Blir det någon skidåkning i vinter?

Hawk100

Aktiv medlem
Den här säsongen har väl Wepowder konstant haft 2-3 ggr så mycket snö i prognoserna som Bergfex. Och sedan har verkligheten blivit 1/3 av Bergfex prognos....🥴
Jag delar tyvärr din erfarenhet/åsikt.
Åkte till Österrike v 6 när wepowder nästan hela v 5 (eller t.o.m. torsdag) förutspådde 2-3 m snö!! Vi oroade oss för om vi överhuvudtaget skulle kunna köra bil och om alla liftarna skulle vara avstängda!!
Dagen efter (på själva avresedagen) var prognosen nere på 70-80 cm och i verkligheten kom det 40-50 cm.
Absolut inte dåligt med 40-50, men ett klart antiklimax när man förväntat sig det fyrdubbla typ…..
Det var roligare förr i tiden när de förutspådde 30 cm och det kom 70-80 ibland…..

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Den här säsongen har väl Wepowder konstant haft 2-3 ggr så mycket snö i prognoserna som Bergfex. Och sedan har verkligheten blivit 1/3 av Bergfex prognos....🥴
Jo, men det är väl europeiska respektive amerikanska modellerna som ligger bakom respektive. De diffar alltid enormt. Man kan ju fråga sig varför.

JAndersB

Aktiv medlem
Nytt rekord i prognosmöjlighet. 370 cm till påsklördagen! Vad skall vi tro, får vi 37 cm?

Screenshot_20230324_065139_YouTube.jpg

JAndersB

Aktiv medlem
Mätvärdet är L/m². Och som det står i rubriken är siffrorna i mm. 370 mm i vattenform är ju 370 cm snö.

JAndersB

Aktiv medlem
Detta var en prognosmöjlighet, den blötaste "gissningen". Dom gillar ju sina krigsrubriker. Den torraste körningen gav 190mm/cm i alperna under motsvarande tid så han tyckte ca 250 mm/cm var vad man kunde förvänta sig.

Tror jag när jag ser det.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ser ju faktiskt ut som att påsken kan vara räddad. Regn lite väl högt i dag, men ska sjunka under natten. Vi får se i morgon när vi åker upp, om man ens ser handen framför sig dvs… blindkäpp med puder i pisten kan också vara ok. 🙈
Visa bilaga 24055
Trevligt!
Jag tror ändå att jag kommer att få finare skidväder den här helgen än du. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Trevligt!
Jag tror ändå att jag kommer att få finare skidväder den här helgen än du. ;)
Trodde det var barmark vid Hook’s creek vi det här laget… :LOL: ⛷️
Här kan man bli positivt överraskad, plötsligt spricker det upp och alla soldyrkare sitter hemma och surar. Så bra det kan bli när det är halvbra väder, tyst snö och lite folk. 🤩

PisteCarver

Aktiv medlem
Trodde det var barmark vid Hook’s creek vi det här laget… :LOL: ⛷️
Här kan man bli positivt överraskad, plötsligt spricker det upp och alla soldyrkare sitter hemma och surar. Så bra det kan bli när det är halvbra väder, tyst snö och lite folk. 🤩
Hook’s Creek?
Du vet vad jag tycker om topptursområden jämfört med sköna liftar. ;)

EDIT: Men du har rätt om barmark i Hook’s Creek, och @fredw erbjuder inga mer guidade toppturer för den här säsongen, tror jag.:unsure:

Emmis

Aktiv medlem
Här sitter jag o googlar billigt boende till påsk... Hade inte alls tänkt på Hooks Creek. Har nån erfarenhet om hur snöläget är där kring påsk? Smhi ser ut att lova nederbörd, så det ser lovande ut. Var söker man boende? Är Airbnb att föredra framför booking?

PisteCarver

Aktiv medlem
Här sitter jag o googlar billigt boende till påsk... Hade inte alls tänkt på Hooks Creek. Har nån erfarenhet om hur snöläget är där kring påsk? Smhi ser ut att lova nederbörd, så det ser lovande ut. Var söker man boende? Är Airbnb att föredra framför booking?
@fredw har Chambre D’Hotes att hyra ut, men det har redan varit säsongsavslutning där om man vill åka på snö.

fredw

Aktiv medlem
Enligt webcammen ser det lovande ut. Kanske de öppnar igen efter dumppen?

Ser mer ut som två kulor glass på Vapiano i Emporia köpcentrum? 😉 Regn och plus sju idag. Inga couloirer öppna.
Passerar Hook’s Creek i eftermiddag, ska packa ihop skidor och pjäxor som står i svärmors källare. Och ställa in takboxen. 😩

PS man kan nog tälta gratis på den stora gräsrondellen mellan Biltema, McDonalds och Bauhaus i Svågertorps köpcentrum. Mest lera just nu iofs men kanske torkar upp när solen kommer (dvs i maj).

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
Ser mer ut som två kulor glass på Vapiano i Emporia köpcentrum? 😉 Regn och plus sju idag. Inga couloirer öppna.
Passerar Hook’s Creek i eftermiddag, ska packa ihop skidor och pjäxor som står i svärmors källare. Och ställa in takboxen. 😩

PS man kan nog tälta gratis på den stora gräsrondellen mellan Biltema, McDonalds och Bauhaus i Svågertorps köpcentrum. Mest lera just nu iofs men kanske torkar upp när solen kommer (dvs i maj).
De va som fan. Samma väder som då vi var i Österrike för 2v sedan… där var det nog öppet… här packas det också pjäxor o skidor som bäst, dock för avfärd till den lokala backen räknar nog med åtmn 7 åkdagar än ivår, mina nya skidor ligger dessutom på posten ännu

Emmis

Aktiv medlem

De va som fan. Samma väder som då vi var i Österrike för 2v sedan… där var det nog öppet… här packas det också pjäxor o skidor som bäst, dock för avfärd till den lokala backen räknar nog med åtmn 7 åkdagar än ivår, mina nya skidor ligger dessutom på posten ännu

PisteCarver

Aktiv medlem
Åkbart i dag ändå, trots horisontalt snöfall på sina ställen. Där det var lä låg det fint fast puder, där det blåste bort var det hårt och skrovligt med en lätt blå ton som hjälpte sikten. Såg exakt två andra personer i åken, de jag åkte med. 😁⛷️
Visa bilaga 24091
Hoppas att solen vill lysa på det fina pudret sedan.
Jag ”laddar” också för skidåkning just nu! ;)
1679764075844.jpeg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Just nu tar Team Skåne igen sig med en Kong Strong medan Team Jämtland har monterat hudarna och gör en topptur på berget i bakgrunden. Ivo lurade ut mig i björkskogen i mitten av sluttningen, och det tog hårt på den skånska ”konditionen”.😅
Visa bilaga 24108
Kämpa Skeeeune! Dagens tips, ge Ivo ngt lite starkare än en folköl ska du se att det blir på lika villkor i skogen. Räcker med en! ;)

Topp