STORPOTATEN
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tack, jag kämpar på! Har nu kommit fram till Pågabälle.Ditt uttal har förbättrats en aning ser jag!![]()
Tack, jag kämpar på! Har nu kommit fram till Pågabälle.Ditt uttal har förbättrats en aning ser jag!![]()
OK, mycket användbart, kanske det min mormor brukade kalla pågablära. Pågabläror som örlar omkring.Tack, jag kämpar på! Har nu kommit fram till Pågabälle.![]()
Kong Strong är skidåkarnas bästa vän! Jag har haft med mig halvliters flaskor hela vintern. Det går också fint att mixa det med mineralvatten, hälften Kong (med socker, inte lätt) och hälften saltig Värska från Estonia.Just nu tar Team Skåne igen sig med en Kong Strong medan Team Jämtland har monterat hudarna och gör en topptur på berget i bakgrunden. Ivo lurade ut mig i björkskogen i mitten av sluttningen, och det tog hårt på den skånska ”konditionen”.😅
Visa bilaga 24108
Jag tror jag får hänga med och försvara de skånska färgerna nästa gång och visa att vi skåningar minsann inte bangar för lite rejäl topptur... 😉Just nu tar Team Skåne igen sig med en Kong Strong medan Team Jämtland har monterat hudarna och gör en topptur på berget i bakgrunden. Ivo lurade ut mig i björkskogen i mitten av sluttningen, och det tog hårt på den skånska ”konditionen”.😅
Visa bilaga 24108
Du åker i Norges motsvarighet till skistar ser jag, nordens näst största aktör i skidbranschen. Fint detDet är Påsk och det är sol, inget nyfallet påskpuder som förra året, men väl krispig kall snö och fina pister och mäktiga fjäll i fjärran. Vädermässigt känns det som en fin januaridag i Alperna.
Och vilket mysigt lunchställe i backen med brasa!
Visa bilaga 24252
Visa bilaga 24253
Norges motsvarighet till Skistar är väl just Skistar; som äger Norges två största skidanläggningar (och drygt 30% av liftkortsmarknaden)Du åker i Norges motsvarighet till skistar ser jag, nordens näst största aktör i skidbranschen. Fint det![]()
Var får jag lov att åka då enligt dig?Du åker i Norges motsvarighet till skistar ser jag, nordens näst största aktör i skidbranschen. Fint det![]()
Det är bättre! Jag bara trodde det fanns en marknadsandelsklocka som slog i taket, hehe.Var får jag lov att åka då enligt dig?
I Idre Himmelfjäll?![]()
Är det bra med snö i naturen i Kläppen? Blir stöten om någon dag och funderar på snöläget utanför anläggningen.Sälen leverera i barnbacken. Och andra. Och nej inte Skistar i dag.
Nja det är inte allt för mycket men är ju inte på fjället heller iofs…Är det bra med snö i naturen i Kläppen? Blir stöten om någon dag och funderar på snöläget utanför anläggningen.
Bättre i Funäsdalen 😉Nja det är inte allt för mycket men är ju inte på fjället heller iofs…
Tråkigt att behöva utstå en sådan misär. Vi alla tycker väldigt synd om dig.Visa bilaga 24269
Helgen bjöd på sol, kyla och långa svängar
Kan inte tala för Kläppen, men gott om snö i naturen i Stöten åtminstone.Är det bra med snö i naturen i Kläppen? Blir stöten om någon dag och funderar på snöläget utanför anläggningen.
Hafjell, Kvitfjell och Norefjell har skidberg med fallhöjder på 850 - 1.000 m, och ligger närmare för syd- och västsvenskar än de små kullarna i Värmland och Dalarna.Samma liftkort så jag tycker alla Göteborgare borde testa båda, våga ta sig hit (fin väg ända fram) och hoppa Branäs nån gång - båda dessa orter har mer att ge.
Grattis! 🥳 Har iaf drygt hälften av det… Gissel att man måste jobba.Den lifbaserade skamgränsen passerades idag!⛷
Firas äggxtra mycket i helgen 🐓🍾
Fram med äggtoddyn 🐥 Visa bilaga 24336
Det är kul att jobba också om man har ett kul jobb.Konvertera till pensionär då löser sig allt!⛷⛷⛷⛷
Aj satans. Just kollade, 62 dagar på skidor (längd...) och 8 dagar på bräda. Tyvärr inte mera, då nu börjar forspaddling och flugfiske säsonger. Längdåkning är ännu helt ok även här i södra Finland, men man borde starta ganska bitti på morgonen. Så: inte committed!Den lifbaserade skamgränsen passerades idag!⛷
Firas äggxtra mycket i helgen 🐓🍾
Fram med äggtoddyn 🐥 Visa bilaga 24336
Nu råkar min livsstil gå ut på att vistas i bergen och åka skidor av alla de slag så mycket som kroppen håller för.Det är kul att jobba också om man har ett kul jobb.
Om man är ledig alltid blir det ju inte så många speciella saker att se fram emot.
Jag ser inte fram emot att bli pensionär, och mina 6 semesterveckor räcker för en trevlig fritid, och jag vill nog fortsätta jobba efter 65 också när det blir dags.
Det viktigaste är ju att man hittar en livsstil som passar ens eget lynne och önskningar, och viktigast av allt - att man får behålla hälsan så att man kan vara fysiskt aktiv.
Det är ju inte utan att man när man tittar på hur generationen före har åldrats börjar fundera på hur många vintrar med kul åkning som kroppen kommer att klara av. Jo, alltså jag satsar på att fortfarande åka när de pillar ner 100 ljus på tårtan, men lär kanske inte få upp de brantaste vinklarna då längre. Och jag har massor kvar som jag vill lära mig. Måste boka fler veckor nästa år.Nu råkar min livsstil gå ut på att vistas i bergen och åka skidor av alla de slag så mycket som kroppen håller för.
Kvitfjells störtloppspist åkte vi några gånger, och jag tror att den kan vara riktigt fin när den består av greppig natursnö. Men då ska man åka hit innan mars månad då de kör tävlingar där och spolar underlaget så det blir knallhårt.Instämmer i mycket. Kvitfjäll är mysigt, gediget och exklusivt. Bortsett från dalstationen. Man åker i Kvitfjells sällan åkta (när vi var där) branta störtloppspist till dalen stjäl mycket fallhöjd av totalen.
Kvitfjells störtloppspist åkte vi några gånger, och jag tror att den kan vara riktigt fin när den består av greppig natursnö. Men då ska man åka hit innan mars månad då de kör tävlingar där och spolar underlaget så det blir knallhårt.
Nu bestod målhanget som delvis lutar mer än 30 grader av blåis med ett tunt lager rutschig konstsnö ovanpå. Ingen höjdare för en turist på AM skidor.
Att elitåkarna brassar på rakt utför där känns helt overkligt när man står där själv. Högre upp strax nedanför mellanstationen gör banan en lång högersväng som har en brant skrålutning utåt. Tappar de greppet där så blir det lufttur ut i fångstnätet.
Norska landslaget tränar väl där då och då, så kan gissa att den är lite specialpreparerad?Instämmer. Den var knallhård (blå is) när jag åkte den vecka 1, delvis eftersom det då var minus tolv ute. Så den är mycket brant, knallhård tydligen på våren och knallhård i januari. Min gissning är att vi nöjesåkare ofta får räkna bort den.
De har runt metern totalt på Titlis också, från i dag tom söndag. Sikten är väl obefintlig däremot...Kunde inte den snön ha kommit tidigare i vinter när den behövdes?
Så dags nu när säsongen är över….🥴
Visa bilaga 24458
Behövs ju några meter till om det ska bli hållbar sommaråkning i tux kan jag tänka mig, eller om det klimattåget redan har gått. Skön prognos iaf.Kunde inte den snön ha kommit tidigare i vinter när den behövdes?
Så dags nu när säsongen är över….🥴
Visa bilaga 24458
Ja, i år har jag inte planerat för något sommarbesök i Tux.Behövs ju några meter till om det ska bli hållbar sommaråkning i tux kan jag tänka mig, eller om det klimattåget redan har gått. Skön prognos iaf.