

Och rätt ska vara rätt: Det är från Hamburg betydligt kortare restid till Alperna än till fjällen.

Topp