Blir det någon skidåkning i vinter?

KaitsuH

Aktiv medlem
Just nu tar Team Skåne igen sig med en Kong Strong medan Team Jämtland har monterat hudarna och gör en topptur på berget i bakgrunden. Ivo lurade ut mig i björkskogen i mitten av sluttningen, och det tog hårt på den skånska ”konditionen”.😅
Visa bilaga 24108
Kong Strong är skidåkarnas bästa vän! Jag har haft med mig halvliters flaskor hela vintern. Det går också fint att mixa det med mineralvatten, hälften Kong (med socker, inte lätt) och hälften saltig Värska från Estonia.
IMG_20230318_153721.jpg

steglund

Aktiv medlem
Just nu tar Team Skåne igen sig med en Kong Strong medan Team Jämtland har monterat hudarna och gör en topptur på berget i bakgrunden. Ivo lurade ut mig i björkskogen i mitten av sluttningen, och det tog hårt på den skånska ”konditionen”.😅
Visa bilaga 24108
Jag tror jag får hänga med och försvara de skånska färgerna nästa gång och visa att vi skåningar minsann inte bangar för lite rejäl topptur... 😉

Stortlopp

Aktiv medlem
Min timing med vädret denna säsong är nog bästa någonsin .. räknar till en solfri dag i backen sedan i december.

Bilagor

• F49C5726-5D5B-49B2-B34A-B5BABC77D400.jpeg
    F49C5726-5D5B-49B2-B34A-B5BABC77D400.jpeg
    92.8 KB · Besök: 42

Anzom

Aktiv medlem
Det är Påsk och det är sol, inget nyfallet påskpuder som förra året, men väl krispig kall snö och fina pister och mäktiga fjäll i fjärran. Vädermässigt känns det som en fin januaridag i Alperna.
Och vilket mysigt lunchställe i backen med brasa!
Visa bilaga 24252
Visa bilaga 24253
Du åker i Norges motsvarighet till skistar ser jag, nordens näst största aktör i skidbranschen. Fint det :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Du åker i Norges motsvarighet till skistar ser jag, nordens näst största aktör i skidbranschen. Fint det :)
Norges motsvarighet till Skistar är väl just Skistar; som äger Norges två största skidanläggningar (och drygt 30% av liftkortsmarknaden)

(det ryktas ju att Hafjell/Kvitfjell kommer ingå i Skistar framöver. Då kommer de upp i 50% precis som här hemma...)

PisteCarver

Aktiv medlem
Hafjell eller Kvitfjell?
Har precis tillbringat några fina påsklovsdagar i Gudbrandsdalen och till vilket av de två kända skidområdena där ska man åka?
Vilket är bäst på?
- snökvalitet
- skidåkning
- liftköer
- vackert fjällpanorama
- gastronomi, café och afterski i backen
- publik

Utifrån våra upplevelser just dessa dagar vinner Kvitfjell på samtliga punkter.
I Kvitfjell åker man uppe i högfjällsmiljö med fin snökvalitet (piståkningen från toppen ner till Mellomstationen på nordöstsidan är riktigt bra), i Hafjell åker man i skogspassager i den nedre halvan av skidområdet, där snön bestod mest av konstsnö med dåligt grepp. I den övre halvan är det platt med gröna pister, hit åker man bara för utsikten (vilken ändå är bättre borta i Kvitfjell).
Stor skillnad på publiken, i Kvitfjell hittar man en vuxen publik, medan det är mycket barnfamiljer i Hafjell (som känns mer som massturism).
Båda områdena har moderna och effektiva liftar.

Till Hafjell kommer vi inte att återvända, men gärna till Kvitfjell, och då i en kombo med Oppdal kanske?

Sen vill jag gärna tillägga att ganska okända Norefjell slår både Kvitfjell och Hafjell när det gäller bra skidåkning. Här är både piståkningen (som är toppklass) och offpiståkningen bättre. Och Norefjell ligger geografisk mycket bra till för syd- och västsvenskar.
Tyvärr är Norefjell som ett komplett semesterresmål för en vecka ganska trist. Noresund känns inte som en skidort fastän man har ett fantastiskt skidberg alldeles intill.

Kvitfjell:
1680794273699.png

1680794374237.png

1680794474139.png

Hafjell:
1680794739663.png

1680794805148.png

1680794873959.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Cykel i pisten? Ser verkligen ut som Inget-att-Hafjell. :ROFLMAO:
Engelberg bra i dag igen, snöläget ovanför 1800 m bästa på hela vintern. Ser ut att bli white-out i morgon, men det kan ju ge april-puderåkning på lördag! 😄⛷️
Bild från i söndags:
IMG_4923.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Instämmer i mycket. Kvitfjäll är mysigt, gediget och exklusivt. Bortsett från dalstationen. Man åker i en egen värld avskilt uppe på fjället, där Hafjell tyvärr placerat trista huskroppar.
Vår upplevelse av Hafjells backar var dock mer positiv än Mr&Mrs PC. Och vi tyckte Kvitfjell kändes… mindre, även borträknat Hafjells fånigt flacka topp. Kvitfjells sällan åkta (när vi var där) branta störtloppspist till dalen stjäl mycket fallhöjd av totalen. Vi hade kanske bättre tur med snön i Hafjell vecka 1. Bortsett från högsta toppen kan man sy ihop långa stråk av fin röd åkning och upp igen med lång effektiv gondol.
Liftsystemet kunde dock varit mer effektivt skiers right left där tre liftar kunde ersatts med en rejäl stollift.
Samma liftkort så jag tycker alla Göteborgare borde testa båda, våga ta sig hit (fin väg ända fram) och hoppa Branäs nån gång - båda dessa orter har mer att ge.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Samma liftkort så jag tycker alla Göteborgare borde testa båda, våga ta sig hit (fin väg ända fram) och hoppa Branäs nån gång - båda dessa orter har mer att ge.
Hafjell, Kvitfjell och Norefjell har skidberg med fallhöjder på 850 - 1.000 m, och ligger närmare för syd- och västsvenskar än de små kullarna i Värmland och Dalarna.
För oss är valet lätt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Konvertera till pensionär då löser sig allt!⛷⛷⛷⛷
Det är kul att jobba också om man har ett kul jobb. ;)
Om man är ledig alltid blir det ju inte så många speciella saker att se fram emot.
Jag ser inte fram emot att bli pensionär, och mina 6 semesterveckor räcker för en trevlig fritid, och jag vill nog fortsätta jobba efter 65 också när det blir dags.
Det viktigaste är ju att man hittar en livsstil som passar ens eget lynne och önskningar, och viktigast av allt - att man får behålla hälsan så att man kan vara fysiskt aktiv.

KaitsuH

Aktiv medlem
Den lifbaserade skamgränsen passerades idag!⛷
Firas äggxtra mycket i helgen 🐓🍾
Fram med äggtoddyn 🐥 Visa bilaga 24336
Aj satans. Just kollade, 62 dagar på skidor (längd...) och 8 dagar på bräda. Tyvärr inte mera, då nu börjar forspaddling och flugfiske säsonger. Längdåkning är ännu helt ok även här i södra Finland, men man borde starta ganska bitti på morgonen. Så: inte committed!

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Det är kul att jobba också om man har ett kul jobb. ;)
Om man är ledig alltid blir det ju inte så många speciella saker att se fram emot.
Jag ser inte fram emot att bli pensionär, och mina 6 semesterveckor räcker för en trevlig fritid, och jag vill nog fortsätta jobba efter 65 också när det blir dags.
Det viktigaste är ju att man hittar en livsstil som passar ens eget lynne och önskningar, och viktigast av allt - att man får behålla hälsan så att man kan vara fysiskt aktiv.
Nu råkar min livsstil gå ut på att vistas i bergen och åka skidor av alla de slag så mycket som kroppen håller för.
Men det är jag det, det är olika vad man tycker är viktigt i livet.

Kom ihåg ordspråket:
En dålig dag på skidor är ändå alltid bättre än en bra dag på jobbet 😃⛷

pd

Aktiv medlem
Nu råkar min livsstil gå ut på att vistas i bergen och åka skidor av alla de slag så mycket som kroppen håller för.
Det är ju inte utan att man när man tittar på hur generationen före har åldrats börjar fundera på hur många vintrar med kul åkning som kroppen kommer att klara av. Jo, alltså jag satsar på att fortfarande åka när de pillar ner 100 ljus på tårtan, men lär kanske inte få upp de brantaste vinklarna då längre. Och jag har massor kvar som jag vill lära mig. Måste boka fler veckor nästa år.

PisteCarver

Aktiv medlem
Instämmer i mycket. Kvitfjäll är mysigt, gediget och exklusivt. Bortsett från dalstationen. Man åker i Kvitfjells sällan åkta (när vi var där) branta störtloppspist till dalen stjäl mycket fallhöjd av totalen.
Kvitfjells störtloppspist åkte vi några gånger, och jag tror att den kan vara riktigt fin när den består av greppig natursnö. Men då ska man åka hit innan mars månad då de kör tävlingar där och spolar underlaget så det blir knallhårt.
Nu bestod målhanget som delvis lutar mer än 30 grader av blåis med ett tunt lager rutschig konstsnö ovanpå. Ingen höjdare för en turist på AM skidor.
Att elitåkarna brassar på rakt utför där känns helt overkligt när man står där själv. Högre upp strax nedanför mellanstationen gör banan en lång högersväng som har en brant skrålutning utåt. Tappar de greppet där så blir det lufttur ut i fångstnätet.

fredw

Aktiv medlem
Kvitfjells störtloppspist åkte vi några gånger, och jag tror att den kan vara riktigt fin när den består av greppig natursnö. Men då ska man åka hit innan mars månad då de kör tävlingar där och spolar underlaget så det blir knallhårt.
Nu bestod målhanget som delvis lutar mer än 30 grader av blåis med ett tunt lager rutschig konstsnö ovanpå. Ingen höjdare för en turist på AM skidor.
Att elitåkarna brassar på rakt utför där känns helt overkligt när man står där själv. Högre upp strax nedanför mellanstationen gör banan en lång högersväng som har en brant skrålutning utåt. Tappar de greppet där så blir det lufttur ut i fångstnätet.

Instämmer. Den var knallhård (blå is) när jag åkte den vecka 1, delvis eftersom det då var minus tolv ute. Så den är mycket brant, knallhård tydligen på våren och knallhård i januari. Min gissning är att vi nöjesåkare ofta får räkna bort den.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Instämmer. Den var knallhård (blå is) när jag åkte den vecka 1, delvis eftersom det då var minus tolv ute. Så den är mycket brant, knallhård tydligen på våren och knallhård i januari. Min gissning är att vi nöjesåkare ofta får räkna bort den.
Norska landslaget tränar väl där då och då, så kan gissa att den är lite specialpreparerad?
Bättre att åka opreparerat, Engelberg i morse. 😁⛷️
IMG_4975.JPG

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kunde inte den snön ha kommit tidigare i vinter när den behövdes?
Så dags nu när säsongen är över….🥴
Visa bilaga 24458
De har runt metern totalt på Titlis också, från i dag tom söndag. Sikten är väl obefintlig däremot... :LOL: 19 cm nytt senaste dygnet. Var som sagt väldigt bra över påsk.
Så här nära medelsnödjup har det inte varit sen i december på mätstationen som ligger nedanför Stand i Engelberg.
1681282183356.png

Även på Trübsee har det kämpat sig upp och är åtminstone inte lägsta någonsin för så här års längre...

PisteCarver

Aktiv medlem
Behövs ju några meter till om det ska bli hållbar sommaråkning i tux kan jag tänka mig, eller om det klimattåget redan har gått. Skön prognos iaf.
Ja, i år har jag inte planerat för något sommarbesök i Tux.
Förra året var bedrövligt dåligt där, det hänger mycket på hur mycket snö det ligger framåt vårvintern, och glaciärplattan under som fungerar som kylblock krymper ju varje år. Sommaren 2021 var fantastiskt bra, då låg det 5 m snö som bas i slutet på april och sedan fick vi 30 cm nytt den 1 juli medan vi var där.
I år har det blivit två alpresor (men bara piståkning då) i jan och feb, och sedan två korta Norgeresor alldeles nyligen. Det blev åkning på totalt 11 skidorter, det är trevligt med nya vyer och upplevelser.
Får hoppas att det kommer snö tidigt i höst så att det kan bli försäsongsåkning. Blev inget denna säsongen, men var fantastiskt bra 2021. Försäsong i Alperna okt/nov har flera fördelar , ledigt och billigt på hotellen, ledigt i skidområdet och solen värmer som i februari.
Har de senaste åren börjat komplettera med fjällresor till Norge, är trevlig omväxling och effektivt utnyttjande av tid för en kortare resa. På fyra dagar totalt inkl. restid får jag in tre skiddagar, det går inte om jag ska ta mig till Alperna.
När det är fint väder i fjällen i mars/april känns det vädermässigt som en härlig dag i Alperna i januari.:cool:
Fortfarande kallt, snö och vinter.

EDIT:
Bjuder på en vacker bild från en av Norge resorna.
Ser väl ut som en bild tagen i en dal i Alperna på ca 1700 meters höjd?
Vackert så det räcker och blir över.
1681291690479.jpeg

Senast ändrad:
Topp